Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• SanderPost
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-03-2024
De twijfel komt na aanleiding van dit forum 👍.
In positieve zin dat zeker.
Want nu aanbod gehad voor 12 panelen (Panasonic hit kuro330 panelen, omvormer SE4000H en 12 optimizers) prijs incl btw 7252€.
Opbrengst 3762kwh. Is incl montage etc.

Prijs hoge kant?

Echter denk ik gezien ligging dat de optimizers geen meerwaarde hebben (als ik de info op dit forum goed begrepen heb).
Zou niet weten waar er schaduw vandaan kan komen. Geen bomen of huizen dicht achter ons alleen de huizen naast ons.
Daarnaast is kwaliteit belangrijk.
Verbruik is nu 3100kwh per jaar maar lever dan wel meer op maar dat vind ik niet erg. Want heb twee jonge kids die ook meer gaan verbruiken als ook dat op termijn opbrengst minder word.

Ook twijfel ik nu om zonnepanelen te plaatsen op mijn garagedak dit ook na het lezen van dit forum. Dak moet namelijk ook gedaan worden van de garage.

Waar doe ik goed aan, wil zeker niet bezuinigen op de laatste euro. Moet goed zijn.

Ligging zuiden
Paneelhoek 45 graden
Adres 3448JA, 3 Woerden

Dus samengevat:

Offerte prijs hoog?
Welke panelen?
Wel of geen optimizers?
Garagedak een optie?

Advies waar kopen met montage?

Nogmaals het gaat mij niet om de goedkoopste oplossing en wil het ook gemonteerd hebben, hoogtevrees al lukt de garage wel maar laat het liever doen.

Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn maar als ik iets verkeerd begrepen heb of jullie info missen dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt toppers!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Prijs lijkt Me wat hoog ja zelf voor vergelijkbare setup 4250 betaald
Jasolar 310w panelen met optimizers

[ Voor 21% gewijzigd door alki op 06-12-2019 21:36 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SanderPost schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:23:
De twijfel komt na aanleiding van dit forum 👍.
In positieve zin dat zeker.
Want nu aanbod gehad voor 12 panelen (Panasonic hit kuro330 panelen, omvormer SE4000H en 12 optimizers) prijs incl btw 7252€.
Opbrengst 3762kwh. Is incl montage etc.

Prijs hoge kant?

Echter denk ik gezien ligging dat de optimizers geen meerwaarde hebben (als ik de info op dit forum goed begrepen heb).
Zou niet weten waar er schaduw vandaan kan komen. Geen bomen of huizen dicht achter ons alleen de huizen naast ons.
Daarnaast is kwaliteit belangrijk.
Verbruik is nu 3100kwh per jaar maar lever dan wel meer op maar dat vind ik niet erg. Want heb twee jonge kids die ook meer gaan verbruiken als ook dat op termijn opbrengst minder word.

Ook twijfel ik nu om zonnepanelen te plaatsen op mijn garagedak dit ook na het lezen van dit forum. Dak moet namelijk ook gedaan worden van de garage.

Waar doe ik goed aan, wil zeker niet bezuinigen op de laatste euro. Moet goed zijn.

Ligging zuiden
Paneelhoek 45 graden
Adres 3448JA, 3 Woerden

Dus samengevat:

Offerte prijs hoog?
Welke panelen?
Wel of geen optimizers?
Garagedak een optie?

Nogmaals het gaat mij niet om de goedkoopste oplossing en wil het ook gemonteerd hebben, hoogtevrees al lukt de garage wel maar laat het liever doen.

Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn maar als ik iets verkeerd begrepen heb of jullie info missen dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt toppers!
Kan je er maximaal 12 kwijt?

Prijs technisch zou ik zeggen maak iets leuks a la @AUijtdehaag en klap de 325Wp panasonic kuro (209,- ps) op het dak en een sma 4000 omvormer in 2x6st.

Dan heb je kwaliteitje op dak voor toch nog heel veel minder.

De 330 maakt het 40,- per paneel duurder, de SE een 50 per paneelen het is beide niet nodig.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• SanderPost
Ja op het zuiden dak helaas maximaal 12 panelen.

Dus u denkt Dat de optimizers overbodig zijn?

Ook advies waar wel te kopen met montage?

