Mogelijkheden onderzoeken voor Warmtepomp bestaande woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-04 15:20
Ik zal eerst even kort de situatie schetsen

Ik ben Edwin 37 jaar, getrouwd en 3 kinderen.

We wonen in een vrijstaande woning +/- 750m3 bj 2001. De isolatie schil ziet er als volgt uit: Vloer, wanden en dak hebben allen een Rc van 3,5 verder is de woning volledig voorzien van HR+ glas.

De onderverdieping is volledig voorzien van vloerverwarming met ondersteuning van radiatoren. HoH afstand van de slangen is vermoedelijk 15cm (afgaande op foto's gemaakt tijdens de bouw van de woning).

Sinds begin oktober heb ik de temp van de ketel terug gebracht naar 45 graden en sinds vorige week naar 40 graden. Tot op heden geen enkel probleem ervaren met het klimaat in huis. Ook doorverwarmen naar 21 graden geen probleem (normaal staat onze thermostaat op 20 graden).

Verder heb we een gasverbruik van +/- 1400m3 per jaar en een electra verbruik van +/- 6500kWh per jaar.

Voor komend jaar staat een verbouwing op de planning waarbij de keuken, badkamer en tegelvloer wordt vervangen. Tevens worden er 40 zonnepanelen van 320Wp geplaatst voor ons huidige electra verbruik en de toekomstige toename door de warmtepomp.

Nu heb ik al 2 installateurs over de vloer gehad om hierover te spreken. De 1ste had het erover dat we zo ongeveer het hele moesten slopen en van de grond af opnieuw moesten bouwen om een warmtepomp te kunnen plaatsen.

De 2de had hier een heel andere mening over en is e.e.a. gaan onderzoeken ook in overleg met Nathan gegaan voor een passende oplossing.

Ik heb nu een hybride installatie aangeboden gekregen met een lucht/water warmtepomp 400l boiler en een nieuwe ketel. totaal prijs bijna €19K. Dit lijkt mij aan de hoge kant.

Voor wat betreft budget is die €19K niet direct het probleem, maar het probleem zit hem voor mij meer in de combi van de bivalente oplossing en de prijs. Ik sta open voor bijna alle opties.

En verder heb ik mijn zinnen eigenlijk gezet op een all-electric oplossing om zo ook de gasaansluiting te kunnen verwijderen. Graag jullie inzichten m.b.t. bovenstaande situatie en evt. oplossingen.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-04 09:58
EdwinC schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:04:
De 1ste had het erover dat we zo ongeveer het hele moesten slopen en van de grond af opnieuw moesten bouwen om een warmtepomp te kunnen plaatsen.
My god, die ziet ook geld.

Maar je hebt (grotendeels) vloerverwarming en op 40 graden Ta warmt alles goed op.
Heb je een 3x25A netaansluiting? De bivalente oplossing is nergens voor nodig maar wordt vaak onnodig geadviseerd omdat dit net als optimizers bij PV makkelijk geld verdienen is. Je kunt zonder problemen een split/monoblock plaatsen afhankelijk van het merk/type iets van 9kW vermogen. Naast die keuze kun je kiezen voor een WPB (voordelig!) of een 400L vat voor tapwater wat wordt opgewarmd door je CVWP. Bij deze all-electric oplossing kan die €19K wel doormidden denk ik zo. Op zowel de WP als de WPB zit ook nog subsidie. De krappe 300 euro voor de gasaansluiting ben je dan direct kwijt dus dat wil ook nog wel over 10+jaar gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 06-12-2019 11:17 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Wat jij benoemt qua mogelijkheden had ik ook zo ongeveer verwacht. Echter heb ik nog geen installateur gevonden die hierin mee gaat.

En we hebben inderdaad een 3x25A aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04 19:12
Stuur anders @koevlaas2 eens even een berichtje. Ik vermoed dat hij jou zeker wel kan helpen :)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Thnx heb gelijk een berichtje gestuurd!

