Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-05 22:14
Mijn vriend zit in een studieovereenkomst van 3 maanden met een opzegtermijn van 1 maand wat je pas kan stopzeggen na het 3 maanden contract.

- De studieovereenkomst verloopt op 20 januari.

Het probleem
Er is al per mail verstuurd om te stoppen op 20 januari nadat het contract verlopen is.

Maar we kregen als antwoord het volgende: "ik wil je verwijzen naar het contract. Hierin staat dat het contract pas na 3 maanden kan worden beëindigd. Daarna is er een opzegtermijn van 1 maand."

Oftewel.. 4 maanden in totaal minimum. Wie heeft nou recht? Kunnen we gewoon op 20 januari stoppen of lijkt het erop dat het gewoon 20 februari wordt?

Ik hoor het graag mede-Tweakers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 15:45
Daarvoor moeten we toch eerst de exacte bewoording van het contract kunnen lezen

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MilesKiss schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:52:
Mijn vriend zit in een studieovereenkomst van 3 maanden met een opzegtermijn van 1 maand wat je pas kan stopzeggen na het 3 maanden contract.

- De studieovereenkomst verloopt op 20 januari.

Het probleem
Er is al per mail verstuurd om te stoppen op 20 januari nadat het contract verlopen is.

Maar we kregen als antwoord het volgende: "ik wil je verwijzen naar het contract. Hierin staat dat het contract pas na 3 maanden kan worden beëindigd. Daarna is er een opzegtermijn van 1 maand."

Oftewel.. 4 maanden in totaal minimum. Wie heeft nou recht? Kunnen we gewoon op 20 januari stoppen of lijkt het erop dat het gewoon 20 februari wordt?

Ik hoor het graag mede-Tweakers.
Wat is de letterlijke tekst van de studieovereenkomst? Normaal gesproken zou ik verwachten dat je op 20 januari kunt stoppen maar zonder de exacte tekst is dat gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
downtime schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:56:
[...]

Wat is de letterlijke tekst van de studieovereenkomst? Normaal gesproken zou ik verwachten dat je op 20 januari kunt stoppen maar zonder de exacte tekst is dat gokken.
https://ibb.co/v3B6zWZ

Hier kun je het lezen over ontbinden cursuscontract.

Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:18
Na 3 maanden, dan 1 maand

[ Voor 78% gewijzigd door pennywiser op 07-12-2019 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:32
Dus na 2 maand een brief schrijven dat je stop na de 3de maand.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
Wat is het nou en wie heeft gelijk? Na 3e maand een brief schrijf dat ik stop + 1 maand

of na de 2e maand een brief schrijven dat ik stop? + 1 maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09
MilesKiss schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:52:
Het probleem

Lijkt er op dat de organisatie zijn eigen voorwaarden niet snapt. Mij lijkt het duidelijk dat het eerste moment waarop opgezegd kan worden na 3 maanden is. De brief kun je uiteraard eerder versturen.
Na die 3 maanden is het mogelijk per maand. Als ik dus per maand 7 wil opzeggen, moet ik voor het einde van maand 6 een opzegging hebben verstuurd.

edit: maar het lijkt mij dat je nog wel actie moet ondernemen met een extra mail, want nu doen ze er niets mee lijkt het.

[ Voor 7% gewijzigd door celshof op 07-12-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:32
Het zijn 2 zinnen, de 1ste zegt dat je cursus minimaal 3 maand moet hebben geduurd, voor je kan opzeggen.
En de 2de zegt, dat je 1 maand van te voren dat moet aangeven.

Na 2 maand kan je dus een brief schrijven dat je stopt na de 3de maand

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:20
MilesKiss schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:30:
Wat is het nou en wie heeft gelijk? Na 3e maand een brief schrijf dat ik stop + 1 maand

of na de 2e maand een brief schrijven dat ik stop? + 1 maand.
In dit artikel staan eigenlijk 2 termijnen beschreven.

Allereerst: Na 3 maanden met één maand opzegtermijn.
Als tweede: Opzegtermijn van één maand, totale cursus contractduur ten minste 3 maanden. Maar dit alleen nadat het college van arbitrage / klachtenlijn de klacht gegrond bevinden.

Dus afhankelijk van het pad dat je bewandeld, en of je in het gelijk gesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
psychodude schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:34:
[...]

In dit artikel staan eigenlijk 2 termijnen beschreven.

