Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet tweaker-members,

Zoals we allemaal wel een keer hebben meegemaakt is het werken bij een nieuwe werkgever. Het proberen in te komen bij je nieuwe bedrijf, nieuwe collega's en de omgeving in z'n geheel.
Hoe gaan jullie hiermee om, en wat zijn jullie ervaringen + tips om ergens beter binnen te komen en jezelf makkelijker te kunnen settelen.
Zo ben ik de eerste week meestal vooral gefocust op hoe de werknemers met elkaar omgaan, dit omdat je deze vaker zult zien en meer tijd met ze doorbrengt dan je management over het algemeen.
Op basis van hoe er op de werkvloer gedragen word is het voor mij makkelijker om gesprekken te starten en mee te komen met m'n nieuwe collega's. :9

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Gewoon lekker je zelf zijn, beetje de kat uit de boom kijken, durven te vragen naar dingen. Mengen in gesprekken als je iets te melden heb over een onderwerp.

Vooral niet teveel overna denken.

Shitty life pro tip: Start met roken, dat is een goede plek om je collegas te leren kennen

@Pendora Zat mensen die ook gewoon mee lopen tijdens het roken. Dus als je niet rookt, gewoon gezellig mee gaan "even frisse neus halen"

[ Voor 38% gewijzigd door garriej op 06-12-2019 13:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:33
Ga ook vooral niet vertellen in de eerste maanden wat je collega's beter kunnen doen. Voor mij persoonlijk; er is niks zo vervelend als een nieuwe collega die wel even komt vertellen dat proces X beter kan zonder te snappen waarom het nu zo gaat.
Je kunt natuurlijk wel vragen waarom proces X gaat zo als die gaat en vanuit daar kijken of het beter kan.

Oh en het roken. Is echt zo. Tijdens stages wist ik vaak meer dan mijn begeleiders omdat ik met hun managers weer stond te roken. Pro tip, toch niet doen. Is weer lastig om vanaf te komen. In plaats hiervan loop met collega's mee in de pauze.

@garriej Exact. Werkt tegenwoordig ook heel goed

[ Voor 4% gewijzigd door Pendora op 06-12-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ga vooral één-op-één gesprekken aan; plan gewoon via Outlook bij alle collega's een uurtje in om 'kennis te maken', dan leer je zowel wat ze nu dagelijks doen als ook wat voor achtergrond ze hebben, waar ze vandaan komen en wie ze zijn. Dan is het daarna ook makkelijker om bij de koffie-automaat nog eens terug te komen op één of ander onderwerp waar jullie het over gehad hebben (kinderen, hobby, whatever).

O, en over het roken... Da's wel een beetje een ouderwetse 'tip', nietwaar? Bij ons in het bedrijf zou je in ieder geval in je eentje staan te paffen :D

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf een niet-roker dus voor mij is gezellig buiten staan ook niet een optie i.m.o. dit omdat ik niet gediend ben van die rookgeur.

Ik sta liever "toevallig" bij de koffieautomaat met een collega of collega's :P.
Ben onlangs binnen een nieuw bedrijf (stage) begonnen en ben met open armen in het team ontvangen, dit was voor mij een van mijn soepelste bedrijven om te starten. Dat geluk heb je soms :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Ik ben onlangs ook van "baas" veranderd maar de plaats waar ik werk is ongewijzigd gebleven. Het enige dat er echt veranderd is degene die m'n salaris betaald en de hoeveelheid (van detachering naar intern). Voor mij is het dus lekker makkelijk, gewoon blijven doen wat ik al deed :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:27
Niet zo spannend allemaal toch?

Lekker jezelf zijn, het gesprek aan gaan, mensen leren kennen en daar vooral geen onderscheid in maken qua functie. Ook met je manager of de grote baas kun je goede gesprekken hebben.
Wel even gepast de kat uit de boom kijken en niet op dag 1 wilde stap/vakantie avonturen vertellen bijvoorbeeld.

Werk inhoudelijk vooral in het begin veel vragen stellen, aantekeningen maken zodat je zaken terug kunt zoeken (ook dat ene dingetje wat zo makkelijk leek en je echt niet ging vergeten....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Waar ik altijd wel fan van ben (afhankelijk van hoe de organisatie in elkaar zit) is gewoon een keer een gesprek aanknopen met de nieuwe baas. Kan gewoon bij de koffieautomaat of daadwerkelijk gewoon een uitnodiging mailen als een kennismakingsgesprek. Lekker open ingaan en niet te diep of serieus op zaken ingaan.

Dan merk je snel genoeg wat voor vlees je in de kuip hebt en hoe je hier het beste mee om kan gaan. Wij hebben de afgelopen maanden een complete reorganisatie vanaf directie tot aan management gehad (directeur weg, wat mensen opgeschoven, paar nieuwe mensen erbij). Gewoon met iedereen al dan niet gepland een gesprekje gevoerd en dat werkt erg goed, in die zin dat ze mij inmiddels ook weten te vinden bij vragen en ze weten wie ik ben en wat ik doe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:37

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Niet iedereen heeft een baas, maar wel een werkgever. Vandaar de subtiele titelfix ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:06:
Niet iedereen heeft een baas, maar wel een werkgever. Vandaar de subtiele titelfix ;)
Ja mijn bad! wou hem al aanpassen maar was het vergeten, weet ook niet of het mogelijk is om hem te aanpassen na een topic te hebben aangemaakt 8)7

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:13

Theo

moederbord

De meeste personen op kantoor spreken één universele taal. Ongeacht leeftijd, achtergrond, geslacht en werk is er één universele taal waarin je collega's 'vertrouwd' kan maken.

Neem een grote (ik herhaal grote!) pot winegums, koekjes of ander graaibaar suikergoed mee en zet deze bij je neer op zo'n manier dat deze gemakkelijk voor iedereen bereikbaar is. Geen pepernoten. Alles waar chocola bij/doorheen zit (M&M's, chocokoekjes, brownies enz) zijn dubbele bonuspunten.

Binnen no time ken jij iedereen en kent iedereen jou.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarloesX
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:04
Praktische tip: Maak een plattegrond van de afdeling en schrijf daar de namen+functies/bezigheden van jouw collega's op. Heel handig als je een grote afdeling hebt en je niet goed bent met namen ;) .

En stel veel (open) vragen, waarbij je ook notities maakt. Helpt je sowieso met onthouden van informatie en je kunt het nog eens terug lezen. Op een rustig moment kun je dit erbij pakken en nog eens doorheen gaan. Vaak komen er dan weer nieuwe vragen omhoog, die je verder kunnen helpen met de overdracht.

[ Voor 3% gewijzigd door MarloesX op 06-12-2019 17:52 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 21:17
1. Laat je niet betrekken bij sociaal-maatschappelijke discussies (zwarte piet, arm vs rijk, links vs rechts) bij de koffieautomaat

2. Vermijd de collega die je verteld wie je moet vermijden, of teveel roddelt over andere collega's

3. Zeg niet:'hoe jullie het doen spoort niet'. Breng zo'n boodschap als:'Interessant, ik heb op school namelijk geleerd dat als je het zus of zo doet...'.

4. Ga niet in op oud zeer. Vooral grote bedrijven hebben last van oud zeer tussen afdelingen, vaak kun je er als nieuweling zelfs voor zorgen dat er toch weer verbinding komt.

5. Wees jezelf

6. Wees respectvol

7. Humor is heel belangrijk, let er echter op hoever je kan gaan

8. Ga niet klagen bij collega a over collega b. Het zou zomaar kunnen dat die twee iedere vrijdag samen in de kroeg zitten

9. Wees eerlijk

10. Vermaak je vooral. Dit klinkt vreemd maar je zit daar wel een groot deel van je leven.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 18:35
Overal toepasbaar en misschien het allerbelangrijkste
Behandel anderen zoals je zelf ook behandelt wilt worden.