De aangeboden installatie bestaat uit:
Nefit 9000i HR25 CR-ketel
Alpha Innotec Dual 70A RX lucht/water warmtepomp
Alpha Innotec HMD 1 / RE hydraulische module
Alpha Innotec WTPSK 100ltr buffervat
Alpha Innotec WWS 400ltr tapwaterboiler
1 1/4" open verdeler
Concentrische rookgasafvoer
Gastoevoerleidingen
Komfort vloerverwarmingsverdeler + aansluitkopp.
Installatie van het geheel
Excl. toevoerleiding luchtwarmtepomp (Uponor Ecoflex Thermo Twin á €42,- .per met exl. BTW)

[ Voor 86% gewijzigd door EdwinC op 06-12-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
De installateurmarkt is compleet oververhit net als de woningmarkt (al doe ik dan geen CV), bij onze firma staat het komende jaar eigenlijk al dichtgepland. Dus een installateur vinden (laat staan een goede voor WP/LTV) is erg lastig op het moment en prijzig. Toch zou ik proberen voor all-electric te gaan, hopelijk kom je eruit met Marnix!

Ik verwacht dat die vloerverwarmingsverdeler niet nodig is maar het 100L buffervat wel.
De Nefit en rookgas/gas kunnen dan eraf.

[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 06-12-2019 11:45 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:27
Hier kan zo een 7 á 8 kW WP in, geen probleem aangezien je al bewezen hebt dat het met lage temperaturen werkt.
Uiteraard is het mogelijk om de situatie te verbeteren:
- nieuwe vloerverwarming met 10cm hoh zal zuiniger zijn in verbruik dan huidige situatie omdat er met nog lagere aanvoertemperatuur gewerkt kan worden. Alleen doen als je zwarte tyleenslangen hebt.
- vloerverwarmingsverdelers vervangen door pomploze variant / gesloten verdeler voor verdere besparing (stroom voor de pomp, geen temperatuurverlies door terugmenging in HT-verdeler)

400L boiler kan makkelijk kleiner, ik doe het thuis met 200L. Indien nodig is die snel voor een 2e keer warm, heb ik ook 400L :p
Hybride is totaal overbodig.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
We hebben witte slangen. Dus vervangen lijkt me dan niet aan de orde inderdaad.
200L wellicht voor de meeste gevallen voldoende. Maar met het oog op comfort zou ik toch liever voor de 300 of 400 liter optie gaan.

Heb overigens ook een offerte liggen om de vloerverwarming opnieuw in te frezen op de onderdieping met 10cm hoh maar dit voegt weer €3750 aan extra kosten toe......

Wat ik wel overweeg is om een aantal radiatoren uit te voeren met een ventilator of te vervangen door LTV exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 11:48
Als je iets gaat doen, stop dan gelijk met gas. Ik zie 2 mogelijkheden: je probeert het met de bestaande gas infra zo lang mogelijk uit te houden om te kijken wat de toekomst brengt (b.v. lagere prijzen, kinderziektes eruit, massaproductie) of je switcht nu volledig. Als gas infra uitmelkt kun je in de tussentijd kleine wijzigingen doorvoeren (b.v. inductie koken of whatever).

Heel die hybride hype slaat nergens op. Je betaalt dan de hoofdprijs (want relatief early adopter) en je bent nog niet van gas af (gas vastrecht, gas gaat duurder worden). Ik snap de businesscase niet van hybride vanuit oogpunt van de klant niet.

Als ze de prijs van gas flink gaan verhogen dan wordt ook simpele electrische geisers/doorstromers vanzelf concurrerend.De enige reden waarom gas goedkoper is, is omdat gas naar verhouden in Nederland goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Als het goed is kun je nu al ervaren of er ergens een comfort-verbetering nodig is zoals een betere afgifte bij de huidige radiatoren. Als het nu prima is, niks aan doen en uitstellen (tot het misschien wel nodig is).

