Osmoseapparaat in badkamer plaatsen

Pagina: 1
Acties:

• Denniszx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-12 11:45
Goedendag,

Om gebruik te maken van een ultrasone luchtbevochtiger ben ik gaan kijken hoe ik zo schoon mogelijk water in de luchtbevochtiger kan krijgen d.m.v. een osmoseapparaat. In principe is het aansluiten van zo'n apparaat niet heel moeilijk mits men over de juiste verbindingen beschikt. Ik woon helaas op een studentenkamer waardoor mijn mogelijkheden beperkt zijn. Ik heb beschikking over een wastafel mengkraan en een douche mengkraan (geen bad mengkraan).

Gezien ik geen zin heb in het modificeren van de bestaande installaties (aansprakelijkheid en zal een tijdelijke oplossing zijn) ben ik op zoek gegaan naar opzetstukken voor op 1 van de mengkranen zodat ik alsnog het osmoseapparaat van water kan voorzien.

€ 3,32 17%OFF | Faucet Adapter Diverter Valve Counter Top Water Filter Faucet Diverter Valve Ro System 1/4" 2.5/8" 3/8" Tube Connector
https://s.click.aliexpress.com/e/APkCp7SdV

Dit lijkt een perfecte oplossing, aansluiten op de wastafel mengkraan en een directe 1/4" slang naar het osmoseapparaat. Nu ben ik alleen een beetje huiverig om iets te gebruiken van AliExpress dat in contact komt met drinkwater (of ben ik nu overbezorgd?). Ik heb niets kunnen vinden bij retailers in Nederland. (Het viel mij overigens wel op dat sommige kranen/kleppen van AliExpress gewoon verkocht worden bij retailers in Nederland en vaak onder bekendere namen gelabeld worden (Plieger omstelkraan - precies dezelfde kraan maar dan van AliExpress).

Iemand die alsnog een idee heeft om dit werkbaar te maken? Een metalen Gardena koppeling op de doucheslang o.i.d.? Of een extra omstelkraan op de douche mengkraan?

Gezien het om 5L te verdampen water per 24 uur gaat, en ik waarschijnlijk een osmoseapparaat neem met een capaciteit van ~300L per dag, zijn tijdelijke oplossingen waarbij ik moet aankoppelen en afkoppelen geen probleem maar niet ideaal.

Ook heb ik gelezen dat het filter nooit droog mag staan, dat lijkt mij wel lastiger met bovenstaande oplossingen.

[ Voor 26% gewijzigd door Denniszx op 07-12-2019 18:29 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:14
Wat is de hardheid van je leidingwater?
Zoveel moeite is meestal niet nodig. Ik heb gewoon een verdamper van philips en daar moet je dan 1 keer per jaar een nieuw filter in doen.

Anders zou ik toch kijken of je niet kan splitsen op de muurplaat. Als je een T stuk koopt en afsluiter met blinde dop kun je dit gewoon droog achterlaten.
Warmteservice kan je waarschijnlijk precies vertellen en verkopen wat je nodig hebt. (in tegenstelling tot bouwmarkt)

300L per dag is overigens erg veel. Dit ding doet max maar 2 Liter per uur.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 07-12-2019 13:41 ]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:57
300 Liter per dag is wel extreem veel. Het gemiddelde waterverbruik per persoon is ongeveer 100-125 liter per dag.

Hoe zit de wastafel kraan aangesloten? Heb je wat foto's?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Dat is de capaciteit van dat osmose apparaat, niet van de bevochtiger... in die bevochtiger gaat dan die 5L per keer. (per 2 dagen ofzo)

Het is inderdaad veel makkelijker om gewoon die ultrasone bevochtiger af te schrijven en gewoon een koudwaterverdamper te gebruiken. Net zoals @jeroen3 doe ik ook gewoon eens per jaar een nieuw filter in mijn Philips luchtbevochtiger en klaar.

Anders gewoon een paar van die 24 Liter vaten voltappen bij iemand die een ontharder heeft staan.

[ Voor 37% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-12-2019 15:38 ]

• Denniszx
jeroen3 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:38:
Wat is de hardheid van je leidingwater?
Zoveel moeite is meestal niet nodig. Ik heb gewoon een verdamper van philips en daar moet je dan 1 keer per jaar een nieuw filter in doen.

