Synology NAS stuk: data recovery nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Hi,

Mijn oude NAS is stuk gegaan. Ik pakte hem op en toen ineens ging ie niet meer aan. Zou voeding kunnen zijn maar ik heb getest met een andere voeding (zelfde voltage en amperage) en dan doet ie het ook niet.

Nu wil ik graag mijn data herstellen op mijn PC. Er zitten 3 3TB disks in die mirrored zijn. Ik heb gevonden dat het met Ubuntu bootstick mogelijk moet zijn. Ik heb een stick gemaakt maar omdat ik totaal geen verstand heb van Ubuntu kwam ik er niet uit. Terminal start niet op en ik kom niet verder.

Is er geen mogelijkheid om vanuit Windows de schijven aan te roepen?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-07 21:25
Welke RAID heb je gebruikt? Ik veronderstel de standaard SHR (Synology Hybrid RAID)? In dat geval is dit de enige manier om vanaf een PC aan je data te raken: https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC

Ben je niet van plan de NAS te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is de voeding een adapter of een interne? Let bij een adapter ook op de + en -. Bij een interne: zit er geen zekering in die gesprongen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:55
Als je je data wil herstellen, moet je nu stoppen met rommelen met die harddisks: elke poging die je doet is riskant voor je data. En heb je de exacte RAID-configuratiegegevens ergens opgeslagen staan?

Voor de hand liggende vraag: heb je geen backups? Als je die hebt begin je met die disks gewoon vanaf nul in een nieuwe NAS.

Is hulp van een "pro" (zoals in: "meer ervaren" met dit soort acties) op dit forum geen optie voor je?
Zoals je het beschrijft is met de disks nog niets aan de hand en zou het een piece of cake moeten zijn (als het meteen goed gebeurt) om je data terug te krijgen.

Heb je trouwens voor dat doel een betrouwbare 3 TB backupdisk klaar liggen? Daarop krijg je namelijk je data terug als de operatie is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Even voor de zekerheid je hebt daadwerkelijk RAID1 (mirror) gebruikt met 3x 3TB harde schijven, met andere woorden je had effectief 3TB opslag?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ga je een nieuwe nas kopen? De is er niets aan de hand dan kan je gewoon upgraden naar de nieuwe nas en heb je al je data weer terug en is bereikbaar.

Synology zal alles herkennen en kan je verder waar je gebleven bent.

Zie https://www.synology.com/...ogy_NAS_DSM_5_0_and_later

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
3 drives in raid kan wel lastig worden ( je moet even zoveel satapoorten hebben + opslag om je backups naartoe te brengen )

Maar via dit kan je een eindje op weg komen
https://michaelheap.com/mount-synology-hdd-linux

Terminal in ubuntu kan je via het sidepanel oproepen, of CTRL-ALT - T als toetscombinatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
Ik lees: "3 3TB disks mirrorred". Dat zou RAID 1 zijn.
Dan heb je bij 3 TB disks maar één van de 3 disks nodig om je data te herstellen en die al die recoverde data past dan ook op één 3 TB disk.
Maar dit lijkt mij sterk, "RAID1" met 3 disks.

Wat méér voor de hand ligt is een RAID5 met 3 disks en dan wordt het een heel ander verhaal.

Hoe dan ook, @koekeeghan is aanzet, hij heeft namelijk een (te) vage TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Sorry, ik gebruik 2 drives. Ik weet niet precies welke Raid type maar ik geloof gewoon mirrored. Mogelijk koop ik een nieuwe NAS maar ik gebruik deze steeds minder. Ik overweeg een NUC die ook als media sys een en casual game machine werkt. De voeding is een externe adapter.

Is het echt zo riskant om te proberen data te herstellen van de disks? Ik heb nieuwe Sata kabels gekocht om 2 disks bij te prikken. Sindskort heb ik geen video meer uit mijn kaart 8)7 Het heeft hier (vast) niets mee te maken denk ik maar ondertussen zit ik met een pc die niets doet......

Grafische kaart herplaatst: nada
Sata kabels eruit: nada
CMOS reset om on board vga te starten ( was disabled): nada

Ik kan helemaal niets nu |:(

[ Voor 44% gewijzigd door koekeeghan op 08-12-2019 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Met een raid1/shr kan je prima met 1 disk je data recoveren. Volg gewoon de instructies van synology zelf, is echt een eitje. Andere optie is zoals eerder genoemd ze in een nieuwe synology steken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
koekeeghan schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:38:
Sorry, ik gebruik 2 drives. Ik weet niet precies welke Raid type maar ik geloof gewoon mirrored.
...

Voeding kapot?

"2 drives"?
Zonder echte, concrete gegevens krijg je écht geen betere antwoorden, hoeveel vragen je ook stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koekeeghan schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:28:
Hi,

Mijn oude NAS is stuk gegaan. Ik pakte hem op en toen ineens ging ie niet meer aan. Zou voeding kunnen zijn maar ik heb getest met een andere voeding (zelfde voltage en amperage) en dan doet ie het ook niet.

