Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:49

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Avond Tweakers,

Recent heb ik een 5700XT gekocht ter vervanging van mijn 980Ti.
Performance ben ik prima over te spreken na de laatste fixes.

Helaas merk ik wel een kleine issue op @ Rocket league.
De fps met de 980Ti was vrij "aardig" stabiel op de 250 fps 1440P met zo nu en dan drops richting de 150 or so, maar nooit lang of heel diep met usage rond de 80-100%
Met de 5700XT heb ik hetzelfde gemiddelde fps met een usage tussen de 50-70% en een flink schommelende klok, maar ook veel heftigere framedrops en ook aanzienlijk langer.
Resultaat is dus dat er eigenlijk sprake is van een performance regressie naar de 5700XT van de 980Ti.

Ik vermoed dat dit komt door een combinatie van twee dingen:
  • Ik draai op dit moment een 5820K met OC naar 4.4GHz, een relatief zwakkere cpu voor high fps gaming vandaag de dag
  • AMD GPU's hebben een zwaardere per core load in DX9 titels
Zie de afbeelding hieronder
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eGAkLhJ.jpg
+ perf
https://www.userbenchmark.com/UserRun/22342983
(GPU is underclocked en undervolted tot ik Accelero Xtreme IV overzet, 660P perf is "slecht" omdat mobo max x2 doet).

Het tweede kan ik wat informatie over vinden, maar niets overduidelijk. Iemand op reddit licht dit toe.
https://old.reddit.com/r/...ore_cpu_than_amd/e4w07u1/
Of dit ook echt zo is?

Ik vroeg me af of iemand met een sterkere cpu dezelfde ervaringen heeft in Rocket league? Is een AMD processor wel een upgrade voor dit spel, of moet ik toch echt kijken naar een 9900K? Of moet ik gewoon gaan geloven aan een schone installatie?

Van wat ik kan zien is de 3000 series nou niet echt een wow upgrade kijkende naar max quad perf.

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 05-12-2019 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 21:18
Ik denk dat er iets anders aan de hand is. Je specs zijn ver boven de aanbevolen eisen voor het spel.

Heb je alles ook al nagekeken qua drivers en updates?
Heb je de oude Nvidia drivers keurig verwijderd met driver cleaner voordat je de AMD GFX drivers installeerde?
Heb je de Chipset drivers bijgewerkt?
Eventueel BIOS bijgewerkt ivm mogelijk compatibiliteit issues met je nieuwe videokaart?

Rest van je specs?
VSync als eens aangezet en kijken of dat helpt?
Heb je al uitgesloten dat er geen andere applicaties overbodig op de achtergrond draaien die drops veroorzaken?
Eventueel virusscanner die nog loopt te scannen?

Zoals je ziet zijn er te veel zaken nog niet uitgesloten om een echte conclusie te geven over het issue.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Drivers zijn verwijderd met DDU in safe mode.
Daarna vrij oude drivers geinstalleerd en daarna via catalyst geupdatet naar de laatste "optional" versie.

Chipset en bios updates zijn er (voor zover ik kan zien @ Gigabyte) niet meer vanwege de leeftijd. Ik had die een jaar of twee geleden geinstalleerd, dus denk ja?

PC hier.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-5820K Boxed€ 432,47€ 432,47
1MoederbordenGigabyte GA-X99-UD3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 XT Challenger D 8G OC€ 440,-€ 440,-
1VideokaartenGigabyte GV-N98TG1 GAMING-6GD€ 0,-€ 0,-
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster Z (retail)€ 75,30€ 75,30
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1MonitorenAsus TUF Gaming VG27AQ Zwart€ 499,-€ 499,-
1MonitorenPhilips 276E8VJSB Zwart€ 234,95€ 234,95
1KoptelefoonsHiFiMAN HE4XX (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingThermalright SilverArrow IB-E€ 0,-€ 0,-
7VentilatorenThermalright TY-141, 140mm€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenCM Storm Quickfire Ultimate (Brown switch/Red backlight)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial CT2K8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair AX860€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 206,90€ 206,90
1OverclockingArctic Xtreme IV€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.945,62

Vsync maakt het spel erg stroperig (input delay ook?) en is imo niet een optie.
Ik sluit andere applicaties af als ik rocket league speel voor maximale fps. Anders krijg ik idd zware dips.
Ik heb enkel defender, dus vermoed dat virusscanner het niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:26

Nemesizz

Untouchable

Moderne kaarten (zowel AMD als nVidia) hebben vaak het meeste profijt als ze ook gebruik maken van moderne DX of Vulcan versies, daar zijn kaarten immers voor geoptimaliseerd.

Wel was het zo dat nVidia langere tijd betere DX11 support had, door de load over meer (CPU) cores te spreiden, terwijl AMD de load op 1 core gooide (al is dat volgens mij sinds de Radeon 5700 niet meer het geval).

DX10 of lager hadden volgens mij geen profijt daarvan (dus heb ook sterk m'n twijfels over dat linkje naar Reddit). Die multi-core load was volgens mij echt alleen DX11 (en vanaf bepaalde serie kaarten).

Je ziet het ook soms dat oudere kaarten nog best mee kunnen komen in oudere games tov nieuwe kaarten. Maar dat nieuwe kaarten vaak aanzienlijk beter presteren in nieuwe games omdat die gebruik maken van features die oude kaarten niet hebben.

Zelf had ik ten tijde van m'n Radeon HD5770 (omverwarring te verkomen met de veel nieuwere 5700XT), ook problemen met sterk flucterende clockspeeds. De kaart past de snelheid aan afhankelijk van de load, leuk en aardig voor energieverbruik/warmte, maar geeft met minder zware games het probleem dat de framerate te wisselend is (consistente framerate is beter dan hoge pieken en diepe dips).
Wat bij mij toen redelijk hielp is de clocksnelheid vast zetten. Nu werken clockspeeds van moderne kaarten wat anders dan bij dat ding van mij (die had echt 3 of 4 vaste waardes, terwijl moderne kaarten veel dynamischer omgaan met hun clockspeed en vaak ook 'boost' functies hebben).

Nu doe ik zelf niks meer met overclocking dus hoe dat in te stellen is op moderne kaarten weet ik helaas niet. Maar zorgen dat een kaart niet constant van snelheid wisselt kan al misschien een oplossing zijn om die frame-dips tegen te gaan.

Snellere CPU cores kan helpen, maar denk ook dat een snelle moderne videokaart voor oudere games (of oudere API's) uiteindelijk niet veel gaat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Hmm, als ik het zo zie (eerste afbeelding) komt het vooral door een CPU bottleneck geintroduceerd door een nieuwere gpu.

Ik zoek niet naar meer perf in rocket league, enkel freesync en vergelijkbaar is goed genoeg.

Maar ik zal iig wel proberen kloks te locken. Meen te herinneren dat dit een grote issue was in modded mc.