Tweakers webtrekk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is er een reden dat het webtrekk javascriptje die in de website verwoven zit willekeurige namen gebruikt?
ik zie geen verschil ten opzichte van de vorige versie ("pGCf.js") en vraag mij af of het enkel is om het 'ad'-blocken te bemoeilijken?

heb gisteren wat tijd gestopt in het doorneuzen van wat er allemaal aan tracking en telemetrie op tweakers zit omdat ik merkte dat de website heel vlot werkt zonder javascript en wil selectief eea filteren met uitzondering van wat er functioneel nodig is.
aangezien men sinds heel kort geen reacties meer kan plaatsen zonder javascript, moet ik eea bijstellen in plaats van gewoon uitschakelen.

sterker nog, ik heb er weer chrome voor geinstalleerd zodat ik eventueel eigen lokale versies kan blijven gebruiken die ik al gecontroleerd heb via de 'override' functionaliteit.

als je een abbo gebruikt heb je dan geen webtrekk?

nou vertrouw ik jullie nog enigsinds maar webtrekk en co. gaat het niets aan.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:11

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:15:
is er een reden dat het webtrekk javascriptje die in de website verwoven zit willekeurige namen gebruikt?
ik zie geen verschil ten opzichte van de vorige versie ("pGCf.js") en vraag mij af of het enkel is om het 'ad'-blocken te bemoeilijken?
Ja.
heb gisteren wat tijd gestopt in het doorneuzen van wat er allemaal aan tracking en telemetrie op tweakers zit omdat ik merkte dat de website heel vlot werkt zonder javascript en wil selectief eea filteren met uitzondering van wat er functioneel nodig is.
aangezien men sinds heel kort geen reacties meer kan plaatsen zonder javascript, moet ik eea bijstellen in plaats van gewoon uitschakelen.
Ik ben mij er niet van bewust dat reacties plaatsen (op artikelen op de frontpage neem ik aan?) niet meer werkt zonder javascript. Dat is dan in ieder geval niet bewust en zou dus een bug zijn. Ik zal daar eens naar kijken :)

Sowieso werkt onze site ook met (onze) javascript volgens mij best vlot. Vertraging zal hem voornamelijk zitten in advertising en in mindere mate tracking (waarbij webtrekk heel erg lightweight is vergeleken met andere trackers en tools).
sterker nog, ik heb er weer chrome voor geinstalleerd zodat ik eventueel eigen lokale versies kan blijven gebruiken die ik al gecontroleerd heb via de 'override' functionaliteit.

als je een abbo gebruikt heb je dan geen webtrekk?
Een abonnement geeft je de mogelijkheid banners uit te schakelen maar geen trackers. We zitten er wel aan te denken om abo's ook grotendeels trackervrij aan te gaan bieden (voor zover wij daar invloed op hebben), maar webtrekk zal dan waarschijnlijk wel een uitzondering zijn omdat dat onze belangrijkste analytische tool is.
nou vertrouw ik jullie nog enigsinds maar webtrekk en co. gaat het niets aan.
Webtrekk is een Europese partij waar wij een contract mee hebben. Voor zover ik weet mag webtrekk zelf op geen enkele manier iets met onze data doen :)

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@crisp
hey, bedankt voor je reactie
ja, de frontpage bedoelde ik

je hebt overal het linkje 'reageer' die je vervolgens naar een nieuwe pagina /bekijk/postid brengt,
maakt niet uit of je ingelogt bent, in plaats van het invoerveld te weergeven.
tot kort geleden kon je op die nieuwe pagina alsnog schrijven dacht ik, terwijl het nu enkel de weergave van de post is

nou is het misschien een 'edge case' zeg maar, niemand verplicht om een non-javascript compatible website aan te bieden, maar het viel mij op nu ik er mee aan het spelen ben.
meen mij te herinneren dat je voorheen een standaard invoerveld/post mogelijkheid kreeg.
misschien heb ik het wel helemaal mis en haal ik het met mijn mobiele browser-ervaring door de war oid.