Allereerst: Na 3 maanden met één maand opzegtermijn.
Als tweede: Opzegtermijn van één maand, totale cursus contractduur ten minste 3 maanden. Maar dit alleen nadat het college van arbitrage / klachtenlijn de klacht gegrond bevinden.

Dus afhankelijk van het pad dat je bewandeld, en of je in het gelijk gesteld wordt.
Ja.. lijkt erop dat ze liever de 1e willen als ik me mail mag lezen "Ik wil je verwijzen naar het contract. Hierin staat dat het contract pas na 3 maanden kan worden beëindigd. Daarna is er een opzegtermijn van 1 maand."

Oftewel.. ik moet eerst 3 maanden wachten en dan pas mag ik een mailtje schrijven dat ik over een maand mag stoppen.

in plaats van meteen na 3 maanden <_<"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:36
Mel33 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:32:
Het zijn 2 zinnen, de 1 zegt dat je cursus minimaal 3 maand moet hebben geduurd, voor je kan opzeggen.
En de 2de zegt dat je 1 maand van te voren dat moet aangeven.

Na 2 maand kan je dus een brief schrijven dat je stopt na de 3 maand
Nee, er staat "NA de eerste drie maand is het opzegtermijn". Dus in de eerste 3 maanden kan je nog niet opzeggen. Vervolgens kan je opzeggen, maar heb je nog een maand opzegtermijn. Dus moet je inderdaad minimaal 4 maand betalen...

offtopic:
Het opzegtermijn.... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MilesKiss
Okay, duidelijk allemaal.. dank jullie wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Even een vraagje: is het voor jezelf of voor je vriend? Want die 2 lijk je nogal eens door elkaar te halen.

Tevens titel aangepast. "Help" in de titel hoeft echt niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt als inburgering. Eerste loket is Blik op Werk, en kijk daar nog even bij het kopje "Wanneer kunt u het contract opzeggen?", daar staat deze zelfde interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 12:29
Vraag 1 is kan de overeenkomst worden opgezegd? Ja dat kan in dit geval, namelijk na drie maanden.
Vraag 2 is hoe/wat is dan de opzegtermijn? Een maand.
Dus, dan ben je vier maanden gehouden aan de overeenkomst. Je kunt op dag 1 natuurlijk wel al een brief schrijven waarin je aangeeft dat je reeds nu de overeenkomst opzegt tegen [datum], waarbij die datum minimaal vier maanden na ingaan van overeenkomst ligt. Ik geloof niet dat het in rechte stand houdt als de organisatie zich op het standpunt stelt dat je die brief pas na drie maanden mag sturen.

Om het nog even juridisch aan te vullen. Je kunt je nog afvragen of de minimale duur en de opzegtermijn redelijk zijn, maar ik zie geen reden om te vermoeden dat dat niet is. Als een overeenkomst voor bepaalde tijd geen opzegmogelijkheid geeft (en dit ook niet in de wet is geregeld), is die in beginsel ook gewoon niet opzegbaar. Bijvoorbeeld je telefoonabonnement, die overeenkomst kun je meestal niet eerder beëindigen dan na de initiële looptijd (vaak een of twee jaar). Ja dat kan in praktische zin soms wel, maar dan betaal je gewoon de resterende termijnen. Ja, met wederzijds goedvinden kan een overeenkomst natuurlijk altijd worden beëindigd. Bij overeenkomsten voor onbepaalde tijd zonder opzegmogelijkheid wordt ervan uitgegaan dat die altijd opzegbaar zijn. Afhankelijk van de omstandigheden van het geval, is de opzegtermijn dan langer of korter.

Edit:
Ik vind het trouwens echt een monsterlijk artikel. Wat een gedrocht. Alleen al de grap dat je de overeenkomst na arbitrage kunt ontbinden met een opzegtermijn van een maand en een minimale duur van drie maanden. Daar heb je geen arbitrage voor nodig, want dat kan volgens alinea 1 altijd al. En wat dan nog grappiger is, een overeenkomst kan dit soort gevolgen van ontbinding niet bepalen. De wet bepaalt dat bij ontbinding ongedaanmakingsverplichtingen ontstaan. Als die aanbieder van je een leesbare overeenkomst wil hebben die ook juridisch houdbaar is, mag je ze me laten DMen :+

[ Voor 16% gewijzigd door cryptapix op 07-12-2019 17:43 ]

Pagina: 1