• szjoin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:33
Hallo,

Ik heb al een tijdje een HDD in de kast liggen waarvan ik de data wil herstellen.
Het is een Seagate Barracuda 2000GB en als ik deze aanzet piept hij met ongeveer 1 seconde interval, soms iets onregelmatiger. Alle informatie (Youtube voornamelijk) gaat over vastzittende koppen. En natuurlijk zijn het allemaal succesverhalen.

Ik heb daarom mijn HDD geopend en zag dat de koppen keurig in de parkeerstand stonden. Ik kon ze ook gewoon vrij bewegen. Sne dicht dat ding dus!

Opnieuw aansluiten en piepen maar weer.

Wie heeft er nog hints?

Alvast mijn dank!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:16
Opsturen naar een data recovery bedrijf. Als je hem thuis hebt geopend kun je hem net zo goed weggooien. De koppen kunnen niet tegen stof en kunnen door een enkel stofje gesloopt worden.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik snap dat niet, ik zie wel eens vaker dit soort topic's voorbij komen. Men heeft allemaal YouTube filmpjes gekeken en is dan maar even zelf de hardeschijf gaan open schroeven. Staat er werkelijk zoveel troep op youtube, dat er niet gewaarschuwd wordt voor de gevolgen?

Een recovery bedrijf zou dit namelijk uitsluitend in een cleanroom doen, niet bij moeder op de keuken Tafel. Een klein stofdeeltje tussen platter en kopen betekend alsof jij de grandcanyon wilt overstappen in één stap. Onmogelijk…

Het risico dat hier nu genomen is dat recovery door een professional alleen maar veel duurder is geworden, maar dat is ook het enige goede advies: 'Heb je zelf niet de juiste omgeving om data recovery uit te voeren en het gaat om belangrijke data, laat het dan over aan een professional. Het kost over het algemeen wel wat, maar er zijn ook bedrijven die werken met no cure no pay, je betaald dan als jij daadwerkelijk jouw data terug hebt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dat de head goed beweegd wil niet zeggen dat de kop goed is, Het kan gewoon zijn dat de head stuk is, zodra de drive aangaat dan zal de head heen en weer bewegen om zijn begin positie te bepalen, als die deze niet kan vinden gaat deze heen en weer en krassen etc, wat dus een slechte head (tips) kan zijn.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x 6TB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
De harddisk openmaken is dom. Daardoor moet je er nu verder vanaf blijven en meteen professionele datarecovery inschakelen als je data je dat geld waard is. Denk dan aan 500 - 1000+ Euro.
Is het dat niet waard: dan gooi die harddisk vanuit datarecovery-oogpunt meteen weg, dat gaat met jouw vaardigheden niet goed aflopen.

Iets anders is dat je vanuit tweakers-oogpunt zelf nog van alles kunt uitproberen met een héle kleine kans op succes. Maar daar ligt natuurlijk wel de uitdaging.

En een hint: Youtube is géén goede informatiebron als het potentieel kostbare onderwerpen aangaat, dan zou ik eerder vertrouwen op de samengebalde kennis en vaardigheden in een forumgemeenschap.

Maar de harddisk zelf is nu in elk geval onbruikbaar geworden voor verder normaal gebruik.

[Voor 15% gewijzigd door Renault op 07-12-2019 22:16]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Exact dit, zoek eerst op fora... en niet de dumpbak Youtube. :) Vanuit een forum zoals GoT, zou verwezen kunnen worden naar een Youtube filmpje. De rotzooi is er dan wel uitgefilterd dor de community.
Renault schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 22:13:
En een hint: Youtube is géén goede informatiebron als het potentieel kostbare onderwerpen aangaat, dan zou ik eerder vertrouwen op de samengebalde kennis en vaardigheden in een forumgemeenschap.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee