Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 11:25
Ik zoek advies voor een upgrade van mijn videokaart of wellicht meer
Heb een aantal jaar geleden een Desktop samen gesteld (met hulp van een aantal tweakers hier op het forum). Ik gebruik de desktop voor dagelijks gebruik, Office, Internet, YouTube and wat games. Dit gaat voor mij wel prima op een 24"scherm. Maar de kinderen spelen wat zwaardere spellen en mopperen dat de videokaart niet meer voldoet. nu wil ik ook graag mijn 35"scherm gaan gebruiken die ik ook zakelijk gebruik zodat ik niet meer aparte schermen heb.
dus voor de duidelijkheid heb ik mijn werk laptop en desktop op 1 scherm 35" (BenQ EX3501R) aangesloten.
Nu heb ik het probleem erger gemaakt omdat de games er nu helemaal niet meer eruit zien (strepen) of niet meer te spelen zijn (te traag en blokkerig) 8)7

tussen de 200 en 300,-
rond de 250,- ? (is dat realistisch).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren? monitor heeft freesync dus denk dat het handig is als de videokaart deze ondersteund.
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons (ik sta open voor alles).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
allround maar wordt ook veel voor games gebruikt (voornamelijk shooters)

Is een upgrade van de videokaart een oplossing voor mij? en zo ja naar welke zou ik dan moeten gaan kijken? of zal ik wat meer componenten moeten upgraden/vervangen? (Ik heb de configuratie erbij gezet)
Ik hoop dat iemand me de juiste richting op kan helpen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 240,79€ 240,79
1MoederbordenASRock B85M Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 106,99€ 106,99
1BehuizingenCooler Master N300 (KKN1, closed)€ 47,45€ 47,45
1MonitorenBenQ EX3501R Zilver, Zwart€ 589,88€ 589,88
1MuizenLogitech G502 Proteus Spectrum€ 58,45€ 58,45
1Geheugen internCrucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSamsung SH-224DB Zwart€ 0,-€ 0,-
1VoedingenAntec VPF Series 450W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.289,52

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

het is vrij nutteloos om een gpu te upgraden op deze set. begin eerst eens met: pricewatch: AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed, pricewatch: ASRock B450M Pro4 html pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB. wil je toch de gpu eerst, dan GTX1660 Super

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Dankje wel.

Mijn hoop was dat ik alleen maar een videokaart moet vervangen
Maar OK.. soms zit het mee en soms tegen. Toch nog wat vraagjes.
Bedoel je dat mijn probleem niet zozeer bij de videokaart ligt maar bij de andere componenten? Of zijn ze allemaal vervanging toe?

Als ik de door jou voorgestelde componenten vervang zou de GtX1660 nog steeds de beste keus zijn of is dat alleen de beste keus als ik begin bij de videokaart en later pas de rest doe. Wat financieel mijn voorkeur heeft. Maar wil wel voorkomen dat ik volgend jaar de videokaart moet vervangen. En kan dan misschien overwegen om ze allemaal te vervangen.

Nog even over de videokaart. Is het voor mij niet verstandiger om naar een kaart te kijken die FreeSync ondersteund? Vanwege de monitor. En in welke richting zou ik dan moeten kijken (merk, type, etc)

Sorry voor de vele vragen. Moet er weer even inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:21
DE 280X Is een rebrand van een rebrand, is inmiddels redelijk gedateerd.

Integenstelling tot het bericht hierboven. Ben ik van mening dat je met een betere videokaart, (niet te highend ivm huidige voeding) een heel end gaat komen. Deze CPU heeft nog wel wat pit in zich om even mee te gaan.
GTX 1660 (super) is een prima keus
Link : https://gpu.userbenchmark...vs-AMD-R9-280X/4038vs2192

Where ever you go, there you are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:23
De kinderen gaan gamen op die ultrawide 3880x1440 monitor?

En welke 'zwaardere' spellen heb je het over?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Het hangt sterk af van welke games je (kinderen) gaat draaien. Sommige games zijn CPU intensief en die zullen nooit heel erg soepel gaan draaien, maar veel games leunen vooral op de GPU, en dan heeft een upgrade zeker zin.

Dus, welke games?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:53

vectormatic

Warlock of the doorlock

wat @EMP en @NitroX infinity zeggen, welke spellen hebben we het hier over? Het kan best zijn dat die i5 het nog prima trekt, maar de ultrawide 1440p monitor gewoon te zwaar is voor de 280x

@rikm de 280x is een rebranded 7970, dus slechts een enkele rebrand. de dubbele rebrand in die tijd was de 7850 > 270 > 370x

En een 280x is voor 1080p nog helemaal niet hopeloos, tenzij je de laatste releases op hoger dan low wil spelen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Ik zelf vind het leuk om fallout 76 en borderlands 3 te spelen en de kids zijn meer van de call of duty en dergelijke.
Als de kwaliteit van de spellen iets naar benden gezet moet worden dan is dat maar zo. Nu zijn ze niet meer te spelen op de laagste kwaliteit. Fallout 76 geeft vaak strepen en wordt erg blurry en is een vertraging bij snelle acties erg waarneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Ik snap dat de 35 inch monitor het probleem erger heeft gemaakt.
Ik kan er ook weer een 24 inch naast zetten en nog even op 1080p spelen.
Maar als ik met een niet al te dure aanpassing de 35inch kan gebruiken. Dan heb ik dat er voor over..