Nu wil ik graag mijn data herstellen op mijn PC. Er zitten 3 3TB disks in die mirrored zijn. Ik heb gevonden dat het met Ubuntu bootstick mogelijk moet zijn. Ik heb een stick gemaakt maar omdat ik totaal geen verstand heb van Ubuntu kwam ik er niet uit. Terminal start niet op en ik kom niet verder.

Is er geen mogelijkheid om vanuit Windows de schijven aan te roepen?
Het bestandssysteem ext4 of Btrfs is niet beschikbaar onder Windows.

Was het deze handleiding die je hebt gevolgd?: https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC

Je probleem is dat terminal niet opstart (Ubuntu USB stick). Vertel daar eens in detail over wat er precies niet lukt. Kun je de terminal niet vinden in het grafische scherm? Of gebeurt er niets als je er met een muis op (dubbel)klikt? Of zit je misschien al in een terminal? Een terminal is gewoon als een ouderwets "DOS" scherm met tekst en een opdrachtregel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:36

FreakNL

Well do ya punk?

koekeeghan schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:38:
..
Is het echt zo riskant om te proberen data te herstellen van de disks? Ik heb nieuwe Sata kabels gekocht om 2 disks bij te prikken. Sindskort heb ik geen video meer uit mijn kaart 8)7 Het heeft hier (vast) niets mee te maken denk ik maar ondertussen zit ik met een pc die niets doet......

..

Heeft er natuurlijk wel mee te maken, want je hebt zitten prutsen aan je PC en toen deed hij het niet meer. Wellicht heb je je videocard of zelf mobo vernaggeld.. Kun je een apart topic voor openen

Voor je data. Waarom zet je niet gewoon je backup terug?

Lullige antwoorden van me, maar het hoort erbij..
We hebben het (bijna) allemaal gehad, ik heb ook 2 PCs vern**kt toen er 1 niet werkte en ik met onderdelen van de andere iets wilde proberen.. Zat ik uiteindelijk met 2 PCs (die van mij en van mijn pa) die niet meer werkten en 5 dagen later moest ik afstuderen.. Dat werd nachtwerk kan ik je vertellen..

En je hebt natuurlijk ook geen backup (want daar ga je wijselijk niet op in terwijl het al een paar keer gevraagd is), ook dat heb ik gehad, 2 jaar aan data weg omdat ik RAID teveel vertrouwde... Was gelukkig al in 2000, sindsdien nog talloze RAID fails gehad maar altijd backups gehad.. RAID is geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
FreakNL schreef op maandag 9 december 2019 @ 07:49:
[...]

Heeft er natuurlijk wel mee te maken, want je hebt zitten prutsen aan je PC en toen deed hij het niet meer. Wellicht heb je je videocard of zelf mobo vernaggeld.. Kun je een apart topic voor openen

Voor je data. Waarom zet je niet gewoon je backup terug?

Lullige antwoorden van me, maar het hoort erbij..
We hebben het (bijna) allemaal gehad, ik heb ook 2 PCs vern**kt toen er 1 niet werkte en ik met onderdelen van de andere iets wilde proberen.. Zat ik uiteindelijk met 2 PCs (die van mij en van mijn pa) die niet meer werkten en 5 dagen later moest ik afstuderen.. Dat werd nachtwerk kan ik je vertellen..

En je hebt natuurlijk ook geen backup (want daar ga je wijselijk niet op in terwijl het al een paar keer gevraagd is), ook dat heb ik gehad, 2 jaar aan data weg omdat ik RAID teveel vertrouwde... Was gelukkig al in 2000, sindsdien nog talloze RAID fails gehad maar altijd backups gehad.. RAID is geen backup.
toon volledige bericht
Ik had voordat ik de disks van de NAS in de PC zette al eens gehad mijn PC geen beeld gaf. Dat was ieens opgelost later. Ik heb ook een grote windows update (1809 dacht ik) en Radeon update gedaan. Eigenlijk denk ik dat dat de doorzaak is. Ik zal een apart topic starten..... ;w

Nee, ik heb inderdaad geen backup want de NAS was mirrored met het idee dat ik 'altijd' 1 werkende disk over zou hebben om data van te trekken.
mrmrmr schreef op maandag 9 december 2019 @ 07:20:
[...]

Het bestandssysteem ext4 of Btrfs is niet beschikbaar onder Windows.

Was het deze handleiding die je hebt gevolgd?: https://www.synology.com/...my_DiskStation_using_a_PC

Je probleem is dat terminal niet opstart (Ubuntu USB stick). Vertel daar eens in detail over wat er precies niet lukt. Kun je de terminal niet vinden in het grafische scherm? Of gebeurt er niets als je er met een muis op (dubbel)klikt? Of zit je misschien al in een terminal? Een terminal is gewoon als een ouderwets "DOS" scherm met tekst en een opdrachtregel.
Ik kan terminal wel vinden en het leek te starten maar dan kwam het uiteindelijk niet omhoog. Alsof het crasht in het start proces ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:09

