Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Ktistes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:34
Ik ben pas verhuisd, nog bezig met het een en ander op te knappen, maar moet binnenkort een beslissing nemen over hoe ik de verlichting wil aanpakken. Voorlopig hangen er alleen verhuisfittingen, dus kan nog alle kanten op. Ik heb al het een en ander bekeken, maar zie door de bomen het bos niet meer. Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven wat voor mij goed zou werken.

Situatie: een redelijk standaard rijtjeshuis met de volgende ruimtes
* Woonkamer, een eethoek waarboven twee lampen komen te hangen. Deze heb ik al, ze zijn half open, dus filament lampen zijn hier wel het mooist. Verder komt er hier misschien nog een lampje/spotje/ledstrip/sfeerverlichting bij, maar daar moet ik eens naar kijken als alle meubels er staan.
* En een zithoek waar ook een bureautje en een tv meubel komen te staan. Hier wil ik iets van een plafondlamp voor wat indirect licht (fijn als dit wat feller kan voor bijvoorbeeld tijdens het schoonmaken), een lamp of twee voor bij de bank om bij te kunnen lezen, een bureaulamp, en mogelijk iets van verlichting voor rond de tv.
Naast de deur zit een dubbele schakelaar voor de twee plafondpunten.
* In de keuken wil ik een goede lamp voor als ik aan het koken ben, en nog wat minder sterke verlichting voor als ik daar 's ochtends of 's avonds binnen loop.
* Een hal met een trap naar de kleine overloop. Zou het van beide niet erg vinden als de verlichting automatisch aan zou gaan, mits niet te oogverblindend voor de tijd van de dag.
* Een slaapkamer, komt waarschijnlijk een platte plafondlamp, een nachtlampje of twee, misschien een enkele sfeermaker.
* Een logeerkamer/bergkamer. Geen al te bijzondere eisen.
* Een badkamer, waar het denk ik wel fijn is als in ieder geval een van de twee lampen 's nachts niet te fel is.
* Verder nog een klein halletje en een tweede toilet, als er al iets komt blijft het een simpele aan/uit.

Nu zie ik ruwweg de volgende 4 opties;
1. Gewoon voor elk armatuur de juiste lamp zoeken voor de meeste situaties, en de boel traditioneel met de schakelaars aan/uit zetten. Haalbaar, en voldoet op een hoop vlakken wel aardig, maar alleen aan te passen door lampen aan of uit te zetten.
2. Zelfde, maar dan met hier en daar individueel aan te passen lampen. Haalbaar, aanpasbaar in kleur en sterkte, maar zit wel telkens met een afstandsbediening te klooien, meerdere als niet alles van hetzelfde merk is. (Overigens wel al filament lampen gezien met aanpasbaar wit van iDual, iemand ervaring mee?)
3. Ik bouw een paar schakelaars om naar (led)dimmers. Is ook te doen, geen gehannes met afstandsbedieningen, maar geen aanpasbaar wit, en ook niet slim te maken.
4. Smart verlichting. Aanpasbaar in kleur en sterkte, bewegingssensoren, afhankelijk van het systeem ook een boel andere functies zoals automatisch aanpassen van het licht over de dag. Nadelen zijn de prijs, kan even duren om goed in te stellen, updates kunnen problemen geven, dus potentieel iets wat veel aandacht vraagt.
En dan is er nog de vraag welk systeem. Ik heb hier het een en ander gelezen over Hue, Tradfri, KlikAanKlikUit, en er zullen vast nog wel opties zijn. Maar ik ben er nog niet uit wat fijn zou werken voor mij.
(5. Een combinatie van de bovenstaande punten.)

Het hele RGB spectrum kunnen doorlopen heb ik niet zoveel mee, aanpasbare wit temperaturen en dimbaarheid wel.
Zo nu en dan eens iets met een app of afstandsbediening aanpassen vind ik geen bezwaar, maar er half de avond dingen mee moeten bijstellen zou ik wel snel beu raken.
Verder ben ik ook redelijk gevoelig voor kleine irritatiepunten als random vertragingen, lampen die op 100% aan springen voordat ze naar de gewenste waarde gaan, en gepriegel met knoppen die niet stevig aanvoelen of niet altijd goed reageren.