Vriendschap & collegialiteit
Je hoeft geen vriendjes te worden. Vakmannen kunnen elkaar respecteren voor het werk en de weg daar naartoe.

RTL boulevard
Roddel niet (als een Patty Brard).

Passie
Laat vooral je passies weten. Of je nou 2 cougars tegelijkertijd date of doet puzzelen.
Mensen waarderen de echte jij. En als ze dat niet doen, dan weet je dat het een niet-ok omgeving is.

Real recognize real
Als je anders gaat voordoen, dan komt vroeg of laat de aap uit de mouw.
Wees jezelf. Wees echt.

Feedback & aandachtig luisteren
Weest sportief en open voor feedback. Kakel niet in auto-modus mee maar denk goed na waar het over gaat. Sommigen lullen maar een eind over onderwerp X omdat ze een 600-claps Medium artikel hebben gelezen. Geef je mening.

[ Voor 15% gewijzigd door goodfella op 06-12-2019 19:47 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• j-phone
In mijn bovenstaande reactie heb ik geen ambitie's meegenomen. Mocht je een positie als manager ambiëren dan gelden er namelijk andere regels;

1. Gooi zoveel mogelijk geleerde vaktermen over tafel, zoveel dat jouw werkgever ervan geïmponeerd raakt

2. Ontken, in alle toonaarden, dat je een positie als manager ambieert

3. Ga mee naar buiten, of het nu met rokers / wandelaars / lunch / whatever is, doe dit desnoods 8 uur lang. Zo leer je wie je kan manipuleren of stroop om de mond kan praten

4. Bemoei je met ieder gesprek aan de koffieautomaat. Probeer ook zwakke punten van collega's bloot te leggen aan anderen. Vertel ook vooral dat jij dat anders zou doen als je 'de baas' zou zijn

5. Praat met iedereen mee, neem vooral geen eigen standpunt in

6. Laat doorschijnen dat je vooral wilt leren van de ervaring van anderen, maar geef aan dat jouw aanpak toch anders zou zijn. Laat daarbij in het midden wat je aanpak zou zijn.

7. Luister vooral goed naar je nieuwe collega's.

8. Houdt wat ze gezegd hebben ook tegen hen. Ook al was het grappig bedoelt van de ander.

9. Maak geen vriendschap. Ga niet met collega b in de kroeg zitten.

10. Wees vooral vocaal aanwezig op bedrijfsfeesten (dit is onderzocht en mensen die op ieder bedrijfsfeest aanwezig zijn krijgen eerder promotie dan anderen)

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan en succes!

Wat is de situatie op de werkvloer (kantoor, detailhandel, etc.)? Met hoevelen werk je dagelijks samen en heb je een eigen kantoor of met hoeveel medewerkers deel je de ruimte.
Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:33:
Zo ben ik de eerste week meestal vooral gefocust op hoe de werknemers met elkaar omgaan, dit omdat je deze vaker zult zien en meer tijd met ze doorbrengt dan je management over het algemeen.
Ik ben de eerste weken vooral gefocust op mijn werk, dit vooral omdat ik de andere werknemers toch vaker zal zien :)

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Ra5a schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 23:53:
Gefeliciteerd met je nieuwe baan en succes!

Wat is de situatie op de werkvloer (kantoor, detailhandel, etc.)? Met hoevelen werk je dagelijks samen en heb je een eigen kantoor of met hoeveel medewerkers deel je de ruimte.

[...]

Ik ben de eerste weken vooral gefocust op mijn werk, dit vooral omdat ik de andere werknemers toch vaker zal zien :)
Wat doe je na die andere weken dan? Focussen op je hobby?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

j-phone schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:03:
[...]

Wat doe je na die andere weken dan? Focussen op je hobby?
Omdat ik in het begin (~2 weken) focus op werk (80%) krijg ik het snel onder de knie waardoor ik vervolgens (na die 2/3 weken) op een comfortabelere manier ook oprecht aandacht kan tonen aan andere medewerkers :)

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Ra5a schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:14:
[...]

Omdat ik in het begin (~2 weken) focus op werk (80%) krijg ik het snel onder de knie waardoor ik vervolgens (na die 2/3 weken) op een comfortabelere manier ook oprecht aandacht kan tonen aan andere medewerkers :)
Ok, eigenlijk kan ik het alleen maar met je eens zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-10 10:16
Pendora schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:45:
Ga ook vooral niet vertellen in de eerste maanden wat je collega's beter kunnen doen. Voor mij persoonlijk; er is niks zo vervelend als een nieuwe collega die wel even komt vertellen dat proces X beter kan zonder te snappen waarom het nu zo gaat.
Je kunt natuurlijk wel vragen waarom proces X gaat zo als die gaat en vanuit daar kijken of het beter kan.
Ja en nee. Het is vervelend om commentaar te krijgen, maar juist als nieuweling, iemand die vanuit een andere organisatie fris komt, is het heel makkelijk om punten aan te wijzen die niet lopen. Omdat je daar nog niet blind voor bent en/of het systeem erachter nog niet kent en daarmee de oorzaak ook niet (en het dus ook niet hoeft goed te praten).
Misschien is het juist wel handig manager A eens terug te fluiten, zodat hij niet direct afdeling B uit hun werk haalt als hij iets moet hebben. Wellicht is dat niet zo urgent. Maarja, afdeling B weet niet beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
Pizza_Boom schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:31:
[...]
Ja en nee. Het is vervelend om commentaar te krijgen, maar juist als nieuweling, iemand die vanuit een andere organisatie fris komt, is het heel makkelijk om punten aan te wijzen die niet lopen. Omdat je daar nog niet blind voor bent en/of het systeem erachter nog niet kent en daarmee de oorzaak ook niet (en het dus ook niet hoeft goed te praten).
Misschien is het juist wel handig manager A eens terug te fluiten, zodat hij niet direct afdeling B uit hun werk haalt als hij iets moet hebben. Wellicht is dat niet zo urgent. Maarja, afdeling B weet niet beter.
Vanuit de functie van nieuwe medewerker A manager A terugfluiten is een aardige weg naar de bijstand via de ww.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
Bovenstaande commentaar van @Pizza_Boom brengt mij bij punt 11 voor beide, door mij, beschreven omstandigheden:

