Opzoek naar een Audio versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 16:57
Hallo ik heb een ouderwets setje staan,,, je weet wel zo'n grote stereo toren van vroeger. nou heb ik dit nog steeds in gebruik. alleen alles gaat kraken, en ik denk dat reparaties mij te veel gaat kosten. nou zijn de speakers nog wel goed. lekker groot 2x 150watt die ik naast mijn tv heb staan.

Nou ben ik dus opzoek naar een vervanger maar al die krengen zijn zo duur ! ik wil gewoon iets simpels wat genoeg vermogen kan leveren om die speakers lekker te laten klinken,

Iemand enig idee waar ik naar moet zoeken?

Nou heb ik dit gevonden...

https://www.beslist.nl/el...0002813203889642953794360

Maar geen idee of dit wat is, maar zoiets zoek ik dus wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-10 16:12
Die zou ik laten staan. Als je voor een PA versterker gaat dan liever een zoeken met passieve koeling i.p.v. ventilatoren.
Een stevige hifi versterker van Marktplaats zal beter klinken dan die Skytec en dan ben je waarschijnlijk nog voor minder klaar ook.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Thewisbone Lees dit eens door en zet voor jezelf op een rijtje waaraan je apparaat moet voldoen. Jorgen in "Keuze tussen receivers" Op Watt en Ohm hoef je trouwens helemaal niet te letten. Jouw speakers zijn overigens geen 150 Watt, maar dat is wat je er doorheen zou kunnen pompen. In jouw huiskamer kom je echter nooit boven een paar Watt uit. Zie daarvoor https://www.homecinemamag...s/specificaties_speakers/

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic daar heen: AUD > CEA

Ontopic:
Zoals gezegd vergeet vermogen. In de gemiddelde huiskamer heb je aan een paar Watt genoeg. Hoe veel hangt af van de gevoeligheid van je speakers maar dat zal eerder het verschil tussen 0,1 naar 1 Watt zijn dan veel meer. Sowieso is op vermogen letten haast niet te doen aangezien er na "xx Watt" nog meer informatie moet staan. Anders kan je geen appels met appels vergelijken. De genoemde versterker roept wel "400 Watt" naar dat is piekvermogen, verderop staat dat het 2 x 50 Watt is. Zonder verdere informatie dus mogelijk met een gigantische hoeveelheid THD. Al zou je 2 x 25 Watt overhouden is dat nog steeds genoeg, daar niet van maar puur om aan te geven dat blindstaren op getallen niet handig is.

Laat vooral dingen van merken als Marquant (niet te verwarren met Maranz!) Skytronic, Skytec, er cetera staan. Als je een simpele Sony, Denon, Onkyo van de lokale Kringloopwinkel naar binnen haalt heb je meer kwaliteit in huis gehaald.

Welke ingang(en) moet de versterker hebben? Alleen analoog of ook digitaal? Alleen analoog kan ook op te lossen zijn met een simpele T-Amp. Klein maar fijn :)

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 08-12-2019 01:34 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
FeaR schreef op zondag 8 december 2019 @ 00:58:
Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic daar heen: AUD > CEA

Ontopic:
Zoals gezegd vergeet vermogen. In de gemiddelde huiskamer heb je aan een paar Watt genoeg. Hoe veel hangt af van de gevoeligheid van je speakers maar dat zal eerder het verschil tussen 0,1 naar 1 Watt zijn dan veel meer. Sowieso is op vermogen letten haast niet te doen aangezien er na "xx Watt" nog meer informatie moet staan. Anders kan je geen appels met appels vergelijken. Laat vooral dingen van merken als Marquant, Skytronic, Skytec, er cetera staan. Als je een simpele Sony van de lokale Kringloopwinkel naar binnen haalt heb je meer kwaliteit.

Welke ingang(en) moet de versterker hebben? Alleen analoog of ook digitaal? Alleen analoog kan ook op te lossen zijn met een simpele T-Amp.
Mweh, op standaard huiskamer achtergrondniveau allicht. Heb je een paar flinke speakers staan die af en toe best mogen werken dan gaat dat toch echt niet meer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

