Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:47
Voor een kennis van mij ben ik een systeem aan het samenstellen voor het professioneel produceren van muziek. In principe gaat het om één programma waar ze mee werken. Ik ben alleen de naam even kwijt, dus daar kom ik later op terug, maar ik heb de specificaties bekeken van het programma en het heeft wel baat bij multi-threads dus voor was mij was het een no-brainer om voor Ryzen te gaan.

Die kennis had zelf ook al een systeem samengesteld met een i7 6700K en Z370 moederbord, maar dat heb ik hem afgeraden en uitgelegd waarom Ryzen beter is aan de hand van een aantal reviews en benchmarks en dat begreep ie wel.

Het budget ligt rond de 650 euro, maar het gaat dus voornamelijk om pure processorkracht en dan kom je bij de snelle Ryzens uit, wat al de helft van het budget is, dus het was even puzzelen om de rest van de onderdelen te kiezen. Want ook al is het budget krap, het moet wel een snel en stabiel systeem worden want die jongens verdienen er hun brood mee.

Het gaat dus puur om het systeem alleen. Randapparatuur is er al net zoals een aantal SSD's (860 EVO). Ook wordt er gebruik gemaakt van een professionele externe geluidskaart, die via USB wordt aangesloten.

Ze hebben nu een PC, maar ze willen dus een nieuwe, die sneller is. Dit is waar ik op uitkwam.

Systeem 1:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 67,99€ 67,99
1VideokaartenAsus Arez Radeon RX 560 Evo€ 89,95€ 89,95
1BehuizingenSharkoon V1000€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVGB€ 66,55€ 66,55
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 38,65€ 38,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,04

- Behuizing is niet belangrijk, gewoon een standaard kastje.
- Voeding is ook niet belangrijk, volgens mij zijn de MWE V2's prima budget voedingen maar geen bagger, ik zou nog kunnen kiezen voor de Bronze uitvoering i.p.v. de White maar dan ga ik iets over het budget heen.
- Moederbord kom ik toch uit bij de B450 chipset, omdat X570 niet in het budget past en ook zwaar overdreven is. Van wat ik begrepen heb, zijn de MAX moederborden van MSI geschikt voor Ryzen 3000 vanuit de doos, dus vandaar die keuze.
- Processor lijkt me duidelijk, met de 3700X zit je goed qua snelheid lijkt me.
- Geheugen is 16GB maar dit zal worden geruild met 32GB uit een andere PC. Dit moet ik nog uitzoeken of het wel geschikt is voor deze PC.
- Videokaart is zwaar overdreven, maar aangezien Ryzen geen geïntegreerde videokaart heeft, heb ik bovenstaand systeem puur als voorbeeld gegeven mochten ze af en toe een spelletje willen spelen. Hierbij moet je denken aan games als Rocket League en CS:GO.

!Belangrijke opmerking bij bovenstaand systeem: De videokaart en geheugen van bovenstaand systeem heb ik gekozen, puur omdat ze bij een bepaalde winkel gunstig geprijsd zijn en ik op die manier binnen het budget blijf en een systeem heb, waar eventueel op gegamed kan worden, mocht dit wenselijk zijn, maar ik ga ervan uit van niet.

Systeem 2:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800X Boxed€ 385,-€ 385,-
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 67,99€ 67,99
1VideokaartenAsus Radeon R5 230 1GB DDR3€ 40,50€ 40,50
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 652,71

- Behuizing is hetzelfde als Systeem 1.
- Voeding is van hogere kwaliteit tenzij iemand een alternatief heeft voor hetzelfde bedrag en dezelfde kwaliteit, maar is dit echt nodig of kan ik gewoon bij de MWE V2 blijven? Desnoods de Bronze uitvoering.
- Moederbord is hetzelfde als Systeem 1.
- Processor is de iets snellere 3800X aangezien hier niet zal worden overgeklokt.
- Geheugen is hetzelfde als Systeem 1.
- Videokaart is het goedkoopste kaartje wat ik kon vinden, mochten ze zeggen dat er niet op gegamed gaat worden en de PC puur bedoeld is voor het muziek programma. Door hierop te besparen, kan ik de snellere 3800X en betere voeding nemen.

Systeem3:
1ProcessorsIntel Core i7-9700K Boxed€ 375,-€ 375,-
1MoederbordenGigabyte Z390 M€ 115,99€ 115,99
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,04€ 46,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 643,48

- Behuizing is hetzelfde als Systeem 1.
- Voeding is de MWE V2 Bronze.
- Moederbord is een goedkope Z390 variant. Ik weet niet of die goed zijn? Ik heb ook zitten kijken naar de B365 chipset en dat scheelt zo'n 30 euro, maar als ik die zou nemen, zou ik niet weten waar ik het resterende bedrag in zou moeten stoppen om het systeem te verbeteren.
- Processor is de Intel 9700K aangezien dit de enige is, die in het budget past. Ik heb ook de 9900K + B365 chipset proberen te combineren, ook al is het misschien een combinatie van niks, maar toen ging ik over het budget heen.
- Geheugen is hetzelfde als Systeem 1.
- Videokaart is niet nodig aangezien de 9700K een geïntegreerde videokaart heeft.