[ Voor 18% gewijzigd door SanderPost op 06-12-2019 22:19 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Optimzers weglaten en van het geld dat je uitspaart je dak opnieuw laten doen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• SanderPost
We gaan sowieso het dak opnieuw laten bedekken, maar twijfel nu om daar ook zonnepanelen op te leggen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:28
Dat is een hele goede prijs. Voor de installateur.

Even shoppen, en je houdt 1500 euro in je zak.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:12:
Optimzers weglaten en van het geld dat je uitspaart je garagedak opnieuw laten doen
@SanderPost
Inderdaad, als je geen dakkapellen of bomen in een straal van 15 meter hebt wel.

Je kan ook gewone 330Wp panelen nemen ipv de kuro maar ik weet niet hoe groot je dak is, de kuro panelen zijn namelijk afwijkend formaat, 1m60 hoog en 1m05 breed. Dus op een schuin dak met 3x5 in portrait kom je op 5m32 breed en 4m80 in hoogte.
Daarom zijn de kurootjes ook wat duurder, maar ongetwijfeld goed, net als de sma, ook niet de goedkoopste maar wel gewoon goed.
Dus het kan allemaal nog goedkoper, zo rond de 1,- per watt peak zelfs maar je zei dat je niet wilde bezuinigen. ;)

Garagedak kan je ook het jaar er op doen, kijk je eerst zuid aan hoe het gaat en heb je meer nodig gooi je daar wat goedkoops op toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 06-12-2019 22:24 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

@SanderPost
Google streetview zegt:
Jij hebt zwart/witte banen in je zonnescherm en een witte garagedeur.
En jouw buurman heeft een rode garage deur.

Klopt dat ?
Zo ja, dan heb je wel schaduw !
Tot een uur of 11.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• SanderPost
Mijn rechter buurman heeft een rode garagedeur inderdaad. Schaduw klopt inderdaad vaak ochtend vroeg maar dan hele dak. En tot in de avond laat gewoon zo’n op het dak.

Dus optimizers zou weinig uitmaken toch omdat het voor het hele dak geldt dat er schaduw is in de vroege ochtend of begrijp ik de optimizers verkeerd?

• Rol-Co

Rol-Co

SanderPost schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:47:
Mijn rechter buurman heeft een rode garagedeur inderdaad. Schaduw klopt inderdaad vaak ochtend vroeg maar dan hele dak. En tot in de avond laat gewoon zo’n op het dak.

Dus optimizers zou weinig uitmaken toch omdat het voor het hele dak geldt dat er schaduw is in de vroege ochtend of begrijp ik de optimizers verkeerd?
Je hebt niet 2 hoeken zoals deze toch? Dat maakt het verhaal ietsjes anders namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5m9qr0bdzy.jpeg

• SanderPost
Nee dat heb ik niet, en die kant ligt anders en is een meter breder.

[ Voor 56% gewijzigd door SanderPost op 06-12-2019 23:26 ]

• Rol-Co

Rol-Co

SanderPost schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 23:23:
Nee dat heb ik niet, en die kant ligt anders en is een meter breder.
Ok top
Hoe komen de 12 te liggen dan? 2 rijen van 6 of 4 x 3 landscape,.... of...

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 06-12-2019 23:32 ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

@SanderPost
Jouw dak lijkt smaller dan dat van de doorsnee woning in die straat.
Je zal ons maten (dakpannen tellen en opmeten) moeten geven om met enige zekerheid te kunnen vertellen wat mogelijk is.

De garage lijkt ruim 4 meter breed, en daar kan je vermoedelijk 12 panelen in Oost-West opstelling kwijt.
Leg daar niet de duurste panelen want ze kunnen daar makkelijk gejat worden.

Dakjes en de tussenruimte

Succes !

[ Voor 7% gewijzigd door FD2 op 06-12-2019 23:33 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• SanderPost
3 rijen van 4 (portrait)
12 panelen maximaal van formaat Panasonic hit curo.
Deze firma was langs geweest en heeft alles berekend. Maar zit dus niet vast aan dit merk nu.

