Toon posts:

Vsynch aan of Vsynch uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
... in dagelijks gebruik dus ..

Bij benchmarken is het leuk om het uit te zetten, maar in de praktijk bij gamen en zo: is het dan beter om Vsynch aan te zetten?

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:50

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ligt er natuurlijk aan.

Met Unreal Tournament haal ik over de 100 Frames/sec. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif
Met Vsync haalde ik maar 85 frames/sec.
(Monitor stond op 85 Hz en res: 1024x786)
Ik heb wel gehoord dat je beeld kan gaan 'scheuren' als je VSync uit zet.... ben het zelf nog niet tegen gekomen.

Whatever.

Verwijderd

Bij normaal gebruik is het beter om vsync aan te zetten. Het heeft totaal geen zin om, zoals Meendering zegt, 100 fps te laten genereren als de refresh van de monitor op 85 staat. Die 15 frames krijg je toch niet te zien, omdat de monitor dat niet kan.

En tearing (scheuren) is irritant, en met vsync aan heb je daar geen last van.

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
in sommige gevallen begint het beeld zelfs te schokken als je je refreshrate op 85 hebt en 100fps want de videokaart moet op monitor wachten en dat gaat niet helemaal goed.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat houd dat 'scheuren' in???

Verwijderd

Dat gebeurt als je VGA card sneller renderd dan je monitor aan kan geven...dus krijg je al de helft van (of meer/minder) te zien van het volgende frampje met als gevolg dat je 2 frames door elkaar hebt lopen.

Dit heet dus scheuren (tearing in het engels..misschien wat bekender)

Door VSync, Vertical Synchronisation, aan te zetten w8 de vga kaart op de volgende mogelijkheid om het beeldje weer te geven, alvorens het volgende framepje te renderen. Dit heeft dus als gevolg dat je kaart de helft van de tijd meestal nix staat te doen, maar het schilt dus ook weer warmte (net ff bedacht Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif). Maar je krijgt dan dus ook geen tearing.

85Hz id 85 x per seconden een nieuwe frame en dus 85FPS (Frames Per Second). Als je dus een 200Hz kan halen op je monitor kan je dus theoretisch een FPS van 200 halen zonder tearing (theoretisch, want meeste kaarten komen nog niet op de 200+ FPS, en volgens mij zijn r ook nog geen 200Hz monitoren, maar daar zal ik wel geen gelijk in hebben)

Hopelijk maakt dit het een en ander duidelijk!

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Ówkee.... en waar zetten we die VSync aan ??
(voor een mede tweaker)

Freelance tweaker

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.vdveen/vsync.jpg

Verwijderd

Op zaterdag 19 augustus 2000 14:33 schreef smokey het volgende:
in sommige gevallen begint het beeld zelfs te schokken als je je refreshrate op 85 hebt en 100fps want de videokaart moet op monitor wachten en dat gaat niet helemaal goed.
Zo'n onzin heb ik nog nooit gehoord. De VGA kaart gaat ECHT niet staan wachten op de monitor hoor. Sterker nog, het is juist verstandig om de refreshrate van je beeldscherm zodanig te kiezen dat je ver van de refreshrate van het spelletje afzit. Voorbeeld:

Wanneer de refreshrates van het beeldscherm ongeveer gelijk is aan de framerate van de game kan er in sommige gevallen (vooral interlaced mode) een flikkerig beeld ontstaan waarbij de frequentie van de beeldtrilling gelijk is aan het verschil tussen refreshrate en framerate.

Dus bv: refreshrate = 100 Hz en FPS is 90, dan heb je kans op zogenoemde "flicker" van 10 Hz, erg irritant om naar te kijken. Daarom zet men de refreshrate van beeldschermen graag zo hoog mogelijk (100 en hoger) omdat je dan vrijwel altijd aan de veilige kant zit.

Immers: het menselijke oog is in staat om ca. 25 'beeldjes' per seconde waar te nemen. Wat zou een refreshrate van 100 Hz dan nog voor zin hebben. Een normale televisiezender zendt ook slechts 25 beeldjes per seconde uit, dit gaat toch ook vloeiend ?

In ieder geval tettert een VGA kaart zijn plaatjes er uit in zijn eigen tempo, wan 'wachten' op de monitor is geenszins sprake.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
Op zaterdag 23 juni 2001 11:14 schreef okzel het volgende:

[..]

