Wasmachine maakt een raar geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:14

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Vandaag maakte de wasmachine bij het aanzetten in het begin kort een soort slippend/piepend geluid. Dat verdween spoedig, maar kwam later kort weer terug (en ook wanneer je hem opnieuw aanzet). Het lijkt alsof het bij een bepaald aantal toeren gebeurd, en enkel laag (bij sneller centrifugeren bijvoorbeeld niet). De wasmachine is een Whirlpool van ~3 jaar oud dus dit lijkt me niet de bedoeling, maar weet niet of het ook kwaad kan. Ik kon zo geen vergelijkbaar iets vinden door te googlen. Enig idee wat dit kan zijn?

Video: YouTube: Wasmachine

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 08-12-2019 16:16)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
* Bij verwijderen van de snaar en draaien op de motor nog steeds geluid: dan zit het in de motor
* Bij verwijderen van de snaar en trommel handmatig draaien nog steeds geluid: iets tussen trommel en kuip óf je lagering is aan gort.
* Bij geen geluid zonder snaar, dus niet bij motor of trommel: probleem zit in de snaar
* Bij terugplaatsen van de snaar: zet deze goed op spanning en kijk of de beide geleidewielen (van de motor en de trommel) recht boven elkaar zitten.

Ik zag op je filmpje een resterende tijd van 11 minuten. Doorgaans is een wasmachine dan aan het centrifugeren. Jouw trommel draait wel erg langzaam, wat kan betekenen dat die niet aan het centrifugeren is of dat de snaar slipt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

slijtende koolborstels lijkt op je omschrijving.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Hackus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:21:
slijtende koolborstels lijkt op je omschrijving.
Is dat normaal na 3 jaar 2-3x per week wassen? Lijkt me vrij vlot :(

Net even getest, wanneer de trommel leeg is en ik hem handmatig ronddraai dan maakt hij ook zo'n soort geluid (minder hard uiteraard).

Monteur laten komen dan lijkt me. Als het inderdaad de koolborstels zijn lijkt vervangen niet super moeilijk getuige wat YouTube filmpjes die ik zojuist bekeek. Maar hoe kan ik zeker stellen dat dit het is? En kan ik nu nog wel wassen of beter van niet?

[ Voor 17% gewijzigd door LankHoar op 06-12-2019 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Slijtage is het. 3-5j kan het voorkomen. door te wassen gaat het meer slijten, en kan er een deel van het programma over worden geslagen. of niet meer centrifugeren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

zit er een klep op de achterkant?
Kan die er makkelijk af en zit er dan een snaar?

indien ja, is het geluid er nog steeds als je de snaar verwijderd tussen de motor en de trommel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Hackus 3-5 jaar zou dus wel kunnen kloppen, hij is iets meer dan 3 jaar oud volgens mij (van vrienden overgenomen eerder dit jaar dus weet niet 100% precies).

@hjs ik ga dat morgen even uitproberen. Nu moet ik weg voor een afspraak. Wellicht kan ik later op de avond nog even kijken.

In ieder geval alvast bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Vanmorgen maakte de machine geen geluid meer bij het starten (mijn vrouw dacht, die heeft gewoon een nachtje rust nodig). Toen ik net van huis vertrok echter wel weer.. Toch maar verder kijken bij thuiskomst dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Als je de snaar los krijgt en je draait handmatig de trommel rond en je hoort het nog steeds, vermoed ik dat er iets tussen je trommel en je kuip zit. (want dan draait je motor niet mee).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
* Bij verwijderen van de snaar en draaien op de motor nog steeds geluid: dan zit het in de motor
* Bij verwijderen van de snaar en trommel handmatig draaien nog steeds geluid: iets tussen trommel en kuip óf je lagering is aan gort.
* Bij geen geluid zonder snaar, dus niet bij motor of trommel: probleem zit in de snaar
* Bij terugplaatsen van de snaar: zet deze goed op spanning en kijk of de beide geleidewielen (van de motor en de trommel) recht boven elkaar zitten.