• Rol-Co

Rol-Co

SanderPost schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 23:39:
3 rijen van 4 (portrait)
12 panelen maximaal van formaat Panasonic hit curo.
Deze firma was langs geweest en heeft alles berekend. Maar zit dus niet vast aan dit merk nu.
Nee maar zijn wel mooie paneeltjes hoor, niets mis mee.

En zoals ik schreef, andere maat.

• SanderPost
Ok dan pak ik gewoon de Panasonic curo voor de offerte, rest installatie als wat ik als eerste heb beschreven ook goed of liever anders?
Jij hebt nu bijna alles gezien, zou jij wel of geen optimizers nemen?
Investering is meer maar merk ik weinig van ivm verbouw depot op hypotheek met weinig rente... daarom kwaliteit voorop. Maar onnodig optimizers installeren slaat nergens op. Maar voor de opbrengst wat ik nu al van dak heb is het ruim voldoende icm mijn verbruik nu saldering nog is. Garage zou alleen teruglevering zijn en dat verdient zich dan nauwelijks terug op dit moment

• Rol-Co

Rol-Co

SanderPost schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 23:58:
Ok dan pak ik gewoon de Panasonic curo voor de offerte, rest installatie als wat ik als eerste heb beschreven ook goed of liever anders?
Jij hebt nu bijna alles gezien, zou jij wel of geen optimizers nemen?
Investering is meer maar merk ik weinig van ivm verbouw depot op hypotheek met weinig rente... daarom kwaliteit voorop. Maar onnodig optimizers installeren slaat nergens op. Maar voor de opbrengst wat ik nu al van dak heb is het ruim voldoende icm mijn verbruik nu saldering nog is. Garage zou alleen teruglevering zijn en dat verdient zich dan nauwelijks terug op dit moment
Geen, vandaar de sma, dan heb je met optitrack of zoals ze het nu noemen shadefix ook nog wat schaduw werking.
De kuro hebben hoger voltage waardoor je 2 sting van 6 kan maken bijv waardoor je nog een stukje op vangt eventueel.
Garage kan je wel doen, heb je nog gas? Ga je elektrisch rijden? Of een leuke warmtepomp of warmtepomp boiler voor in huis, quooker in de keuken en inductie koken. Ik noem maar wat voorbeelden.

En pv is verslavend gebleken, meeste tweakers die pv nemen leggen binnen 1 jaar al pv bij. >:)

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:36
Lijkt mij iets aan de prijzige kant. Zelf 12 x 325 PW AEG inclusief SolarEdge laten plaatsen voor zeker 1000 euro minder. Misschien is een offerte opvragen bij bongo solar.

• SanderPost
Rol-Co schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:18:
[...]

Geen, vandaar de sma, dan heb je met optitrack of zoals ze het nu noemen shadefix ook nog wat schaduw werking.
De kuro hebben hoger voltage waardoor je 2 sting van 6 kan maken bijv waardoor je nog een stukje op vangt eventueel.
Garage kan je wel doen, heb je nog gas? Ga je elektrisch rijden? Of een leuke warmtepomp of warmtepomp boiler voor in huis, quooker in de keuken en inductie koken. Ik noem maar wat voorbeelden.

En pv is verslavend gebleken, meeste tweakers die pv nemen leggen binnen 1 jaar al pv bij. >:)
[quote]Rol-Co schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:18:
[...]

Heb nog gas en kook ook gas, heb na de zonnepanelen nog budget over om nog iets te doen. Heb een remeha calenta 28c en is volgens mij voorbereid op een zonneboiler. Dus kijk eens hier naar maar is helemaal nieuw voor mij. Zit zelfs te denken om de cv ook te vernieuwen.

Zonnepanelen ga ik in ieder geval doen op het dak met jouw advies de SMA versie.
Waar aan te schaffen? Advies hierin toevallig incl montage.

En wat doen we er dan bij?

• Rol-Co

Rol-Co

SanderPost schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:16:
[...]

[quote]Rol-Co schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:18:
[...]

Heb nog gas en kook ook gas, heb na de zonnepanelen nog budget over om nog iets te doen. Heb een remeha calenta 28c en is volgens mij voorbereid op een zonneboiler. Dus kijk eens hier naar maar is helemaal nieuw voor mij. Zit zelfs te denken om de cv ook te vernieuwen.