wat webtrekk betreft vind ik het gewoon een onethische business :P

maakt wat dat betreft niet uit of het om "europese" wet gaat
bedoel, google zit ook, onder andere, in amsterdam en "onpersoonlijke" conclusies van analysaties en modellen, komen overal terecht waar de wet overigens nog niet over uit is wat men er mee moet... :(
ik vind het buitengewoon zorgelijk en wil ook niet bijdragen aan de datadrift...
ten tijde dat men met een schijnoplossing van een wet komt is de room al zuur en de business alweer 10 jaar vooruit, het geleerde toegepast en de consument er armer aan toe

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
AZ >> LA

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:55
Dat is kort voor het topic is van "Algemene zaken" naar "Lieve Adjes" verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:11

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:40:
wat webtrekk betreft vind ik het gewoon een onethische business :P
Kan je dat verder uitleggen? Wij betalen webtrekk om gebruik te maken van hun analytische tools om (geanonimiseerde) data van onze website te analyseren zodat wij onze website kunnen verbeteren. Webtrekk mag zoals gezegd vziw zelf niets doen met die data, dat is ook geen onderdeel van hun businessmodel (itt Google Analytics, maar ook daarvoor anonimiseren we de data volgens de richtlijn van de AP).

Je kan wat dat betreft niet alle trackers over één kam scheren (al is dat wel wat banner/trackerblockers doen).

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@crisp
ja hoor :P

ik maak mij zorgen om wat er uit het zicht gebeurt niet in de voorgrond :)

ik zou geen haren op mijn hoofd overhouden als ik elke tracker moest doorlichten en onderzoeken of ik ze er mee vertrouw, lol
nou heb ik op hun website eea gelezen over hoe men zich uitspreekt over het adblocken en komt op 'simpele eindgebruiker' disrespectvol over.
en er is geen garantie dat afgeleide data toekomstig niet misbruikt gaat worden...
uit principe dus gewoon helemaal niet

bovendien gaat het niet enkel om tweakers maar zijn het andere websites die webtrekk ook implementeren samen die een beeld geven groter dan welke links ik hier op tweakers klik en ik vind dat het niemand iets aan gaat hoe ik mij gedraag of waar mijn voorkeuren liggen, wanneer ik online ben etc., zeker geen eigenzinnige business.

ik vind dit vallen onder het straatje stalking, spionage en alles om er zelf beter van te worden en de juiste angle te vinden om iemand te manipuleren op manieren waar een 'simpele eindgebruiker' geen vat op heeft en in volledigheid niet eens kan overzien of begrijpen.

jullie zijn een B2B gebruiker van die dienst maar dat betekend niet dat je volledig inzage hebt in wat webtrekk om handen heeft en er mee zou kunnen (gaan) doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:10
crisp schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:57:
[...]

Kan je dat verder uitleggen? Wij betalen webtrekk om gebruik te maken van hun analytische tools om (geanonimiseerde) data van onze website te analyseren zodat wij onze website kunnen verbeteren. Webtrekk mag zoals gezegd vziw zelf niets doen met die data, dat is ook geen onderdeel van hun businessmodel (itt Google Analytics, maar ook daarvoor anonimiseren we de data volgens de richtlijn van de AP).

Je kan wat dat betreft niet alle trackers over één kam scheren (al is dat wel wat banner/trackerblockers doen).
Dit. En het wordt zeker niet voor advertising doeleinden gebruikt. Als dat zo was, dan kon Webtrekk wel opdoeken. O.a. ING Nederland maakt hier ook gebruik van, en zeker een bank zal aan strenge regels moeten houden.

We hebben simpelweg Analytics (en in dit geval Webtrekk) nodig om de site blijven te verbeteren. Het dev team heeft ook diverse aanpassingen in gemaakt: het is een first party cookie, alleen essentiële requests worden doorgestuurd naar Webtrekk, sommige pagina's zoals je profiel zit helemaal geen Analytics op. Het gaat ons ook niet om jou als individu binnen Analytics; het gaat erom hoe de massa zich beweegt op onze website en waar we bottlenecks dienen te verhelpen. Maar: het helpt ook de redactie om de keus in redactionele content te maken.
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:05:
@crisp
ja hoor :P

ik maak mij zorgen om wat er uit het zicht gebeurt niet in de voorgrond :)