11. Negeer collega's tijdens een vergadering die een enorm lang en warrig verhaal nodig hebben om een slecht advies te verdedigen (als mensen een lang verhaal nodig hebben snappen ze hun eigen standpunt niet)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Pizza_Boom schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:31:
[...]
Zonder de oorzaak te kennen weet je meestal ook niet of het "niet loopt". Misschien is een aanpak die jij onhandig vindt voor dat bedrijf toch de beste manier om te werken omdat zij nu eenmaal anders dan jouw vorige werkgever zijn.
Vraag liever "Waarom doen jullie het zo?" in plaats van overal commentaar op te leveren. Als niemand je kan uitleggen waarom ze het zo doen, omdat ze gewoon niet beter weten, dan is het misschien tijd om uit te vinden of het niet anders kan. Maar soms krijg je een antwoord wat je niet verwachtte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
j-phone schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:37:
Vanuit de functie van nieuwe medewerker A manager A terugfluiten is een aardige weg naar de bijstand via de ww.
Dat moet je natuurlijk wel iets tactischer aanpakken. Maar als jou opvalt dat manager A het proces verstoort, kan je dat natuurlijk best aangeven. Als in het proces is afgesproken dat vragen vanaf afdeling A/manager A alleen via manager B naar afdeling B dienen te gaan, kan je best eens aangeven bij B dat het je opgevallen is dat A om de haverklap naar binnen stormt en een willekeurige programmeur/engineer/whatever van zijn werk af haalt.
downtime schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 01:02:
Zonder de oorzaak te kennen weet je meestal ook niet of het "niet loopt". Misschien is een aanpak die jij onhandig vindt voor dat bedrijf toch de beste manier om te werken omdat zij nu eenmaal anders dan jouw vorige werkgever zijn.
Vraag liever "Waarom doen jullie het zo?" in plaats van overal commentaar op te leveren. Als niemand je kan uitleggen waarom ze het zo doen, omdat ze gewoon niet beter weten, dan is het misschien tijd om uit te vinden of het niet anders kan. Maar soms krijg je een antwoord wat je niet verwachtte.
Ik zeg niet dat je meteen moet zeggen dat het niet loopt, maar je kan wel simpelweg de vinger op opvallendheden leggen. Ik zit even te broeden op een goed voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Pizza_Boom schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 01:19:
[...]
Dat moet je natuurlijk wel iets tactischer aanpakken. Maar als jou opvalt dat manager A het proces verstoort, kan je dat natuurlijk best aangeven. Als in het proces is afgesproken dat vragen vanaf afdeling A/manager A alleen via manager B naar afdeling B dienen te gaan, kan je best eens aangeven bij B dat het je opgevallen is dat A om de haverklap naar binnen stormt en een willekeurige programmeur/engineer/whatever van zijn werk af haalt.

[...]
Ik zeg niet dat je meteen moet zeggen dat het niet loopt, maar je kan wel simpelweg de vinger op opvallendheden leggen. Ik zit even te broeden op een goed voorbeeld.
Ehm, 'terugfluiten' kwam letterlijk uit jouw post vandaan. Dus als je vind dat dat 'tactischer' aangepakt moet worden dan moet je dat niet letterlijk zo neerzetten.

TS heeft daar namelijk niets aan, en anderen ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j-phone
12. Vermijd collega's die argumenten blijven negeren en hun warrige verhaal nog warriger maken

13. Vermijd collega's die vinden dat anderen maar beter moeten interpreteren. Kost veel tijd en moeite en levert, in de praktijk, niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
j-phone schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 02:49:
[...]

Ehm, 'terugfluiten' kwam letterlijk uit jouw post vandaan. Dus als je vind dat dat 'tactischer' aangepakt moet worden dan moet je dat niet letterlijk zo neerzetten.

TS heeft daar namelijk niets aan, en anderen ook niet.
Ik bedoelde het niet zo letterlijk, excuus als je dat wel zo gelezen hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
Ben je een stand-up comedy act aan het oefenen of je eigen frustraties aan het ventileren? Beide heeft de TS niet zo veel aan nl.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:48

Honesty

kattenneus!

Wat ik meestal zag bij een nieuwe werkgever was de wc, of zware diarree of overgeven. Ik heb dat altijd gehad ben nu een tijdje in de gelukkige omstandigheid dat ik geen werkgever heb gehad(buiten mezelf) maar ook al ben ik nu 44 weet ik zeker dat ik zodra ik ergens nieuw ben(gebeurd namelijk ook met vrijwilligerswerk) ik misselijk, ziek, of diarree krijg.

Wat je wel kan doen(hier kan je weinig aandoen)
jezelf zijn
weinig aanmerkingen hebben, eerst de kat uit de boom kijken
roken moet je niet doen, maar wel je pauze's plannen met de rokers(juist bij de rokers praat iedereen juist zonder scene)
jezelf zijn als je dingen ziet die beter kunnen wel meteen zeggen
ligt natuurlijk ook aan je functie
had ik al gezegd jezelf zijn en doen waar je voor geleerd hebt,

veel succes bij je nieuwe baan, en als je nu al bezig bent hoe het gaat loop je voor op 99.99% van je collega's

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
Hydra schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:58:
[...]

Ben je een stand-up comedy act aan het oefenen of je eigen frustraties aan het ventileren? Beide heeft de TS niet zo veel aan nl.
Ik loop al even mee bij zowel overheid als bedrijfsleven (intern en extern, groot en klein) en ventileer wat ervaringen. Geen frustratie overigens, gewoon zaken uit de praktijk.

Maar, ik zal ermee ophouden hoor. Ik kan inderdaad wel eens wat te ver gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-10 18:19

Barrycade

Through the...

Tja gewoon jezelf zijn en blijven.

Is het makkelijkste om te doen en als het goed is ben je ook jezelf gebleven tijdens het sollicitatiegesprek. Dus geen verrassingen dan.

Ik hoop voor je dat je een werkplek hebt met directe collega's. Meest makkelijke situatie en lekker overzichtelijk. Als het al niet gedaan is voor in je inwerkperiode de collega's 1:1 spreken met ruimte genoeg voor wat koetjes en kalfjes.

Je collega's moeten ook even aan jou wennen. Dus dat werkt dan van 2 kanten.

Ik heb een functie waar mijn team over Europa verspreid zit en ik meer met collega's in andere functies spreek waar ik helemaal geen werkrelatie mee heb, maar wel toevallig bij mij op het kantoor zitten.

Dat geeft een andere dynamiek, en is lastiger omdat via Skype het leren kennen van je directe collega's veel langzamer gaat dan in de praktijk 1:1.

Wat wel daarbij kan helpen is de video functie, maar dat is /was bij ons voor veel mensen wel wennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Laatst online: 24-09 23:52
j-phone schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:46:
Bovenstaande commentaar van @Pizza_Boom brengt mij bij punt 11 voor beide, door mij, beschreven omstandigheden:

11. Negeer collega's tijdens een vergadering die een enorm lang en warrig verhaal nodig hebben om een slecht advies te verdedigen (als mensen een lang verhaal nodig hebben snappen ze hun eigen standpunt niet)
j-phone schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 02:52:
12. Vermijd collega's die argumenten blijven negeren en hun warrige verhaal nog warriger maken

13. Vermijd collega's die vinden dat anderen maar beter moeten interpreteren. Kost veel tijd en moeite en levert, in de praktijk, niets op.
Die punten slaan echt nergens op en het riekt heel erg naar persoonlijke frustraties omtrent specifieke collega's. Het werkt niet in je voordeel om als nieuwe werknemer al na dag 1 je collega's te gaan negeren.

Je impliceert dat collega's die hun ideeën en bijbehorende argumenten niet goed onder woorden kunnen brengen, hun eigen ideeën niet begrijpen. Dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn. Sterker nog, een uitleg met de edge-cases erbij kan eraan bijdragen dat het idee beter ondersteund wordt.

En erger nog, je verwacht van ze dat ze zich als masterclass woordvoerders gaan gedragen. Dat gaat tegen de regel in wat andere tweakers al aanraden "Jezelf zijn en blijven. En dus niet acteren". Het lijkt er dus op dat je vind dat jouw collega's niet zichzelf mogen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door RoestVrijStaal op 09-12-2019 02:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Denk dat het allerbelangrijkste is dat je jezelf blijft.

Mijn werkgever kent de nodige voetballiefhebbers, nu net een van de sporten waar ik echt totaal niets mee heb. Ook zijn er vanuit de Personeels Vereniging de nodige uitjes geweest waaronder een avond naar De Toppers. Dusdanig ver van mijn muzieksmaak en gevoel voor "gezellig" dat ik geen lid ben van de PV.

Voor mij is het belangrijkste dat ik een goede werkrelatie met mensen kan opbouwen, niet dat ik dusdanig close met ze raak dat ik ook buiten werktijd activiteiten met ze wil ontplooien. Lunchen doe ik liefst alleen of met een klein groepje mensen.

