Toon posts:

Ander toetsenbord geplaatst bij reparatie MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Vandaag is mijn toetsenbord volledig vervangen voor een nieuw exemplaar in verband met de welbekende problemen die zich voordoen bij de toetsenborden van de MacBook Pro uit 2016. Dit toetsenbord is kosteloos vervangen onder het daarvoor opgezette serviceprogramma.

Echter is er nu een ander toetsenbord geplaatst dan diegene die ik voorheen had.. Is dit de normale gang van zaken voor reparaties die worden uitgevoerd onder serviceprogramma's? De betreffende, niet nader te noemen reparateur heeft mij hierover vooraf niet ingelicht.

Iemand die weet of dit normaal is en/of welk toetsenbord en nu geplaatst is?

Toelichting bij de foto's:
De enter toets is anders: lees kleiner en er staat tekst op de capslock, tab etc. in plaats van de tekentjes

Oude toetsenbord: Klik voor grotere foto!
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vvxDngk/IMG-1714.jpg

Nieuwe toetsenbord:Klik voor grotere foto!
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jsx1gpD/IMG-8399.jpg

Ik hoor het graag!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2019 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
Ligt het aan mij, of zie ik het probleem niet?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online

EvH

DiedX schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:07:
Ligt het aan mij, of zie ik het probleem niet?
Lijkt alsof er lampjes onderzitten

Note to myself: volgende keer op de foto klikken. :P

[ Voor 13% gewijzigd door EvH op 07-12-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:08

DataGhost

iPL dev

Je moet even de foto's openklikken om het probleem te zien, ook al had TS dat prima in woorden uit kunnen leggen. Het probleem is dat de layout anders is (lange vs korte shift met `~ ernaast, andere enterknop en plaatsing van \|)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:58

Umbrah

The Incredible MapMan

ISO/ANSI verschil. Naar mijn mening heb je een upgrade gekregen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad even de foto vergroten, snap de verwarring!

Maar inderdaad de enter toets en enkele andere toetsen zijn anders dan voorheen.

Best vreemd toch dat er een ander onderdeel wordt geplaatst dan hetgeen je had?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
us keyboard gekregen dus.

Err, dat is vreemd inderdaad. Nu vind ik US lekkerder dan de non-us variant, maar ze hadden het minstens moeten vragen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
Ik vind de 2e mooier. Return, net als op de c64. Mooi houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Je had een Nederlands toetsenbord( part begint met N661) en hebt nu een US keyboard.(begint met 661) Teruggaan, dat hoort niet.

Welke van de 2 parts staat op je reparatiebon?

[ Voor 16% gewijzigd door dragon4ce op 07-12-2019 18:04 ]

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reparatiebon? Die heb ik niet gekregen, evenmin enige verdere correspondentie betreft de reparatie..

Ik ben nu in contact met Apple en de betreffende reparateur. Zij gaan kijken hoe dit is gebeurd en of ze het juiste toetsenbord alsnog kunnen bestellen en plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 21:28

WTM

Ik vind het een upgrade :-) maar evengoed vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Het is niet alleen het toetsenbord, maar volgens mij de hele case... kijk maar naar de vorm van de Enter-key; in de nieuwe situatie had daar in de case een gat tussen gezeten.

Weet je zeker dat het jouw MBP is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:15
Icephase schreef op maandag 9 december 2019 @ 14:53:
Het is niet alleen het toetsenbord, maar volgens mij de hele case... kijk maar naar de vorm van de Enter-key; in de nieuwe situatie had daar in de case een gat tussen gezeten.

Weet je zeker dat het jouw MBP is?
Zit wel wat in, lijkt me niet dat je zomaar de geraamte van toetsenbord kan vervangen.
Let wel op dat je het serienummer van de onderkant mogelijk niet kan vertrouwen omdat ze dan deze kunnen overplaatsen.

Mogelijk op andere plek nog een serie nummer referentie vinden, bij de macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:58
Nee, is niet normaal. Overigens wordt de gehele topcase vervangen. Die van mij is al twee keer gedaan en iedere keer hetzelfde toetsenbord gekregen (US). Na de eerste keer had ik last van een krakende speaker en zelfs dat repareren ze niet, direct opnieuw de topcase vervangen.