Zo'n onzin heb ik nog nooit gehoord. De VGA kaart gaat ECHT niet staan wachten op de monitor hoor. Sterker nog, het is juist verstandig om de refreshrate van je beeldscherm zodanig te kiezen dat je ver van de refreshrate van het spelletje afzit. Voorbeeld:

Wanneer de refreshrates van het beeldscherm ongeveer gelijk is aan de framerate van de game kan er in sommige gevallen (vooral interlaced mode) een flikkerig beeld ontstaan waarbij de frequentie van de beeldtrilling gelijk is aan het verschil tussen refreshrate en framerate.

Dus bv: refreshrate = 100 Hz en FPS is 90, dan heb je kans op zogenoemde "flicker" van 10 Hz, erg irritant om naar te kijken. Daarom zet men de refreshrate van beeldschermen graag zo hoog mogelijk (100 en hoger) omdat je dan vrijwel altijd aan de veilige kant zit.

Immers: het menselijke oog is in staat om ca. 25 'beeldjes' per seconde waar te nemen. Wat zou een refreshrate van 100 Hz dan nog voor zin hebben. Een normale televisiezender zendt ook slechts 25 beeldjes per seconde uit, dit gaat toch ook vloeiend ?

In ieder geval tettert een VGA kaart zijn plaatjes er uit in zijn eigen tempo, wan 'wachten' op de monitor is geenszins sprake.
echt wel... vsync staat voor verticial synchronisation Elke boer weet dat dat synchronisatie bekend (no offense) dus synct ie de refresh met de fps en aangezien de refresh meestal vast is verandert de fps (deze kan natuurlijk alleen omlaag)

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

dat van die 25 beeldjes per seconde is zo'n BULLSHIT
hoe kan het dan dat ik het verschil zie tussen 100 Hz en 75? Heb ik een bionisch oog ofzo. ja haha zou kunnen haha.

Verwijderd

Op zaterdag 19 augustus 2000 09:10 schreef HlpDsK het volgende:
... in dagelijks gebruik dus ..<P>Bij benchmarken is het leuk om het uit te zetten, maar in de praktijk bij gamen en zo: is het dan beter om Vsynch aan te zetten?
Het hangt van het spel af imho... bij sommige spellen zie ik het echt overduidelijk als de vsync uitgaat. Als je dan heen en weer kijkt zie je heel duidelijk dat een gedeelte van het scherm al het volgende frame laat zien. Bij Unreal heb ik dit bijvoorbeeld bijhoorlijk veel, terwijl ik bij UT dat soort dingen veeel minder erg zie. En beide spelen lopen bij mij ongeveer even goed: 50-60 fps.

Het blijft een erg moeilijk verhaal met double/triple buffering en vsync, en ik zie al dat een aantal mensen de plank flink misslaan. Ik zou in elk geval dit artikel eens doorlezen, daar staat het zeer goed uitgelegd.

Ikzelf ben in elk geval van mening dat je gewoon moet doen wat je lekker vind spelen. Zie je het niet, dan zet je het toch lekker uit? Stoort het je wel bij een bepaald spel, dan zet je het gewoon weer aan. Daarom is de optie "controlled bij software" ook zo ideaal. Dan kun je in de settings van een spel instellen of vsync en triple buffering aanmoeten of niet, en hoef je het niet telkes te switchen tussen spellen.

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 11:54 schreef Gladiator het volgende:
hoe kan het dan dat ik het verschil zie tussen 100 Hz en 75? Heb ik een bionisch oog ofzo. ja haha zou kunnen haha.
Bullshit ?

1. ga maar eens zoeken, je zult zien dat ik gelijk heb
2. Je hebt mijn verhaal maar voor de helft gelezen, ik vertelde volgens mij duidelijk hoe het werkt.

Verwijderd

Op zaterdag 23 juni 2001 11:28 schreef elgringo het volgende:

[..]

echt wel... vsync staat voor verticial synchronisation Elke boer weet dat dat synchronisatie bekend (no offense) dus synct ie de refresh met de fps en aangezien de refresh meestal vast is verandert de fps (deze kan natuurlijk alleen omlaag)
Zucht :( ... Geloof me nu maar, duidelijk geval van het klokje en de klepel: de VGA kaart geeft een verticale negatief sync puls af die de monitor gebruikt om in het verticale vlak terug te springen naar het begin van het beeld. Deze refreshrate is VAST (bijvoorbeeld 100 Hz.).

De FPS in een game is puur afhankelijk van CPU en GPU performance en kan in relatie met de refreshrate flikkerende beelden opleveren zoals ik eerder uitlegde. Op de VGA konnektor is niet 1 pootje aanwezig van waaruit communicatie plaatsvindt vanuit de monitor richting de PC (dus de monitor vertelt NIET tegen de PC dat er gewacht moet worden op een volgend frame oid).