Zo heeft ieder zijn eigenheden en voorkeuren.

Hoewel in mijn geval ik onder andere daardoor in opzichten wat verder van mijn collega's sta, vind ik dat juist prettig. (Ik zit ook op een afdeling, ICT, waar ik vooral dienstverlenend ben ten opzichte van de rest.)

Ik zou mezelf kunnen inlezen in voetbal en mee kunnen gaan naar de bedrijfsuitjes, maar da's dodelijk vermoeiend en het zou betekenen dat ik me anders moet voordoen dan ik ben. Hoewel dat enerzijds een wat grotere afstand schept, is het denk ik anderzijds ook prima. Niemand zit er op te wachten dat je dag in dag uit jezelf anders voor doet dan je bent.

Niets mis met een beetje aanpassen en af en toe eens mee gaan in smalltalk, maar ik denk dat onder aan de streep, je wel het best jezelf kunt blijven. (Hooguit wat kanten van jezelf belicht die het best passen bij het bedrijf de bedrijfscultuur.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-10 15:48
Ik ben in februari bij een nieuw bedrijf begonnen, dus ik kan ook wel wat tips delen.

1. Voor de ontwikkelaars, zoek snel uit wie voor welk deel van de code verantwoordelijk/expert is. Dan kun je vragen gerichter stellen, in plaats van de gebruikelijk "oh, dat weet ik niet, dat doet ....".

2. Vraag aan je manager met welke mensen je de eerste weken eens een uurtje moet babbelen buiten je eigen afdeling. Hiermee laat je zien dat je moeite doet en je leert zo ook snel wat over de andere afdelingen binnen je bedrijf.

3. Probeer niet te veel "Wij deden het zo..." opmerkingen te maken over je vorige baan. Je werkt daar immers niet meer.

4. Lekker mixen met de mensen met wie je veel werkt. Als je in je eerste week al gaat lopen met een standaard groepje en altijd bij de koffieautomaat staat met dezelfde persoon, dan leer je niet zoveel.

5. Als je een jaarcontract hebt, doe je best. Dat wil niet zeggen dat je alles moet pikken en 50 uur per week moet werken. Je grenzen aangeven is zeker goed, maar doe vooral niet te moeilijk als je eens extra moet werken of als nieuweling een van de vervelende klusjes krijgt.

6. Beargumenteerd meepraten over de onderwerpen waar je iets van weet. Ze hebben je aangenomen voor je kennis en kunde. Laat dus vooral merken dat ze daar goed aan hebben gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eljerro
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 13:21
1. Zorg dat je veel luistert en dit ook (zichtbaar) documenteert. De eerste weken/maanden krijg je enorm veel informatie, zowel werk gerelateerd als over persoonlijkheden. Ik maakte van ieder gesprek altijd een soort van verslag zodat ik dit altijd nog eens kon nalezen.

2. Heb niet overal meteen een oordeel over. Dit kan wel eens verkeerd vallen, zeker ten opzichte van collega's welke er wat langer zitten.

3. Toon interesse in het werk van andere collega's. Dit helpt je met het leren kennen van het bedrijf en de business.

4. Small talk bij de koffie automaat is altijd goed, op een vrijdag middag borrel nog beter (mensen zijn dan wat meer ontspannen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Nog een tip: bij bedrijven kunnen er bepaalde vriendschappen zijn onder collega's van de zelfde generatie. Ga daar niet proberen tussen te wringen want dan is de kans dat je er tussen komt nihil. Het kan zelfs zo zijn dat er hele afdelingen zijn waar een vriendschapsbanden zijn onderling. Ik heb 2x keer meegemaakt dat ik op zo'n afdeling kwam waar ik de eerste keer niet geaccepteerd werd door de collega's als nieuweling. 2e keer wel overigens en daar werk ik nog steeds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:40
Snap niet zo goed waar dat ga eens een uurtje babbelen bij een andere afdeling van komt. Ik ben ook gewoon aan het werk, en heb daar al genoeg werk aan. Wil je met alle liefde iets uitleggen als je mijn kennis nodig hebt voor je werkzaamheden, maar zo maar onnodig mijn werk uit gaan leggen zou mij echt storen.

Dat gezegd hebbende, zou ik de kat uit de boom kijken. Beetje observeren hoe processen lopen en gedurende je inwerkperiode kom je dan vanzelf wel de juiste mensen tegen. En, zo als velen al zeggen, vermijd echt om direct al de betweter uit te gaan hangen. Recent was er hier ook al iemand die dat ging proberen bij zijn sollicitatie. Dat is vanzelfsprekend niets geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn baas wil dat in januari in een ander bedrijf ga werken. Mijn baas/werkgever veranderd niet. Ik doe het eigenlijk liever niet (ik werk nu vanuit huis wat ik veel fijner vind), maar omdat er veel projecten verdwenen zijn heb ik maar toegezegd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:45

Zenix

BOE!

Ik ben net een maand bij een nieuwe werkgever. Dus ik zal vertellen wat ik doe.

- Ik kom binnen en zeg iedereen goedemorgen
- Vervolgens de koetjes en de kalfjes. Ik kijk graag voetbal en en Formule 1 en een aantal series, soortgenoten vind je zo snel ;) Gelukkig waren de meeste voor dezelfde club...
- Observeren. Ik kijk graag even de kat uit de boom om te kijken wat nou de cultuur is op de werkvloer, wat zijn de regels die je niet ziet, hoe gaan mensen met elkaar om. Op deze manier leer je goed hoe ver je kan gaan met opmerkingen en humor.
- Rustig blijven en niet teveel hooi op de vork nemen. Gewoon rustig meewerken, meekijken en documentatie doornemen. Langzaam steeds meer taken gaan doen, want zo leer je snel. Probeer daarnaast ook aan alle vergaderingen en meetings mee te doen, want zo leer je ook snel wat iedereen doet en wat er allemaal speelt.
- Vragen, vragen en nogmaals vragen.
- Indien je een grote afdeling hebt, met meerdere groepjes gaan lunchen of lopen. Probeer jezelf nog niet in een groepje te duwen, gewoon iedereen een beetje leren kennen. Dat komt later wel.
- Aan alle rondleidingen, onboarding activitieten meedoen voor nieuwe werknemers. Ik ben daar drie dagen mee bezig geweest :P
- Iedereen weer een fijne avond/weekend wensen.
- Op tijd op bed en hetzelfde ritme blijven volgen. Als introvert zijn de eerste weken zwaar voor mij. Ik ben dan echt doodmoe van alle prikkels. Dat gaat na een aantal weken wel beter.

[ Voor 5% gewijzigd door Zenix op 09-12-2019 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-10 15:48
jip_86 schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:44:
Snap niet zo goed waar dat ga eens een uurtje babbelen bij een andere afdeling van komt. Ik ben ook gewoon aan het werk, en heb daar al genoeg werk aan. Wil je met alle liefde iets uitleggen als je mijn kennis nodig hebt voor je werkzaamheden, maar zo maar onnodig mijn werk uit gaan leggen zou mij echt storen.
In dat geval neem ik aan dat een manager jou niet zal aanwijzen als geschikt persoon hiervoor, want je moet uiteraard wel iemand hebben die er voor openstaat. Maar je zult je toch wel kunnen voorstellen dat een nieuwe medewerker een betere indruk krijgt van het bedrijf als geheel als ze ook weten waar sales, productie of financiën mee bezig zijn en hoe de processen daar een beetje lopen?