Anders zou ik toch kijken of je niet kan splitsen op de muurplaat. Als je een T stuk koopt en afsluiter met blinde dop kun je dit gewoon droog achterlaten.
Warmteservice kan je waarschijnlijk precies vertellen en verkopen wat je nodig hebt. (in tegenstelling tot bouwmarkt)

300L per dag is overigens erg veel. Dit ding doet max maar 2 Liter per uur.
Hardheid weet ik niet 123. Ik had eerder al naar de Philips serie gekeken maar ik las bij veel mensen dat je iedere maand het filter kon gaan vervangen dus ben ik verder gaan kijken. T-stuk met blinde dop is inderdaad een idee waar ik al over na heb gedacht, ik wilde alleen bij voorkeur niets wijzigen aan mijn huurkamer. De 300L gaat om de osmosecapaciteit van het osmoseapparaat i.v.m. de snelheid aangezien ik hem alleen beheerd wil laten draaien.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-12 14:29

Saven

Administrator

Lucht bevochtigen in de badkamer??? 8)7 Dat is al de vochtigste plek in het huis (mits geen kelder).

• Denniszx
.Maarten schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 13:46:
300 Liter per dag is wel extreem veel. Het gemiddelde waterverbruik per persoon is ongeveer 100-125 liter per dag.

Hoe zit de wastafel kraan aangesloten? Heb je wat foto's?
Die 300L ga ik niet volop gebruiken, het is alleen bedoeld om het reservoir te vullen van de ultrasone luchtbevochtiger (5L).

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/72a851d3-40ec-4394-a3b8-f1d8275dec28.jpg

Foto van internet maar nagenoeg dezelfde situatie qua toevoer.

[ Voor 8% gewijzigd door Denniszx op 07-12-2019 16:36 ]

• Denniszx
kabeltjekabel schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:33:
Dat is de capaciteit van dat osmose apparaat, niet van de bevochtiger... in die bevochtiger gaat dan die 5L per keer. (per 2 dagen ofzo)

Het is inderdaad veel makkelijker om gewoon die ultrasone bevochtiger af te schrijven en gewoon een koudwaterverdamper te gebruiken. Net zoals @jeroen3 doe ik ook gewoon eens per jaar een nieuw filter in mijn Philips luchtbevochtiger en klaar.

Anders gewoon een paar van die 24 Liter vaten voltappen bij iemand die een ontharder heeft staan.
Eens per jaar, hoe zit het filter er dan uit? Ik heb foto's gezien van Philips luchtbevochtiger filters waarbij het filter helemaal verkleurd was van de schimmel na 1 maand, vandaar dat ik Philips afgeschreven heb.

• Denniszx
Saven schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:20:
Lucht bevochtigen in de badkamer??? 8)7 Dat is al de vochtigste plek in het huis (mits geen kelder).
Omdat ik geen beschikking heb over andere wateraanvoer mogelijkheden moet ik het osmoseapparaat in de badkamer plaatsen om ontkalkt en gedemineraliseerd water te kunnen gebruiken voor de ultrasone luchtbevochtiger die in mijn studentenkamer komt...

• jeroen3
Het filter kleurt na twee keer vullen al lichtgeel. Dat is geen schimmel, dat is kalk.
quote: uit de handleiding HU4803
The yellow deposits is a natural effect of the wick material,
and it has no impact on humidification performance. Clean
the humidification filter frequently to remove the scale, and
replace the humidification filter every three month.
*je hebt de bevochter in nederland niet langer nodig dan drie maanden, dus èèn keer per jaar.

Ook moet je wekelijks het filter een uur onder water zetten.

Je waterhardheid kan je opvragen bij Vitens bijvoorbeeld. Ik heb 3.8 dH. Dat is zeer zacht.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 07-12-2019 16:58 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:29
Heb je niet een wasmachine ergens staan ? Ik heb op de wasmachinekraan zo'n T-stuk gezet:

https://www.osmoseapparaa...ng-met-kogelkraantje.html

Ik vermoed van niet aangezien je alleen spreekt over een wastafel en douche, maar omdat een studentenflat/kamer toch meestal wel ergens een wasmachine heeft staan vraag ik het toch even :)
Bij mij hangt ie dus boven de machine aan de muur.