ik zou geen haren op mijn hoofd overhouden als ik elke tracker moest doorlichten en onderzoeken of ik ze er mee vertrouw, lol
nou heb ik op hun website eea gelezen over hoe men zich uitspreekt over het adblocken en komt op 'simpele eindgebruiker' disrespectvol over.
en er is geen garantie dat afgeleide data toekomstig niet misbruikt gaat worden...
uit principe dus gewoon helemaal niet

bovendien gaat het niet enkel om tweakers maar zijn het andere websites die webtrekk ook implementeren samen die een beeld geven groter dan welke links ik hier op tweakers klik en ik vind dat het niemand iets aan gaat hoe ik mij gedraag, zeker geen eigenzinnige business.

ik vind dit vallen onder het straatje stalking, spionage en alles om er zelf beter van te worden waar een 'simpele eindgebruiker' geen vat of heeft en in volledigheid niet eens kan overzien of begrijpen.
Sorry, maar dit is een aanname die je doet en welke incorrect is. Een website welke Webtrekk implementeert deelt geen data met andere sites. En Webtrekk verzamelt het ook niet om een advertising profile op te zetten.

Van hun eigen pagina:
https://www.webtrekk.com/about-us/
The protection of personal data is part of Webtrekk’s and Mapp’s DNA. We are committed to anonymous data collection on websites, apps and other marketing channels. We do not collect personal data, only pseudonymous data, plus we do not pass on data to third parties. Our data centers comply with the ISO 27001 standard and are located the European Union. In addition, we are ePrivacy-certified, DSGVO-compliant and hold a TÜV ‘Certified Data Protection’ certificate.
Client separation:
We enable our customers to retain complete control over their data. First-party data is an especially valuable asset and the key to a successful data strategy and for us, data ownership means that only our customers have access to their data. Our customers benefit from complete client separation. The merging of our solutions with Mapp is carried out in full compliance with all relevant data protection requirements.

[ Voor 45% gewijzigd door chengbondkwok op 07-12-2019 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@chengbondkwok
daar sprak ik eerder al over :)
getrainde modellen en "onpersoonlijke" conclusies gaat het dan over...
daar wil ik geen deel aan hebben om de genoemde redenen.

dit soort afgeleide data is technisch geen persoonlijke data en heeft dan ook geen zier te doen met GDPR e.d.

men kan dan wel zeggen ja, maar ja, we verkopen niet jouw persoonlijke data, we proberen te leren hoe iedereen, in hapklare selecties, zich gedraagt, maar dat veranderd de zaak niet :P

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2019 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:15:
@chengbondkwok
daar sprak ik eerder al over :)
getrainde modellen en "onpersoonlijke" conclusies gaat het dan over...
daar wil ik geen deel aan hebben om de genoemde redenen.

dit soort data is technisch geen persoonlijke data en heeft dan ook geen zier te doen met GDPR e.d.

men kan dan wel zeggen ja, maar ja, we verkopen niet jouw persoonlijke data, we proberen te leren hoe iedereen zich gedraagt, maar dat veranderd de zaak niet :P
Dan schenden ze het contract en verliezen ze al hun klanten. Dat is een risico wat misschien een Google wel uit kan halen, maar een Webtrekk verre van. En als we in die trant blijven doorredeneren, dan is geen enkele partij betrouwbaar en kunnen we net zo goed het vertrouwen in de algehele samenleving opzeggen ;)

Maar kan je misschien "getrainde modellen en "onpersoonlijke" conclusies" toelichten? Ik probeer namelijk beter te begrijpen waarom een Webtrekk een probleem vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
door het bijhouden van wanneer mensen verschillende websites bezoeken die trackers implementeren,
kun je, ook onder het mom 'onpersoonlijk' toch heel gedetailleerde gedragsmodellen of andere data uitkoken.