Wij Tweakers zullen dat laatste systeem nooit nemen natuurlijk, aangezien je voor hetzelfde geld Systeem 1 en 2 kan krijgen, maar je moet de klant toch alle mogelijke opties laten zien van zowel AMD als Intel dus vandaar Systeem 3. Mochten ze toch hardnekkig een Intel systeem willen.

Nogmaals, het gaat dus om een systeem waarmee professioneel muziek gemaakt wordt waarmee iemand zijn brood verdient, maar allemaal redelijk kleinschalig. We hebben het hier dus niet over Martin Garrix of Armin Van Buuren, maar het systeem moet wel gewoon snel en stabiel zijn want voor die jongens is het toch een redelijk groot bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:23
Het zou handig zijn als je toch achterhaalt wat de naam van de applicatie is.

Daarnaast : opslag? OS? Backups?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:05
Bedrijfsmatig dus. BTW aftrekbaar en het budget ex BTW?

3800X op dat B450 bordje lijkt mij geen goed idee ivm de wat beperkte stroomvoorziening. Tov de 3700X heeft die cpu een veel hoger verbruik terwijl de prestaties niet merkbaar hoger zijn.

Als geheugen pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK nemen want dan weet je zeker dat het werkt en de 3200 MT/s haalt.

Videokaartje vind ik niks. Zou liever een paar tientjes extra uitgeven aan pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC die tenminste niet extreem veel meer gaat gebruiken als er evt een 2e monitor op aangesloten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:48
Meer info nodig wat deze persoon precies gaat doen. Welke software, vst's, live optredens, dat soort zaken.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:45
Wordt er in dezelfde ruimte waar deze pc staat ook audio opgenomen via microfoons en dergelijke? Dan is het namelijk handig om ook even naar de geluidsproductie te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:23
Wat als de pc het begeeft? Hoe snel moet er vervanging komen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
DiedX schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:06:
Het zou handig zijn als je toch achterhaalt wat de naam van de applicatie is.
Daar kom ik op terug zoals ik zei.
Daarnaast : opslag? OS? Backups?
Wat is ermee? Opslag heb ik al genoemd. Ze hebben al een SSD. OS en back-ups regelen ze zelf. Gaat me echt alleen om het systeem.
Uszka schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:07:

Bedrijfsmatig dus. BTW aftrekbaar en het budget ex BTW?
Klopt, dat zei ik ook al maar het budget blijft rond de 650 euro en dus niet 786 euro (650 * 21%).
3800X op dat B450 bordje lijkt mij geen goed idee ivm de wat beperkte stroomvoorziening. Tov de 3700X heeft die cpu een veel hoger verbruik terwijl de prestaties niet merkbaar hoger zijn.
Niet op gelet eigenlijk, maar zie nu het verschil in verbruik inderdaad. Kan je het geld inderdaad beter in iets anders stoppen.
Als geheugen pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK nemen want dan weet je zeker dat het werkt en de 3200 MT/s haalt.
Zowel de F4-3200C16D-16GVGB als de F4-3200C16D-16GVKB staan in de QVL van dat MSI bord, dus kan niet missen, ook al zegt QVL niet altijd alles. Verschil is dat de ene single sided is en de andere double sided. Maar zoals ik zei, komt er een ander setje in deze PC dus misschien beter eerst daar even naar kijken. Met dat Crucial setje ga ik over het budget heen. Met dat G.Skill setje kom ik perfect binnen het budget bij een bepaalde winkel.
Videokaartje vind ik niks. Zou liever een paar tientjes extra uitgeven aan pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC die tenminste niet extreem veel meer gaat gebruiken als er evt een 2e monitor op aangesloten wordt.
Bedoel je de RX 560? Die loopt toch rondjes om die GT 1030? Stel dat ze toch af en toe een spelletje willen spelen tussendoor, is de RX 560 toch veel beter? En een videokaart die meer stroom gaat verbruiken zodra je er een tweede scherm op aansluit, moet je me toch eens uitleggen want daar heb ik nog nooit van gehoord.

Hoe dan ook, wat is het verbruik van deze PC? Zelfs met die RX 560 nog geen paar honderd watt. Zuinigheid en efficiëntie is niet genoemd, dus denk niet dat dat belangrijk is.
MerijnB schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:23:
Meer info nodig wat deze persoon precies gaat doen. Welke software, vst's, live optredens, dat soort zaken.
Zoals ik zei, kom ik nog terug op het programma wat gebruikt wordt. Maar wat zou je nog meer willen weten dan anders dan wat ik genoemd heb? De PC wordt uitsluitend voor dat programma gebruikt en komt gewoon in een ruimte te staan. Gaat dus niet mee naar optredens of zo. Ik weet niet of dat programma met VST's werkt.
Ayazis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:38:
Wordt er in dezelfde ruimte waar deze pc staat ook audio opgenomen via microfoons en dergelijke? Dan is het namelijk handig om ook even naar de geluidsproductie te kijken.
Nee en geluidsproductie is ook niet belangrijk.
DiedX schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:45:

Wat als de pc het begeeft? Hoe snel moet er vervanging komen?
Dat weet ik niet, maar als ze hem bij een "gewone" webshop zouden kopen onder een zakelijk account, zou dat alleen voor de BTW zijn. De garantie van de onderdelen zijn dan gewoon comfort de shop. Het is geen DELL of HP workstation met e.o.a. contract bij een ICT bedrijf, dat als ie kapot gaat er de volgende dag een nieuwe staat.