Ze hebben hier ook opzetstukken voor op een kraan zelf, maar ook aansluitingen die je in de bestaande leiding zet:

https://www.osmoseapparaat.nl/aansluitmaterialen.html

Dat ding van mij komt daar trouwens ook vandaan. De goedkoopste OsmoPure. Zijn ook nu goede aanbiedingen van zie ik.

Ik heb een jerrycan gehaald voor drinkwater bij de campingzaak. Die is in ongeveer 2 uur dusdanig gevuld dat ik daar 2-3 dagen mee kan verdampen. Dan gaat ie weer even onder het slangetje. Wel even de wekker zetten want ik ben hem al een keer vergeten :+ maar dat is hier iig een prima oplossing.

[ Voor 43% gewijzigd door Korvaag op 07-12-2019 17:11 ]

UNOX: The worst operating system

• Denniszx
jeroen3 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:56:
Het filter kleurt na twee keer vullen al lichtgeel. Dat is geen schimmel, dat is kalk.

[...]

*je hebt de bevochter in nederland niet langer nodig dan drie maanden, dus èèn keer per jaar.

Je waterhardheid kan je opvragen bij Vitens bijvoorbeeld. Ik heb 3.8 dH. Dat is zeer zacht.
Vanwege mijn huid zal ik hem iets langer nodig hebben denk ik. Hoe vaak moet je hem bijvullen? Ik ga het toestel (net als de Stadler Form) nog even nader bekijken m.b.t. hygiëne.

7.65 dH is de gemiddelde meting het laatste kwartaal.

• Korvaag
jeroen3 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:56:

[...]

Of het schadelijk is, is niet helemaal bekend, maar verdampen met een ultrasoonverdamper levert een hele hoop 'fijnstof' op in de lucht. Dus ook met zacht water kan het alsnog een idee zijn om er osmosewater in te kieperen. Gezien de prijzen van de kalkfilters van sommige merken, en de prijs van de goedkoopste OsmoPure, is het niet eens zoveel duurder.

Je kan het water daarnaast ook nog eens gebruiken om streeploos ramen te lappen of om je espressoapparaat langer te laten meegaan :+ Stoomstrijkijzers zijn er ook blij mee :+

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 07-12-2019 17:16 ]

• Denniszx
Korvaag schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:03:
Heb je niet een wasmachine ergens staan ? Ik heb op de wasmachinekraan zo'n T-stuk gezet:

https://www.osmoseapparaa...ng-met-kogelkraantje.html

Ik vermoed van niet aangezien je alleen spreekt over een wastafel en douche, maar omdat een studentenflat/kamer toch meestal wel ergens een wasmachine heeft staan vraag ik het toch even :)
Bij mij hangt ie dus boven de machine aan de muur.

Ze hebben hier ook opzetstukken voor op een kraan zelf, maar ook aansluitingen die je in de bestaande leiding zet:

https://www.osmoseapparaat.nl/aansluitmaterialen.html

Dat ding van mij komt daar trouwens ook vandaan. De goedkoopste OsmoPure. Zijn ook nu goede aanbiedingen van zie ik.

Ik heb een jerrycan gehaald voor drinkwater bij de campingzaak. Die is in ongeveer 2 uur dusdanig gevuld dat ik daar 2-3 dagen mee kan verdampen. Dan gaat ie weer even onder het slangetje. Wel even de wekker zetten want ik ben hem al een keer vergeten :+ maar dat is hier iig een prima oplossing.
Helaas, bij mijn type kamer niet.

Haha, wat is dit dan, ik had al kort gekeken bij hun aanvullende materialen (gezien ik voor de OsmoPure 75 wilde gaan) maar ik heb de onderdelen die onder deze link vermeld staan compleet over het hoofd gezien! Ziet er naar uit dat ik er wel uit moet komen met die materialen, ik zal even kijken of ik de percolator kan loshalen van mijn wastafelkraan.

• Denniszx
Korvaag schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:14:
[...]

