Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyco
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-07 15:48
In mijn netwerk heb ik drie Asus RT-AC68U routers in een Ai-mesh netwerk. De routers zijn onderling verbonden met Cat 5e utp kabel, koper van Draka. Dicht bij mijn meterkast haal ik bedraad een 10, 255 en 22 (ping, upload, download). Op een router (deze functioneert natuurlijk niet als router maar als Ai-mesh node), verderop in het huis heb ik twee slaapkamers aangesloten. Bij de router heb ik een unshielded RJ-45 stekkertje eraan geknepen, aan de andere zijde een shielded utp wcd. Allemaal van degelijke merken. Als ik de utp kabel test dan zie ik dat alle aders goed zijn aangesloten.

Het vreemde is dat ik bij de ene slaapkamer de verwachte snelheid krijg, namelijk 11,253 en 25, en bij de andere kamer, slechts meters verder weg 12, 90 en 19.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Moet ik de wcd opnieuw aansluiten bij de kamer met de lage snelheid of de hele kabel vervangen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Laatst online: 25-01 12:49
90 mbit geeft aan dat een aderpaar niet werkt (=100mbit minus overhead etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyco
  • Laatst online: 21-07 15:48
OK. Dank voor het antwoord. Hoe kan het dan dat ik alle aders wel positief test en in de juiste volgorde? Toch maar eerst proberen beide zijden opnieuw aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Juiste volgorde, maar ook (aan beide kanten) dezelfde en correcte(!) kleurvolgorde gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:01
Als de draadvolgorde goed en aan beide kanten gelijk is kijk dan met een vergrootglas eens naar de draadjes in de plug.. Ze moeten (dicht) tegen de voorkant aan te zitten. Soms is er eentje tekort en die eindigt dan net voor het koperen mes. Als dat het geval is dan moet je een nieuwe plug op de draad krimpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik neem aan dat je de kabel getest hebt via de wcd,dus: tester-utp-wcd-utp-testretour? Als je daar inderdaad alle 8 adres correct ziet dan moet dat goed zitten.

Kijk voor de zekerheid ook naar de computer: staat die wel op gbit? Kan je een andere laptop oid proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 15:17
Ik zou ook je test wat aanpassen. In plaats van je internet hiervoor te gebruiken zou ik een groot bestand op je lokale netwerk over
en weer kopiëren als je die mogelijkheid hebt.

Bv pc naar laptop beide bedraad. Of laptop naar nas. Hoewel je dan waarschijnlijk ook geen gigabit snelheden haalt (afhankelijk van max. snelheid HDD/SSD) zie je wel meteen of je nog niet eens de 100mbit bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
superduper schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:49:
Ik neem aan dat je de kabel getest hebt via de wcd,dus: tester-utp-wcd-utp-testretour? Als je daar inderdaad alle 8 adres correct ziet dan moet dat goed zitten.
Met een standaard tester van een paar tientjes is dat geen garantie: als je de kleuren verkeerd door elkaar gegooid hebt zal je nog steeds 8 correcte verbindingen zien, maar dat geeft geen correcte gigabit verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31

lier

MikroTik nerd

Welke snelheid geeft de adapter aan waarmee hij (of zij) verbonden is? En geeft deze veel errors?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1