Op zich zou je voldoende afgifte moeten hebben van de vloer alleen, maar ik kan me voorstellen dat bij de ramen/roosters een beetje extra warmte gewenst is. Huidige radatoren voldoen mogelijk al.

Een grotere boiler is alleen nodig als er een heel groot bad is, of meerdere badkamers. Standaard gaan de meeste WP de boiler al weer bijwarmen lang voordat deze 'leeg' is. Ik zie de link met comfort niet zo sterk... Zie ook https://warmtepomp-weetje...de-juiste-tapwaterboiler/
Een all-in-one WP voor CV+SWW heeft een laadtijd van < 1.5uur voor de boiler,
een separate (ventilatie)WP-boiler heeft vaak een langere laadtijd en moet dus wel groter zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
We hebben inderdaad 2 badkamers in ons huis. 1 met bad en regendouche en de 2de met regendouche.

Verder wordt de nieuwe keuken inderdaad al voorzien van een inductie kookstel dit ook met het oog op gasloos na de verbouwing) en een Quooker.

Wat ik wel nog wil doen op het moment dat we een warmtepomp plaatsen is het vergroten van de toevoerleidingen naar de vloerverwarming verdeler. Om hierin zo min mogelijk verliezen te krijgen. De leidingen moeten toch al opnieuw gelegd worden omdat de installatie verhuist van de bovenverdieping naar de inpandige garage. En de leidingen kan ik fijn via de kruipruimte laten lopen.

Wellicht ook nog belangrijk om te melden is dat de woning is voorzien van mechanische ventilatie met een WTW unit.

[ Voor 8% gewijzigd door EdwinC op 06-12-2019 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
Nou snap ik die installateurs die je over de vloer hebt gehad helemaal niet meer :?
Is bijna 'plug-and-play' de WP erin schuiven! (ok, ok, paar leidinkjes omleggen en verdelers vervangen...)

Je zou er zelfs over na kunnen denken om de radiatoren helemaal weg te halen?! (zelfs met bestaande vvw)

Met opnieuw infrezen van de vvw heb je wel de kans om het gelijk helemaal goed te doen, meer en kortere groepen (hogere flow, lagere dT), slangen liggen meer aan het oppervlakte dus vvw zal ook iets sneller reageren (maakt weinig uit bij continue stoken, zoals met een WP...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:21

BlueTooth76

Let the sun shine!

-

[ Voor 106% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2019 17:06 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Panasonic T-CAP serie (vanaf 9KW) zou prima in jou huis kunnen, constante vermogen afgifte bij zowat elke buiten temperatuur, en een aparte WP- boiler eventueel aangevuld met een 'doorstroom' boiler
Door juist een aparte WP boiler te nemen is het aansluiten van beide WP eenvoudig en gemakkelijk.
Ook Mitsubishi heeft naar ik meen een soortgelijke 'T-CAP' WP serie, ik kan die echter niet vinden.

Kun je een radiator aansluiten kun je ook deze (Panasonic) WP's aansluiten, eventueel maak je alles in zoverre klaar dat een cv monteur alleen nog aansluitingen moet maken.

[ Voor 28% gewijzigd door frisianstar op 06-12-2019 18:29 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
EdwinC schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:23:
We hebben inderdaad 2 badkamers in ons huis. 1 met bad en regendouche en de 2de met regendouche.
Doe er een douche WTW erbij. Dan ben je helemaal klaar.