Of het schadelijk is, is niet helemaal bekend, maar verdampen met een ultrasoonverdamper levert een hele hoop 'fijnstof' op in de lucht. Dus ook met zacht water kan het alsnog een idee zijn om er osmosewater in te kieperen. Gezien de prijzen van de kalkfilters van sommige merken, en de prijs van de goedkoopste OsmoPure, is het niet eens zoveel duurder.

Je kan het water daarnaast ook nog eens gebruiken om streeploos ramen te lappen of om je espressoapparaat langer te laten meegaan :+ Stoomstrijkijzers zijn er ook blij mee :+
Dat is inderdaad de voornaamste reden onder het mom van "voorkomen is beter dan genezen". Ik heb sinds kort ook een Philips luchtreiniger (met PM2.5 indicator) en een PMS7003 op komst dus ik ben benieuwd wat ik zal meten met een osmoseapparaat (indien ik de dezelfde route ga bewandelen). Heb je een enige indicatie hoe goed het osmoseapparaat helpt? En hoe houd jij het filter in optimale staat?

[ Voor 8% gewijzigd door Denniszx op 07-12-2019 17:29 ]

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
Denniszx schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:20:
[...]

Dat is inderdaad de voornaamste reden onder het mom van "voorkomen is beter dan genezen". Ik heb sinds kort ook een Philips luchtreiniger (met PM2.5 indicator) en een PMS7003 op komst dus ik ben benieuwd wat ik zal meten met een osmoseapparaat (indien ik de dezelfde route ga bewandelen). Heb je een enige indicatie hoe goed het osmoseapparaat helpt? En hoe houd jij het filter in optimale staat?
Fijnstofsensoren van het type PMS7003 en waarschijnlijk ook diegene die in de Philips luchtreiniger zit werken op basis van het aantal deeltjes dat langskomt. Als je de vochtigheid in de ruimte verhoogd gaan deze sensoren ook omhoog omdat er meer en grotere deeltjes langskomen.

Ik weet niet hoe vochtig je het gaat maken maar daar hebben de sensoren buiten geregeld last van.

Dus in een vochtigere ruimte meet je meer fijnstof dan in dezelfde ruimte met droge lucht.

[ Voor 4% gewijzigd door soeppie op 07-12-2019 17:43 ]

• jeroen3
Die ultrasoonapparaten vernevelen juist inclusief kalk. Dat is eigenlijk de minst geschikte methode. Op het werk hebben we ook een vernevelaar, met een 20L onthardingfilter, en nog steeds is er lichte kalkneerslag.

Een verdamper kan geen kalk verspreiden. Dat blijft in het filterdoek zitten, en die kost een tientje. Jouw hele osmoseinstallatie is waarschijnlijk net zo duur als een dozijn filters.

Ik heb een philips verdamper, ook voor de huid. En het werkt prima. Goed stil ook.

[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 07-12-2019 17:56 ]

• kabeltjekabel
Denniszx schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:35:
[...]

Eens per jaar, hoe zit het filter er dan uit?
Iets witter
Denniszx schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:35:
Ik heb foto's gezien van Philips luchtbevochtiger filters waarbij het filter helemaal verkleurd was van de schimmel na 1 maand, vandaar dat ik Philips afgeschreven heb.
Ja, dat krijg je als je het ding in een vochtige ruimte neerzet, leeg laat draaien... 2 dagen laat staan en dat herhaalt.

99% van de online verhalen over luchtbevochtigers slaan nergens op wat redelijk overeenkomt met de 99% van de mensen die niks snappen van luchtvochtigheid, verdamping etc.

En de mensen die binnen roken krijg inderdaad een smerig filter in zo'n apparaat. Dat wil niet zeggen dat het apparaat niet deugd... dat zegt dat het gedrag van die mensen niet deugd.

[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-12-2019 18:01 ]

• Denniszx
soeppie schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:38:
[...]

Fijnstofsensoren van het type PMS7003 en waarschijnlijk ook diegene die in de Philips luchtreiniger zit werken op basis van het aantal deeltjes dat langskomt. Als je de vochtigheid in de ruimte verhoogd gaan deze sensoren ook omhoog omdat er meer en grotere deeltjes langskomen.

