Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Ik heb een AMD Zen2 systeem gebouwd (mijn eerste na altijd Intel!), maar loop nu tegen problemen aan met het geheugen. Ik dacht eigenlijk dat geheugen problemen en compatibiliteit iets was van Zen1 en lager, dus heb niet echt op de QVL gelet van mijn moederbord. Ook omdat er helemaal geen Zen 2 lijst was, alleen maar van de oudere versies.

Hoe dan ook, ik heb een systeem gebouwd, met een Ryzen 3600 op een Asrock B450M Pro4 moederbord. Een nieuwe BeQuiet voeding van 650 Watt (overkill, maar ja), een Noctua koeler, een Samsung 970 Evo Plus NVME 1TB en een GTX 1050. En, daar gaat het om, 2x8GB DDR4 2666 unbuffered maar met ECC. (Kingston KSM26ES8/8ME).

Na het assembleren van het systeem, heb ik deze aangesloten en aangezet, en kreeg na enige tijd het POST scherm. Echter, telkens als ik iets in de bios wijzig en dan opsla en reboot, komt het systeem niet meer in de POST terecht. Fans draaien, maar het blijft zwart. Als ik de voedingsknop uitzet en even later weer aanzet, dan kom ik, na 1 minuut ofzo, weer in de bios/POST, maar zijn alle settings gereset. Het lijkt er dus sterk op dat er iets misgaat.
Echter, als ik helemaal de pc uitgezet heb, dan kan ik wel naar windows doorbooten en ook gewoon een zware compile taak voltooien. Maar opnieuw opstarten lukt dan op dezelfde manier weer niet.

Ik had een beetje t idee dat t misschien t moederbord defect was, maar heb eerst uiteraard alle componenten gewisseld, zover mogelijk. 1 geheugenreepje ipv 2, SSD eruit, andere voeding, geen videokaart. Uiteindelijk maar op marktplaats 2 non ECC geheugenreepjes gekocht, die wel op de QVL van Pinnacle Ridge stond, en zowaar, het werkt gewoon.

Dus ja, kan ik er vanuit gaan dat Zen 2 net zo goed kieskeurig is qua ram? Is er nog iets wat ik kan proberen?

Ik las voor t kopen op internet een post van iemand anders met exact dit geheugen die t op een x470 bordje tot 3600 kon overclocken op een 2700x, dus ik dacht dat t wel goed zat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 09:18
ECC is geheugen voor servers etc. Niet iets wat je voor thuisgebruik aanschaft.
Daarnaast 2666 qua snelheid met Ryzen, je kan te zuinig aan doen. Goedkoop is Duurkoop.
Als je de Ryzen systemen in dit topic volgt dan zie ja dat niemand die snelheid aanraadt

E-die van rond de 3200 is de sweetspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
Qua benchmarks is de geheugensnelheid niet echt van belang toch? 1 - 2% begrijp ik.
Er zijn volgens mij ook geen ECC modules boven de 2666, die zijn wat conservatiever qua snelheden.
Ik heb een homeserver die ik binnenkort upgrade naar Ryzen, en daar wil zowieso ECC gebruiken ivm ZFS. Dus ik had gehoopt compatible te zijn ivm geheugen upgraden/wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@D-dark in principe moet ecc op ryzen werken.

edit: in de pdf https://www.kingston.com/dataSheets/KSM26ES8_8ME.pdf staat niets in van unbuffered -edit2- maar volgens nog wat reports is het wel unbuffered https://forum.level1techs...-on-ryzen-at-1-35v/142332

[ Voor 89% gewijzigd door Damic op 05-12-2019 21:00 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
@Damic Klopt, moet in principe werken. Alleen lastiger om aan de praat te krijgen.
Heb je het liggen op de plank waarom niet. Alleen voor een nieuwe build is het verkeerde zuinigheid.

Wat betreft de snelheid. Gezien de manier waarop Ryzen is opgebouwd. Infinity fabric schaalt met de geheugensnelheid is de grootste winst te behalen door hogere snelheden.
Kijken we naar de oude generaties voor vergelijkingen dan is het gat tussen 2666 en 3000 a 3200 wel iets meer dan 1 a 2 % Dat laatste is eerder de winst tussen langzame en snelle timings,
Dit oude plaatje laat het mooi zien. https://www.legitreviews....t-amd-ryzen-cpus_192259/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
@D-dark Qua zuinigheid valt t wel mee hoor, ECC is een stuk duurder. ;)

Was t niet zo dat bij Zen 2, Infinity fabric meer losgekoppeld was van de geheugensnelheid?