[ Voor 28% gewijzigd door NotSoSteady op 09-12-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit is wel heel vreemd, een AASP of APSP kan helemaal niet zomaar het 'verkeerde' onderdeel plaatsen, want als je in GSX een reparatie programma vervanging aanmeldt moet je het serienummer opgeven en dan weet Apple meteen welke onderdelen er in zaten en welke je dus moet bestellen ter vervanging.

Eigenlijk moet iemand dan dronken/slapend/bewust verkeerd geklikt hebben om een custom part order te doen, of ze hebben meerdere onderdelen voor meerdere reparaties besteld maar tijdens het repareren omgewisseld.

Nog een ding: je hebt niet een ander toetsenbord, want die worden niet 'los' gemaakt of verwisseld, het is altijd in combinatie met een topcase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-09 23:20
Je hebt idd een US layout i.p.v. een NL layout. Persoonlijk vind ik de US layout er veel beter uitzien dan het NL toetsenbord.

Qua functionaliteit zal het niks verschillen en je zult er ook geen nadeel van ondervinden. Er is idd een fout gemaakt bij de reparateur. Je zou ervoor kunnen kiezen om terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is nog wel gewoon mijn eigen MBP, serienummer check via "over deze mac' bewijst dit.

Daarnaast is het inderdaad zo dat ze de hele topcase inclusief trackpad, toetsenbord en accu's wordt vervangen bij een dergelijke 'reparatie'.

Het nadeel wat ik er van ondervind is dat ik gewend ben met mijn pink de enter toets in te drukken en dus nu continu de \ toets indruk ipv de enter.. Dat is gewenning, maar daarom niet minder irritant.

Ik vind het al met al nogal een bijzondere gang van zaken. Vandaag opnieuw langs geweest bij de betreffende reparateur, deze gaf aan dat het toetsenbord is aangevraagd bij Apple. Hierop heb ik Apple gebeld, zij geven aan dat ze niet kunnen zien of deze bestelling daadwerkelijk is geplaatst voor mijn laptop..

Mijn laptop is straks in totaal vier keer versleuteld waarbij iedere keer het moederboard en de speakers zijn overgezet omdat er een nieuwe topcase is geplaatst, en dit alles voor een totale reparatie 'waarde' van €3200. En dat op een laptop met een nieuwprijs van ca. €1400 destijds... Niet bijzonder efficiënt.

En oja, daar komt nog bij dat er een aanzienlijke kier te zien is aan de onderkant tussen de case en de bodemplaat. Alsof de accu's zijn opgezwollen oid.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hKWL6Ty/Schermafbeelding-2019-12-09-om-20-17-12.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9W5CGQv/Schermafbeelding-2019-12-09-om-20-17-27.png

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:14
Toevallig ook dit geintje meegemaakt met mijn MacBook Pro 2019. Ze hebben gewoon het verkeerde toetsenbord erop gezet en dat hoort niet.

Afgaande op je overige foto’s zou ik hem sowieso terugbrengen en misschien zelfs nog overwegen om Apple te vragen dit voor je op te lossen. De reparateur komt niet heel erg betrouwbaar over op dit moment.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 00:08
Ja die hele topcase vervangen, belachelijk, ik heb twee keer kapotte speakers gehad in een 2017 mbp, twee keer vervangen. Voordeel is wel dat mijn accu nu nog tiptop in orde is :+

Maar die kier die klopt absoluut niet, of het door reparatie of accu komt dat hoort gewoon strak te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:01
Umbrah schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:08:
ISO/ANSI verschil. Naar mijn mening heb je een upgrade gekregen ;)
Dat ligt er natuurlijk aan of TS nog meer devices of externe toetsenborden heeft in international formaat. Voor mij zou dit een no-go zijn, aangezien ik bij alle devices en externe keyboard waar ik op typ heb gekozen voor het international formaat. Als ik er ineens een US-toetsenbord tussen zou hebben, dan heb ik als blind-typer een probleem met het vinden van o.a. de entertoets.