Ik weet niet hoe vochtig je het gaat maken maar daar hebben de sensoren buiten geregeld last van.

Dus in een vochtigere ruimte meet je meer fijnstof dan in dezelfde ruimte met droge lucht.
Mhhh, ik heb inderdaad wel eens langs zien komen dat de sensor waterdamp als stof gaat zien maar nooit echt nader bekeken. 50-55%.

• Denniszx
jeroen3 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:55:
Die ultrasoonapparaten vernevelen juist inclusief kalk. Dat is eigenlijk de minst geschikte methode. Op het werk hebben we ook een vernevelaar, met een 20L onthardingfilter, en nog steeds is er lichte kalkneerslag.

Een verdamper kan geen kalk verspreiden. Dat blijft in het filterdoek zitten, en die kost een tientje. Jouw hele osmoseinstallatie is waarschijnlijk net zo duur als een dozijn filters.

Ik heb een philips verdamper, ook voor de huid. En het werkt prima. Goed stil ook.
Het is inderdaad zo dat het osmoseapparaat alle kalk uit het water moet filteren. Prijs van een osmoseinstallatie (OsmoPure 75) is zo'n 60 euro.

• Korvaag
jeroen3 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:55:
Daarom dus.. osmosewater... dan zit er niets meer in wat kan gaan rondzweven. Dat is het hele idee van dat apparaat van de TS :)

(en van mij btw).

Verdamper gehad. Gaat gewoon niet snel genoeg voor deze ruimte. Daarnaast zijn die matten ontzettend duur en zitten ze (hier iig) heel snel vol kalk en gaan ze minder werken. Ik had van die Boneco matten die na een maand of anderhalf al half keihard waren door de kalk. Werkt maar een paar weken echt goed.

Ultrasoon heeft wel de capaciteit maar het kalkfilter werkt maar matig (zoals ongeveer alle kalkfilters in die dingen). Daarom een osmoseapparaat ophangen van 4 tientjes en je hebt nergens last meer van.

Mocht iemand nog een Boneco verdamper willen waar je leegloopt op matten en 'zilver sticks', laat maar weten. Ik heb er nog 1 te koop.

[ Voor 42% gewijzigd door Korvaag op 07-12-2019 18:30 ]

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
Denniszx schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:24:
[...]

Mhhh, ik heb inderdaad wel eens langs zien komen dat de sensor waterdamp als stof gaat zien maar nooit echt nader bekeken. 50-55%.
Volgens mij begint het pas rond de 75% 80% significant te worden. Zolang ie er niet recht boven hangt :)

• Denniszx
Bij de Philips, wat voor reservoir capaciteit is aan te raden?

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Denniszx schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:26:
[...]

Het is inderdaad zo dat het osmoseapparaat alle kalk uit het water moet filteren. Prijs van een osmoseinstallatie (OsmoPure 75) is zo'n 60 euro.
De goedkope setjes doen het net zo goed, die zijn er al vanaf een euro of 20. Dit is natuurlijk ook maar gewoon een merk wat ze erop plakken en waarvoor je extra betaald.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• kabeltjekabel
Denniszx schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:53:
:?

Daar heb je niks te kiezen; zijn gewoon tonnetjes voor 2 Liter.

Je hebt ook wat duurdere apparaten met ronddraaiende schijven, dan heb je dat gedoe met de filters niet.

En de Stadlers zien er natuurlijk beter uit dan zo'n Philips ton.

• jeroen3
Denniszx schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:53:
De reservoir capaciteit zit verbonden aan hoeveel hij verdampt. Een kleine zal weinig liters houden, want hij verdampt het langzaam. Anders heb je heel lang water in het apparaat.
Je moet gewoon dagelijks vullen. Vers water is goed.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:58

-36-

Trust me. I'm an amateur

ik zou me eerder druk over dat een kraantje van AE het enige is wat een overstroming is tegenhoud. Zou onder je wasbak een t-stuk met een wasmachinekraan (met waterstop) ertussen zetten

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:03
Ik weet niet of het in Nederland gekend is, maar mijn grootmoeder had vroeger al verdampers hangen. Gewoon een bakje, gevuld met water, dat aan een verwarming werd gehangen. Het kalk bleef gewoon achter.
Bakje kan je gewoon bijvullen onder de kraan, dus geen verbouwingen nodig aan je waterleiding, en geen aankoop van verschillende elektrische apparaten.
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMFg3NTA=/z/dnQAAOSws7hdh8dj/$_84.JPG

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Denniszx
kabeltjekabel schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:51:
[...]