Als je niet weet waar je over praat, doe dan niet zo wijs door t tegen te spreken, het is toch zeker gewoon een stukje techniek waarvan de feiten duidelijk zijn...

Verwijderd

hoe kan ik mijn fps tijdens games zien???
remco

Verwijderd

OMG :D

Maarre, dat hangt per game af... Bij Unreal en UT moet je bijvoorbeeld in de console "timedemo 1" intypen, en in quake1/2/3 "/cg_drawFPS 1" (zonder de "").
Bij beide games haal je de console tevoorschijn door op de tilde (~) te drukken.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Op zondag 20 augustus 2000 18:11 schreef CommDante het volgende:
Dat gebeurt als je VGA card sneller renderd dan je monitor aan kan geven...dus krijg je al de helft van (of meer/minder) te zien van het volgende frampje met als gevolg dat je 2 frames door elkaar hebt lopen.<P>Dit heet dus scheuren (tearing in het engels..misschien wat bekender)<P>Door VSync, Vertical Synchronisation, aan te zetten w8 de vga kaart op de volgende mogelijkheid om het beeldje weer te geven, alvorens het volgende framepje te renderen. Dit heeft dus als gevolg dat je kaart de helft van de tijd meestal nix staat te doen, maar het schilt dus ook weer warmte (net ff bedacht [afbeelding]). Maar je krijgt dan dus ook geen tearing.<P>85Hz id 85 x per seconden een nieuwe frame en dus 85FPS (Frames Per Second). Als je dus een 200Hz kan halen op je monitor kan je dus theoretisch een FPS van 200 halen zonder tearing (theoretisch, want meeste kaarten komen nog niet op de 200+ FPS, en volgens mij zijn r ook nog geen 200Hz monitoren, maar daar zal ik wel geen gelijk in hebben)<P>Hopelijk maakt dit het een en ander duidelijk!
Bij oudere spellen haal je makkelijk de 200fps, ik zit met Jedi Knight al ver over de 200 :P En das dan in 16bit (zelf textures gemod), op 8bit haal ik de 400 zelfs >:)

MechWarrior || Monsters Game

• Memendo
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zaterdag 23 juni 2001 11:54 schreef Gladiator het volgende:
Hoe meer Hz hoe "stiller" je beeld staat (minder flikkeren) Dat jij echter een verschilziet tussen 75 en 100 hz is dus normaal

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op de VGA konnektor is niet 1 pootje aanwezig van waaruit communicatie plaatsvindt vanuit de monitor richting de PC (dus de monitor vertelt NIET tegen de PC dat er gewacht moet worden op een volgend frame oid).
Dat geld dus ook voor jou!!! Hoe kan je Pc anders informatie ophalen over je plug & play monitor, laat staan het merk of type.

Verwijderd

Het menselijk ook is niet in staat, wanneer meer dan 25frames per second zijn om dit waar te nemen als losse beelden... DIT HOUDT NIET IN dat je bij hogere frequenties geen flikkering ziet, het is alleen niet mogelijk een los beeldje waar te nemen.

EN zet VSync Gewoon uit, dan haal je de hoogste Benchmarks, en hoogste FPS in Games, kan zijn dat soms een framepje skipped daardoor maar who cares...

Volgens mij is het zo, dat wanneer jij een hogere refresh rate je processor meer power nodig heeft om dezelfde FPS te halen als bij een lagere refresh rate als ik mij niet vergis, als je standaard een game speelt met Vsync off, de beeldrefresh op 60Hz staat, als je nu Vsync aanhebt staan terwijl je refresh rate op 100Hz staat, kost dit naar mijn idee 100/60 => 167% meer power....

En zal je dus een FPS drop krijgen van 167%...... Corect me if I am wrong

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 24 juni 2001 00:28 schreef memendo het volgende:

[..]

Hoe meer Hz hoe "stiller" je beeld staat (minder flikkeren) Dat jij echter een verschilziet tussen 75 en 100 hz is dus normaal
Voor de rest om niemand hier op z'n kloten te trappen hoor maar het menselijk ook kan niet meer dan 72 Hz/FPS/Beeldjes per seconde herkennen. Het lijkt misschien rustiger omdat je denkt dat het rustiger is ;)
Ik geeft toe, ik heb mijn monitor ook gewoon op 1600*1200@100 Hz draaien ookal is 85 Hz en zelfs 75 Hz al genoeg >:)

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 24 juni 2001 00:38 schreef -KOD- het volgende:

Volgens mij is het zo, dat wanneer jij een hogere refresh rate je processor meer power nodig heeft om dezelfde FPS te halen als bij een lagere refresh rate als ik mij niet vergis, als je standaard een game speelt met Vsync off, de beeldrefresh op 60Hz staat, als je nu Vsync aanhebt staan terwijl je refresh rate op 100Hz staat, kost dit naar mijn idee 100/60 => 167% meer power....

