Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Chromebook voor mijn moeder een goede optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:17

SomerenV

It's something!

Topicstarter
De laptop die mijn moeder momenteel heeft begint wat kuren te vertonen (onder andere een fan die gestopt is met werken) dus wil ze een nieuwe gaan kopen. Aangezien ze vooral Word, Excel, Outlook en de browser gebruikt raadde ik haar aan eens naar een Chromebook te kijken. Die zijn over het algemeen een stuk goedkoper dan Windows-laptops en voor haar doeleinden prima geschikt.

Ze is van de week naar de Mediamarkt en Paradigit gegaan (Eindhoven) om zichzelf te laten informeren en ze kwam terug met het volgende: bij Paradigit werd gemeld dat een Chromebook ongeschikt is voor haar omdat het een apparaat is dat niet geschikt is voor offline gebruik, omdat er veel te weinig opslag beschikbaar is en omdat alles in de cloud staat. Zelf weet ik vrijwel zeker dat dit klare onzin is, maar ik wilde toch even de input van jullie.

Zoals gezegd gebruikt ze dus voornamelijk Word, Excel, Outlook (Office 365 werkt ook offline) en de browser. Bestanden die ze bewaard en aanmaakt zijn voor 90% tekstdocumenten en wat JPG's. Ik verwacht dat ze op dit moment de 10GB aan opslag niet overstijgt met haar spul. De laptop staat meestal thuis, maar soms gaat ie mee naar d'r werk of naar een school waar ze cursussen geeft. Thuis heeft ze altijd internet, op het werk niet. Op school weet ik niet, maar ik neem aan dat daar wel gewoon internet is. Budget is het probleem niet zozeer, maar persoonlijk vind ik het zonde om een hoop geld uit te geven aan iets wat je eigenlijk niet nodig hebt.

Is een Chromebook een prima keuze in haar situatie of kan ze beter voor een simpel Windows-laptopje gaan?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:39
Welke schermgrootte heeft haar huidige laptop?
SomerenV schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:58:
Zoals gezegd gebruikt ze dus voornamelijk Word, Excel, Outlook (Office 365 werkt ook offline) en de browser.
Office 365 werkt nu (met Windows) ook offline, op een chromebook kan je dat waarschijnlijk vergeten.
Ik weet niet of je moeder zweert bij Microsoft Office, indien niet kom je met Google Docs ook al een heel eind, maar dan moet je wel online zijn. En je zegt net dat ze op het werk geen internet heeft...

Maar ik heb zelf geen ervaring met een chromebook, misschien dat iemand die er wel een heeft betere info kan geven?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Nieuwe Chromebooks ondersteunen Android apps. Oude deels:
https://sites.google.com/...s-supporting-android-apps

Office 365 apps kun je downloaden uit de app store om offline te werken:
https://support.office.co...1a-4579-b973-d4b1d78561ad

Heb het nog niet kunnen testen op de Chromebook die ik voor oudere familie heb besteld.

Verder heb je Chromebooks met verschillende hoeveelheden opslag, SD kaartjes en cloud opslag met bv Google drive (OneDrive werkt volgens de link hierboven niet).

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 08-12-2019 15:55 ]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:17

SomerenV

It's something!

Topicstarter
LievenD schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:23:
Welke schermgrootte heeft haar huidige laptop?

[...]

Office 365 werkt nu (met Windows) ook offline, op een chromebook kan je dat waarschijnlijk vergeten.
Ik weet niet of je moeder zweert bij Microsoft Office, indien niet kom je met Google Docs ook al een heel eind, maar dan moet je wel online zijn. En je zegt net dat ze op het werk geen internet heeft...

