75W gpu op Fujitsu Esprimo P520 (250w voeding)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• necessaryevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-01 09:48
Ik heb onlangs een Fujitsu Esprimo en een Geforce GTX 750 Ti OC gekocht op marktplaats. Helaas had ik me vergist in het vermogen van de videokaart (de OC versie verbruikt meer) en in de formfactor van de voeding (proprietary)

Maar... de voeding is echt maar 250W... Stel dat ik een videokaart vind die max. 75 watt trekt (limiet pci-e x16 zonder extra connector) ga ik het dan wel redden? Klopt mijn schatting?

Core i5-4xxxx (~85W)
RAM (~5W)
Chipset (~5W)
2xhdd, 3.5" (~20W)
1xssd (~0W)
fans + randapp (~20W)
GPU (~75W)

Totaal: 230W

[ Voor 42% gewijzigd door necessaryevil op 05-12-2019 23:35 ]

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-01 18:57
Qua wattage kan het wel. Alleen even specifieke model Fujitsu Esprimo googlen en kijken of het anderen gelukt is. Bij dat soort kant en klaar pc's verschilt het vaak per model of het kan / werkt. Geloof wel dat Fujitsu Esprimo behoorlijk soepel is qua upgrades.

• necessaryevil
Oké dankje. Ja ik kan het niet helemaal uit m'n hoofd zetten om een voeding of het moederbord om te bouwen... Ja het moederbord, want daar zit dus gewoon een footprint op voor een 24-pins connector. Beide moet ik niet doen, dat gaat mis...

Ik zal eens zoeken naar gpu-upgrades voor de Esprimo.

[ Voor 5% gewijzigd door necessaryevil op 07-12-2019 20:56 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heeft de 250W voeding een PCIe voeding stekker?

De voeding in je systeem zal misschien alleen 12V naar het moederbord sturen. Als dat zo is, maakt dat het relatief makkelijk om een andere voeding om te bouwen door de stekker van de bestaande voeding over te zetten en aan het solderen te gaan, met krimpkousen. Daarbij is het zaak voldoende draden te gebruiken zodat die voldoende stroom aan kunnen. Beter geen splitters toepassen. De andere voeding zal wel PCIe voedingskabel hebben, dat is een voordeel.

De lege ATX aasluiting op de printplaat moet je dan niet gebruiken, daar zit 3.3V en 5V bij die het moederbord misschien al zelf aanmaakt vanaf 12V. Je riskeert misschien ook te zwakke connecties op het moederbord voor 12V.

• necessaryevil
Nee, de voeding heeft geen PCIe stekker. Daar zit een gedachte achter, de voeding levert slechts 250W, :een pci-e x16 slot levert standaard al max. 75W, een PCI-e 4-pin stekker zou volgens de standaard ook nog eens 75w moeten kunnen leveren. Dan hou je niets meer over...

Ik had die stekker op het moederbord er ook nooit echt op durven solderen, dat is een verleiding die ik heb maar ook wel kan weerstaan. Het moederbord maakt de 3.3.v en de 5v inderdaad zelf aan. De drives worden gevoed uit het moederbord; de psu geeft die spanningen ook niet af (opschrift). Ik zie de dc-dc converters ook gewoon zitten op het moederbord.

<offtopic>
Een psu mod had ik opzich wel aangedurfd, maar ik heb besloten om het toch niet te doen. Wel even leuk om te delen wat ik heb uitgezocht. De originele voeding levert twee spanningen, 12V en 11v, die laatste is voor de stand by rail. Daarnaast is er een power_on en een power_ok signaal (signaling). Ook moeten de voedingsrails in een bepaalde volgorde opkomen, zie etiket.

Ik kan 5 methoden vinden om de pc van een krachtigere voeding te voorzien::

1. twee universele voedingen, eentje van 12v en kleintje van 11v. Die laatste wordt dan weer een mod
opzich, want er zullen weinig voedingen zijn die out-the-box 11v geven. Je zit ook nog met
signaling&sequencing...
2. Een universele 12v voeding die alleen de 4-pin pci-e voedt. Ook hier zit je met signaling&sequencing
3. Ombouw van een ATX voeding. Waarschijnlijk minder moeilijk dan methode 1 en 2. De bekabeling
aanpassen moet lukken. Ik heb overigens alleen een ATX voeding liggen met een fan aan de bovenkant,
die moet er dan op z'n kop in, want anders wordt de luchtopening afgesloten door de bovenkant van de
kast. Vereist enig boor- en zaagwerk aan de achterkant. Ook is een ATX groter, je kunt dan slecht bij de
aansluitingen op de drives en ook zit je de airflow van de casefan in de weg
4.Twee 250w Fujitsu voedingen. Je zit ook weer met boorwerk, zaagwerk en de afmetingen net zoals bij 3.
ook zijn de voedingen lastiger te vinden. Het voordeel is dat deze methode wel is getest door iemand.
5. Een grotere Fujitsu voeding. Je zit dan ook met de vindbaarheid.

Als ik het echt zou willen dan was een van deze methoden toch nog wel gelukt. Ik heb al wat ervaring, ik heb pas nog een Dell voeding omgebouwd naar ATX. Ik had toen wel het voordeel dat ik als eindresultaat een voeding met ATX-connector had. Makkelijk om te testen op een tester voor ATX psu's of op een oud moederbordje...
</offtopic>

Ik zoek wel een andere videokaart. Zovaak game ik nu ook weer niet. Ook vind ik dat OC gedoe met die videokaart niet echt elegant, de TDP gaat van 75w naar 150w, vermoedelijk ben je maar een paar maar een paar procent sneller...

Ohh... En als iemand me iets kan vertellen over de speciale displayport kaartjes van fujitsu, er zouden namelijk speciale pci-e kaartjes zijn die een extra video-aansluiting toevoegen....

Bedankt nog voor de reacties.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:41
Een GTX 1650 zou probleemloos moeten gaan mits het moederbord een whitelist heeft. Ik verwacht niet dat je heel veel meer dan 150w gaat gebruiken als die erin zit.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@necessaryevil Bedankt voor de interessante info over de voeding, ik denk dat mensen met dezelfde plannen daar wel iets aan hebben. Fujitsu heeft bijvoorbeeld tamelijk zuinige computers en mensen die een 24/7 servertje zoeken kijken hier ook naar.

Misschien kan je wel zelf iets doen met een goede (lees: ATX compatible) AC/DC 12V adapter voor de PCIe voeding. Heb je voor accessoires rondgekeken op de ftp server van Fujitsu?

• necessaryevil
hmm... Ik heb zojuist wel de displayport uitbreiding gevonden: ftp://ftp.ts.fujitsu.com/...layPort_D3213_F5000-G001/

Ik denk dat ik het zo gewoon even laat en eventueel nog een gewone 750 ti scoor..
@uszka: Ja, das een mooie kaart, maar ik denk niet dat die er al tweedehands is voor het geld dat ik er voor over heb ;-)

Dankjulliewel!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:18
Ik verwacht dat die 750 wel gaat werken.

Er staat een videokaart met een tdp van 65w op de optie lijst voor dat model. Dus dan verwacht ik dat iets meer ook wel moet lukken.

• necessaryevil
Bedankt, dit gaat goedkomen. Ik zoek nu alleen een plaatje voor een 3.5" slot. Iemand nog een idee daarvoor?
Pagina: 1