Voor mij was het wel handig om snel het bedrijf te leren kennen, aangezien ik buiten mijn afdeling met weinig andere mensen te maken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Zenix Uit eigen interesse maar ook omdat de topicstart redelijk algemeen lijkt en me het antwoord relevant lijkt voor anderen:
Hoe zou je het aanpakken als je niets hebt met de weekendbesteding van je collega's en zij niet met die van jou?

Zelf is dát een van de dingen waar ik het meest tegenop zie. Bij mijn huidige werkgever heb ik inmiddels mijn plek, mijn draai, ruimschoots gevonden. Maar dat stopt op 1 mei volgend jaar.

Kortom, als alles goed gaat zal ik ergens volgend jaar dat hele circus opnieuw gaan meemaken en juist dát is hetgeen ik als een berg tegenop zie. Niet de uitdaging van de baan an-sich (daar kijk ik alleen maar naar uit), maar het sociale. (Ook omdat volgens de geldende definitie, ikzelf ook eerder introvert dan extrovert ben.)

Deze topicstart had echt door mij geschreven kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-10 23:40
Joey117 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:04:
[...]

In dat geval neem ik aan dat een manager jou niet zal aanwijzen als geschikt persoon hiervoor, want je moet uiteraard wel iemand hebben die er voor openstaat. Maar je zult je toch wel kunnen voorstellen dat een nieuwe medewerker een betere indruk krijgt van het bedrijf als geheel als ze ook weten waar sales, productie of financiën mee bezig zijn en hoe de processen daar een beetje lopen?

Voor mij was het wel handig om snel het bedrijf te leren kennen, aangezien ik buiten mijn afdeling met weinig andere mensen te maken heb.
Ligt misschien aan het soort bedrijf en je functie daar binnen maar je kan hier prima werken zonder een corporate tour. Je zit altijd in teams met andere mensen die wel weten wie je waar voor moet hebben. Mocht dat noodzakelijk zijn kan je altijd nog een introductie regelen. Je hebt binnen je eigen team iig al meer dan genoeg te leren hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eljerro
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 13:21
unezra schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:27:
@Zenix
Hoe zou je het aanpakken als je niets hebt met de weekendbesteding van je collega's en zij niet met die van jou?
Je hoeft niet per definitie iets te hebben met de weekendbesteding van een collega. Maar een klein beetje belangstelling tonen kan geen kwaad. Dit hoeven echt niet meer te zijn dan 1 of 2 zinnen te zijn.

Bijvoorbeeld: Hoe was je uitstapje naar de maan? En ben je daar het maanmannetje nog tegengekomen?

Persoonlijk interesseert mij die hele maan niet, en het maanmannetje nog minder. Maar als je collega aangeeft dat het niet zo leuk was, en ruzie heeft gekregen met zijn partner (want die wilde naar mars) verklaart het waarschijnlijk wel zijn gedrag waarom dat de beste persoon wat nukkig achter zijn bureau zit. Hier kun je dan wat rekening mee houden door iemand niet meteen te overvallen met allerlei vragen maar hem of haar eerst rustig zijn koffie te laten drinken en wat administratie te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:45

Zenix

BOE!

@Zenix Uit eigen interesse maar ook omdat de topicstart redelijk algemeen lijkt en me het antwoord relevant lijkt voor anderen:
Gewoon open vragen. Wat heb je in het weekend gedaan? Vervolgens nog doorvragen, zo leer je een persoon ook kennen. Zoals boven mij ook is aangegeven.

Daarnaast hoef je ook niet iedereen te kennen, zolang je professioneel met elkaar omgaat komt het wederzijds respect vanzelf. Ik werk nu op een afdeling met circa 50 man. Daarvan leer ik een paar goed kennen, maar een groot gedeelte ken ik alleen oppervlakkig. Ik heb daar geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

eljerro schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:47:
[...]

Je hoeft niet per definitie iets te hebben met de weekendbesteding van een collega. Maar een klein beetje belangstelling tonen kan geen kwaad. Dit hoeven echt niet meer te zijn dan 1 of 2 zinnen te zijn.

Bijvoorbeeld: Hoe was je uitstapje naar de maan? En ben je daar het maanmannetje nog tegengekomen?

Persoonlijk interesseert mij die hele maan niet, en het maanmannetje nog minder. Maar als je collega aangeeft dat het niet zo leuk was, en ruzie heeft gekregen met zijn partner (want die wilde naar mars) verklaart het waarschijnlijk wel zijn gedrag waarom dat de beste persoon wat nukkig achter zijn bureau zit. Hier kun je dan wat rekening mee houden door iemand niet meteen te overvallen met allerlei vragen maar hem of haar eerst rustig zijn koffie te laten drinken en wat administratie te laten doen.
Zenix schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 12:22:
[...]
Gewoon open vragen. Wat heb je in het weekend gedaan? Vervolgens nog doorvragen, zo leer je een persoon ook kennen. Zoals boven mij ook is aangegeven.

Daarnaast hoef je ook niet iedereen te kennen, zolang je professioneel met elkaar omgaat komt het wederzijds respect vanzelf. Ik werk nu op een afdeling met circa 50 man. Daarvan leer ik een paar goed kennen, maar een groot gedeelte ken ik alleen oppervlakkig. Ik heb daar geen problemen mee.
Hmmm. Point taken.
Het kan idd gewoon bij een korte interesse blijven, aan de andere kant heb ik dáár dan weer moeite mee.
Waarom zou ik naar iemands weeken vragen, als het me niet interesseert? :)

Dat vind ik dus het lastige. Ik heb zeker interesse in mensen, maar niet in alle facetten en ook niet in iedereen. Zelf zou ik het juist niet leuk vinden als iemand vraagt hoe mijn weekend was en eigenlijk helemaal daarin niet geïnteresseerd is.

Plus dat als je hier echt mee wil doen, je mee moet praten over voetbal. Ik ben 1x per 4 jaar geïnteresseerd in voetbal en dan alleen als we mee mogen doen. (Wat ik dan wél weer leuk vind om te zien is de Olympische Spelen, turnen enzo, sporten die je niet zo vaak ziet. Of schaatsen. Dan zit ik weer voor de buis.)

Nu zit ik nog op een plek waar het allemaal niet zo veel uit maakt, het ICT eiland is toch een beetje een eiland. Straks is dat misschien niet zo. Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

unezra schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:48:
[...]

Hmmm. Point taken.
Het kan idd gewoon bij een korte interesse blijven, aan de andere kant heb ik dáár dan weer moeite mee.
Waarom zou ik naar iemands weeken vragen, als het me niet interesseert? :)
Daar krijg je ook geen uitgebreid antwoord op. Dat is net zoiets als 'hoe gaat het?', dan verwacht je ook niet alle details en gezondheidsklachten als antwoord. Of 'lekker weertje vandaag'. Gewoon standaard meuk om iets te zeggen te hebben op een kantoor zonder dat je overeenkomstige hobbies nodig hebt.

Zelf is dát een van de dingen waar ik het meest tegenop zie. Bij mijn huidige werkgever heb ik inmiddels mijn plek, mijn draai, ruimschoots gevonden. Maar dat stopt op 1 mei volgend jaar.

Kortom, als alles goed gaat zal ik ergens volgend jaar dat hele circus opnieuw gaan meemaken en juist dát is hetgeen ik als een berg tegenop zie. Niet de uitdaging van de baan an-sich (daar kijk ik alleen maar naar uit), maar het sociale. (Ook omdat volgens de geldende definitie, ikzelf ook eerder introvert dan extrovert ben.)

Deze topicstart had echt door mij geschreven kunnen zijn...
Wat bedoel je met er niets mee hebben? Dat hoeft toch ook helemaal niet?
- Ik ben weesten kamperen.
Leuk.