Wat denken jullie, waar zit de sweetspot qua bedieningsgemak, automatisering, en robuustheid?
En stel dat het een smart systeem wordt, welk raden jullie dan aan? Ik zou daar dan in ieder geval willen hebben dat de kleurtemperatuur en sterkte automatisch aangepast kan worden over de dag, dat lampen ook op deze instellingen aan gaan, en dat ik de verlichting makkelijk kan aanpassen aan de situatie.

Alle reacties

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:40
Ik zit in de verlichting. Over Hue kan ik je niets vertellen want dat is consumentenverlichting en heb ik geen toegang toe.

Kan je wel vertellen over mijn eigen ervaring :)

Ik heb thuis SceneSwitch lampen. Kan je eenvoudig met de aan/uitschakelaar in 3 verschillende lichtopbrengsten brengen. De lichtkleur wordt dus ook warmer als de lichtopbrengst minder wordt. Geen gehannes met dimmers, echt super fijn.

In de garage en hal heb ik E27 lampen met een bewegingsensor. Als er beweging is, en! het is donker genoeg, dan springen ze aan. Als ze 15 seconden niets meer waarnemen dan gaan ze uit.

In de woonkamer ben ik nu een beetje aan het spelen met Smart verlichting van Calex. Wel geinig maar dus wel de telefoon steeds nodig. Ik ben nu nog op het werk maar kan nu alvast wel de verlichting thuis aanzetten. Zitten dus best leuke dingen aan maar niets is zo makkelijk, vind ik dan, als gewoon de aan/uit schakelaar gebruiken en daarmee verschillende settings kan hebben.

Wellicht heb je er iets aan.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• Ktistes
SceneSwitch kende ik nog niet, bedankt! Lijkt inderdaad een aardig alternatief voor dimmers.

• Ktistes
Nog andere suggesties?
Specifiek richting smart verlichting, wat zou een fijn systeem zijn met niet teveel issues dat ongeveer kan doen wat ik wil?

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Hue, voor mij de overduidelijke marktleider op gebied van slimme verlichting voor consumenten.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans is van Ikea Tradfri overgestapt naar Philips Hue

De dimmers van Ikea zijn ronduit... sub-optimaal ;) Batterijen leeg, dimmers die überhaupt niet reageren, bridge die vastloopt. Philips is een stuk volwassener. Maar ook daar mis ik wel ruim beschikbaar traditioneel schakelmateriaal. Blijft allemaal knoppen indrukken, in plaats van een lekkere slinger aan een draaidimmer geven.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gewoon Philips Hue, meest uitgebreid en integreert met alles. Je kan Ikea lampen koppelen aan Hue, dat gebruik ik voor plekken waar kwaliteit van licht niet uit maakt.

Ik heb trouwens een hekel aan schakelaars, vind het zo'n afbreuk aan smart verlichting. Gewoon Hue met timers en motion sensors, enkel een grote kill switch als ik 's avonds weg ga of net voor ik ga slapen.

[ Voor 38% gewijzigd door Tsurany op 07-12-2019 21:45 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:47
Ik heb mijn hele huis voorzien van fibaro dimmers i.c.m. jung schakelmateriaal. Dat zat er al in vanuit de bouw maar ik heb de schakelaars vervangen door pulsdrukkers. Voelt erg profi en native aan en ik kick natuurlijk op de fadein en uit die ze doen. Daarnaast is alles gelijk smart door het Z-Wave netwerk.

Kosten vielen mee, volgens mij waren de dimmers 40 euro in bulk ofzo en de pulsdrukkers tussen de 10 en 15. Ik bleek rond de 20 lichtpunten te hebben, heb gelijk alles gedaan, zelfs de voorraadkast en het toilet.

Het weigert echt letterlijk nooit. geen enkel issue mee.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:11
Rgerr schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:10:
Hue, voor mij de overduidelijke marktleider op gebied van slimme verlichting voor consumenten.
Dit. Nu is Hue niet helemaal immuun voor af een toe een vertraging. (Het blijft een hoop software)
Maar ik heb alleen maar af en toe een probleem met een Innr "Hue Compatible" switches die soms niet aan gaat op de pir sensor.
Maar gelukkig heeft Hue nu ook zelf een smart plug uitgebracht. Dus dan zal dat probleem wel weg zijn.