En zal je dus een FPS drop krijgen van 167%...... Corect me if I am wrong
Hoe kom je er bij dat de vehouding tussen die twee (100/60) linear is misschien is hij wel expnentieel Dus niet zomaar dingen aannemen eerst onderzoeken!!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 24 juni 2001 00:41 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Voor de rest om niemand hier op z'n kloten te trappen hoor maar het menselijk ook kan niet meer dan 72 Hz/FPS/Beeldjes per seconde herkennen. Het lijkt misschien rustiger omdat je denkt dat het rustiger is ;)
Ik geeft toe, ik heb mijn monitor ook gewoon op 1600*1200@100 Hz draaien ookal is 85 Hz en zelfs 75 Hz al genoeg >:)
Ok je ziet niet meer dan 72hz (neem ik ff aan) maar dan zijn er nog omgevingfariabelen zoals Bv je lampen die geven 50hz dit gaat afhankelijk van de afstand je waarneming van de monitor beinvloeden. Denk aan de draaischijf op school bij natuurkunde, als die op 50hz (50 omw /sec)draait en je schijnt er een lamp op ook op 50hz dan lijkt de schijf stil te staan. Hoe hoger echter de aantal Hz Hoe kleiner de invloeden van buiten af worden. Dat geld tenminste voor je monitor als er niet direct een lamp ofzo op schijnt!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 24 juni 2001 00:54 schreef memendo het volgende:

[..]

Ok je ziet niet meer dan 72hz (neem ik ff aan) maar dan zijn er nog omgevingfariabelen zoals Bv je lampen die geven 50hz dit gaat afhankelijk van de afstand je waarneming van de monitor beinvloeden. Denk aan de draaischijf op school bij natuurkunde, als die op 50hz (50 omw /sec)draait en je schijnt er een lamp op ook op 50hz dan lijkt de schijf stil te staan. Hoe hoger echter de aantal Hz Hoe kleiner de invloeden van buiten af worden. Dat geld tenminste voor je monitor als er niet direct een lamp ofzo op schijnt!
Daar heb je wel gelijk in maar een echt Die Hard gamer zit in een kamer met de lichten uit en de verduisteringsgordijnen dicht (om minimale reflectie in de monitor te hebben) >:)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Bij Cs bijv monitor op 85 hz en dan vsync aan en ook 85fps ziet er gewoonweg mooier uit.

Dus dan toch maar weer aan :)

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 24 juni 2001 00:58 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in maar een echt Die Hard gamer zit in een kamer met de lichten uit en de verduisteringsgordijnen dicht (om minimale reflectie in de monitor te hebben) >:)
Helemaal me eens maar daar ging het toch niet om?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Op zondag 24 juni 2001 01:03 schreef memendo het volgende:

[..]

Helemaal me eens maar daar ging het toch niet om?
Nee, maar op die manier heb je weinig tot geen last van invloeden van buitenaf (wat jij als argument aandraagde wat overigens wel klopt tenzij je in de door mij geschetste situatie zit)

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Op zondag 24 juni 2001 01:05 schreef Sick_Nick het volgende:

[..]

Nee, maar op die manier heb je weinig tot geen last van invloeden van buitenaf (wat jij als argument aandraagde wat overigens wel klopt tenzij je in de door mij geschetste situatie zit)
Ik zeg toch helemaal me eens !!!! Maar nu reageer ik verder niet meer Ps je goede argumenten Sick nick!!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Als je TV-out gebruikt dan is het beter om Vsync aan te laten, dan is het beeld op je TV zonder glitches. Zonder TV-out kan je het net zo goed uit zetten. Je ziet er bijna niks van, terwijl je een iets snellere beeldopbouw hebt.

Het nadeel van VSYNC is dat het een belemmering is. Zonder VSYNC hoeft je GPU zich niet aan te passen aan je refreshrate, maar kan hij elke frame voluit op je scherm zetten.

Al met al is het een kwestie van kijken naar je beeldkwaliteit. Als die glitches vertoont dan zou ik VSYNC gewoon aanlaten.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Ik zet het altijd uit, wat ALTIJD als ik het aan zet heb ik in Half-Life (TFC\CS) een fps van 60 die steeds zakt naar 30. Hoe is dit te verhelpen??
Pagina: 1