Router en range extender zijn 2 aparte netwerken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
hallo,

Ik heb een probleem.

Ik heb een router deze heeft ssid van het wifi wifitest. Nu heb ik boven een switch die rechtstreeks op de router is aangesloten. Aan deze switch zit een range extender. Deze range extender heeft het ssid wifitest_boven.

Waar ik nu problemen mee heb is dat bijvoorbeeld de draadloze printer op het wifi netwerk zit van wifitest_boven. nu kan ik alleen printen als ik de computer verbind met het netwerk wifitest_boven. Het heeft altijd gewerkt dat ik ook gewoon met de normale wifitest(dus beneden) kon verbinden en dat er gewoon een printje uitkwam.

Hetzelfde heb ik met de ikea tradfri smart lampen. Deze hub zit met een draad verbonden aan de switch die boven staan. Echter kan ik deze alleen bereiken als ik op het netwerk wifitest_boven zit.

Ik had hier voorheen helemaal geen last van en kon alles benaderen en het maakte daarbij niet uit op welk netwerk ik zat.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:13

lier

MikroTik nerd

Klinkt alsof je twee netwerksegmenten gebruikt. Zou je je IP gegevens kunnen posten per verbonden netwerk? Daarnaast...waarom gebruik je boven een ander SSID dan beneden?

Tot slot...over welke apparatuur heb je het (merk/type/firmware versie/instellingen/etc.)?

[ Voor 4% gewijzigd door lier op 08-12-2019 10:00 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
lier schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:59:
Klinkt alsof je twee netwerksegmenten gebruikt. Zou je je IP gegevens kunnen posten per verbonden netwerk? Daarnaast...waarom gebruik je boven een ander SSID dan beneden?

Tot slot...over welke apparatuur heb je het (merk/type/firmware versie/instellingen/etc.)?
Hi,

wifitest_boven is 192.168.1.119
wifitest blijft het 192.168.1.119

ik gebruik 2 andere SSID omdat het niet lekker werkt als ik van boven naar beneden loop of andersom hij blijft dan met het verkeerde netwerk verbonden. ik zou ze theoritch gezien ook hetzelfde kunnen noemen en dan gewoon wifi aan en uitzetten. dan pakt die het beste wifipunt als het goed is.

De router is een t-mobile zyxel modem/router de range extender is een fritzbox range extender(ook gekregen via t-mobile)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:10

SeatRider

Hips don't lie

Dat is toch de definitie van een router, anders was het wel een switch geweest? Geef eens een IP van een apparaat op wifitest_boven?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
SeatRider schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:08:
Dat is toch de definitie van een router, anders was het wel een switch geweest? Geef eens een IP van een apparaat op wifitest_boven?
Deze is ook 192.168.1.119 als ik hem verbind met wifitest_boven of beneden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:10

SeatRider

Hips don't lie

Maar dan nog steeds. Het is een router. In principe heb je dan een 2e netwerk met een 192.168.1.x range, maar dat wil nog niet zeggen dat de de apparaten in het ene netwerk de andere kunnen zien. De router routeert het verkeer van binnen naar buiten, en niet per definitie andersom. Want hoe zou hij moeten weten naar welk apparaat het request toe moet?

Wellicht helpt dit: Wikipedia: Network address translation

[ Voor 15% gewijzigd door SeatRider op 08-12-2019 10:55 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
SeatRider schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:33:
Maar dan nog steeds. Het is een router. In principe heb je dan een 2e netwerk met een 192.168.1.x range, maar dat wil nog niet zeggen dat de de apparaten in het ene netwerk de andere kunnen zien. De router routeert het verkeer van binnen naar buiten, en niet per definitie andersom. Want hoe zou hij moeten weten naar welk apparaat het request toe moet?

Snap ik alleen wat ik niet snap is:

Mijn vaste pc zit op een switch. Deze switch zit aangesloten via een kabel op het modem/router. Aan deze switch zit een range extender. de fritzbox. Als ik mijn telefoon met wifi verbind met wifitest dan kan ik vanaf mijn vaste pc niet pingen naar mijn telefoon.

Verbind ik mijn telefoon met wifitest_boven dan kan ik hem wel pingen vanaf mijn vaste pc. Dat is toch gek aangezien de switch rechtstreeks met het modem is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
SeatRider schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:33:

Het is een range extender die schijnbaar een ander SSID heeft. Een Accespoint dus en GEEN router.
Vandaar hetzelfde ip subnet.
Beter kijkt TS naar iets professioneler spul wat handover kan doen binnen hetzelfde SSID. Denk hierbij aan Ubiquiti bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zo te lezen gedraagt de range extender zich dus zoals gewenst, en is het de AP in de modem/router die zich afwijkend gedraagt.
En ja, diens gedrag kan wijzigen aangezien de ISP die van buiten beheerd.

Mijn gok is dat in die AP op de een of andere manier client isolation aanstaat.
Pagina: 1