AVG en newsletter opt-in (met sluikreclame)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:48
Beste tweakerts,

Wil mijn members op mijn website een monthly newsletter service aanbieden. Echter, ik heb deze service bij de registratie nooit specifiek benoemd en moet daarom iedereen een mailtje sturen of ze ingeschreven willen worden. Ik houd dan (en nu ook al met nieuwe klanten) bij wanneer ze akkoord zijn gegaan.

Mijn vraag nu is, hoe ver mag je gaan qua extra informatie voorziening bij de vraag of ze de newsletter willen krijgen in de toekomst. Mag je alleen het noodzakelijke vragen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mailerlite.com/assets/blog/science-news.png

of zou je bijv nog een korte aanhef mogen gebruiken om e.e.a. onder de aandacht te brengen?
Bijv, iets als;
Dear customer X,

It has been an amazing year with lots of exciting features like X, Y and Z. To stay updated, please sign up to our newsletter and receive 100 free credits. Don't worry, if you change your mind, you can unsubscribe at any time, free of charge.
Op deze manier vraag ik om een opt in maar heb ik toch stiekem een beetje reclame al gemaakt.
Mag dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:11

Killjoy

Klingon lawn products

Wat voor website is het? Een site van een webwinkel? Een besloten website (dus met login) waar jij de huisregels bepaalt?

Los daarvan is het voorbeeld van de opt-in die je toont, niet zo fantastisch. Zie het stukje over 'and our partners'. Mocht dat ook op jouw service van toepassing zijn, maak dan gelijk duidelijk wat die partners zijn.

Uiteraard mag je een beetje reclame maken :)

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Als je vraagt om akkoord voor newsletter, stuur newsletter en stuur dus geen ‘special offers’. Vraag daar apart om. (Of neem beperkt je spam op in de nieuwsbrief...) Toestemming moet specifiek zijn, dus die twee staan los van elkaar als je toestemming vraagt.

Of is je vraag of je in de mail meer mag doen (Edit: qua praten -over je eigen site waarvoor ze je mailadres hebben gegeven om in te loggen) dan alleen de vraag stellen? Beperkt als intro wat zinnen extra info lijkt me prima.

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 05-12-2019 23:06 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Killjoy schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:34:
Wat voor website is het? Een site van een webwinkel? Een besloten website (dus met login) waar jij de huisregels bepaalt?

Los daarvan is het voorbeeld van de opt-in die je toont, niet zo fantastisch. Zie het stukje over 'and our partners'. Mocht dat ook op jouw service van toepassing zijn, maak dan gelijk duidelijk wat die partners zijn.

Uiteraard mag je een beetje reclame maken :)
Hai, het is mijn eigen besloten website met login waar ik voor members een SAAS product aanbied. Die opt-in voorbeeld is inderdaad niet echt goed, ik zal dat zelf zo niet aanbieden. Het ging mij meer om de sluikreclame in de 1e paar zinnen :-)
F_J_K schreef op donderdag 5 december 2019 @ 23:01:
Als je vraagt om akkoord voor newsletter, stuur newsletter en stuur dus geen ‘special offers’. Vraag daar apart om. (Of neem beperkt je spam op in de nieuwsbrief...) Toestemming moet specifiek zijn, dus die twee staan los van elkaar als je toestemming vraagt.

Of is je vraag of je in de mail meer mag doen (Edit: qua praten -over je eigen site waarvoor ze je mailadres hebben gegeven om in te loggen) dan alleen de vraag stellen? Beperkt als intro wat zinnen extra info lijkt me prima.
Even wat extra info. Het betreft mijn eigen besloten site waar members achter een login mijn SAAS product kunnen gebruiken. Omdat ik vroeger niet heb gevraagd of ze een nieuwsbrief willen, moet ik dat alsnog gaan doen voor de bestaande klanten (nieuwe klanten krijgen die vraag al bij registratie). Het leek me handig (voor mezelf en klanten) dat ik ze even een korte update zou geven zodat ik ze extra kan prikkelen om aan te melden voor de nieuwsbrief. Alleen de vraag of ze interesse hebben voor een nieuwsbrief zal waarschijnlijk minder response krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ah, je wilt dus alleen vragen of je zelf over je eigen site waar ze al aangemeld zijn, mailings mag sturen. En dus niet zoals in dat plaatje gaan laten spammen door anderen ("partners"). Dan werd ik op het verkeerde been gezet :P

Een inleidende zin of wat lijkt me helemaal geen kwaad kunnen. 'We hebben afgelopen tijd dit en dat en zus en zo veranderd aan de site. Dergelijk nieuws zouden we je graag mailen, maar dan mag zonder toestemming niet van de lokale wetgeving. Daarom: als je op de hoogte wilt blijven, meld je aan via... We verwachten ongeveer een mail per maand te sturen.'

