Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmf
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04-2023
Beste Tweakers,

Momenteel beschik ik over een pc met de volgende componenten:

Processor: i5 3470 with evo 212 cooler (pricewatch: Intel Core i5 3470)
Videokaart: GTX 1060 3GB (pricewatch: EVGA GeForce GTX 1060 3GB GAMING)
Geheugen: 16 GB RAM

Een oude vriend van mij heeft deze twee jaar geleden voor mij samengesteld. Echter, ik heb totaal geen verstand van pc's en wat ik zou kunnen doen om hem te verbeteren. Ik zou graag, indien mogelijk, huidige componenten blijven gebruiken en enkel updaten.

Momenteel speel ik enkel Fortnite, maar zou graag mijn fps verhogen. Waar ik nu tussen de 100 en 140 haal zou ik graag richting de 200 gaan. Speel met alles op 'low'. Hoe? Hoor het graag... ;) Ik heb er tussen de 200 en 300 euro voor over.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GTX 1660 Super kopen ipv je 1060 3gb.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:20
Je i5 3470 is een processor uit 2012? Lijkt me straf dat hij er nog maar 2 jaar in zit, tenzij je toen een tweedehands setje gekocht hebt.
Maar inderdaad, videokaart upgraden is het enige zinvolle voor veel FPS.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmf
Malantur schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:08:
Je i5 3470 is een processor uit 2012? Lijkt me straf dat hij er nog maar 2 jaar in zit, tenzij je toen een tweedehands setje gekocht hebt.
Maar inderdaad, videokaart upgraden is het enige zinvolle voor veel FPS.
Ja, die heb ik destijds van hem overgenomen. Maar volgens jullie is enkel de videokaart upgraden nodig? Werkt dit allemaal samen met de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, en 1660 super is te vergelijken met GTX1070

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Welk moederbord heb je ?
Maar inderdaad, je cpu en gpu kunnen beiden makkelijk en goedkoop beter.
RAM zit je wel goed mee komende tijd :)

Denk ook eens aan SSD, al denk ik dat het er al inzit (check voor zekerheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:20
Al sinds 2008 is de mainstream videokaart aansluiting PCI-express geworden. Elke videokaart die je koopt werkt op PCI-express, dus al die videokaarten kan je prima gebruiken op je moederbord.

Processor is een ander verhaal: deze zijn afhankelijk van je socket van je moederbord. Jij hebt een socket 1155, dus kan je waarschijnlijk maximaal upgraden naar een i7 3770. Heel veel verschil zit er niet in, waarschijnlijk 5 tot 15% afhankelijk van je gebruik.
Qua montage is het toch iets ingewikkelder om de koeler te demonteren, processor wisselen zonder pinnen te beschadigen, koelpasta aanbrengen en koeler opnieuw monteren. Dan zou ik eerder ineens een nieuw moederbord kopen met de laatste generatie processoren. Maar dan kom je niet toe met je budget :)

Als je nog geen ssd hebt, is dit mogelijk nog wel een leuke om je geld in te steken. Een 256 of 512GB schijfje kost minder als 100 euro en heb je veel plezier van in opstarttijd.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmf
Hackus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:16:
Ja, en 1660 super is te vergelijken met GTX1070
En waarom dan niet de GTX1070? Benieuwd waarom jij niet voor die zou kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmf
99ruud99 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:19:
Welk moederbord heb je ?
Maar inderdaad, je cpu en gpu kunnen beiden makkelijk en goedkoop beter.
RAM zit je wel goed mee komende tijd :)

Denk ook eens aan SSD, al denk ik dat het er al inzit (check voor zekerheid)
Ik zal dadelijk eens kijken als ik thuis ben, weet het niet eens uit m'n hoofd.

Helpt een SSD voor meer fps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Nee.

Sideonte: wat voor scherm heb je? Want aan 200+ fps heb je volgens mij niet zo veel op een 60Hz scherm, dan krijg je waanzinnig veel tearing of heb ik het nou bij het verkeerde eind?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pimmf schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:45:
[...]

En waarom dan niet de GTX1070? Benieuwd waarom jij niet voor die zou kiezen :)
Waarom zou je een 2e hands GTX1070 kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Wintervacht schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:49:
[...]