FSSF schreef op zondag 8 december 2019 @ 01:15:
[...]
Mweh, op standaard huiskamer achtergrondniveau allicht. Heb je een paar flinke speakers staan die af en toe best mogen werken dan gaat dat toch echt niet meer op.
"Flink" als in formaat? Formaat zegt niets over hoe makkelijk of moeilijk een speaker aan te sturen is. Beetje speaker zit tegenwoordig wel op een gevoeligheid van 90 dB/m. Sommige wat lager, sommige (veel) hoger. Maar stel het is 90 dB/m, met één Watt haal je 90 dB op één meter afstand. Nu zit je veelal niet op één meter afstand dus er gaat wat volume af maar aan de andere kant speel je niet met één maar minimaal twee speakers waardoor er ook weer dB's bij komen. Akoestiek van de ruimte niet meegenomen aangezien dat niet mogelijk is zo op papier. 90 dB is aanzienlijk hard en zou ik al geen achtergrondniveau meer noemen. Normaal volume zit eerder rond de 70-75 dB. Met de speakers uit dit voorbeeld zit je dan op 0,01 Watt. Als TS speakers met 80 dB gevoeligheid heeft dan wordt het 0,1 Watt voor 70 dB. Nog steeds waardes die een versterker met gemak aan kan. Achtergrondniveau is eerder een dB of 50 wetende dat een normaal gesprek op 60 dB zit.

Natuurlijk kan het harder en dan heb je meer vermogen nodig maar dat valt mijns inziens dan ook niet meer onder normaal gebruik in de huiskamer. Waarbij de stappen in vermogen op een gegeven moment ook haast niets meer toevoegen. De stap van 1 naar 2 Watt is groter dan de stap van 100 naar 150 Watt.

Edit:
Zie ook JvS in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic" met daar een mooi tabelletje en meer uitleg.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 08-12-2019 01:35 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

FSSF schreef op zondag 8 december 2019 @ 01:15:
[...]

Dit is een misconceptie. 2x 0,1 watt is in een huiskamer 75 to 80db geluid. Dat is al behoorlijk hard spelen (niveau herrie van stofzuiger tot alarmbel).

En grote speakers zijn vaak juist gevoeliger (met name omdat ze in het laag efficienter zijn of soms twee midranges hebben) en spelen luider met minder vermogen.

@Thewisbone Om je maar even te adviseren. Ik zou denk ik een simpele 2ehands versterker halen, ik houd zelf wel van Rotel. Deze lijkt me wel mooi bijvoorbeeld:
https://link.marktplaats.nl/m1490041695

[ Voor 30% gewijzigd door JvS op 08-12-2019 11:00 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Thewisbone wat heb je nu exact voor set staan, qua merk en typenummers, en wanneer begint dat ding te kraken volgens jou?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
JvS schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:55:
[...]

Dit is een misconceptie. 2x 0,1 watt is in een huiskamer 75 to 80db geluid. Dat is al behoorlijk hard spelen (niveau herrie van stofzuiger tot alarmbel).

En grote speakers zijn vaak juist gevoeliger (met name omdat ze in het laag efficienter zijn of soms twee midranges hebben) en spelen luider met minder vermogen.

@Thewisbone Om je maar even te adviseren. Ik zou denk ik een simpele 2ehands versterker halen, ik houd zelf wel van Rotel. Deze lijkt me wel mooi bijvoorbeeld:
https://link.marktplaats.nl/m1490041695
Tsja ik wens mensen veel succes met een 0,1-1 watt versterker, wil je een beetje dynamiek overhouden op volume dan kom je daar toch niet zo ver mee.

https://www.dropbox.com/s...dl=0&preview=watts_en.xls

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FSSF schreef op zondag 8 december 2019 @ 12:20:
[...]

Tsja ik wens mensen veel succes met een 0,1-1 watt versterker, wil je een beetje dynamiek overhouden op volume dan kom je daar toch niet zo ver mee.

https://www.dropbox.com/s...dl=0&preview=watts_en.xls
Ik zeg nergens dat je een 0,1watt versterker nodig hebt. Vanaf 30 watt is het ongeveer wel riant voldoende en elke versterker levert dat wel. WIl je significant (10db) harder spelen, dan heb je 300 watt nodig. Verschil tussen 30 en 60 watt klinkt heel veel, maar is maar 3db. In huiskamersituaties boeien die verschillen niet echt. DIe versterkers kunnen ook allemaal kort hoge pieken in vermogen geven.

Het advies is dus ook niet: "Koop een versterker van 0,1 watt", maar "let niet op vermogen, dat is met alle recente versterkers niet meer relevant om op te selecteren". Kunnen allemaal hard spelen met meer dan voldoende haedroom.

Tenzij je perse wilt dat je op 85 - 95 db kunt spelen, dan nog een volledige dynamiek van 20db aan headroom nodig hebt én eist dat een versterker die 105 - 115db altijd en continu aankan, klopt dat advies niet. Dat is waar. Maar dan ben je eerder een bioscoop of een discotheek aan het maken...