Als het mogelijk is dan dit jaar investeren in een goede videokaart en volgend jaar kijken voor verdere upgrades.
Maar dit moet wel mogelijk zijn natuurlijk.

Nog even over de freesync is het verstandig om een kaart uit te zoeken die dit ondersteund of is het effect te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

casper4253 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:30:
Dankje wel.

Mijn hoop was dat ik alleen maar een videokaart moet vervangen
Maar OK.. soms zit het mee en soms tegen. Toch nog wat vraagjes.
Bedoel je dat mijn probleem niet zozeer bij de videokaart ligt maar bij de andere componenten? Of zijn ze allemaal vervanging toe?

Als ik de door jou voorgestelde componenten vervang zou de GtX1660 nog steeds de beste keus zijn of is dat alleen de beste keus als ik begin bij de videokaart en later pas de rest doe. Wat financieel mijn voorkeur heeft. Maar wil wel voorkomen dat ik volgend jaar de videokaart moet vervangen. En kan dan misschien overwegen om ze allemaal te vervangen.

Nog even over de videokaart. Is het voor mij niet verstandiger om naar een kaart te kijken die FreeSync ondersteund? Vanwege de monitor. En in welke richting zou ik dan moeten kijken (merk, type, etc)

Sorry voor de vele vragen. Moet er weer even inkomen.
Je kunt nu de GTX 1660 Super kopen en later upgraden van je set. Ik zou nu niet een krachtiger GPU kopen met je i5.(1660 Super komt +- overeen met GTX1070)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:23
https://www.techpowerup.c...adeon-rx-5700-red-dragon/

Als ik naar de 1440p resultaten kijk in die review en in gedachten houd, dat ze een i9-9900K @ 5GHz hebben gebruikt daarvoor, dan denk ik dat je minimaal een RX 5700 + R5 3600 nodig hebt voor 1440p ultra wide, zelfs met lagere instellingen.

Als je 'goedkoop' wilt doen; Voor 1080p een tweedehands i7-4770/4771/4790 (~€60), een upgrade naar 16GiB geheugen (ook tweedehands, ~€15 voor 2x4GiB en ~€30 voor 2x8GiB DDR3-1600) en een tweedehands RX 570 4GiB (~€80) of RX 580 8GiB (~€130).

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Voor deze resolutie heb je wel een krachtige videokaart nodig ja, het zijn een hoop pixels om aan te sturen.

Je zult sowieso een nieuwe videokaart nodig hebben, een RX 5700 of RTX 2060 bijvoorbeeld. Daarmee zul je zo rond de 60FPS halen op 4K (volgens de link van @NitroX infinity

Je huidige i5 is niet zo snel als de CPU's van nu, maar hij zeker nog niet outdated. Hij heeft een vergelijkbare Passmark score met de i3-7350K, welke gemiddeld zo rond de 60FPS haalt op Battlefield V, en dat is dan de zwaarste use case van je games zo te horen.

Ik zou eerst een GPU kopen, en mocht je dan de performance nog niet goed genoeg vinden, dan pas de andere delen upgraden. Met een RX 5700 zit je prima in de freesync range van je monitor, dus dat zal er goed uitzien. De RTX kan onder bepaalde voorwaarden tegenwoordig ook freesync, maar dat zou je even goed moeten uitzoeken.

Ps. als je voor een zwaardere videokaart gaat, bereken ook even goed of je 450W power supply dan genoeg is.

[ Voor 17% gewijzigd door EMP op 06-12-2019 14:39 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Top. Ik heb dit weekend wat uit te zoeken. Ik ga de voorstellen even dieper bekijken en de specs lezen. Een voeding is nog niet zo vreselijk duur. Maar eerst even lezen en vergelijken wat voor mij de beste oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

casper4253 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:18:
Top. Ik heb dit weekend wat uit te zoeken. Ik ga de voorstellen even dieper bekijken en de specs lezen. Een voeding is nog niet zo vreselijk duur. Maar eerst even lezen en vergelijken wat voor mij de beste oplossing is.
Je krijgt gewoon beeld op je wide 1440p. je bent beperkt met de oude set CPU-MB-RAM, maar 1660 Super is je beste keuze nu. dat je niet het maximale uit het scherm kunt halen zegt niets verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 06-12-2019 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casper4253
Hackus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:19:
[...]

Je krijgt gewoon beeld op je wide 1440p. je bent beperkt met de oude set CPU-MB-RAM, maar 1660 Super is je beste keuze nu. dat je niet het maximale uit het scherm kunt halen zegt niets verder.
Dankje wel,

bedoel je dat RX 5700 te zwaar is voor mijn systeem (op dit moment)?
Zou het wel een betere keuze zijn als ik de moederbord, CPU en Mem vervang.
Hij is wel een stuk duurder trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

casper4253 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 01:48:
[...]

Dankje wel,

bedoel je dat RX 5700 te zwaar is voor mijn systeem (op dit moment)?
Zou het wel een betere keuze zijn als ik de moederbord, CPU en Mem vervang.
Hij is wel een stuk duurder trouwens.
Als je in twee delen gaat upgraden is dit nu de best keuze. Je hebt al een scherm en het maakt niet uit dat je niet een RTX2080 erbij hebt. je moet roeien met de riemen je hebt.

Pagina: 1