Een douche WTW heeft gauw 50% rendement, dus je 200L boiler is effectief ineens 400L. Ook heb je dan meer waterdruk voor beide douches, immers komt er meer door de koudwaterleiding en minder door de warmwaterleiding.
Een Quooker oid heb ik bij mij op de planning staan. Het is een beetje luxe, maar heeft als voordeel dat je ook minder warm water uit de boiler nodig hebt.
(En op de dag dat je boiler leeg is en het bad pas halfvol, gooi je een emmer loeiheet water in je bad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Als je met een zware warmtepomp ipv 3 x25A naar 3x35A moet, is dat wel circa € 710,- per jaar meer aan vastrecht (Liander gebied)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

vanderv schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 23:46:
Als je met een zware warmtepomp ipv 3 x25A naar 3x35A moet, is dat wel circa € 710,- per jaar meer aan vastrecht (Liander gebied)
Ik zou niet weten waarom EdwinC een zware warmtepomp nodig heeft.

Mijn woning is uit 2003, 150m2 oppervlak en ook 1400m3 aardgas voorheen (vorige bewoners) per jaar en krijg 'm nu met gemak warm op 7kW (m'n Zubadan is op 50% begrensd).

Wat trekt dat? Omdat hij begrensd is maximaal zo'n 2500Watt als hij warm water maakt, verdeeld over 3-fasen... Dat is 833 Watt per fase en een stroomsterkte van 3,6 Ampere per fase.

Je moet wel een héle zware warmtepomp ophangen voor je met 3x 25A in de problemen komt.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-12-2019 00:22 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
TheGhostInc schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:55:
[...]

Doe er een douche WTW erbij. Dan ben je helemaal klaar.

Een douche WTW heeft gauw 50% rendement, dus je 200L boiler is effectief ineens 400L. Ook heb je dan meer waterdruk voor beide douches, immers komt er meer door de koudwaterleiding en minder door de warmwaterleiding.
Een Quooker oid heb ik bij mij op de planning staan. Het is een beetje luxe, maar heeft als voordeel dat je ook minder warm water uit de boiler nodig hebt.
(En op de dag dat je boiler leeg is en het bad pas halfvol, gooi je een emmer loeiheet water in je bad)
Daar heb ik al meer over gelezen inderdaad maar me nog niet in verdiept. Zal me daar ook eens over gaan inlezen. Maar ik had wel al gezien dat ik dan moet kijken naar een wtw douche goot omdat bij ons de badkamer op de begane grond komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:41
Meeste is al wel gezegd. Nog paar aanvullingen.

Als je zelf handig bent is het een aanrader om in Duitsland een Panasonic warmtepomp te gaan halen. Bijvoorbeeld deze https://www.immotecshop24...ion-H-9kW-einphasig-230-V zou waarschijnlijk goed passen in jouw situatie. Zie ook het Panasonic Monoblock warmtepomp topic. Hier krijg je subsidie op.

Als je nu mechanische ventilatie hebt zou je kunnen kijken naar een warmtepompboiler zoals de Atlantic Explorer van 270L waarmee je een deel van de warmte uit de warme afvoer lucht kan terugwinnen. Hier bestellen veel mensen deze in België: https://www.esanico.be/nl...elaar_voor_zonnecollector . Hier kan krijg je ook netjes subsidie op. Eventueel neem je een variant met extra spiraal zodat je de grote warmtepomp eventueel ook kan inzetten om de boiler weer snel op te warmen.

Houd er rekening mee dat een vat van 270L op 50 graden een stuk meer liters oplevert op 38 graden. Uitgaande van leidingwater van 15 graden kom je dan al richting de 400L. En heb je dan ook nog WTW dan houd je nog meer over.

Snelle inschatting is denk ik qua kosten dat je na subsidie met bovenstaande voor ongeveer 3k klaar bent. Reken je 2k voor montage (kan wel voor minder dan 1k als je alles zelf doet) dan zou het totaal wel voor 5k moeten kunnen. Factor 4 lager dan je offertes nu dus 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Heronimo op 07-12-2019 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Hmmm klinkt allemaal super aantrekkelijk. Alleen zou ik het denk ik niet zelf durven aan te sluiten.....
Ik ben niet onhandig maar zoiets zou ik niet aan beginnen. Ook ivm het inregelen van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
En zou ik met een warmtepomp en mijn inductiefornuis niet in de problemen komen met mij 3x25a aansluiting.