Maar ik heb zelf geen ervaring met een chromebook, misschien dat iemand die er wel een heeft betere info kan geven?
Ik heb dat dus even uitgezocht en Office 365 werkt ook op een Chromebook offline tegenwoordig.
While Microsoft's Office 365 subscription-based plans require Internet access to sign up, you can still use Word, Excel, PowerPoint and other Office applications while you're offline. ... You will, however, need to go online every 30 days to maintain your subscription and prevent the apps from de-activating.
Iedere 30 dagen online gaan is het probleem niet aangezien ze dagelijks online is op haar laptop (thuis). Google Docs zou ook een optie zijn (kan ook offline tegenwoordig) maar ze kent Office dus switchen zie ik haar niet snel doen.
Rukapul schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:54:
Nieuwe Chromebooks ondersteunen Android apps. Oude deels:
https://sites.google.com/...s-supporting-android-apps

Office 365 apps kun je downloaden uit de app store om offline te werken:
https://support.office.co...1a-4579-b973-d4b1d78561ad

Heb het nog niet kunnen testen op de Chromebook die ik voor oudere familie heb besteld.

Verder heb je Chromebooks met verschillende hoeveelheden opslag, SD kaartjes en cloud opslag met bv Google drive (OneDrive werkt volgens de link hierboven niet).
Er zijn modellen met 32GB of 64GB opslag. Vooral dat laatste zou ruim voldoende moeten zijn voor haar. Daarnaast inderdaad de cloud opslag wat wel handig is aangezien ze dan ook op haar telefoon toegang heeft tot al haar documenten.

Maar goed, komt er dus op neer dat voor haal doeleinden een Chromebook een prima optie is? Zelf heb ik er ook niet heel veel ervaring mee dus ik moet het vooral doen met Googlen en daar m'n informatie vandaan halen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Denk er dan ook aan dat de ondersteuning voor Chromebooks op een gegeven moment stopt.

https://support.google.com/chrome/a/answer/6220366?hl=en

• zoenvisje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-08 11:55
Vergis je niet, ik heb laatst ook een aantal mensen op weg geholpen van een W10 laptop naar Chromebook (allemaal 30ers) en die vonden de overstap toch wel wat ingewikkeld. Alleen al het feit dat ze met een Gmail account moeten inloggen zorgde voor de nodige stress.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Hehe, ik ben een ruime 50-er, maar wel een IT-er.

• dakathefox
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-10 21:44
SomerenV schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:58:
bij Paradigit werd gemeld dat een Chromebook ongeschikt is voor haar omdat het een apparaat is dat niet geschikt is voor offline gebruik, omdat er veel te weinig opslag beschikbaar is en omdat alles in de cloud staat. Zelf weet ik vrijwel zeker dat dit klare onzin is, maar ik wilde toch even de input van jullie.
De desbetreffende medewerker zou wat mij betreft even een schop onder z'n hol moeten krijgen. Met een Chromebook kun je prima offline werken, sterker nog, dat kan al een paar jaar meer dan prima. Zelfs al zou je moeder geen Google Docs gebruiken, dan nog kun je gewoon Libreoffice installeren en dat gaan gebruiken.

Verder krijgen Chromebooks gewoon hun updates met nieuwe functionaliteiten. Wel is het zo dat door de aard van de hardware, er op een gegeven moment een moment komt waarop ze geen nieuwe functionaliteiten krijgen maar wel gewoon de gebruikelijke securitypatches, etc. Mijn HP Chromebox uit 2012 is pas recent uit het programma gevallen, maar werkt uiteraard nog steeds (en nog steeds net zo smooth).

De overstap van Windows naar Chrome OS is eenvoudig. Ik heb collega's en medewerkers gehad die de overstap van Macbook naar Windows, van Windows naar Mac of Linux veel lastiger vonden. De overstap van welk systeem naar Chrome OS dan ook, verliep vrijwel probleemloos voor iedereen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22-11 19:24
Wat een gedoe, zeg; voor 400 euro heb je perfecte moderne laptops met:
- 8GB geheugen en SSD en 4 core-processor.
Waarom dan de moeder na tig jaar opeens laten overstappen naar chromebook?
Pagina: 1