Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag over stadsverwarming zonder thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tycho28
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:33
Goedemorgen, ik heb een vraag waar ik tot nu toe nog geen goed antwoord op heb kunnen vinden.

Ik heb een (koop) appartement in Breda met bouwjaar 1963 en stadsverwarming van Ennatuurlijk en op de radiatoren van die Ista kastjes. Daarnaast is het minimaal geïsoleerd. Het gaat nu even niet over dat de stadsverwarming duur is en dat Ista oplichters zijn, maar over het regelen van warmte.

Het appartement heeft geen thermostaat of klep in de meterkast, maar gewoon radiatorknoppen (AAN/UIT). De enige manier om warmte te krijgen is om de radiator open te draaien. Ik heb contact gehad met installateurs om de radiatorknoppen te vervangen tot thermostaatkranen (met knoppen) zodat ik bv. een Tado er aan kan hangen. Maar de installateurs die ik gesproken heb, willen daar niet aan beginnen. Ook de bouwmarkten weten hier geen raad mee.

Ik ben op zoek naar een oplossing zodat ik (op afstand) m'n warmte kan regelen, zodat het warm is als ik thuis kom van werk. Het continue aanzetten van de radiator is geen oplossing er dan constant warmte wordt afgegeven, en de rekening enorm is doordat je voor de verwarmingstijd betaald en niet voor de afgenomen warmte.

Ps. ik heb een hoop gezocht in het forum naar een vergelijkbare topic, maar niks kunnen vinden. Vandaar dat ik een nieuwe heb geopend.

Alle reacties

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-11 15:25

Snuffel

Vroem!

Hebben je radiatoren wel thermostatische radiatorventielen?
Mocht dat zo zijn dan kan je er gewoon een andere, al dan niet programmeerbare, thermostaatknop op hangen.

Heb je dat niet, dan zal je de huidige ventielen moeten vervangen voor thermostatische ventielen. En dat betekent: verwarming leeg laten lopen. Maar met stadsverwarming lijkt me dat niet echt een optie.....

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Snuffel schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:58:
Heb je dat niet, dan zal je de huidige ventielen moeten vervangen voor thermostatische ventielen. En dat betekent: verwarming leeg laten lopen. Maar met stadsverwarming lijkt me dat niet echt een optie.....
Ik ken stadsverwarming niet, maar lijkt me toch straf dat er nergens een kraan voorzien is? Wat gebeurt er dan als er een leiding lekt of een radiator vervangen moet worden? :/

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tycho28 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:24:
Ps. ik heb een hoop gezocht in het forum naar een vergelijkbare topic, maar niks kunnen vinden. Vandaar dat ik een nieuwe heb geopend.
Heeft niet een van jullie buren een oplossing die voor jou kan werken?
(Kan me niet voorstellen dat jij de eerste bent met deze vraag)

Installateurs hebben niet altijd zin in dit soort klusjes, dus ook even Ennatuurlijk contacten, zij hebben misschien wel een installateur die het wil doen.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ligt een beetje hoe e.e.a. is aangelegd. Heb je een eigen circulatiepomp en expansievat, dan moet je het zelf kunnen laten leeglopen ja. Hebben ze het zuinig aangelegd, dan hebben ze dat ongetwijfeld niet gedaan, en heb je kans dat je bij lekkage enorm veel schade krijgt omdat de handel blijft doorstromen. Je zal niet de eerste zijn waarbij dat gebeurt..

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Uit de handleiding van Ennatuurlijk
Afsluiters 5 en 6
Om de binneninstallatie af te sluiten van de afleverset zet u afsluiters 5 en 6 om. Dat is nodig als er bijvoorbeeld werkzaamheden plaatsvinden aan de binneninstallatie. U beschikt dan wel nog over warm water uit de kraan.

Let wel op eventuele lekkages als u de afsluiters weer opent. Wij gebruiken behandeld water
in het verwarmingssysteem ter bescherming van de leidingen, ketels en uw binneninstallatie. Dat water
veroorzaakt geen kalkaanslag waarvan uw leidingen profiteren, maar is wel wat zuurder en niet geschikt
voor consumptie en gebruik. Bij een lekkage is het belangrijk dat dit water niet in contact komt met uw
spullen, omdat het deze kan aantasten.
https://ennatuurlijk.nl/s...%20ENNA%20Brochure_v4.pdf

Het kan dus wel maar, waarschijnlijk is menig installateur bang voor nevenschade.