DukeBox

loves wheat smoothies

koekeeghan schreef op maandag 9 december 2019 @ 07:59:
Nee, ik heb inderdaad geen backup want de NAS was mirrored met het idee dat ik 'altijd' 1 werkende disk over zou hebben om data van te trekken.
Backup is om terug te kunnen vallen op een of meerdere (oudere) versies. Daar helpt een mirror je niet bij. Als je iets verwijderd is het ook echt weg van beide HDD's. Ergere dingen als bijv. bliksem inslag helpt je daar natuurlijk ook niet mee. Beetje vervelend leer moment maar voor een volgende keer kan je hier rekening mee houden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

[...]
RAID is geen back-up. Het verkleint de kans op dataverlies, maar zonder een daadwerkelijke kopie van de hele NAS elders of op een externe schijf kan je net zo goed geen RAID gebruiken. Als je data al recovery waard is, zorg dan voor een goede backup.

Maar goed, als je eigen PC er ook geen zin meer in heeft dan eerst dat fixen, dan daarop Ubuntu opstarten en daar een van de disks mounten om je data eraf te trekken. Bij een mirror hoef je als het goed is niet de hele array te herbouwen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:18

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Er is ook wel software voor om ze in windows te lezen en te kopieren. Ik heb het ooit gedaan maar weet zo niet meer welke app dat was. Maar misschien dat ReclaiMe voldoet? (https://www.reclaime.com/library/access-nas-data.aspx)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
...
Ik had voordat ik de disks van de NAS in de PC zette al eens gehad mijn PC geen beeld gaf. Dat was ieens opgelost later. Ik heb ook een grote windows update (1809 dacht ik) en Radeon update gedaan. Eigenlijk denk ik dat dat de doorzaak is. Ik zal een apart topic starten..... ;w
...
De PC weer in elkaar zetten en een herstelpunt terugzetten van de tijd waarin de PC nog wel beeld gaf?
Of heb je Herstelpunten óók niet aan staan / niet gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Renault schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:27:
[...]

De PC weer in elkaar zetten en een herstelpunt terugzetten van de tijd waarin de PC nog wel beeld gaf?
Of heb je Herstelpunten óók niet aan staan / niet gemaakt?
PC zit in elkaar en ik krijg geen beeld: kan niet eens bios in dus kan effectief nada....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb hier nog wel een DS213+ staan die stof staat te happen. Als je wil kunnen we wel even kijken of ik die bij jou kan krijgen, zodat je met 1 van de 2 schijven dat ding kan booten, om te zien of dat werkt. Kan je in elk geval zien of je disk nog leeft en evt. met die NAS je data ergens heen kopiëren. Stuur maar even een DM als je daar interesse in hebt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Kijk, dát is nog eens hulp! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
@Orion84 nogmaals bedankt maar helaas woon je net iets te ver om dit praktisch te maken.

Inmiddels werkt mijn PC weer. Het moederbord was kapot... Eerst is de NAS stuk zodra ik deze opppak en daarna mijn mobo na het installeren van enkele disks. Grmbl. }:O

Ik heb weer met de Linux Live USB geprobeerd maar krijg de disks niet gemount. Ik heb deze aanpak gevolgd maar zie de disks niet in Ubuntu verschijnen. De disks moeten gewoon de 'verkenner' verschijnen toch?

Het precieze filesysteem maakt ook uit lees ik. Hoe kan ik zien welk bestandsysteem erop zit? Windows diskmanager ziet ze niet en Ubuntu ook (nog) niet).

[ Voor 13% gewijzigd door koekeeghan op 28-12-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wellicht heb je hier iets aan?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Ik zit in een vergelijkbare situatie. Mijn DS211j geüpgraded naar de laatste DSM versie en nu is die onwerkbaar traag. Ik heb een DS412+ van marktplaats gehaald en ik wil daar mijn disks inzetten. Volgens de migratiehandleiding is dit geen ondersteund migratiepad.
Nu heb ik bewust gebruik gemaakt van Volume type Basic (geen RAID), dus ik ga er vanuit dat ik de disks gewoon kan mounten in een Linux VM. Mooier zou nog zijn als ik ze direct over dan zetten in de nieuwe NAS. Ik ga daar eerst een lege disk inzetten en dan de andere disks erbij. Ik zal laten weten of dit werkt.

Hierna heb ik dus een DS211j over mocht je daar wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Ik weet niet wat ik hiermee moet:

"Enter the following command to mount all the drives as read-only to access your data. Enter your device path in ${device_path} and mount point in ${mount_point}. Your data will be placed under the mount point.

$ mount ${device_path} ${mount_point} -o ro"

Wat is een mount point? In windows is het pad de drive letter. Is dat met Ubuntu ook?

[ Voor 7% gewijzigd door koekeeghan op 31-12-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:41

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

(jarig!)
Welk OS gebruik je op je PC? Hier gaan ze blijkbaar voor het gemak van Linux uit.
Windows is gewoon plug and play: ALs alles goed is aangesloten, kan je het direct benaderen. Bij Linux moet je dit vaak mounten.

[ Voor 44% gewijzigd door AW_Bos op 31-12-2019 11:13 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Pagina: 1