Voorste fan doet het niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderwaarde
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-01 12:37
Voor de eerste keer een pc in elkaar gestoken en alles werkt (met hulp van het forum!) :P .. behalve m'n fan vooraan (140mm inbegrepen in case Abkoncore Zero Noise Mini) :/
Deze heeft een 2-draadskabel vanaf de fan met op het uiteinde een 4-pins-molex-aansluiting. De 2 draadjes zitten op pin 1 en 2 van deze molex-stekker (pin 3 en 4 zijn dus niet bedraad).

Ik heb een verloopstekker molex naar sata (4-pins naar 4-pins) maar als ik deze aansluit op de molex en dan de sata-stekker aansluit op m'n moederbord (asrock b450m pro4, onderaan zijn er 2 x 4-pinsaansluitingen (CHA_FAN 2 en CHA_FAN 3) beweegt de fan geen millimeter |:(

Heb het ook al geprobeerd op een cpu-fan-aansluiting bovenaan (CPU_FAN 2) maar ook dat hielp niet, zelfde resultaat op de aansluiting waar m'n achterste fan (120mm inbegrepen in case) op aangesloten is en wel draait (CHA_FAN 1).

Ik vermoed dat het aan de bedrading ligt: een 2-draadskabel met een 4-pinsconnector en een onjuiste verdeling ervan?? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als de molex kleurcodes heeft, pin 1 en 2 zijn geel (12V) en zwart (ground). 12V is standaard voor systeemventilatoren.

Als je toevallig een 12V ac/dc adapter hebt kun je zelf testen of de ventilator het doet door de kabels zelf aan te sluiten op de contacten (oppassen voor kortsluiting). Met een 9V adapter zou je misschien ook werken. Bij 5V zou het kunnen dat er geen beweging meer is.

Voor weinig geld kun je ook een multimeter kopen waarmee je kunt vaststellen of er spanning staat op de stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Heb je wat foto's want dit is een onduidelijk verhaal.

Je hoort de molex gewoon op een molex die uit je voeding komt aan te sluiten en dan werkt het. Dit moet je niet op je moederbord aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:36
De 140mm fan moet direct op een molex van de voeding worden aangesloten.

Maar eh... er komt een RX 5700 XT in? Lijkt mij niet erg verstandig want zo'n beste airflow heeft dat kastje niet. Systemen die meer verbruiken dan 200 - 250w (Ryzen 5 3600 met GTX 1660 Super) zou ik er niet in stoppen.
De bouwkwaliteit is verrassend goed voor die prijs maar ongeschikt voor een high-end systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderwaarde
Ik bekijk het eens komende week, t is nogal druk momenteel
Maar bedankt alvast voor jullie reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderwaarde
Eindelijk wat tijd gevonden en de 140mm fan aangesloten zoals hierboven voorgesteld. Werkte prima maar lukte me niet om hem trager te laten draaien (veel lawaai). Uiteindelijk een 120mm fan uit m'n oude pc gehaald en aangesloten op moederbord, werkte meteen prima, amper te horen :)

Temperatuur in de kast valt goed mee, niet boven de 60° en weinig geluid van de fans (2 x 120mm). Voorlopig tevreden met de kast!

Bedankt voor jullie hulp!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
zonderwaarde schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:58:
Eindelijk wat tijd gevonden en de 140mm fan aangesloten zoals hierboven voorgesteld. Werkte prima maar lukte me niet om hem trager te laten draaien (veel lawaai). Uiteindelijk een 120mm fan uit m'n oude pc gehaald en aangesloten op moederbord, werkte meteen prima, amper te horen :)

Temperatuur in de kast valt goed mee, niet boven de 60° en weinig geluid van de fans (2 x 120mm). Voorlopig tevreden met de kast!

Dat is dus het nadeel van een fan met molex en het voordeel van een fan met PWM. Een fan met molex, kun je niet langzamer laten draaien. Bij een fan met pen kan dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
zonderwaarde schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:58:

Een 140mm fan verzet meestal meer lucht bij hetzelfde toerental.

Als je iemand kent die kan solderen dan zou je de fan op 7V kunnen laten draaien. Dat kan door +5V met +12V te verbinden. Het spanningsverschil is dan 7V. Dan draait de fan permanent trager. Benodigd is een soldeerbout, soldeertin en krimpkousen.
Er zijn ook kant en klare 7V kabels voor te vinden. Er zijn ook fans die uit zichzelf trager draaien. Misschien is de fan die je nu hebt aangesloten daar een van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderwaarde
Denk dat ik het voorlopig zo hou, misschien mettertijd een nieuwe 120 fan indien de oude het laat afweten of meer geluid zou beginnen maken. Bedankt voor de info!
Pagina: 1