Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2700x boost, hoog voltage bescheiden temps.

Pagina: 1
Acties:

• Angelol
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 00:07
Ik heb afgelopen jaar een 2600 in combinatie met een pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC en pricewatch: be quiet! Dark Rock 4 en heb geen enkel probleem gehad.

Nu heb ik met black friday een 2700x gekocht maar hwinfo64 geeft wel hoog voltage aan ook al zijn de temps bescheiden. Tijdje cinebench 20 en dan topt die rond de 83.5c maar tijdens het gamen op 1440p/144hz zie ik de temps niet over 70c gaan. Kamer temp is rond de 20c.

Behalve een xmp profiel, pbo disabled en aangepaste fan curve voor case fans zijn alle bios settings default. Ik gebruik ook de meeste recente bios versie 7B85v1B

Hier is hwinfo na ongeveer 10 minuten diablo 3 spelen. Die 1.4 lijkt me toch een hoog average. Op een normale dag zal dat naast het gamen waarschijnlijk onder de 1 uitkomen omdat als er geen game draait de boost afgelopen is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3juIYpX.png

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/w84lb89l51211.png

Ik heb verder dit nog gevonden maar zolang ik een game open blijft hwinfo toch op alle cores 1.4 aangeven dus lijkt mij de duration wel een probleem. Want met idlen ingame en spelen blijf alles wel heel lang op 1.4 of hoger hangen met spikes boven 1.5 als pbo aan staat in de bios.

Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft want dit lijkt mij toch teveel van het goede dus misschien kan ik beter - offsets instellen in de bios om het zo .1 naar beneden te krijgen.

Via googlen zie ik verdeelde meningen over dat het kwaad kan of niet al lijken die hwinfo pastes wel vaker rond de 1.3 ipv de 1.4.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:44

vectormatic

Warlock of the doorlock

Zo op het eerste gezicht lijkt het mij ook hoog, en die temps lijken me in combinatie met de Dark rock ook aan de hoge kant.

Echt zeker durf ik niet echt wat te zeggen, maar ik lees wel graag mee, ik heb nu ook een 2600, maar de 2700(x) is wel behoorlijk verleidelijk kwa prijs.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ga eens met Ryzen Master aan de slag (btw; bios hoger dan 7B85v14 is niet nodig voor 2700X)

[ Voor 43% gewijzigd door Hackus op 07-12-2019 14:28 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Angelol
vectormatic schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:10:
Zo op het eerste gezicht lijkt het mij ook hoog, en die temps lijken me in combinatie met de Dark rock ook aan de hoge kant.

Echt zeker durf ik niet echt wat te zeggen, maar ik lees wel graag mee, ik heb nu ook een 2600, maar de 2700(x) is wel behoorlijk verleidelijk kwa prijs.
Hoop dat de temps mee vallen. Ik kijk het even een tijdje aan want ik krijg binnenkort een arctic freezer II Aio binnen. Het wordt sowiezo hoger dan gemiddeld juist doordat die lang op 1.4 zit. En zal ietsje koeler worden als de arctic gesettled is volgens mij.
Hackus schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:26:
Ga eens met Ryzen Master aan de slag (btw; bios hoger dan 7B85v14 is niet nodig voor 2700X)
Ja ik zal eerst even met de bios settings aan de gang denk ik. Als dat het probleem niet oplost pak ik ryzen master. Alleen jammer dat de meest recent bios de hele UI verandert. Ik heb de meeste recent bios genomen omdat er schijnbaar een probleem is met sommige van de vorige versies die je - offset niet pakt en er een + van maakt dus dat is iets te riskant.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Angelol Ja, de temps zullen hoger zijn vanwege het voltage, maar zon dark rock is nogal een bonk van een koeler, ik zou verwachten dat ie geen moeite zou moeten hebben met een 2700x

[ Voor 8% gewijzigd door vectormatic op 07-12-2019 14:55 ]

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Angelol
vectormatic schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:55:
@Angelol Ja, de temps zullen hoger zijn vanwege het voltage, maar zon dark rock is nogal een bonk van een koeler, ik zou verwachten dat ie geen moeite zou moeten hebben met een 2700x
Tja hij gaat niet over de 70c op 1440p/144hz gamen dus het lijkt mij in ieder geval geen probleem. Hij pakt alleen 80/83 bij cinebench en dan pas als ik meerdere runs achter elkaar doe met pbo aan. Nog niet getest zonder pbo.