Zonnepanelen ga ik in ieder geval doen op het dak met jouw advies de SMA versie.
Waar aan te schaffen? Advies hierin toevallig incl montage.

En wat doen we er dan bij?
Anders even foto van het dak? Dakpanmaat of steek dan kunnen de knappe koppen er hier over brainstormen wat er past. Omdat de kuro een andere maat heeft vermoed ik dat "gewone panelen" niet passen? Heb je een legplan van die aanbieder?

Installateurs omgeving woerden? Geen idee, ik doe het altijd zef ;) maar lees wel eens over sunsolar, breenybros, www.solarbouwmarkt.nl legt ze ook, kijk even online of hier op het forum in het pv topic?
Advies gevraagd zonnepanelen

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-11 21:46
Als ik een vergelijkbaar systeem bij elkaar klik bij solar-bouwmarkt.nl kom ik inclusief installatie op:
12x URE / NSP 330WP Mono Duo 330WP Perc
€1.668,00

SMA Sunny Boy 4.0
€1.074,00

Volledige Installatie van 1 t/m 12 Zonnepanelen
€1.162,00

2x6 Panelen Portrait op Horizontale rails
€358,16

Totaal incl. btw: €4.262,16

Halfjaar terug door hen hier 10 panelen laten installeren en uiterst tevreden over de geboden service. Alleen de communicatie is soms wat belabberd door hoge werkdruk.

Vraag me af of je de meerprijs van de Hit Kuros terugverdiend. Maar mocht je deze willen hebben ze die daar ook: https://www.solar-bouwmar...uro-325wp-full-black.html

Qua omvormer zou je in mijn ogen ook prima uit moeten kunnen met een Solax/Goodwe/Growatt of ander Chinees merk. Kwaliteit is daar tegenwoordig ook aardig goed. Scheelt je bij een 4kW omvormer al gauw weer 500 euro met een SMA omvormer.

[ Voor 28% gewijzigd door Heronimo op 07-12-2019 17:49 ]

• Rol-Co

Rol-Co

JP12 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:45:
Als ik een vergelijkbaar systeem bij elkaar klik bij solar-bouwmarkt.nl kom ik inclusief installatie op:
12x URE / NSP 330WP Mono Duo 330WP Perc
€1.668,00

SMA Sunny Boy 4.0
€1.074,00

Volledige Installatie van 1 t/m 12 Zonnepanelen
€1.162,00

2x6 Panelen Portrait op Horizontale rails
€358,16

Totaal incl. btw: €4.262,16

Halfjaar terug door hen hier 10 panelen laten installeren en uiterst tevreden over de geboden service. Alleen de communicatie is soms wat belabberd door hoge werkdruk.

Vraag me af of je de meerprijs van de Hit Kuros terugverdiend. Maar mocht je deze willen hebben ze die daar ook: https://www.solar-bouwmar...uro-325wp-full-black.html

Qua omvormer zou je in mijn ogen ook prima uit moeten kunnen met een Solax/Goodwe/Growatt of ander Chinees merk. Kwaliteit is daar tegenwoordig ook aardig goed. Scheelt je bij een 4kW omvormer al gauw weer 500 euro met een SMA omvormer.
En als het niet op zijn dak past? Kuro zijn korter maar iets breder, hij heeft het over 3x4 portrait, maar misschien past 3x5 standaard maat ook wel. :)

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-11 21:46
Rol-Co schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:41:
[...]

En als het niet op zijn dak past? Kuro zijn korter maar iets breder, hij heeft het over 3x4 portrait, maar misschien past 3x5 standaard maat ook wel. :)
Uiteraard zijn de afmetingen van het dak alles bepalend. 3x5 zou qua aantal natuurlijk nog mooier zijn.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Panasonic hit kuro: 1590 x 1053 x 40
URE 330 Perc halfcell (niet zwart): 1684x1002x35

@SanderPost
Maak even een duidelijke foto van je dak, met de maten erin.
Zoals hier.

Dat voorkomt een hoop gegok, zoals hierboven. Simpelweg een pan tot pan opmeten en pannen tellen.
Meten = weten, gokken = dokken, gissen = missen. ;)

Is dit je dak?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• SanderPost
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 19:21:
Panasonic hit kuro: 1590 x 1053 x 40
URE 330 Perc halfcell (niet zwart): 1684x1002x35

@SanderPost
Maak even een duidelijke foto van je dak, met de maten erin.
Zoals hier.