Ik zag op je filmpje een resterende tijd van 11 minuten. Doorgaans is een wasmachine dan aan het centrifugeren. Jouw trommel draait wel erg langzaam, wat kan betekenen dat die niet aan het centrifugeren is of dat de snaar slipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:41:

Ik haalde de snaar los en nu is het geluid weg (ik zette hem even op centrifugeren en ging de trommel handmatig draaien en geen geluid meer). Nu een vervangende snaar zoeken voor de Whirlpool AWS 63013 en dan die er op zetten. Kan ik onderwijl wassen zonder schade aan de rest van de machine toe te dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

sypie schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:41:

Kun je als je hem toch uit elkaar hebt tot het punt waar je je snaar eraf kunt halen niet beter altijd gelijk een nieuwe snaar op zetten?

En, voor mijn noob interesse, als er ergens vocht lekt op de snaar kan dat ook de oorzaak zijn?

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:10
Zit er niet een riemspanner op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sowieso dan de V-riem aanspannen als ie slipt of vervangen. maar zgn ongecontroleerd draaien is niet de V-riem/snaar. maarja, voor twee tientjes heb je een nieuwe V-snaar/riem. Koolborstels zijn even duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

YouTube: Whirlpool Washing Machine Won´t Spin F06 error code fault

zo te zien geen spanner, span je hem door om de grote pulley te draaien.

Als het geluid daar vandaag komt lijkt me dat niet gelijk kwaad te kunnen als je hem nog even gebruikt, terwijl je wacht tot de riem binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik zie niets wat de riem zou moeten spannen, nee.
hjs schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:37:
Als het geluid daar vandaag komt lijkt me dat niet gelijk kwaad te kunnen als je hem nog even gebruikt, terwijl je wacht tot de riem binnen is.
Mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
MrMonkE schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:25:
[...]

Kun je als je hem toch uit elkaar hebt tot het punt waar je je snaar eraf kunt halen niet beter altijd gelijk een nieuwe snaar op zetten?

En, voor mijn noob interesse, als er ergens vocht lekt op de snaar kan dat ook de oorzaak zijn?
Je zou er preventief een andere snaar op kunnen zetten. In principe moeten die echt jaren meegaan, zonder enig probleem. Waarschijnlijk is deze snaar te ver opgerekt of zijn componenten verschoven waardoor de snaar niet meer op spanning staat en daardoor een volle trommel goed in beweging krijgt. Een slippende snaar zorgt voor geluid, het is pure wrijving wat je krijgt.

Het hangt dus van de constructie af of een nieuwe snaar handiger is of dat opspannen nog een goede mogelijkheid is.

En ja, vocht wat op de snaar lekt kan een probleem opleveren. Echter wanneer er vocht op de snaar lekt heb je een probleem van een heel andere orde namelijk een lekke kuip of een doorvoer voor sensoren die lek is. Daar heb je iets meer reparatieskills voor nodig om op te lossen dan een beroerde snaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
sypie schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:21:
[...]
Waarschijnlijk is deze snaar te ver opgerekt of zijn componenten verschoven waardoor de snaar niet meer op spanning staat en daardoor een volle trommel goed in beweging krijgt. Een slippende snaar zorgt voor geluid, het is pure wrijving wat je krijgt.
Betekend dit dat ik waarschijnlijk regelmatig de snaar zal moeten vervangen? Als er iets verschoven is dan heb ik dat niet teruggeschoven. Hij is 1x verhuisd (de initiële installatie niet meegerekend), en dat is behoorlijk voorzichtig gebeurd. Ik vraag me dus af hoe er dan iets kan verschuiven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

sypie schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:21:
[...]

En ja, vocht wat op de snaar lekt kan een probleem opleveren. Echter wanneer er vocht op de snaar lekt heb je een probleem van een heel andere orde namelijk een lekke kuip of een doorvoer voor sensoren die lek is. Daar heb je iets meer reparatieskills voor nodig om op te lossen dan een beroerde snaar.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/Duct-tape.jpg/330px-Duct-tape.jpg

:+

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bij de lokale Whirlpool boer nagevraagd welke snaar we nodig hadden. Deze raadde die en die aan, dus besteld. Vandaag opgehaald en zojuist proberen te installeren en viel me gelijk op dat deze veel breder is en ook korter. Hij past dus niet :(

Morgen maar gelijk mee terug en de oude snaar meenemen, hopelijk hebben ze die wel op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Mijn vrouw is vandaag bij de zaak geweest waar de snaar was gekocht, en de man heeft gekeken maar beweert dat dit toch de juiste snaar is. Ja ziet er wat anders uit omdat het geen OEM is. Gaat er inderdaad lastig op, maar met een touwtje om de snaar kracht zetten zou hem er op moeten krijgen. Mocht het niet lukken zou hij graag een monteur langs sturen.