- Ik heb heel het weekend Netflix gekeken
Ach ja het was ook slecht weer

- Ik heb kinderen in elkaar gemept in de speeltuin
Ja, daar zitten er veel

- Ik heb op en neer naar Parijs gefietst.
Hoe waren de croissants?

[ Voor 50% gewijzigd door Marzman op 10-12-2019 19:59 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Marzman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:55:
[...]
Daar krijg je ook geen uitgebreid antwoord op. Dat is net zoiets als 'hoe gaat het?', dan verwacht je ook niet alle details en gezondheidsklachten als antwoord. Of 'lekker weertje vandaag'. Gewoon standaard meuk om iets te zeggen te hebben op een kantoor zonder dat je overeenkomstige hobbies nodig hebt.
Dat vind ik dus akelig zinloos. :)

Als iemand niet wil weten hoe het gaat, moet diegene daar niet naar vragen.
(Andersom ook, als ik niet wérkelijk wil weten hoe het met iemand gaat, vraag ik daar niet naar. Dan zeg ik gewoon "hallo" of "goedemorgen".)

Ik vind het zelf ook vrij awkward als iemand anders dat doet. Wel eens een accountmanager gehad die blijkbaar op een cursus smalltalk voor gevorderden had gezeten ofzo. Als een soort kwispelende hond vragen hoe het gaat, terwijl we niet eens zaken met ze hadden gedaan. Mij verlies je daar als klant mee. Alleen als je werkelijk geïnteresseerd bent in me, verdien je punten.

(Natuurlijk is er een verschil tussen beknopt en eerlijk antwoord geven en meteen een uur je hele doopceel lichten, maar op kantoor een gemeend "hoe gaat het" vind ik prettig, enkel bij wijze van smalltalk, nee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

unezra schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:58:
[...]

Dat vind ik dus akelig zinloos. :)

Als iemand niet wil weten hoe het gaat, moet diegene daar niet naar vragen.
(Andersom ook, als ik niet wérkelijk wil weten hoe het met iemand gaat, vraag ik daar niet naar. Dan zeg ik gewoon "hallo" of "goedemorgen".)

Ik vind het zelf ook vrij awkward als iemand anders dat doet. Wel eens een accountmanager gehad die blijkbaar op een cursus smalltalk voor gevorderden had gezeten ofzo. Als een soort kwispelende hond vragen hoe het gaat, terwijl we niet eens zaken met ze hadden gedaan. Mij verlies je daar als klant mee. Alleen als je werkelijk geïnteresseerd bent in me, verdien je punten.

(Natuurlijk is er een verschil tussen beknopt en eerlijk antwoord geven en meteen een uur je hele doopceel lichten, maar op kantoor een gemeend "hoe gaat het" vind ik prettig, enkel bij wijze van smalltalk, nee.)
Dan heb je waarschijnlijk wel vaak dat collega's een keer aan je vragen hoe het gaat en daarna nooit meer? ;)

In Australie en de VS begint elk zakelijk telefoongesprek met 'How are you?'. Dan valt dat hier nog best wel mee.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Marzman schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:03:
[...]
Dan heb je waarschijnlijk wel vaak dat collega's een keer aan je vragen hoe het gaat en daarna nooit meer? ;)
Ik heb het geluk dat ik zo'n vraag kort kan beantwoorden met "druk" of "rustig".
(Of de laatste tijd "belachelijk druk" of "het is compleet een gekkenhuis".)

:)

Ofwel, ik hou het antwoord meestal werkgerelateerd en eigenlijk vragen ze dan naar de bekende weg. (Iedereen weet wel dat we druk zijn op het moment.)
In Australie en de VS begint elk zakelijk telefoongesprek met 'How are you?'. Dan valt dat hier nog best wel mee.
Klopt en het is daar ook compleet hol.
Niet meer dan een vage beleefdheidsafspraak.

"How are you?"
"I'm fine, thanks."

Dat is het. Enig ander antwoord is er gewoon niet.

Het is niet eens smalltalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik ben een keer of 10 in de US geweest en da's gewoon niet zo. De houding van mensen daar is over het algemeen echt wel vriendelijker en vriendschappelijker. Zo nodigen ze je in no time thuis uit, dat gebeurt hier in Nederland niet.

Australie ben ik zelf nog nooit geweest en ik zou het niet in m'n hoofd halen te oordelen over de hele populatie van een land waar ik nog nooit geweest ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hydra schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:16:
[...]
Ik ben een keer of 10 in de US geweest en da's gewoon niet zo. De houding van mensen daar is over het algemeen echt wel vriendelijker en vriendschappelijker. Zo nodigen ze je in no time thuis uit, dat gebeurt hier in Nederland niet.

Australie ben ik zelf nog nooit geweest en ik zou het niet in m'n hoofd halen te oordelen over de hele populatie van een land waar ik nog nooit geweest ben.
Ik heb (kort) in de USA gewerkt Hydra. :)
Australië een beetje rondgetrokken. Nieuw Zeeland idem.
Ierland gewoond, vaak op vakantie geweest in de UK.
België gewerkt voor een Belgische werkgever.

Ik meen te pretenderen dat ik een klein beetje weet hoe het er over de grens in genoemde landen er aan toe gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door unezra op 11-12-2019 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:25:
Ik heb (kort) in de USA gewerkt Hydra. :)
Ik ook, meerdere malen. Aardig wat feestjes daar gehad, waar je hier als 'expat' lang niet zo snel uitgenodigd wordt. En gemerkt dat de meeste mensen daar oprecht in me geinteresseerd waren. Dus laten we het er dan maar op houden dat mijn ervaringen anders waren dan die van jou, wat maar weer laat zien dat zulke generaliserende statements weinig waard zijn.
Ik meen te pretenderen
FYI: Een van de synoniemen van pretenderen is doen alsof.

[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 11-12-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hydra schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:28:
[...]
Ik ook, meerdere malen. Aardig wat feestjes daar gehad, waar je hier als 'expat' lang niet zo snel uitgenodigd wordt. En gemerkt dat de meeste mensen daar oprecht in me geinteresseerd waren. Dus laten we het er dan maar op houden dat mijn ervaringen anders waren dan die van jou, wat maar weer laat zien dat zulke generaliserende statements weinig waard zijn.
Wat jij beschrijft gaat niet over het "How are you?" "I'm fine, thanks." en daar ging mijn opmerking heel specifiek over. Niet over de sociale structuren in het land wat jij beschrijft.

Kortom, we zijn het niet met elkaar oneens, we hebben het alleen over 2 verschillende dingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:29:
Wat jij beschrijft gaat niet over het "How are you?" "I'm fine, thanks." en daar ging mijn opmerking heel specifiek over.
Daar gaat het me ook over. Natuurlijk ga je niet tegen een wildvreemde op straat aanhouden dat kat net doodgereden is (dat is oversharing), maar in mijn ervaring als je mensen die je enigzins kent een eerlijk antwoord geeft, zijn ze wel oprecht geinteresseerd in je. Meer dan hier. Niet voor niets is 'southern hospitality' in de VS een begrip; vooral daar is het echt wel meer dan lege beleefdheid. Veel meer dan hier. In ieder geval in mijn ervaring.

Anyway; di's volledig off topic. Ik sla alleen even aan op de manier waarop je alle mensen in de VS over een kam scheert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Ik "verander" iedere 3 a 5 maanden wel van baas, zelfs korter af en toe. In de eerste paar weken zowiezo de kat uit de boom kijken maar ook veel vragen.