Dat voorkomt een hoop gegok, zoals hierboven. Simpelweg een pan tot pan opmeten en pannen tellen.
Meten = weten, gokken = dokken, gissen = missen. ;)

Is dit je dak?
Nee het is het dak er rechts naast, zonder velux venster in het midden. Alleen twee velux ramen onderaan. Ik zoek het dakplan erbij.
Dakplan laat alleen plaatje zien: 4 naast elkaar en 3 hoog. Weet wel dat dit het maximale is wat erop past.
Morgen kan ik pan meten en tellen. Nu beetje lastig 👍 allemaal bedankt voor zoveel goede input. Al wat wijzer geworden!

[ Voor 13% gewijzigd door SanderPost op 07-12-2019 20:00 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@AUijtdehaag

Rol-Co in "Enorme twijfel bij ontvangen offerte"

Naar woerden rijden om te kijken gaat sneller, zo ver is het niet vanaf hier.
:)

Maar zo te zien zijn ze voor makkelijk gegaan, dat huis is toch wel 5m32 breed?

• SanderPost
Rol-Co schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 20:04:
@AUijtdehaag

Rol-Co in "Enorme twijfel bij ontvangen offerte"

Naar woerden rijden om te kijken gaat sneller, zo ver is het niet vanaf hier.
:)

Maar zo te zien zijn ze voor makkelijk gegaan, dat huis is toch wel 5m32 breed?
Huis is 5,10 breed buitenzijde...

• Rol-Co

Rol-Co

SanderPost schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:16:
[...]

Huis is 5,10 breed buitenzijde...
Dat is vreemd dan dat ze kiezen voor de kuro, als er in de lengte "over" is passen de normale 99cm panelen precies.
5m06 voor de rail lengte met 5 panelen.
Alleen die zijn 1m70 dus 5m10 voor 3 rijen van 5 en dus de vraag of er over is.

• SanderPost
15,5 pannen breed met uitvoer cv pijp.
16 pannen breed zonder uitvoer cv pijp

16 pannen hoog

Pan breed 30 cm
Pan hoog 35 cm

Oppervlak panelen
465cm breed
560cm hoog

Foto van eigen dak en buren met zonnepanelen en zelfde oppervlak is er nu ook

• SanderPost
Zonnepanelen
Dak invulling panelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pIYuvToXW7Iv4Rm8XahyH5gC/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BrNeHvAF1lUJ3QvmKu2JOU6v/thumb.jpg

• AUijtdehaag
  • Niet online
Eigenlijk niet zo heel moeilijk.

2x 6 panasonic hit kuro of 1x 12 gewone panelen.

Het past allebei.

Voordeel van de kuro kan zijn, dat je 2 stringen maakt, en dat de ochtendschaduw, net wat minder invloed heeft op het geheel.

Neem dan een SMA 4.0 met 2x mppt (net zo duur als de 3.6)
Edit: misschien past er nog wel 1 of 2 kuro rechtsboven bij? De 4.0 omvormer is groot genoeg dan.

Ga jij ff helpen @Rol-Co ? :>

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2019 17:08 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:01:

Het past allebei.

Voordeel van de kuro kan zijn, dat je 2 stringen maakt, en dat de ochtendschaduw, net wat minder invloed heeft op het geheel.

Edit: misschien past er nog wel 1 of 2 kuro rechtsboven bij? De 4.0 omvormer is groot genoeg dan.

Naast en tussen de ramen kan er denk ik ook nog 1, brengt het totaal op 15 :)

@AUijtdehaag
Waar moet ik mee helpen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co leggen

• SanderPost
AUijtdehaag schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:01:

Het past allebei.

Rechtsboven kan niet helaas, is een tussenbuur zonder achtertuin. Wel denk ik tussen en naast de velux raam dat ga ik meten

• SanderPost
Dus opgesomd: 12 of 14 panelen (14 als er 2 tussen de ramen passen) Panasonic hit kuro.

Optimizers leveren in mijn geval niets op? Dus twee stringen.

Sma 4.0 optimizer.

Installatie via @Rol-Co 👌 betaal je goed hoor hahaha.