Als je twijfelt, laat die credits weg. Dat maakt het m.i. meer een grijs gebied dan even zeggen waarom je mails wilt versturen.

En herhaal evt. de boodschap af en toe (!) op de site zelf voor alleen (!) de mensen die niet al ja of nee hebben gezegd.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
F_J_K schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:06:
Ah, je wilt dus alleen vragen of je zelf over je eigen site waar ze al aangemeld zijn, mailings mag sturen. En dus niet zoals in dat plaatje gaan laten spammen door anderen ("partners"). Dan werd ik op het verkeerde been gezet :P

Een inleidende zin of wat lijkt me helemaal geen kwaad kunnen. 'We hebben afgelopen tijd dit en dat en zus en zo verandert aan de site. Dergelijk nieuws zouden we je graag mailen, maar dan mag zonder toestemming niet van de lokale wetgeving. Daarom: als je op de hoogte wilt blijven, meld je aan via... We verwachten ongeveer een mail per maand te sturen.'

Als je twijfelt, laat die credits weg. Dat maakt het m.i. meer een grijs gebied dan even zeggen waarom je mails wilt versturen.

En herhaal evt. de boodschap af en toe (!) op de site zelf voor alleen (!) de mensen die niet al ja of nee hebben gezegd.
Thanks! Waarom denk je trouwens dat evt credits het een grijs gebied maken? Mijn SAAS website werkt namelijk als volgt. Je krijgt bij registratie 200 gratis credits waar je een aantal analyses kunt draaien. Als ze op zijn moet je credits aanschaffen (bijv 5 dollar = 500 credits). Ik zie wel vaker dat je na aanmelding van nieuwsbrief korting krijgt op een nieuw product, valt toch ongeveer in dezelfde categorie?

En idd, ik kan zo nu en dan op de welkomst pagina voor mensen die zich nog niet hebben aangemeld (en idd nog niet specifiek hebben aan/afgemeld, das een goede!) een button tonen om zich aan te melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Red devil schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:11:
[...]
Thanks! Waarom denk je trouwens dat evt credits het een grijs gebied maken?
Omdat je die toestemming vrijelijk moet worden gegeven. Maar het zal wel meevallen hoor, zo te horen zijn die credits niet nodig in de zin dat ze ook via andere manieren zijn te krijgen. Dus is het nog prima vrijelijke toestemming. Vandaar dat ik bij twijfel en grijs gebied schreef, ik bedoelde het niet expliciet af te raden.

(En laten we wel wezen: men kan alsnog later weer opzeggen, dus nog een reden waarom het prima vrijelijk is te noemen IMHO).

Edit: ik zou overigens stellen dat het haast verplicht is om wat nieuws over je eigen site te noemen als voorbeeld van wat de nieuwsbrief inhoud. Immers kan je zonder die beschrijving niet duidelijk maken wat je eigenlijk wilt mailen :P

[ Voor 15% gewijzigd door F_J_K op 06-12-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
F_J_K schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:16:
[...]

Omdat je die toestemming vrijelijk moet worden gegeven. Maar het zal wel meevallen hoor, zo te horen zijn die credits niet nodig in de zin dat ze ook via andere manieren zijn te krijgen. Dus is het nog prima vrijelijke toestemming. Vandaar dat ik bij twijfel en grijs gebied schreef, ik bedoelde het niet expliciet af te raden.

(En laten we wel wezen: men kan alsnog later weer opzeggen, dus nog een reden waarom het prima vrijelijk is te noemen IMHO).

Edit: ik zou overigens stellen dat het haast verplicht is om wat nieuws over je eigen site te noemen als voorbeeld van wat de nieuwsbrief inhoud. Immers kan je zonder die beschrijving niet duidelijk maken wat je eigenlijk wilt mailen :P
Yes ze zouden in principe kunnen aanmelden en dan gelijk afmelden (en alsnog de credits krijgen). Goed punt, kun je weinig aan doen denk ik. En ben het natuurlijk erg eens met je laatste opmerking, nu nog een plaatje in mijn emails krijgen die niet standaard geblokkeerd wordt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Red devil schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:11:
[...]

Thanks! Waarom denk je trouwens dat evt credits het een grijs gebied maken? Mijn SAAS website werkt namelijk als volgt. Je krijgt bij registratie 200 gratis credits waar je een aantal analyses kunt draaien. Als ze op zijn moet je credits aanschaffen (bijv 5 dollar = 500 credits). Ik zie wel vaker dat je na aanmelding van nieuwsbrief korting krijgt op een nieuw product, valt toch ongeveer in dezelfde categorie?

En idd, ik kan zo nu en dan op de welkomst pagina voor mensen die zich nog niet hebben aangemeld (en idd nog niet specifiek hebben aan/afgemeld, das een goede!) een button tonen om zich aan te melden.
Goed, het is dus een combinatie van een besloten website met een daaraan gekoppelde betaalde service in de vorm van een SAAS-product.