Van wat ik begrijp pushed die harder als je koeling fatsoenlijk is. Pbo staat op dit moment uit bij de gelinkte hwinfo. Was dat even aan het testen. Met pbo aan zie ik pieken van 4375 en 1.5v op de hwinfo.

Verder hangt de Idle temp rond de 30/35c.

Ik zal straks even kijken hoe de offsets werken in deze nieuwe bios en kijken of ik zo op 1.4 / 1.3750 kan cappen.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@Angelol Ah, ik dacht dat die 80/83 in CB met PBO uit was.

In principe is er ook verder niks mis met die temperaturen overigens, maar ik zag het meer als indicatie dat het voltage inderdaad wat hoog is.

Overigens klopt wat je zegt, ik heb op mijn 2600 de wraith stealth vervangen door een wraith spire, en sindsdien boost ie 100 mhz meer onder all-core load, puur omdat ie koeler blijft

• Angelol
@vectormatic Heb net even wat gedraaid zonder pbo en dan de temp niet hoger dan 75c. Alle cores zitten dan ook op 1.250 tijdens en ongeveer 100mhz minder dan wanneer pbo wel aan staat. Ik moet nog wel iets aanpassen want met een game open staat alles op 1.4 tenzij hwinfo het verkeerd weergeeft en ik wil pbo ook wel gewoon aan hebben.

Maar misschien toch wat teveel paste toen ik het aangebracht heb twijfelde ik of het lijntje misschien iets te dik was. Maar check het wel even wanneer ik naar aio switch moet toch eerst weer 96% kopen sinds mijn oude flesje op is.

Edit:

Heb even wat settings veranderd in de bios. cpucore offset op - 0.1000 en NBsoc override op 1.0500 met llc 2 en PBO aan op auto. Cine20 scoort 120 hoger en voltage zit op 1.325 all cores en dan blijft de boost ook gewoon rond 4200 hangen all core en hier en daar een spike boven de 4.3.

Dan heb ik peaks van 1.4 tijdens normaal gebruik en gamen maar hangt voornamelijk rond 1.3 wat een stuk beter is dan 1.4 van voorheen. Had temps van 65c max tijdens het spelen van Poe op 1440p 144hz en alle cores zaten rond 4000.

Helaas piek ik tijdens meerdere runs van cinebench wel op 83c en dat lijkt me best hoog voor een dark rock 4. Tijdens een uurtje afk is de idle temp average 32c. Ik zal op mijn nieuwe aio wachten en dan de temps maar eens in de gaten houden.

Edit 2: Had een crash tijdens benchmark. Alles weer op default gezet en de fan curve aangepast. Default fan curve voor mijn mobo was nogal bagger voor pbo de dark rock gaat nu 100% op 74c. Default stond op 100% op 85c. Daarnaast pbo weer aan met NBsoc op 1.0750 en cpucore offset weer op - 0.1000. Dit zorgt voor de beste resultaten op het moment en draai nu stabiel. Idle temps wel 38c met de dark rock op 800rpm.

Verder nog even ingelezen en schijnbaar kunnen die peaks van 1.5 en dat de cores op 1.4 draaien tijdens gamen niet veel kwaad zolang het niet 24/7 is. Ik laat de setting eerst zo sinds de offset toch voor een langere boost zorgt met een max van 1.4

Misschien update ik later nog even als ik die aio heb.

Gister de arctic liquid freezer II 240 geinstalleed de idle temp en game temps zijn 2/3c lager maar de cinebench temps 10 hoger en piekt zelfs op 95c. Heb ook al een repaste geprobeerd maar mocht niet baten wel apart omdat die beter zou moeten zijn dan dark rock 4 pro en hij loopt bij mij ongeveer hetzelfde en op sommige plekken minder dan een dark rock 4 dus misschien toch iets fout gedaan.

Zal even een support ticket maken en dan kijken wat die zeggen. Mijn temps komen iig niet overeen met die van andere mensen.

Alles nog even nagekeken en toen zag ik dat de brackets verkeerd om had en die milimeters maken een groot verschil. Nadat ik hem juist geinstalleerd heb gaat de cpu niet met een agressieve pbo niet boven de 75c tijdens c20 en is de score net boven de 4200 met 3000mhz ram. Idle temps avg rond de 32c en in game met alle cores op de 4250ish is de avg 51c na een aantal uren. Ik kan die arctic liquid freezer ii echt aanraden is een stuk stiller dan de corsair die ik geprobeerd heb, koelt beter en is 60 euro goedkoper.

[ Voor 80% gewijzigd door Angelol op 19-12-2019 16:34 ]

Pagina: 1