Klopt dat zo dan ga ik vanavond offerte opstellen.

• Rol-Co

Rol-Co

Kom jij dan helpen op mijn dak met die 2 meters?

• SanderPost
Dank allemaal @Rol-Co @AUijtdehaag super voor de hulp. Ga nu de goedkoopste zoeken en geen optimizers. Dit maakt echt niets uit toch zonder de optimizers.

Nog budget over dus ga nu nadenken wat we meer kunnen doen.
Gas verbruik is 900m3 per jaar en 3100kwh per jaar dus is nog wel wat ruimte om nog iets te doen

• AUijtdehaag
  • Niet online
Optimizers maken van schaduw ook geen zon.
De impact van schaduw in de ochtend, zal er toch wel zijn.
Je moet het gewoon tot een minimum zien te beperken. SMA Shadefix en 2 strings kuro, is ook al prima.

Nog even een WP boiler en een Pana monoblock aanschaffen?

• SanderPost
AUijtdehaag schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:33:
Optimizers maken van schaduw ook geen zon.
De impact van schaduw in de ochtend, zal er toch wel zijn.
Je moet het gewoon tot een minimum zien te beperken. SMA Shadefix en 2 strings kuro, is ook al prima.

Nog even een WP boiler en een Pana monoblock aanschaffen?
Wp boiler en pana monoblock zijn ook interessant maar icm met zonnepanelen ben ik al gauw 10-15k kwijt incl installatie denk ik..

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SanderPost WP boiler gaat 1250 subsidie af, panasonic WP gaat 1700 subsidie af.
En je kan ze aansluiten met flex slangen van sani-flex.de
Er zijn ook 2 topics over op tweakers

• SanderPost
AUijtdehaag schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:42:
@SanderPost WP boiler gaat 1250 subsidie af, panasonic WP gaat 1700 subsidie af.
Ga ik eerst die topics lezen, al ben ik huiverig. Omdat zonnepanelen snel terug verdienen en je direct in de maandlasten zien en warmtepomp kost juist veel meer stroom. En met verbruik van 900m3 zal het weinig uitmaken per maand en enorme lange terug verdientijd. Maar als gezegd zal ik mij eerst hierin verder moeten verdiepen.

• SanderPost
AUijtdehaag schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:42:
Ben druk bezig om offertes aan te vragen. Maar nu wat meer op het licht (zon) gelet dat op mijn dak komt en zie wel schaduwplekken. Laag staande zon, opkomst en ondergang. Maar adviseer jij dan de optimizers of micro omvormers? Alvast dank voor je hulp wederom.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:04

de Peer

under peer review

SanderPost schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:00:
[...]

Ben druk bezig om offertes aan te vragen. Maar nu wat meer op het licht (zon) gelet dat op mijn dak komt en zie wel schaduwplekken. Laag staande zon, opkomst en ondergang. Maar adviseer jij dan de optimizers of micro omvormers? Alvast dank voor je hulp wederom.
Dat is vrijwel verwaarloosbaar als het alleen bij laagstaande zon is en tijdens opkomst en ondergang. Dat rechtvaardigt geen (veel) duurdere PV set. Je verdient het nooit terug.

Subsidie voor WPB is inmiddels verlaagd naar 650 euro trouwens.

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Met 12 x 325 Wp kuro's en een Sunny boy kom je bij een normale faire deal op zo'n 5000 euro uit.
Nog steeds kwaliteit en slechts marginaal lagere opbrengst dan de aan jou aangeboden set
Die Kuro's kun je bovendien vanwege het hoge voltage van deze panelen verdelen over twee strings om het effect van de schaduw iets te verminderen.

• thelightning
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06-2022
Single(string) omvormer systemen heb ik al tijden niet meer geinstalleerd. Alles is micro-omvormer tegenwoordig. Veel efficienter, veiliger en geen apparaat in huis. Voor de prijs (t.o.v. optimizer systeem) hoef je het ook niet meer te laten.