Maar ik zal wat meer info proberen los te peuteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
chim0 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:36:
Zoals ik zei, kom ik nog terug op het programma wat gebruikt wordt. Maar wat zou je nog meer willen weten dan anders dan wat ik genoemd heb? De PC wordt uitsluitend voor dat programma gebruikt en komt gewoon in een ruimte te staan. Gaat dus niet mee naar optredens of zo. Ik weet niet of dat programma met VST's werkt.
Bepaalde zaken die je als muzikant eigenlijk wil werken eigenlijk alleen betrouwbaar op een mac, vandaar dat het goed duidelijk moet zijn wat deze precies _precies_ wil.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:30
Welke pc speakers gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:45
MerijnB schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:26:
[...]

Bepaalde zaken die je als muzikant eigenlijk wil werken eigenlijk alleen betrouwbaar op een mac, vandaar dat het goed duidelijk moet zijn wat deze precies _precies_ wil.
Klein beetje offtopic misschien, maar ik ben wel benieuwd aan welke zaken je hier refereert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Ayazis schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:08:
[...]

Klein beetje offtopic misschien, maar ik ben wel benieuwd aan welke zaken je hier refereert?
Zaken als Ableton / Main stage in live situaties draaien met VST's is er eentje waarvan ik weet dat het enorm lastig is omdat onder Windows stabiel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
MerijnB schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:20:
[...]

Zaken als Ableton / Main stage in live situaties draaien met VST's is er eentje waarvan ik weet dat het enorm lastig is omdat onder Windows stabiel te krijgen.
Het gaat inderdaad om Ableton. Ik heb je reactie doorgespeeld en gevraagd om wat meer informatie over hoe ze te werk gaan.

We hebben ook deze FAQ's bekeken > https://help.ableton.com/...at-computer-should-I-buy- en https://help.ableton.com/...lti-core-CPU-handling-FAQ en kwamen tot de conclusie dat de 3700X binnen dit budget de beste optie is.

Oké, bij deze trek ik me terug en laat het aan de experts over want ik heb er duidelijk geen verstand van. Ik had puur advies gegeven op basis van die FAQ's dat het beter is om voor iets als de 3700X te gaan i.p.v. de door hun gekozen 6700K.

Zit even te appen met diegene en dit is wat hij o.a. zegt.
Yup, ik werk dus met veel vst's oftewel externe synthesizers die je los installeert

Is idd live 10

Speakers die ik nu heb zijn krk rp6 maar ik krijg adam a7x binnenkort

Pc waarop ik nu werk is een intel i7 6700 met 16 gb ram ddr4

[ Voor 29% gewijzigd door chim0 op 06-12-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
chim0 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:56:
[...]

Het gaat inderdaad om Ableton. Ik heb je reactie doorgespeeld en gevraagd om wat meer informatie over hoe ze te werk gaan.

We hebben ook deze FAQ's bekeken > https://help.ableton.com/...at-computer-should-I-buy- en https://help.ableton.com/...lti-core-CPU-handling-FAQ en kwamen tot de conclusie dat de 3700X binnen dit budget de beste optie is.
Ik heb toevallig recent (een jaar geleden ongeveer) weer eens een poging gedaan om een Windows machine hiervoor in te zetten en het uiteindelijk opgegeven. Hoop issues met latency en instabiliteit en als je dan naar oplossingen gaat zoeken kom je in een enorm woud aan shit zonder echte oplossingen (wat natuurlijk niet zegt dat het niet kan, maar met de hardware die ik toen had lukte het niet om de boel stabiel te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
MerijnB schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:01:
[...]

Ik heb toevallig recent (een jaar geleden ongeveer) weer eens een poging gedaan om een Windows machine hiervoor in te zetten en het uiteindelijk opgegeven. Hoop issues met latency en instabiliteit en als je dan naar oplossingen gaat zoeken kom je in een enorm woud aan shit zonder echte oplossingen (wat natuurlijk niet zegt dat het niet kan, maar met de hardware die ik toen had lukte het niet om de boel stabiel te krijgen).
Heb hiernaar gevraagd en dit was de reactie:
Heb deze issues wel gehad, Maar met deze pc niet echt meer

Tuurlijk, ik kan het zo gek maken als ik wil

Hij loopt nog wel eens vast

Maar tis niet super erg een probleem meer

Mwa heb macbook gehad niet helemaal mee eens

Vond die processor gaar

Ja ik wil gewoon de beste items voor die 650 euro

Met name dus processor is belangrijk
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk voor iedereen.

[ Voor 11% gewijzigd door chim0 op 06-12-2019 13:14 ]

Pagina: 1