Ik zou dit absoluut niet accepteren en er mee teruggaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NotSoSteady schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:03:
Nee, is niet normaal. Overigens wordt de gehele topcase vervangen. Die van mij is al twee keer gedaan en iedere keer hetzelfde toetsenbord gekregen (US). Na de eerste keer had ik last van een krakende speaker en zelfs dat repareren ze niet, direct opnieuw de topcase vervangen.
Dat is best vreemd, want volgensmij is de speaker juist wél demontabel en zit deze niet standaard in de topcase verwerkt/gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:04:
Dit is wel heel vreemd, een AASP of APSP kan helemaal niet zomaar het 'verkeerde' onderdeel plaatsen, want als je in GSX een reparatie programma vervanging aanmeldt moet je het serienummer opgeven en dan weet Apple meteen welke onderdelen er in zaten en welke je dus moet bestellen ter vervanging.

Eigenlijk moet iemand dan dronken/slapend/bewust verkeerd geklikt hebben om een custom part order te doen, of ze hebben meerdere onderdelen voor meerdere reparaties besteld maar tijdens het repareren omgewisseld.

Nog een ding: je hebt niet een ander toetsenbord, want die worden niet 'los' gemaakt of verwisseld, het is altijd in combinatie met een topcase.
Bedankt voor je reactie.

Betreffende reparateur is pas sinds een week of drie begonnen als geautoriseerd servicepunt van Apple. Het was al een hele opgave om überhaupt het toetsenbord te bestellen (lees: duurde ruim 2 weken). Ondertussen ging ook het beeldscherm kapot (problemen met doorlekken van de backlightverlichting), ook dit zou onder een serviceprogramma gerepareerd worden.

Op een dag het bericht gekregen dat zowel het nieuwe toetsenbord als het nieuwe scherm binnen was. Dus toen een afspraak gemaakt voor de reparatie, echter bleek bij aankomst dat enkel het toetsenbord binnen was. Heb er toen voor gekozen deze dan maar te laten vervangen en later terug te komen voor het beeldscherm.

Maar helaas blijkt nu achteraf dat dit dus ook het verkeerde toetsenbord is...

Het staat allemaal een beetje op losse schroeven daar heb ik het idee... maar wat moet je er mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:18:
[...]

Dat is best vreemd, want volgensmij is de speaker juist wél demontabel en zit deze niet standaard in de topcase verwerkt/gemonteerd.
Klopt, maar er werd direct een topcase vervangen. Volgens de monteur is dat de normale gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NotSoSteady schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:38:
[...]

Klopt, maar er werd direct een topcase vervangen. Volgens de monteur is dat de normale gang van zaken.
Ah øke, geen vervelende bijkomstigheid natuurlijk, ook direct een nieuw accupack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:39:
[...]

Ah øke, geen vervelende bijkomstigheid natuurlijk, ook direct een nieuw accupack
Ja, zat alleen een week tussen het vervangen van de topcase vanwege het toetsenbord en het nogmaals vervangen vanwege de speaker. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oppernerd
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-09 23:20
Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:07:
Het is nog wel gewoon mijn eigen MBP, serienummer check via "over deze mac' bewijst dit.

Daarnaast is het inderdaad zo dat ze de hele topcase inclusief trackpad, toetsenbord en accu's wordt vervangen bij een dergelijke 'reparatie'.

Het nadeel wat ik er van ondervind is dat ik gewend ben met mijn pink de enter toets in te drukken en dus nu continu de \ toets indruk ipv de enter.. Dat is gewenning, maar daarom niet minder irritant.

Ik vind het al met al nogal een bijzondere gang van zaken. Vandaag opnieuw langs geweest bij de betreffende reparateur, deze gaf aan dat het toetsenbord is aangevraagd bij Apple. Hierop heb ik Apple gebeld, zij geven aan dat ze niet kunnen zien of deze bestelling daadwerkelijk is geplaatst voor mijn laptop..

Mijn laptop is straks in totaal vier keer versleuteld waarbij iedere keer het moederboard en de speakers zijn overgezet omdat er een nieuwe topcase is geplaatst, en dit alles voor een totale reparatie 'waarde' van €3200. En dat op een laptop met een nieuwprijs van ca. €1400 destijds... Niet bijzonder efficiënt.