Ook de belangrijke mensen leren kennen en af en toe casual bij de koffie automaat hangen. Vooral nu tijdens de feestdagen zijn er veel leuke dingen. Dus vooral je gezicht laten zien.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 21:48
Bensimpel schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:37:
Ik "verander" iedere 3 a 5 maanden wel van baas, zelfs korter af en toe. In de eerste paar weken zowiezo de kat uit de boom kijken maar ook veel vragen.

Ook de belangrijke mensen leren kennen en af en toe casual bij de koffie automaat hangen. Vooral nu tijdens de feestdagen zijn er veel leuke dingen. Dus vooral je gezicht laten zien.
Iedere 3 tot 5 maanden, bedoel je niet 3 tot 5 jaar? Als ik als werkgever zo een CV voor me neus krijg gaat die namelijk gelijk de prullenbak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Edwin__ schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:50:
[...]

Iedere 3 tot 5 maanden, bedoel je niet 3 tot 5 jaar? Als ik als werkgever zo een CV voor me neus krijg gaat die namelijk gelijk de prullenbak in.
Detacheering natuurlijk he, dan is zovaak veranderen van werk omgeving vrij normaal ;)

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bensimpel schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:01:
[...]
Detacheering natuurlijk he, dan is zovaak veranderen van werk omgeving vrij normaal ;)
Dan verander je niet van werkgever, maar van opdracht. :)
Zelfde als ZZPers, die hebben ook niet iedere 3 maanden een nieuwe werkgever, wel een nieuwe klus.

Overigens lijkt me dat wel wezenlijk anders dan echt een nieuwe werkgever. Interim is ook anders dan iemand die de komende jaren ergens blijft werken. Ook sociaal.

[ Voor 18% gewijzigd door unezra op 11-12-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

unezra schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:03:
[...]

Dan verander je niet van werkgever, maar van opdracht. :)
Zelfde als ZZPers, die hebben ook niet iedere 3 maanden een nieuwe werkgever, wel een nieuwe klus.

Overigens lijkt me dat wel wezenlijk anders dan echt een nieuwe werkgever. Interim is ook anders dan iemand die de komende jaren ergens blijft werken. Ook sociaal.
Interimmers hopen ook gewoon daarna te worden aangenomen als ze bij een vaste opdrachtgever zitten. Zo veel verschil is er ook niet hoor, alleen contractueel.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Marzman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:10:
[...]
Interimmers hopen ook gewoon daarna te worden aangenomen als ze bij een vaste opdrachtgever zitten. Zo veel verschil is er ook niet hoor, alleen contractueel.
Ik zie een interimmer juist als iemand die tijdelijk komt voor een klus en daarna weg is.
Juist daardoor heeft diegene de slagkracht die een intern personeelslid niet heeft.

Voor een reorganisatie worden juist interim managers ingezet. (Met een heel dikke huid, ze moeten immers flink de bezem door een organisatie heen halen en dus mensen ontslaan of dwingen naar ander werk binnen de organisatie.)

Maar dat heeft wél invloed op hoe iemand sociale status binnen het bedrijf is.

Een interimmer die de intentie heeft er vast te blijven, is in mijn beleving geen interimmer, maar een detavaster. Die zal zich dus anders opstellen. (Heeft immers wél wat te verliezen, terwijl een interimmer die er voor een specifieke klus zit, dat veel minder heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

unezra schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:13:
[...]

Ik zie een interimmer juist als iemand die tijdelijk komt voor een klus en daarna weg is.
Juist daardoor heeft diegene de slagkracht die een intern personeelslid niet heeft.

Voor een reorganisatie worden juist interim managers ingezet. (Met een heel dikke huid, ze moeten immers flink de bezem door een organisatie heen halen en dus mensen ontslaan of dwingen naar ander werk binnen de organisatie.)

Maar dat heeft wél invloed op hoe iemand sociale status binnen het bedrijf is.

Een interimmer die de intentie heeft er vast te blijven, is in mijn beleving geen interimmer, maar een detavaster. Die zal zich dus anders opstellen. (Heeft immers wél wat te verliezen, terwijl een interimmer die er voor een specifieke klus zit, dat veel minder heeft.)
Ik heb genoeg te verliezen, ook al weet ik dat ik tijdelijk ben. Het wereldje is vrij klein.
Ik mijn mijn eigen naam hoog te houden, je weet maar nooit of ik 1 jaar later alsnog weer tijdelijk voor het zelfde project zit. (Kans is vrij hoog bij mij).

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 21:48
Bensimpel schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:01:
[...]

Dan verklaart het een hoop. Bij een nieuwe werkgever ben je al snel 1~2 maanden bezig om in te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bensimpel schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:30:
[...]
Ik heb genoeg te verliezen, ook al weet ik dat ik tijdelijk ben. Het wereldje is vrij klein.
Ik mijn mijn eigen naam hoog te houden, je weet maar nooit of ik 1 jaar later alsnog weer tijdelijk voor het zelfde project zit. (Kans is vrij hoog bij mij).
Zeker, maar als jij word aangenomen als interim verandermanager, is het belangrijkste dat je te verliezen hebt dat je niet durft te snijden omdat je iedereen te vriend wil houden. :)

Wanneer je komt een ander soort klussen, zijn er weer andere zaken belangrijk.

Hoe dan ook verwacht ik van een interimmer op sociaal vlak andere zaken dan van een niet interimmer, aan de andere kant ben ik ook een stuk minder tolerant. Van inhuur accepteer ik minder conflictueze situaties dan van collega's. Daarmee kan eens een situatie ontstaan en dan weet je dat je nog jaren door moet. Bij inhuur kan het betekenen dat ik opbel met "deze is defect en hoeft niet meer terug te keren".

In zo veel opzichten is inhuur, interim, zo veel anders dan van eigen, vast personeel dat ik me afvraag in hoeverre de sociale situaties wel vergelijkbaar zijn. Je hebt ook minder de tijd om te investeren in persoonlijke relaties met collega's, terwijl juist eigen personeel daar veel tijd voor heeft. De relaties zijn anders, vaak vluchtiger. (Al ben ik ook bevriend geraakt met iemand die bij ons inhuur was. Soms klikt het gewoon zó goed dat het opeens niet meer uit maakt of iemand inhuur is of niet.)
Edwin__ schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:50:
[...]
Dan verklaart het een hoop. Bij een nieuwe werkgever ben je al snel 1~2 maanden bezig om in te werken.
Als je dat al red. Ik kan me situaties genoeg bedenken waar het eerder 6-12 maanden dan 1-2 maanden is en voor je helemaal in het sociale systeem past kun je ook zomaar een jaar verder zijn.

• Hydra
Marzman schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:10:
Interimmers hopen ook gewoon daarna te worden aangenomen als ze bij een vaste opdrachtgever zitten.
Er is nogal een verschil tussen iemand van een uitzendbureau en een consultant he. Heb zelf het grootste deel van m'n carriere in de consulting hoek gezeten (tegenwoordig zelfstandig) en heb geen enkele behoefte aan een vast contract. Je kunt niet alle 'interimmers' over een kam scheren.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:24
Ik plak hem hier nog maar eens neer. Een van de weinie +3 posts die me ooit ten deel is gevallen op tweakers onder een een nieuwspost of werken alleen over geld ging:
Ik heb 12 jaar als consultant gewerkt bij meerdere IT dienstverleners en zit nu bij een FinTech bedrijf in een managementpositie. De dingen die ik heb geleerd en beschouwd als waardevol die je helpen in je verdere ontwikkeling en het 'verkrijgen' van een goed salaris.