Zojuist nog eens geprobeerd, maar ik geloof niet dat deze snaar hier op moet kunnen; wanneer je ze naast elkaar houd zie je zo dat er zeker 5 cm lengte verschil in zit. Ter illustratie; de oude snaar kan ik er weer op zetten op precies deze manier. De nieuwe snaar komt echter nog niet eens halverwege dat vliegwiel. Wanneer ik dan met een touwtje enorm veel kracht zet komt deze ongeveer halverwege, maar zeker niet verder.

Iemand tips voordat ik alsnog een monteur laat komen? Mocht dan blijken dat het inderdaad de verkeerde snaar is, dan ben ik niet van plan te betalen voor dat bezoekje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ty-rip de snaar vast zetten op het wiel, maar neem aan dat je met het touwtje hetzelfde doet.

Dat er wat verschil zit kan natuurlijk, dat verklaart het geluid tenslotte.

[ Voor 29% gewijzigd door hjs op 13-12-2019 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
hjs schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 19:04:
Ty-rip de snaar vast zetten op het wiel, maar neem aan dat je met het touwtje hetzelfde doet.

Dat er wat verschil zit kan natuurlijk, dat verklaart het geluid tenslotte.
Ty-rip knapt zojuist kapot door de immense kracht die ik moest zetten. Nee de snaar zit er nog niet op :')

-EDIT- 2 ty-rips hielpen ook niet, knapte nog steeds kapot :+ Morgen maar even langs de bouwmarkt en extra stevige kopen, dan nog eens proberen. Denk dat het gaat lukken, want kwam al een stuk verder voor ze knapten.

[ Voor 21% gewijzigd door LankHoar op 13-12-2019 21:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
De aanhouder wint! Uiteindelijk heb ik het met een touwtje extra stevig vastgeknoopt, en met veel gepruts is het dan toch gelukt. Snaar zit erop, en eerste was draait. Tot dusver geen rare bijgeluiden :)

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
OK balen. Het probleem is niet opgelost. Bij de eerste was die we draaiden was er geen bijgeluid meer te horen. Echter nu draaien we een tweede was en is precies hetzelfde geluid aanwezig. Afgaande op de reactie van @sypie zou ik nu niet meer weten wat het kan zijn. Iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Lagers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Waar zitten die en hoe test ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Motor heeft ze in ieder geval aan 1 kant, misschien zelfs wel aan beide kanten. De trommel hangt ook in een lager. Beide zou je dus kunnen testen zonder de snaar er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
sypie schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:07:
Motor heeft ze in ieder geval aan 1 kant, misschien zelfs wel aan beide kanten. De trommel hangt ook in een lager. Beide zou je dus kunnen testen zonder de snaar er tussen.
Ik zal hem van de week weer eens open maken en kijken of ik dat zo kan testen. Gezien het geluid alleen op specifieke momenten tijdens een wasprogramma te horen is, vraag ik me af of ik het makkelijk kan horen door handmatig te draaien (eerder namelijk niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Je zou misschien het verwarmings element kunnen loshalen om te kijken of je iets tussen de kuip en de trommel ziet zitten.
(Eerst van het stroom af).

Geen idee of dat beetje kan bij je machine en goed opletten dat je hem goed terugplaatst ivm lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
We zijn inmiddels een maand verder. Ik had even geen tijd om er verder naar te kijken, en daarna was ik een paar weken van huis en gisteren weer teruggekomen. Mijn vrouw heeft een paar wasjes per week gedraaid, en in het begin piepte hij af en toe nog wel, maar nu al meerdere wasbeurten helemaal niet meer. Alles lijkt nu prima. Zou het kunnen zijn dat de nieuwe snaar even in moest slijten? Of moet ik me alsnog zorgen maken en kan ik dan beter wel de machine laten nakijken?

Pagina: 1