juist omdat dergelijke conclusies, onder het mom pseudo-anoniem en onpersoonlijk, over data afgeleid kunnen worden maar niet de data zelf betreft, valt afgeleide data niet onder een GDPR

het is vrij verhandelbaar en ik verafschuw wat er mee gedaan kan worden

er is simpelweg geen garantie, ook niet in wat er gequote is, dat het niet gebeurt of zal gaan gebeuren.
bovendien is er geen beginnen aan voor eindgebruikers om elke tracker door te gaan lichten en bij te houden wie wat heeft, nog minder wat er uit geconcludeerd is en wie wat gekocht heeft, wanneer het geen persoonlijke data meer betreft.

het is zodoende mijn keuze om aan het hele spel niet eens mee te doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2019 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom staat er niets over Webtrekk in de privacyverklaring?
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:34:
door het bijhouden van wanneer mensen verschillende websites bezoeken die trackers implementeren,
kun je, ook onder het mom 'onpersoonlijk' toch heel gedetailleerde gedragsmodellen of andere data uitkoken.
Je zou eens een inzageverzoek bij T.net kunnen doen voor al je webtrekk-data. Ook kun je met een filtertje als
code:
1
||tweakers.net/*/wt*$image

de tracker blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GlowMouse schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:37:
Waarom staat er niets over Webtrekk in de privacyverklaring?

[...]

Je zou eens een inzageverzoek bij T.net kunnen doen voor al je webtrekk-data. Ook kun je met een filtertje als
code:
1
||tweakers.net/*/wt*$image

de tracker blokkeren.
die filter-rule begrijp ik niet, dat $image gedeelte, maar mij dank is groot :)
nogmaals however, ik maak mij geen zorgen om wat tweakers van ze krijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:34:

juist omdat dergelijke conclusies, onder het mom pseudo-anoniem en onpersoonlijk, over data afgeleid kunnen worden maar niet de data zelf betreft, valt afgeleide data niet onder een GDPR

het is vrij verhandelbaar en ik verafschuw wat er mee gedaan kan worden

er is simpelweg geen garantie, ook niet in wat er gequote is, dat het niet gebeurt of zal gaan gebeuren.
bovendien is er geen beginnen aan voor eindgebruikers om elke tracker door te gaan lichten en bij te houden wie wat heeft, nog minder wat er uit geconcludeerd is en wie wat gekocht heeft, wanneer het geen persoonlijke data meer betreft.

het is zodoende mijn keuze om aan het hele spel niet eens mee te doen.
Je gaat hier nogmaals vanuit een onderbuikgevoel dat dat ook daadwerkelijk plaatsvindt. Maar fair enough, we kunnen je niet tegenhouden dit te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het kan overkomen als een "onderbuikgevoel" richting webtrekk maar het is een principe kwestie

mijn klikgedrag gaat simpelweg niemand iets aan en ik voel er ook niets voor dat anderen er voordeel uit kunnen gaan slaan, zeker wanneer je de boel op een hoop gooit en er een aantal slimme hoofden op los laat met als enige insteek om er winst uit te slaan :P

als die conclusies die men er uit haalt ook nog eens niet meer onder persoonlijke data vallen en vrij verhandelbaar zijn dan is de race al lang verloren.

en daar zijn we vandaag de dag echt wel, datasurveillance, bigdata, behavioral prediction en what not.
grote woorden maar er wordt veel geld op ingezet en aan gewerkt.

het principe is dus dat ik mijn data niet overal achter laat om wat er mee gedaan kan worden, niet of jantje of beppie van intelligence op kantoor het kan.
ook zij leren bij overigens.

bovendien ligt de kracht ook in schaal, webtrekk oa. worden ook elders geimplementeerd.
ik zou er absoluut vrede mee hebben als jullie de clicks voor Tweakers.net en GoT loggen en in grafiekjes zetten maar ga mensen nou niet, over het liefst elke website, achtervolgen om er specifiek het werk van te maken om mensen te analyseren om ze beter te kunnen beïnvloeden.
targeted advertisement vind ik een te neutraal begrip als je leest dat het tegenwoordig zelfs om verkiezingen gaat.
we weten simpelweg niet op welk bord het eindigt want "onpersoonlijk", "pseudo-anoniem" en afgeleid en bovendien dus niet gereguleerd en vooralsnog vrij verhandelbaar en inzetbaar.