Nee.

Sideonte: wat voor scherm heb je? Want aan 200+ fps heb je volgens mij niet zo veel op een 60Hz scherm, dan krijg je waanzinnig veel tearing of heb ik het nou bij het verkeerde eind?
Je heb er inderdaad minder aan als op een 144hz of 240hz scherm. Echter krijg je wel "nieuwere" frames te zien waardoor je iets voordeel heb.

Kijkvoer: YouTube: Does High FPS make you a better gamer? Ft. Shroud - FINAL ANSWER Hier komt het allemaal mooi naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmf
Wintervacht schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:49:
[...]

Nee.

Sidente: wat voor scherm heb je? Want aan 200+ fps heb je volgens mij niet zo veel op een 60Hz scherm, dan krijg je waanzinnig veel tearing of heb ik het nou bij het verkeerde eind?
Ik heb een 240hz monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmf
Hackus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:54:
[...]

Waarom zou je een 2e hands GTX1070 kopen ?
Sorry, begreep niet dat die uit de handel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmf
garriej schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:57:
[...]

Je heb er inderdaad minder aan als op een 144hz of 240hz scherm. Echter krijg je wel "nieuwere" frames te zien waardoor je iets voordeel heb.

Kijkvoer: YouTube: Does High FPS make you a better gamer? Ft. Shroud - FINAL ANSWER Hier komt het allemaal mooi naar voren.
Precies. En waar ik heb voor wil gebruiken wordt de fps steeds minder naar mate ik verder kom in een pot. Dit komt doordat er steeds meer spelers bij elkaar komen. Vandaar dat ik meer fps aan het begin wil = meer fps aan 't eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Laatst online: 07-08 17:45
pimmf schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:01:
[...]

Ik heb een 240hz monitor
Ik weet niet hoe duur jouw monitor is maar persoonlijk zal ik dan de monitor en pc verkopen, compleet nieuwe pc bouwen en een 144hz monitor aanschaffen.

Dan is er wat meer balans tussen jouw pc en monitor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@pimmf Als je als laatste reageert, edit je post dan en post niet dubbel. Je reageerde 3x achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmf
JohnnyDon schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:07:
[...]

Ik weet niet hoe duur jouw monitor is maar persoonlijk zal ik dan de monitor en pc verkopen, compleet nieuwe pc bouwen en een 144hz monitor aanschaffen.

Dan is er wat meer balans tussen jouw pc en monitor..
Begrijpelijke reactie. Echter, wanneer ik een nieuw moederbord koop hoop ik toch richting die 200+ fps te gaan. Dan is die toch wel weer bruikbaar? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pimmf schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:14:
[...]

Begrijpelijke reactie. Echter, wanneer ik een nieuw moederbord koop hoop ik toch richting die 200+ fps te gaan. Dan is die toch wel weer bruikbaar? ;)
Wie heeft jou verteld dat d.m.v. een nieuwe moederbord je naar de 200FPS zal gaan? moederbord heeft totaal niks te maken met een hogere fps. Zoals hierboven al vermeld is. Wellicht zal een compleet nieuwe setup jou meer helpen overigens hebben wij ook geen idee wat jou budget is voor de upgrade?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:19:
[...]

Wie heeft jou verteld dat d.m.v. een nieuwe moederbord je naar de 200FPS zal gaan? moederbord heeft totaal niks te maken met een hogere fps. Zoals hierboven al vermeld is. Wellicht zal een compleet nieuwe setup jou meer helpen overigens hebben wij ook geen idee wat jou budget is voor de upgrade?
200-300 en hij vergist zich denk ik met gpu/videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Laatst online: 07-08 17:45
pimmf schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:14:
[...]

Het is eigenlijk echt een combinatie van alle onderdelen. Maar voornamelijk CPU, gedeeltelijk RAM en al helemaal GPU. Ook ligt het aan het spel want sommige vereisen meer CPU kracht en sommige meer GPU kracht.
Alleen als je vaak het ene wilt upgraden moet je het ander ook upgraden. dan kan je in de meeste instanties nog even wat door sparen en een compleet nieuwe setup kopen. Dan ben je gegarandeerd dat je de eerste aantal jaren wel door kan gaan zonder problemen

[ Voor 6% gewijzigd door JohnnyDon op 06-12-2019 16:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:04
Op low (en competitive) settings is je videokaart de bottleneck niet, de processor is het grootste probleem.