Modbreak:dit is niet de bedoeling

Vooral aanzicht is belangrijk bij veel mensen. Veel panelen geadverteerd als black/full black zijn dat toch niet (grijze strepen, busbars toch zichtbaar, etc)

4000euro voor een 12paneel set zit je sowieso aan. Alles boven 5000 is zou te duur zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door teacher op 08-01-2020 17:16 ]

Verwijderd

Kijk anders eens over de grens (Duitsland). Weet niet hoe de verhoudingen nu liggen maar toen ik panelen en Sunnyboy aangeschaft heb 8 jaar geleden was het daar voor de helft van wat men hier in NL vroeg. (80 ct Watt piek, de subsidie was dat ook overigens ;)

• SanderPost
Willen jullie meedenken met het volgende: of 1300 kwijt aan een goede omvormer binnen met 10/15 jr garantie

Of

Micro omvormers enphase iqx7 12 stuks en 1500 euro kwijt maar dat is 200 duurder. Langer garantie en paneel per stuk gemeten...

Of zie ik het verkeerd?

• SanderPost
Denk dat de keuze gemaakt is, tenzij iemand mij nu voor gek gaat verklaren :-)

12 Qcells 335wp duo full black ( vanwege prijs en testresultaten voor deze gekozen tov Panasonic)
12 micro omvormers enphase IQ7X
Enphase envoy S
Kabels
Installatie
Clickfit EVO
Btw teruggave service
Garantiefonds

A 5732 incl btw en dus 4737 ex btw. Afgeronde cijfers.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Testresultaten van solar-bouwmarkt?

Deel de uitslag nog eens door het paneel oppervlak?
Wat is dan de uitslag per m2 ?

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2020 20:52 ]

• SanderPost
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:51:
Testresultaten van solar-bouwmarkt?

Deel de uitslag nog eens door het paneel oppervlak?
Wat is dan de uitslag per m2 ?
Klopt van die partij.

Betreft de uitslag door paneel oppervlak, begrijp ik niet helemaal wat u bedoelt.
Paneel formaat is: 1740mm x 1030 mm x 32mm
En dan 335wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien niet bij jou van toepassing, maar ik kan door de grotere maat van de qcell paneel, minder panelen kwijt op mijn dakoppervlak, dan de panasonics.
Dat levert dus zowiezo minder opbrengst op.

Vandaar dat kWh per m2 paneel belangrijk is. Panasonic staat dan boven de qcell qua prestatie.

Ze hadden die test niet op micromvormers moeten uitvoeren maar met stringomvormers.
Nu kan de micromvormer de beperkende faktor zijn en het paneelvermogen niet volledig tot zijn recht komen.
Ook is getest met verschillende micromvormers. Zijn die allemaal gelijk qua eigenschappen?

Waardeloze test

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2020 22:01 ]

• SanderPost
AUijtdehaag schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:58:
Misschien niet bij jou van toepassing, maar ik kan door de grotere maat van de qcell paneel, minder panelen kwijt op mijn dakoppervlak, dan de panasonics.
Dat levert dus zowiezo minder opbrengst op.

Vandaar dat kWh per m2 paneel belangrijk is. Panasonic staat dan boven de qcell qua prestatie.

Ze hadden die test niet op micromvormers moeten uitvoeren maar met stringomvormers.
Nu kan de micromvormer de beperkende faktor zijn en het paneelvermogen niet volledig tot zijn recht komen.
Ook is getest met verschillende micromvormers. Zijn die allemaal gelijk qua eigenschappen?

Waardeloze test
Oké zo, ja met breedte van beide panelen maakt het niet uit maar hoogte wel inderdaad. In mijn geval kan ik ze beiden kwijt. 522cm hoogte nodig, 3 rijen en dan 5 cm ruimte er tussen voor montage is 537cm. En heb 560cm in de hoogte en breedte 465 beschikbaar.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:54
SanderPost schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:42:
Denk dat de keuze gemaakt is, tenzij iemand mij nu voor gek gaat verklaren :-)

12 Qcells 335wp duo full black ( vanwege prijs en testresultaten voor deze gekozen tov Panasonic)
12 micro omvormers enphase IQ7X
Enphase envoy S
Kabels
Installatie
Clickfit EVO
Btw teruggave service
Garantiefonds

A 5732 incl btw en dus 4737 ex btw. Afgeronde cijfers.
Voor de Qcells 335 heb je de IQ7+ nodig. De IQ7X is voor de 96-cells panelen
Pagina: 1