Let erop dat jouw website en SAAS-product vallen onder de e-dienstverlening. Leidend hiervoor zijn de bepalingen in artikel 11.7 van de Nederlandse Telecommunicatiewet. Daaruit volgt dat je geen aanbiedingen voor eigen gelijksoortige diensten mag aanbieden (laat staan van anderen). Je hebt immers niet vooraf toestemming gevraagd én ontvangen.

Zolang de nieuwsbrief gaat over jouw besloten website en het SAAS-product dat jouw klanten al gebruiken, dan moet de nieuwsbrief geen probleem zijn. Maar beperk je tot actieve gebruikers, bijvoorbeeld gebruikers die in het jaar voorafgaand aan de verzenddatum van de nieuwsbrief nog ingelogd zijn geweest op de website. Bij langer dan één jaar niet-actieve geregistreerde gebruikers kun je na het inloggen bijvoorbeeld een pop-up tonen (op basis van het nog niet doorgegeven hebben van hun voorkeur).

De credits bij inschrijving maken het inderdaad tot een grijs gebied, omdat de AVG (nu wel de AVG) zegt dat toestemming (voor het gebruik van het e-mailadres voor de nieuwsbrief) vrij gegeven moet kunnen worden, én dat het onthouden van die toestemming geen negatieve gevolgen mag hebben voor de persoon. Je kunt dus argumenteren dat het niet verlenen van toestemming de persoon 20 dollarcent kost. Maar het gaat natuurlijk om een zeer laag bedrag en de gevolgen voor de persoon zijn gering.

Wees in de 'uitnodiging' voor de inschrijving heel duidelijk over wat je wil:
1) Dat ze afnemer zijn van jouw dienst
2) Je daarom hun emailadres hebt
3) Dat je ze jaarlijks een x-aantal keer een nieuwsbrief wil sturen
4) Of ze dat goed vinden (met opt-in)
5) Dat je de toestemming alleen daarvoor gebruikt
6) Een link naar je privacyverklaring
En per nieuwsbrief een opt-out mogelijkheid toevoegen.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Killjoy schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:51:
[...]

Goed, het is dus een combinatie van een besloten website met een daaraan gekoppelde betaalde service in de vorm van een SAAS-product.

Let erop dat jouw website en SAAS-product vallen onder de e-dienstverlening. Leidend hiervoor zijn de bepalingen in artikel 11.7 van de Nederlandse Telecommunicatiewet. Daaruit volgt dat je geen aanbiedingen voor eigen gelijksoortige diensten mag aanbieden (laat staan van anderen). Je hebt immers niet vooraf toestemming gevraagd én ontvangen.

Zolang de nieuwsbrief gaat over jouw besloten website en het SAAS-product dat jouw klanten al gebruiken, dan moet de nieuwsbrief geen probleem zijn. Maar beperk je tot actieve gebruikers, bijvoorbeeld gebruikers die in het jaar voorafgaand aan de verzenddatum van de nieuwsbrief nog ingelogd zijn geweest op de website. Bij langer dan één jaar niet-actieve geregistreerde gebruikers kun je na het inloggen bijvoorbeeld een pop-up tonen (op basis van het nog niet doorgegeven hebben van hun voorkeur).

De credits bij inschrijving maken het inderdaad tot een grijs gebied, omdat de AVG (nu wel de AVG) zegt dat toestemming (voor het gebruik van het e-mailadres voor de nieuwsbrief) vrij gegeven moet kunnen worden, én dat het onthouden van die toestemming geen negatieve gevolgen mag hebben voor de persoon. Je kunt dus argumenteren dat het niet verlenen van toestemming de persoon 20 dollarcent kost. Maar het gaat natuurlijk om een zeer laag bedrag en de gevolgen voor de persoon zijn gering.

Wees in de 'uitnodiging' voor de inschrijving heel duidelijk over wat je wil:
1) Dat ze afnemer zijn van jouw dienst
2) Je daarom hun emailadres hebt
3) Dat je ze jaarlijks een x-aantal keer een nieuwsbrief wil sturen
4) Of ze dat goed vinden (met opt-in)
5) Dat je de toestemming alleen daarvoor gebruikt
6) Een link naar je privacyverklaring
En per nieuwsbrief een opt-out mogelijkheid toevoegen.
Fantastisch, goede tips. Ga al die punten gebruiken. Ik kan ook nog kunnen noemen dat ze op datum X lid zijn geworden van mijn website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Red devil schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:31:
[...]

Fantastisch, goede tips. Ga al die punten gebruiken. Ik kan ook nog kunnen noemen dat ze op datum X lid zijn geworden van mijn website.
Prima idee.

Pagina: 1