trouwens is het ook helemaal niets tegen tweakers hoor :)
ik blijf nog steeds dagelijks bezoeken en vind het zelfs leuk om te zien hoe bepaalde woordkeuze en stijlen juist ook op de redactie over tijd mee gaan, hehe
het gaat om iets veel groter en onpersoonlijkers :P

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2019 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:15

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:05:
@crisp
bovendien gaat het niet enkel om tweakers maar zijn het andere websites die webtrekk ook implementeren samen die een beeld geven groter dan welke links ik hier op tweakers klik en ik vind dat het niemand iets aan gaat hoe ik mij gedraag of waar mijn voorkeuren liggen, wanneer ik online ben etc., zeker geen eigenzinnige business.

ik vind dit vallen onder het straatje stalking, spionage en alles om er zelf beter van te worden en de juiste angle te vinden om iemand te manipuleren op manieren waar een 'simpele eindgebruiker' geen vat op heeft en in volledigheid niet eens kan overzien of begrijpen.

jullie zijn een B2B gebruiker van die dienst maar dat betekend niet dat je volledig inzage hebt in wat webtrekk om handen heeft en er mee zou kunnen (gaan) doen.
Webtrekk kan jou niet over meerdere sites tracken, dat weet ik zeker omdat we geen webtrekk domein gebruiken maar alle requests via ons domein laten lopen en filteren. Een facebook of google kan je tracken omdat veel websites iets inladen direct vanaf facebook of google, dat doen wij niet met webtrekk, we gebruiken ons eigen domein, dus is het al vrijwel onmogelijk om een individuele gebruiker te tracken (iets wat google/fb wel kunnen, omdat je hen en andere sites bezoekt die dingen van hen inladen).

Het is in dat geval niet anders dan een bedrijf dat bijvoorbeeld cloudflare of aws gebruikt, sterker nog, die twee bedrijven zouden potentieel nog veel meer data van gebruikers kunnen zien dan webtrekk, maar dat doen ze niet omdat dat niet de dienst is de ze leveren en waar gebruikers voor betalen. Doen ze dat wel dan zullen bijzonder veel bedrijven vertrekken bij ze. Dat gaat ook op voor webtrekk, ze bieden analytics aan en zijn geen advertentieplatform. Mochten ze dat ooit wel willen worden dan word het tijd voor een andere partij.
ik zou er absoluut vrede mee hebben als jullie de clicks voor Tweakers.net en GoT loggen en in grafiekjes zetten maar ga mensen nou niet, over het liefst elke website, achtervolgen om er specifiek het werk van te maken om mensen te analyseren om ze beter te kunnen beïnvloeden.
Dat doen we ook, maar dat zijn hele simpele grafiekjes (tweakers.net/stats).

Wij laten webtrekk je niet eens over andere sites volgen (omdat het cookie vanaf ons domein komt, dan zal hij bijvoorbeeld nooit op een andere site aan webtrekk gekoppeld kunnen worden). Daar hebben we zelf ook een hekel aan, en voordat we het op deze manier deden hadden we ook al maatregelen in plaats die het bijna onmogelijk maakten om onze gebruikers via webtrekk over meerdere sites te tracken.

Wij gebruiken webtrekk zodat we niet zelf de tijd kwijt zijn aan die grafiekjes te maken, net zoals andere bedrijven bijvoorbeeld niet de tijd kwijt willen zijn aan hun eigen hosting maar dat uitbesteden aan bv amazon. Je kan niet overal goed in zijn, en als je ergens niet goed in bent kun je soms beter een ander bedrijf inhuren om dat goed voor jou op te lossen zodat wij de tijd die daarmee vrij komt kunnen besteden aan andere dingen. We geven bijvoorbeeld ook jouw adres aan PostNL als wij een pakketje naar jou opsturen, dat is ook zo'n 3de partij die wij soms inhuren om dingen voor ons te doen waar wij geen tijd voor hebben (pakketjes bezorgen).

Nogmaals, webtrekk's business is puur analytics, geen advertentie platform

[ Voor 3% gewijzigd door Kees op 07-12-2019 20:56 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zolang er dus geen data naar webtrekk gaat maar data lokaal bij jullie blijft dan zal ik er niet over wakker liggen
Pagina: 1