[ Voor 5% gewijzigd door Steefph op 06-12-2019 09:15 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Steefph schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:14:
Uit de handleiding van Ennatuurlijk

[...]

https://ennatuurlijk.nl/s...%20ENNA%20Brochure_v4.pdf

Het kan dus wel maar, waarschijnlijk is menig installateur bang voor nevenschade.
Slim gevonden :)
Naast het wat zuurdere water is het ook nog eens een graadje of 70.Niet echt bevorderlijk met lekkage :D

Maar hé, het lijkt erop dat je het zelf kan doen :)

• tycho28
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:33
Bedankt voor de vele reacties.
Snuffel schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:58:

Hebben je radiatoren wel thermostatische radiatorventielen?
[...]
Nee, helaas.
TheGhostInc schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:05:
[...]

Heeft niet een van jullie buren een oplossing die voor jou kan werken?
(Kan me niet voorstellen dat jij de eerste bent met deze vraag)

Installateurs hebben niet altijd zin in dit soort klusjes, dus ook even Ennatuurlijk contacten, zij hebben misschien wel een installateur die het wil doen.
Er is één bewoner die zelf heeft geknutseld en z'n radiator opgeschoven en er een thermostaatkraan tussen geplaatst (naast de radiatorkraan). Dat zou een optie kunnen zijn. Het is ook nog wel een goed idee om Ennatuurlijk te contacten hierover.
Snuffel schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:05:
Ligt een beetje hoe e.e.a. is aangelegd. Heb je een eigen circulatiepomp en expansievat, dan moet je het zelf kunnen laten leeglopen ja. [...]
Helaas, ook niet.

Kent iemand een soort Tado achtige oplossing voor radiatorkranen? Die het op afstand open/dicht kunnen doen? Dat zou voor mij ook al een oplossing kunnen zijn. Alleen heb ik dat nog kunnen vinden.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

EvoHome van Honeywell. Te bedienen met een app of Google Home o.i.d.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:10
Snuffel schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:28:
EvoHome van Honeywell. Te bedienen met een app of Google Home o.i.d.
Volgens mij moet je dan wel al thermostaatkranen hebben (dus met zo'n pin erin).

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:33
Is het wel een stadsverwarming en niet bijvoorbeeld een blokverwarming?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:40
Mijn tip: doe het niet, ik zit zelf hier met stadsverwarming...
Het idee is leuk, maar in praktijk is het minder handig, en vooral heel duur.
Ik ben bijna het dubbele per maand kwijt tov "normale" flat terwijl ik het binnen maar tot 18 graden stook.
Ben je verplicht om stadsverwarming af te nemen?

Voor rest: kijk ook eens naar een "juiste " instelling van de verwarming, want de aanvoer temperatuur fluctueert, dus zonder thermostaat moet er op een andere manier een feedback loop zijn. (toch een thermostaat kopen dan?) Je wilt natuurlijk niet dat je denkt je huis op te warmen, en de ene dag is het bloedheet en de andere dag is het nog fris.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

borft schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:31:
[...]

Volgens mij moet je dan wel al thermostaatkranen hebben (dus met zo'n pin erin).
Yup, die schroef je bovenop een thermostaat ventiel.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:10
99ruud99 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:33:
Mijn tip: doe het niet, ik zit zelf hier met stadsverwarming...
Het idee is leuk, maar in praktijk is het minder handig, en vooral heel duur.
Ik ben bijna het dubbele per maand kwijt tov "normale" flat terwijl ik het binnen maar tot 18 graden stook.
Ben je verplicht om stadsverwarming af te nemen?

Voor rest: kijk ook eens naar een "juiste " instelling van de verwarming, want de aanvoer temperatuur fluctueert, dus zonder thermostaat moet er op een andere manier een feedback loop zijn. (toch een thermostaat kopen dan?) Je wilt natuurlijk niet dat je denkt je huis op te warmen, en de ene dag is het bloedheet en de andere dag is het nog fris.
ik heb ook stadsverwarming, met een Toon (een soort van half-slimme thermostaat), en dat werkt prima (vrij simpel ding, maar je kunt er wel handig programma's mee instellen, en dan vogelt ie zelf uit hoelaat ie aan moet). De helft van de jaarlijkse kosten zijn sowieso vastrecht, administratiekosten, etc. Verbruik valt bij ons dus reuze mee.

Ik heb geen zoneverwarming, met alleen een thermostaat in de woonkamer. Hierdoor hebben we dus regelmatig (met name in lente/herfst), dat de verwarming 's ochtends niet aanslaat (volgens het programma), omdat de woonkamer gedurende de nacht niet onder de 18 graden is gekomen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-11 05:39

psy

Ik heb heel lang stadsverwarming gehad. Deze had ook geen expansievat of eigen circuit ofzo, maar kon je zeker wel afsluiten. Je moet toch altijd de mogelijkheid hebben om onderhoud te plegen (vervangen bijvoorbeeld) aan je radiatoren?

En die temperatuur, tja, het is wat warmer. Gewoon opletten.

Ik heb dat thuis vaak genoeg nodig gehad, even alles dichtdraaien en gaan met die banaan.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1