Mysterieuze Busch Jaeger dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:39

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Drie jaar geleden heb ik een Busch Jaeger dimmer (type 2250U) gekocht voor een (R7s) halogeenlamp.

Tot voor kort heeft dit prima gewerkt, totdat ik zag dat de lamp af en toe begon te flikkeren. Toen de lamp onlangs helemaal stopte met branden, dacht ik dat simpelweg de levensduur van de lamp bereikt was. Opnieuw in- en uitschakelen werkte niet, de lamp bleef uit.

Een paar dagen later (ik was er nog niet aan toe gekomen om de halogeenlamp te vervangen), schakelde ik uit automatisme te dimmer in. En verrek: de lamp ging weer branden!

Dit heeft een aantal dagen gewerkt, totdat de lamp uit zichzelf uitging terwijl de dimmer nog ingeschakeld was.

Ik heb de dimmer toen uitgeschakeld en wat mij toen opviel is het volgende: Het rode lampje op de dimmer (achter de draaiknop) brandt ook heel zwak.

Een dag later opnieuw geprobeerd: de lamp gaat weer aan, en na het uitschakelen brandt het rode lampje op de dimmer ook weer op volle sterkte.

Mijn conclusie hieruit is dat de dimmer waarschijnlijk stuk is, maar ik moet zeggen dat ik dat nogal snel vind voor een merkdimmer van €50. Ook vind ik het vreemd dat de lamp ondertussen alweer een aantal dagen zonder problemen werkt.

Is het de dimmer of toch een slechte lamp? Wat denken jullie?

Alle reacties

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:16

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Mij lijkt het een slechte dimmer, maar kan ook een slecht contact zijn (los aansluitschroefje of lasklem die niet goed gemonteerd is).

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:12
Ik zou eerst eens even de bekabeling controleren. Zoals @SA007 zegt, zou het een slecht contact kunnen zijn. Niet alleen bij de aansluiting van de dimmer zelf, maar ook bijvoorbeeld bij lasklemmen (in de dozen) die de bedrading onderweg naar de meterkast tegenkomt of in het armatuur van de lamp zelf. Scheelt je weer 50 euro als het daar in zit ;) Als het dat niet is, kun je altijd nog de dimmer vervangen.