:?

Daar heb je niks te kiezen; zijn gewoon tonnetjes voor 2 Liter.

Je hebt ook wat duurdere apparaten met ronddraaiende schijven, dan heb je dat gedoe met de filters niet.

En de Stadlers zien er natuurlijk beter uit dan zo'n Philips ton.
De HU4816 heeft een reservoir van 4 liter.
digifun schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:00:
[...]

De goedkope setjes doen het net zo goed, die zijn er al vanaf een euro of 20. Dit is natuurlijk ook maar gewoon een merk wat ze erop plakken en waarvoor je extra betaald.
Ah, ja het gaat om de totale installatieprijs hier in de badkamer. ;)
jeroen3 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:59:
[...]

De reservoir capaciteit zit verbonden aan hoeveel hij verdampt. Een kleine zal weinig liters houden, want hij verdampt het langzaam. Anders heb je heel lang water in het apparaat.
Je moet gewoon dagelijks vullen. Vers water is goed.
Ik zat te kijken naar de maximale bevochtigingsgraad en op maximale stand houdt hij het maar een nacht vol. Ik weet niet hoe snel hij de kamer op de juiste luchtvochtigheid brengt. Het liefst per 24 uur bijvullen.
-36- schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:08:
ik zou me eerder druk over dat een kraantje van AE het enige is wat een overstroming is tegenhoud. Zou onder je wasbak een t-stuk met een wasmachinekraan (met waterstop) ertussen zetten
Het kraantje van AE is niets anders dan een opzetstuk op het uiteinde van de wastafelkraan. Daardoor zal ik de kraan open moeten zetten om watertoevoer te krijgen, niet anders dan bij een T-stuk. Het osmoseapparaat laat ik alleen draaien met een wekker op mijn telefoon. Gezien de capaciteit zou ik vrij snel 5 liter gefilterd water moeten krijgen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Arator schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:04:
Ik weet niet of het in Nederland gekend is, maar mijn grootmoeder had vroeger al verdampers hangen. Gewoon een bakje, gevuld met water, dat aan een verwarming werd gehangen. Het kalk bleef gewoon achter.
Bakje kan je gewoon bijvullen onder de kraan, dus geen verbouwingen nodig aan je waterleiding, en geen aankoop van verschillende elektrische apparaten.
[Afbeelding]
Die zijn alleen voor de sier ;)
Dat verhoogt de luchtvochtigheid niet meetbaar.

• kabeltjekabel
Ik zie trouwens dat Philips het filter HU4102 heeft opgevolgd met de FY2401, die zou langer mee moeten gaan. Althans, zo te zien is het hetzelfde ding. Philips blinkt niet in communicatie...
Arator schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:04:
[Afbeelding]
Werkt voor geen meter met de lagere radiator temperaturen. Daarvoor ook al niet echt trouwens.
Denniszx schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:40:
[...]

De HU4816 heeft een reservoir van 4 liter.
Ah ja, maar die is ook weer een stuk duurder. Ik heb zelf een exemplaar met 2 Liter. Op z'n hoogst haal ik de 24 uur niet.
[...]

Ah, ja het gaat om de totale installatieprijs hier in de badkamer. ;)
Als het echt om de totale installatieprijs gaat, ook buiten de badkamer, dan stap je dus van die ultrasone verdamper af :P
[...]

Ik zat te kijken naar de maximale bevochtigingsgraad en op maximale stand houdt hij het maar een nacht vol. Ik weet niet hoe snel hij de kamer op de juiste luchtvochtigheid brengt. Het liefst per 24 uur bijvullen.
Dat hangt af van de vrije ruimte in de lucht. Het is een zelfremmend ding. Ik heb 's winters gewoon permanente afzuiging en permanente bevochtiging.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-12-2019 17:09 ]

Pagina: 1