Enige nadeel van Hue. Als je Hub uit is, werken je sensoren en afstandsbediening niet meer.
Dus ik zou zeker de fysieke schakelaars niet wegbezuinigen.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 07-12-2019 21:22 ]

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:46
__fred__ schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:21:
Ik heb mijn hele huis voorzien van fibaro dimmers i.c.m. jung schakelmateriaal. Dat zat er al in vanuit de bouw maar ik heb de schakelaars vervangen door pulsdrukkers. Voelt erg profi en native aan en ik kick natuurlijk op de fadein en uit die ze doen. Daarnaast is alles gelijk smart door het Z-Wave netwerk.

Kosten vielen mee, volgens mij waren de dimmers 40 euro in bulk ofzo en de pulsdrukkers tussen de 10 en 15. Ik bleek rond de 20 lichtpunten te hebben, heb gelijk alles gedaan, zelfs de voorraadkast en het toilet.

Het weigert echt letterlijk nooit. geen enkel issue mee.
100% mee eens, ik heb dit thuis ook draaien i.c.m een Homey. Er zijn sinds kort ook Zwave druk/draai dimmers mocht je pulsdrukkers niks vinden:

https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt

Vooral het gebruiksgemak en de kracht van Homey spreekt mij erg aan.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:36
Alle basis verlichting gaat hier centraal via 1 dimmer in de kamer en 2 dimmers in de keuken.

Omdat ik het zat was alle bij/sfeerverlichting met de snoer schakelaars te bedienen als ik naar bed ging en dat ik ze niet kon dimmen zijn we met de sfeerverlichting binnen ook overgestapt op Tradfri

Lege dimmers geen last van. Heb een groep aan gemaakt in de Google Home app en vraag aan m'n nest mini om de lampen aan te doen en weer uit te doen. Fine tunen qua dimmen kan eventueel via de app maar je kun ook gewoon elke lamp afzonderlijke dimmen via de nest door deze te benoemen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hier ook vrijwel het hele huis ingericht met Hue lampen. Fantastisch systeem. Keuken, woonkamer, gangen, slaapkamer, overal Hue. Het is heerlijk hoe je zo’n slim systeem helemaal naar wens kan aanpassen. Zo hebben we in de slaapkamer hier ook een killswitch om alle verlichting in huis de nek om te draaien als we gaan slapen. Dat is echt een uitkomst als je door de deur nog ergens een lampje ziet branden :Y).

Hier hebben we alle fysieke schakelaars overal vervangen door blindplaten en na bijna een jaar nog geen spijt van gehad. Het werkt eigenlijk altijd goed.

Enig nadeel van Hue vind ik dat de bridge naar mijn mening relatief snel ‘vol’ zit. We hebben hier een stuk of 40 lampen en 9 dimmer switches. In combinatie met wat routines (wakker worden, buitenverlichting aan bij zonsondergang (dimmen na 10 uur)) krijg je de melding dat je bridge vol zit :X. Een hele rare beperking als je het mij vraagt..

Tradfti hebben wij eerst geprobeerd maar kreeg ik thuis niet aan de praat. Lampen weigerden simpelweg gewoon om te koppelen met de bridge. Hele zooi omgeruild (ondanks dat het bij IKEA wel gewoon werkte) en de nieuwe set had hetzelfde probleem. Blijkbaar hadden de lampen van IKEA last van storing in het huis oid. Met Hue geen enkel probleem gehad.

[ Voor 16% gewijzigd door Glashelder op 07-12-2019 22:04 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Ktistes
Veel enthousiasme voor hue zie ik, dan ga ik mij daar nog eens wat meer in verdiepen. Bedankt voor de tips!

Ik zag dat de hue filament lampen ook met Bluetooth te bedienen zijn. Misschien wel een leuk ding om mee te beginnen, zien of het bevalt. Zag wel dat deze 2100K waren, is dat niet iets te warm voor een eettafel, waar je af en toe ook nog eens wat wilt lezen of een spel op spelen? (In de bouwmarkt al eens naar gekeken, maar daar branden ze tussen een reeks andere hue lampen waardoor het moeilijk te zeggen is.)
Pagina: 1