Zie hier de gegevens van het fornuis:

SPECIFICATIES
AMS95IND61CNE BERTAZZONI
Aansluiting
Aansluitspanning
230 V
Aansluiting op aantal fasen
3
Installatie bijzonderheden
Opstaande rand is demontabel zonder zichtbare ventilatie sleuven, Vangschaal 40 mm. dik.
Positie aansluiting elektriciteit
Links
Aansluitstekker meegeleverd
Ja
Aansluitwaarde
10900 W
Afzekering apparaat
16 A
Lengte aansluitsnoer
180 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Bij veel Tweakers heeft @koevlaas2 de installatie gedaan. Wellicht heb je in de buurt een handige kennis/vriend die je kan helpen?

Als ik naar je gasverbruik kijk zou je mogelijk ook met een 7kW warmtepomp uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Ik heb Koevlaas2 idd al een berichtje gestuurd hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

EdwinC schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:12:
En zou ik met een warmtepomp en mijn inductiefornuis niet in de problemen komen met mij 3x25a aansluiting.

Zie hier de gegevens van het fornuis:

SPECIFICATIES
AMS95IND61CNE BERTAZZONI
Aansluiting
Aansluitspanning
230 V
Aansluiting op aantal fasen
3
Installatie bijzonderheden
Opstaande rand is demontabel zonder zichtbare ventilatie sleuven, Vangschaal 40 mm. dik.
Positie aansluiting elektriciteit
Links
Aansluitstekker meegeleverd
Ja
Aansluitwaarde
10900 W
Afzekering apparaat
16 A
Lengte aansluitsnoer
180 cm
Ik draai hier met een:

- 14kW warmtepomp (sinds afgelopen zomer wel op 50% begrensd omdat hij te groot is maar heb al 1 winter overleefd op vol vermogen), een 7 of 8kW was ruim voldoende geweest achteraf...
- 90cm Siemens inductiekookplaat 3-fase, zit ook zo rond de 11kW maximaal
- 68 zonnepanelen op 2x 8kW omvormers
- 3x NAS + 1x server
- daarnaast nog alle gewone apparaten zoals magnetron, wasmachine, vaatwasser, oven, waterkoker, TV, versterker, 2x PC, etc

Ik sta er niet bij stil welk apparaat wanneer draait en heb nog nooit een zekeringautomaat om m'n oren gekregen met 3x 25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Over de dimensionering van een warmtepomp verschillen de meningen. Installateurs neigen meestal naar veel te groot omdat ze geen gedoe willen krijgen met klagende klanten die het niet warm krijgen. Er zijn echter wel voor en nadelen:
- te groot betekend vaak hoog minimumvermogen waardoor het systeem in het voor en najaar eerder gaat pendelen en je geen rustige constante runs krijgt
- te klein betekend dat je 24/7 moet draaien (wat sommigen niet willen ivm geluid)

Houd je toevallig je gasverbruik ook per dag bij? Dan kan je een nog betere inschatting maken van hoeveel vermogen je nodig hebt op een echt koude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Gas verbruik per dag houden we niet bij. En op dit moment zie ik geen bezwaren tegen nachtelijke draaiuren van de WP. Geluid is voor ons ook geen issue aangezien we kort bij het spoor wonen. Daar is ons huis geluidstechnisch gelukkig op voorbereid.

Qua tijd hebben we eigenlijk geen haast. Het plan is om eerst de verbouwing af te ronden en dan de warmtepomp aan te sluiten. Wel wil ik de voorbereidingen maken voor de warm water aansluiting in de kruipruimte zodat het straks heel eenvoudig is om het boilervat op de warm water leiding.

En wat is jullie aanbeveling, gebruikmaken van een buffervat of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zou wel een buffervat adviseren.