@Damic Dat is idd de post die ik vond, voordat ik het geheugen kocht.

[ Voor 18% gewijzigd door - peter - op 05-12-2019 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bij zen2 zit de memory control in de IO-die en niet meer in de cpu die. Waardoor er dus ruimte is vrijgekomen voor een betere Infinity fabric/meer on die cache enzo van die fratsen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Anandtech heeft daar wel een duidelijke omschrijving over: https://www.anandtech.com...zen-3000-and-epyc-rome/11

Ga je boven de 3600 a 3733 Mhz dan krijg je pas dat de verhouding wordt losgekoppeld

@Damic Bedankt voor de link naar de post. dat werkt behoorlijk verhelderend.
I recently bought this memory (Kingston KSM26ES8/8ME, 8GB single-rank DDR4-2666 CL19 unbuffered ECC) for a little CAD/CAM/CNC workstation and wondered how high it would clock. Long story short, it does 3600 with 22-22-22-22-47

Wat je hier ziet is dat het mogelijk wel op 3600 draait zij het met zeer ruime en trage timings. Daar schiet je weinig mee op.

[ Voor 68% gewijzigd door D-dark op 05-12-2019 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - peter -
Nou, t probleem is opgelost! Het bleek dat de nieuwste bios nog geen AGESA 1.0.0.4 had, maar 1.0.0.3. Op een Duitse site stond een 3.85 beta bios, met 1.0.0.4, en zowaar, geen enkel probleem meer! Hij boot gewoon direct, en ook saven in bios e.d. werkt zonder vastlopen.
Dus aanrader mocht je issues hebben!

Hij draait nu ook prima op 3200Mhz, de timings zal vast niet erg snel zijn, maar ik zie wel een 20% improvement in Geekbench memory scores t.o.v. 2666Mhz. Ik ben zeer tevreden!

[ Voor 22% gewijzigd door - peter - op 06-12-2019 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:15
- peter - schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 00:38:
Nou, t probleem is opgelost! Het bleek dat de nieuwste bios nog geen AGESA 1.0.0.4 had, maar 1.0.0.3. Op een Duitse site stond een 3.85 beta bios, met 1.0.0.4, en zowaar, geen enkel probleem meer! Hij boot gewoon direct, en ook saven in bios e.d. werkt zonder vastlopen.
Dus aanrader mocht je issues hebben!

Hij draait nu ook prima op 3200Mhz, de timings zal vast niet erg snel zijn, maar ik zie wel een 20% improvement in Geekbench memory scores t.o.v. 2666Mhz. Ik ben zeer tevreden!
ja asrock is bekend om hun bricky biossen

volgende keer dus geen asrock pakken

dat is een betere aanrader om issues te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
@boyette Ah ok, ik ben altijd wel enthousiast geweest over Asrock en nooit echt problemen gehad met andere mobos van hun. Welk merk zou je aanraden?
B450M Pro4 van Asrock is ook de populairste in de pricewatch.

[ Voor 17% gewijzigd door - peter - op 06-12-2019 02:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

- peter - schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 02:17:
@boyette Ah ok, ik ben altijd wel enthousiast geweest over Asrock en nooit echt problemen gehad met andere mobos van hun. Welk merk zou je aanraden?
B450M Pro4 van Asrock is ook de populairste in de pricewatch.
Niet blind staren op een merk. Ieder merk heeft toppers en floppers. Kan zijn dat Asrock nu goede bordjes maakt, en de volgende serie rommel (of andersom).
Dit zie je ook bij andere merken, soms pareltjes van borden, en een nieuwere versie (chipset/serie) ineens dikke onbetrouwbare meuk.

Gewoon op het moment kijken als je een nieuw bord wil kopen naar wat reviews en evt gebruikers ervaringen, heb je veel meer aan dan blind gaan voor een merk.
Pagina: 1