- Attitude en passie voor je vak zijn ontzettend belangrijk, je doet iets op basis van intrinsieke motivatie of omdat je het leuk vindt. Daarnaast heb je een goede werkhouding, dingen zoals afspraken en beloftes nakomen, zeggen wat je doet (communiceren) en zorgen dat je resultaten boekt zijn allemaal dingen die je zelf in de hand kunt hebben.

- Open en eerlijk zijn tegen je werkgever en dit vanuit een positief opbouwend gebeuren bekijken. Het is heel makkelijk voor iedereen om te zeiken en negativiteit te verspreiden tezamen met de gebruikelijke achterklap (zeiken tegen je collega's maar niet tegen je baas). In plaats daarvan probeer je realistische oplossingen vanuit positief denken voor te stellen. "Wat als we het zo zouden doen" is een heel andere insteek dan "dit is shit, dat is shit"

- Schrijf je persoonlijke mijlpalen gedurende het jaar op. Dit zijn vooraf gestelde targets die wellicht voortkomen uit een POP formulier n.a.v. een planningsgesprek, maar ook bijv. dat ene project wat je binnen deadline en naar tevredenheid van de opdrachtgever of werkgever hebt uitgevoerd.

- Toets je zelf tegen het bestaande functieprofiel en kijk wat je nog mist, toets je zelf tegen het volgende (hogere) functieprofiel en probeer dit realistisch te motiveren

- Maak een zichtbaarheidsverslag over activiteiten die je het afgelopen jaar hebt gedaan. Je bent naar conferentie x en y geweest, hebt daar intern een kennissessie over georganiseerd. Bent bij kennissessies x en y geweest etc.

- Evalueer je zelf nog voordat je manager of werkgever dat doet. Dat geeft aan dat je kritisch bent naar je zelf.

- Zorg dat je je declaraties of uren op tijd geboekt hebt (want het is een doorn in het oog van vele werkgevers die diensten verlenen) en bedenk je dan dat dit alles te maken heeft met de facturering naar opdrachtgevers toe die uiteindelijk jouw huis en hypotheek betalen en ervoor zorgen dat jij ongestoord het leven kan leiden wat jij wilt leiden en niet om jou te treiteren met een irritant uren boeksysteem (klinkt wat ver gezocht maar zonder doekoe ... je snapt het wel)

- Zorg dat je op meerdere plekken/organisaties/culturen werkt je werkende leven. Dit verbreed je horizon, leert je omgaan met verschillende mensen en organisaties waardoor je organisatie sensitiviteit ontwikkelt en die je helpen bij in politieke of diplomatieke situaties te acteren/handelen/ te gedragen.

Al deze zaken vormen basis voor een constructief gesprek over je arbeidsvoorwaarden. Op basis van gevoel of sentiment bereik je nog niet eens de helft als je het niet kan onderbouwen of motiveren. Dat heeft mij enorm geholpen in mijn ontwikkeling als persoon. Het verschaft inzicht in de situatie bekeken vanuit het andere perspectief (dus niet alleen dat van de werknemer maar ook de werkgever)

Succes met deze gratis tips!

toevoeging: gaat werken alleen over geld? Nee, het is een combinatie van waardering vanuit je werkgever en dat kent vele gezichten buiten alleen maar geld. Een schouderklop, zeggen tegen je collega's dat ze het goed doen en dat ze lekker gewerkt hebben. Zorgt voor een goed gevoel en prettige werksfeer.

Maar uiteindelijk is het wel zo, dat als je werk niet meer leuk is, je arbeidsvoorwaarden beginnen te tellen. Als die in de basis in orde zijn, kan dat er nog wel eens voor zorgen dat je net wat langer op die plek blijft zitten dan wanneer deze niet in orde zijn of overtroffen worden door andere werkgevers. Dus geld is alleen belangrijk wanneer al het andere er niet meer toe doet.
De focus ligt overigens niet op geld verdienen, ik ben meer iemand van "eerst zaaien, dan oogsten" maar wel altijd scherp in de gaten houden of dat gene wat je krijgt nog in verhouding staat met wat je verdient.

Maar als je bovenstaande tips in acht neemt zal geen enkele werkgever in de basis ontevreden over je functioneren kunnen zijn.

discogs

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hydra schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:05:
[...]

Er is nogal een verschil tussen iemand van een uitzendbureau en een consultant he. Heb zelf het grootste deel van m'n carriere in de consulting hoek gezeten (tegenwoordig zelfstandig) en heb geen enkele behoefte aan een vast contract. Je kunt niet alle 'interimmers' over een kam scheren.
Ik woon tegenwoordig in Belgie. In Belgie is een interimmer iemand die werkt via een uitzendbureau (=interimkantoor). Veel bedrijven daar kom je binnen via een interimkantoor en daarna nemen ze je over als je het goed doet (het wordt gebruikt als een soort extra proeftijd).

In Nederland heb ik het woord nooit gebruikt. Wordt er dan een consultant mee bedoeld?

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:24
Marzman schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:27:
[...]

In Nederland heb ik het woord nooit gebruikt. Wordt er dan een consultant mee bedoeld?
Ja maar veelal in de hogere regionen van het werk. Dus een project manager, programma manager, of iemand op organisatorisch en bestuurlijk niveau etc.

Als normale consultant is het woord interim niet gebruikelijk in NL

discogs

• Marzman
  • Niet online

Marzman

loewie1984 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:42:
[...]

Ja maar veelal in de hogere regionen van het werk. Dus een project manager, programma manager, of iemand op organisatorisch en bestuurlijk niveau etc.

Als normale consultant is het woord interim niet gebruikelijk in NL
In Belgie kan iedereen interim genoemd worden die werkt via een uitzendbureau. Ook een schoonmaker.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Marzman schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:27:
Nooit a.i. (ad interim) achter iemand's functietitel zien staan?

Anyway; hou er rekening mee dat de voertaal hier toch vooral Nederlands is. Een uitzendkracht wordt vooral uitzendkracht genoemd. Weinig hebben een ad interim schoonmaker rondlopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Hydra schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:21:
[...]

Nooit a.i. (ad interim) achter iemand's functietitel zien staan?

Anyway; hou er rekening mee dat de voertaal hier toch vooral Nederlands is. Een uitzendkracht wordt vooral uitzendkracht genoemd. Weinig hebben een ad interim schoonmaker rondlopen ;)
Ja nu je het zegt. In Nederland hadden we ook een interim CEO, ik ben al weer te lang weg denk ik dat ik bij het woord aan uitzendkracht denk :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Marzman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:43:
[...]
Ja nu je het zegt. In Nederland hadden we ook een interim CEO, ik ben al weer te lang weg denk ik dat ik bij het woord aan uitzendkracht denk :)
De reden dat het er zo bewust neer word gezet is ook omdat zo iemand niet alleen tijdelijk is, maar juist vooral vaak een expliciete opdracht heeft.

Bij reorganisaties is het niet ongebruikelijk dat de reguliere staf word vrijgesteld van werk en/of direct ontslagen, er een interim manager of set managers worden aangesteld om de reoranisatie door te voeren, waarna nieuwe vaste managers de plek van de ontslagen managers (en interimmers) innemen.

Zinvol, want omdat zo iemand is aangesteld voor die klus, kan hij of zij ook loyaal zijn aan de klus en vaak harder zijn. (Maar ook: Omdat zo iemand van buiten komt én vaak gespecialiseerd is in dit soort klussen, kan de klus efficient worden uitgevoerd.)

Het is wel hard, er komt een tijdelijke manager, mensen raken hun baan kwijt of mogen blijven, tijdelijke manager gaat weg. Voordeel is wel dat de nieuwe manager niet de ballast heeft van het feit dat hij/zij net halve of hele afdelingen heeft ontslagen en gereorganiseerd. :)

Pagina: 1