Hier een goede uitleg van de functie:

https://warmtepomp-weetjes.nl/uitleg/buffervat-warmtepompinstallatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Na een weekendje lezen op Tweakers tot een volgende optie gekomen, al heb ik geen benul hoe dit schema technisch eruit ziet.

WP met buffervat en boilervat (t.b.v. SWW) gecombineerd met een zonneboiler. Waarbij in het voor- en najaar op een zonnige dag gebruik gemaakt kan worden van de warmte uit de zonneboiler voor opwarming van buffervat als boilervat op temp is.

Reëel of vlug uit mijn hoofd zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Ik zou ipv collectoren gewoon extra PV leggen. En dan WP met boilervat voor sww of WP met WPB. (dubbel subsidie). Zonneboiler is eigenlijk alleen leuk als je hem gratis krijgt of hij al op je huis zit als je hem koopt. Kijk ook even naar een doucheWTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Waar haalt die WPB zijn warmte dan uit? Want de installatie komt in de inpandige garage te staan. Welke in de winter al veel koude uitstraalt richting slaapkamer van onze zoon.

Douche WTW heb ik idd ook al bekeken en is zeker een optie om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Kun je ook van buiten laten aanzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Is er ergens een lijst beschikbaar van goede installateurs per regio? Zodat ik weet wie ik kan benaderen met mijn casus.

De info die ik hier krijg is super waardevol. Maar als ik dan een installateur tref die hier niks van wil weten kom ik natuurlijk geen steek verder....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:33
EdwinC schreef op maandag 9 december 2019 @ 15:54:
Is er ergens een lijst beschikbaar van goede installateurs per regio? Zodat ik weet wie ik kan benaderen met mijn casus.

De info die ik hier krijg is super waardevol. Maar als ik dan een installateur tref die hier niks van wil weten kom ik natuurlijk geen steek verder....
Via je gemeentelijke energieloket kun je vaak zo een lijst krijgen met installateurs in jouw buurt waar ze goede ervaringen mee hebben
Een zonneboiler zou ik lekker weg van blijven en extra pv plaatsen. Daar heb je meer aan.

[ Voor 7% gewijzigd door No Hands op 09-12-2019 16:09 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Hier een goed voorbeeld van zo'n energieloket, deze bedient ook een vrij grote regio en je kunt er veel bekijken.
www.woonwijzerwinkel.nl/oplossing/warmtepomp/

Maar dit is misschien wat te ver uit de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-03 19:56

FD2

@EdwinC
Kijk ook goed om je heen welke inpandige wanden je kan voorzien van wandverwarming.
Juist wanden stralen doorgaans lekker omdat ze niet bekleed worden.
In het legplan van de leidingen kan je eilandjes opnemen zodat je nog een keer iets aan de wand bevestigen kan.
Omdat wanden 2 kanten op stralen zijn ze extra effectief.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Chris_82 schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:28:
Hier een goed voorbeeld van zo'n energieloket, deze bedient ook een vrij grote regio en je kunt er veel bekijken.
www.woonwijzerwinkel.nl/oplossing/warmtepomp/

Maar dit is misschien wat te ver uit de buurt?
Deze zitten helaas niet in de regio helaas. Maar ik heb evengoed het aanvraag formulier ingevuld. Je weet nooit waar het toe kan leiden.

Verder ben ik via allerlei manier aan het zoeken naar installateurs. Hopelijk hebben we binnenkort succes hierin.

Zijn er buiten Koevlaas2 nog meerdere forummers die ik wellicht zou kunnen contacteren hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Je zou even een berichtje kunnen plaatsen in het algemene warmtepomp topic. Wellicht is daar iemand uit jouw buurt die een goede ervaring heeft met een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Om dit topic toch tot een mooi einde te laten komen, leek het mij goed om te melden dat we dan toch een WP hebben besteld. En pana Bi-bloc 9kw met een buffervat en boilervat.

Hij wordt begin April geïnstalleerd.

Pagina: 1