[ Voor 53% gewijzigd door JvS op 08-12-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
The Eagle schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:03:
@Thewisbone wat heb je nu exact voor set staan, qua merk en typenummers, en wanneer begint dat ding te kraken volgens jou?
Ik heb deze staan: pioneer az460 met een equalizer de pioneer gr-z460

Hij kraakt wanneer ik aan de volume draai, of het geluid valt in eens weg en moet ik de versterker een kleine klap geven en dat doet die het weer eventjes.

https://sumra.net/p/2070101000/1312377850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik gok dat mensen met name benieuwd zijn naar hetgeen je wilt behouden: De luidsprekers :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Staan mooie receivers bij vraag & aanbod :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
JvS schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:08:
Ik gok dat mensen met name benieuwd zijn naar hetgeen je wilt behouden: De luidsprekers :).
Haha oops, dat zijn deze pioneer sz460

Ik heb dat hele setje trouwens van die serie.
http://bilder.hifi-forum....pioneer-s-z460_959778.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Thewisbone op 08-12-2019 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Elke versterker gaat daar prima mee werken in elk geval. Dat ding uit je startpost ook, Al is dat wel een beetje een B-merk.

Je zou ook een mini versterkertje kunnen nemen. SMSL versterkertjes zijn bijvoorbeeld prima. Een vriend van me heeft de 2x20 watt variant daarvan in gebruik in combinaite met een vloerstaande luidspreker (zelfbouw "LBVS") en dat werkt uitstekend.

Maar onder de 100 euro en als het er groot uit mag zien, zou ik zelf denk ik voor 2ehands gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
JvS schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:16:
Elke versterker gaat daar prima mee werken in elk geval. Dat ding uit je startpost ook, Al is dat wel een beetje een B-merk.

Je zou ook een mini versterkertje kunnen nemen. SMSL versterkertjes zijn bijvoorbeeld prima. Een vriend van me heeft de 2x20 watt variant daarvan in gebruik in combinaite met een vloerstaande luidspreker (zelfbouw "LBVS") en dat werkt uitstekend.

Maar onder de 100 euro en als het er groot uit mag zien, zou ik zelf denk ik voor 2ehands gaan.
Maar dit is niet waar, ik heb een goed gehoor en ik heb er al eens 2 andere versterkers aangeklapt maar dat geluid klonk echt voor geen meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 18:10

Jag

Thewisbone schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:21:
[...]

Maar dit is niet waar, ik heb een goed gehoor en ik heb er al eens 2 andere versterkers aangeklapt maar dat geluid klonk echt voor geen meter.
:+

Ligt niet aan die versterkers. Misschien dat je gewend was de eq te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thewisbone
Jag schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:53:
[...]

:+

Ligt niet aan die versterkers. Misschien dat je gewend was de eq te gebruiken?
Dat zou heel goed kunnen ! beetje te verwend geworden misschien haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 18:10

Jag

Thewisbone schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:58:
[...]

Nou dan zou ik of je eq houden of iets kopen met eq ingebouwd. Meeste moderne receivers hebben ook grafische eq mogelijkheid. Vaak wel tikkie grof, 7 bands ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Thewisbone schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:58:
[...]

Ik heb de Pioneer GR-777 staan, das het 42cm broertje van de jouwe. Wereld van verschil qua geluid idd, dat herken ik wel. Is ook een van de beste EQ's uit die tijd. Zet die EQ uit en je hebt de vlakke frequentierespons, en dan klinken die speakers vast minder. Logisch ook, die EQ gooit er tot 6 of 10dB per frequentie bovenop.

Als ik het zo snel zie kun je die EQ alleen met een flatcable aansluiten op de bijpassende versterker. Je hebt globaal dus twee opties:
- versterker laten fixen
- andere versterker en equalizer halen.
Tweedehands is zat te krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartOverkamp
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-10 10:27
Als ik het zo lees is je volume potmeter een beetje stoffig geworden in de loop van de tijd. Mogelijk kun je deze nog wel schoonmaken. Hiervoor zijn wel methoden online te vinden, zie bijvoorbeeld https://www.google.com/am...problemen-en-alcohol/amp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Voor de prijs van een busje tunerspray kun je dat idd proberen. Al verwacht ik dat je er bijna niet bij komt als je hem openschroeft. Maar is altijd te proberen.

Pagina: 1