Wil je sneller zou ik kijken naar minimaal een i5 9400F met "goedkoop" moederbordje en nieuw geheugen.
Ben je voor 275 klaar en kun je je oude spullen nog verkopen voor 75-100 euro.

Eventueel iets meer future proof een Ryzen 3600, kost misschien 25 euro meer.

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 06-12-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internaut
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:14
pimmf schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:46:
[...]

Ik zal dadelijk eens kijken als ik thuis ben, weet het niet eens uit m'n hoofd.

Helpt een SSD voor meer fps?
Nee maar laadtijden van games en software worden wel aanzienelijk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlameDB
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:45
mitsumark schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:58:
Op low (en competitive) settings is je videokaart de bottleneck niet, de processor is het grootste probleem.

Wil je sneller zou ik kijken naar minimaal een i5 9400F met "goedkoop" moederbordje en nieuw geheugen.
Ben je voor 275 klaar en kun je je oude spullen nog verkopen voor 75-100 euro.

Eventueel iets meer future proof een Ryzen 3600, kost misschien 25 euro meer.
Dit. High FPS op low settings zul je vooral je cpu moeten upgraden. Zo'n i5 9400f is zeker goed daarvoor, ryzen 5 3600 ook. Ik zou initieel die upgrade doen en je huidige graka verder gebruiken en kijken hoeveel je fps is gestegen.

Welk RAM heb je nu? Is dit nog DDR3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FlameDB schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:20:
[...]

Dit. High FPS op low settings zul je vooral je cpu moeten upgraden. Zo'n i5 9400f is zeker goed daarvoor, ryzen 5 3600 ook. Ik zou initieel die upgrade doen en je huidige graka verder gebruiken en kijken hoeveel je fps is gestegen.

Welk RAM heb je nu? Is dit nog DDR3?
i5-3470 heeft DDR3. Je kunt een i5-9400 halen, maar met GTX1060 3GB haalt dat weinig uit. in Fortnite kun je ook een i3-9100 gebruiken Wat al 30% scheelt, maar grootste verschil haal je met betere GPU. 1660S presteert in Fortnite +- 45% beter. Maar goed, je hebt twee mogelijkheden. (MB-CPU-RAM) zit er toch ook aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:04
Hackus schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:21:
[...]

i5-3470 heeft DDR3. Je kunt een i5-9400 halen, maar met GTX1060 3GB haalt dat weinig uit. in Fortnite kun je ook een i3-9100 gebruiken Wat al 30% scheelt, maar grootste verschil haal je met betere GPU. 1660S presteert in Fortnite +- 45% beter. Maar goed, je hebt twee mogelijkheden. (MB-CPU-RAM) zit er toch ook aan te komen.
Welke benchmarks heb je daarbij bekeken?

https://www.techspot.com/...ite-chapter-2-benchmarks/
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/1928/bench/Low_1080p.png

Een i5 3470 komt simpelweg niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt twee mogelijkheden. nu 1660 super, of nu CPU-MB-RAM en blijven hangen met 1060 3gb. meer is er niet. geen BM voor nodig.

• pimmf
Dus jullie adviseren een nieuwe cpu? En dan eerst de gpu zo laten? Of is het (vaak) zo dat je dit beide tegelijk moet vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 22:13
pimmf schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:49:
Dus jullie adviseren een nieuwe cpu? En dan eerst de gpu zo laten? Of is het (vaak) zo dat je dit beide tegelijk moet vervangen?
Even los van wat ik aanraad.

In jouw geval heb je twee opties:
1. Moederbord + Processor + Geheugen upgraden
2. Videokaart upgraden

Je kan niet gedeeltes van optie 1 doen samen met 2.

Dus of 1 en 2 tegelijk, moet je maar net geld voor hebben. Of 1 of 2.

Hopelijk verduidelijkt dat wat.

[ Voor 3% gewijzigd door Ossi op 12-12-2019 10:15 ]

Pagina: 1