MacBook Pro 2015 crash

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:50
Ik start mijn MacBook Pro 2015 op vanmorgen en binnen korte tijd een freeze.

Hard reboot zorgt voor een zwart scherm en na verloop van tijd knipperend mapje met vraagteken zichtbaar op het scherm.

Als ik probeer te herinstalleren is mijn harde schijf niet zichtbaar. Ik heb de versie met 1tb opslag, volgens mij is dat flash geheugen?

Iemand enig idee hoe ik moet gaan en wat ik kan proberen voor ik hem naar een repaircentre breng?

Het resetten van het nvram lukt me niet, als ik command-option-p-r in druk tijdens boot gebeurt er niks, ongeacht hoe lang ik het probeer.

Beste antwoord (via KaiseRRuby op 15-01-2020 10:43)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

nelizmastr

Goed wies kapot

KaiseRRuby schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:55:
[...]

Yes, ik heb een veel te dikke machine voor het werk dat ik er op doe. Alles staat gewoon in de cloud dus ik kan gewoon verder werken waar ik wil.

SSD stuk denk jij dus. Dan moet er een nieuwe SSD in..

Is het nog waard om een nieuwe SSD in deze Mac te zetten? SSD kost 200 euro zo te zien.

Daarnaast: is het normaal dat een SSD nu overlijdt? Hij is ongeveer 5 jaar oud.
In een Mac kan geen standaard SSD tenzij je een speciale converter bestelt. De aansluiting is namelijk niet SATA of M.2 zoals in normale laptops en PC's gebruikelijk is. Een directe vervanging van de SSD zal aanzienlijk duurder zijn. Kan je haast beter een tweedehands exemplaar uit een zelfde model van eBay plukken o.i.d.

Overlijden van hardware kan op elk moment, na 5 jaar kan, ook na 5 dagen, ook na 20 jaar. Daar is helaas weinig over te zeggen, en SSD's gaan vaak zonder waarschuwing helaas.

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt alsof je SSD

1. Los zit/geen goed contact meer maakt
2. Is overleden.

Gezien de symptomen is dat laatste waarschijnlijker. Je kan als je het zelf niet aandurft de machine open te maken verder niets meer proberen. Met wat geluk is-ie nog niet helemaal dood, maar natuurlijk heb je een goede backup van je data mocht dat wel zo zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
nelizmastr schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:52:
Klinkt alsof je SSD

1. Los zit/geen goed contact meer maakt
2. Is overleden.

Gezien de symptomen is dat laatste waarschijnlijker. Je kan als je het zelf niet aandurft de machine open te maken verder niets meer proberen. Met wat geluk is-ie nog niet helemaal dood, maar natuurlijk heb je een goede backup van je data mocht dat wel zo zijn, toch?
Yes, ik heb een veel te dikke machine voor het werk dat ik er op doe. Alles staat gewoon in de cloud dus ik kan gewoon verder werken waar ik wil.

Is het nog waard om een nieuwe SSD in deze Mac te zetten? SSD kost 200 euro zo te zien.

[ Voor 11% gewijzigd door KaiseRRuby op 06-12-2019 10:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

KaiseRRuby schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:55:
[...]

In een Mac kan geen standaard SSD tenzij je een speciale converter bestelt. De aansluiting is namelijk niet SATA of M.2 zoals in normale laptops en PC's gebruikelijk is. Een directe vervanging van de SSD zal aanzienlijk duurder zijn. Kan je haast beter een tweedehands exemplaar uit een zelfde model van eBay plukken o.i.d.

Overlijden van hardware kan op elk moment, na 5 jaar kan, ook na 5 dagen, ook na 20 jaar. Daar is helaas weinig over te zeggen, en SSD's gaan vaak zonder waarschuwing helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Dan zit er niks anders op dan een nieuwe te kopen, merci allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Extra vraag omdat het allemaal wat schimmig is welke er nou precies in moet:

V&A aangeboden: 256 GB SSD Samsung originele Apple Macbook Air te koop wegens...

Zou deze passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

KaiseRRuby schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:50:
Extra vraag omdat het allemaal wat schimmig is welke er nou precies in moet:

V&A aangeboden: 256 GB SSD Samsung originele Apple Macbook Air te koop wegens...

Zou deze passen?
Nee, de 2012 modellen hebben een andere interface. 2014 en later lukt wel, want het moet een NVMe SSD zijn, de oudere modellen hebben dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:54
Je kan met een adapter een normale SSD in je macbook zetten, hier onlangs ook gedaan in mijn 2015 Macbook Pro 13". Deze op AliExpress bijv. Ik heb er zelf een Corsair MP510 ingezet: pricewatch: Corsair Force MP510 960GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Krijg het allemaal niet voor elkaar.

Heb een nieuwe SSD gekocht, de Apacer M.2 PCIe SSD AS2280P4. Daartussen zit een converter.

Als ik boot met een bootable USB kan ik via diskutil de disk zien bij Internal. Ik heb hem ook geformatteerd naar een GUID - APFS. Als ik hem overigens opnieuw probeer te wissen krijg ik de foutmelding 'apparaat kan niet worden geopend'.

Ik probeer nu via de bootable USB High Sierra te installeren dan krijg ik een foutmelding dat er een fout zit in mijn bootable USB.

Als ik naar de internet recovery ga en ik probeer te installeren via die internet recovery dan krijg ik de schijf niet te zien. Als ik dan naar schijfhulpprogramma ga zie ik de SSD ook niet.

Ik zie daar alleen disk0 - OS X Base System.

Wat doe ik fout?

[ Voor 7% gewijzigd door KaiseRRuby op 14-01-2020 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Probeer eens Mojave of Catalina. Via internet recovery krijg je Yosemite, die ondersteunt volgens mij geen NVMe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
Het idee wat ik zelf had en nu aan het doorlopen ben:

Yosemite geinstalleerd op USB
Geboot via USB
Nu aan het updaten naar Sierra

Dan zou SSD herkend moeten worden en kan ik hem instellen.

High Sierra daarop installeren of meteen Mojave. Dan update.
Pagina: 1