En oja, daar komt nog bij dat er een aanzienlijke kier te zien is aan de onderkant tussen de case en de bodemplaat. Alsof de accu's zijn opgezwollen oid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die kier zit bij het punt waar de bodemplaat aan de top case vastklikt. Het lijkt erop dat het niet helemaal goed vast zit. Probeer het eens op dat punt aan te duwen.

Wees niet bang dat het de batterij is, die zit namelijk iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oppernerd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:30:
[...]

Die kier zit bij het punt waar de bodemplaat aan de top case vastklikt. Het lijkt erop dat het niet helemaal goed vast zit. Probeer het eens op dat punt aan te duwen.

Wees niet bang dat het de batterij is, die zit namelijk iets lager.
Het geheel veert dan weer gewoon terug, er klikt niets vast helaas.. De kier blijft er zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik snap eigenlijk niet waarom je de moeite neemt om hier een topic over te openen?? Dit had je niet eens moeten aannemen toen je de laptop terugkreeg. We kunnen wel als wijze mannen en vrouwen naar kijken, maar uiteindelijk zijn wij niet diegene die een oplossing kunnen aandragen. Gauw terug ermee zou ik zeggen.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sircuri schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:20:
Ik snap eigenlijk niet waarom je de moeite neemt om hier een topic over te openen?? Dit had je niet eens moeten aannemen toen je de laptop terugkreeg. We kunnen wel als wijze mannen en vrouwen naar kijken, maar uiteindelijk zijn wij niet diegene die een oplossing kunnen aandragen. Gauw terug ermee zou ik zeggen.
Ik snap eigenlijk niet waarom je de moeite neem om te reageren als je toch niets bij te dragen hebt. In tegenstelling tot anderen die mij hebben verteld dat dit niet de normale gang van zaken is en dat er nu bijvoorbeeld een US toetsenbord op zit in plaats van een EU versie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 19:57
johnkeates schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:04:

1. Je kunt gewoon alle toetsenborden bestellen voor het serienummer dat je hebt, zonder probleem er is gewoon een N vergeten voor het partnummer.
2. Er zal tijdens de reparatie niet goed gekeken zijn welk toetsenbord er in zit (of gedacht hebben, we hebben hem nu toch al).
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 11:30:
Het geheel veert dan weer gewoon terug, er klikt niets vast helaas.. De kier blijft er zitten.
Even op de kop vast pakken en met je duimen aan drukken, er zit namelijk precies op die plek een klem.

[ Voor 59% gewijzigd door woutertjuh88 op 10-12-2019 19:54 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:34:
[...]

Ik snap eigenlijk niet waarom je de moeite neem om te reageren als je toch niets bij te dragen hebt. In tegenstelling tot anderen die mij hebben verteld dat dit niet de normale gang van zaken is en dat er nu bijvoorbeeld een US toetsenbord op zit in plaats van een EU versie..
Sorry, ik zie nu dat de toon van mijn bericht een beetje verkeerd uitkomt... was niet mijn bedoeling.

Ik bedoelde eigenlijk alleen te zeggen dat je volgens mij zelf het gevoel ook al had dat het niet klopte... en dat je dan beter direct had kunnen teruggaan naar Apple i.p.v. hier om een mening te vragen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen is het nieuwe scherm geplaatst, deze heeft meer dan 2 weken op zich laten wachten..

Daarnaast is ook het juiste toetsenbord opnieuw besteld en deze zou ergens deze week ook geleverd moeten worden.

Is er een manier om te controleren dat er daadwerkelijk met officiële apple onderdelen wordt gewerkt of is dit voor bijvoorbeeld het beeldscherm niet na te gaan?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Kort na de vervanging van het toetsenbord kwamen de problemen opnieuw terug.. Ik krijg nu van Apple ter vervanging het gloednieuwe 2019 model geleverd, top service als je het mij vraagt;)

Nu nog hopen dat dit toetsenbord geen problemen gaat opleveren..
Pagina: 1