Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen advies. Welke aanbieder & 1 of 3 fase omvormer?

Pagina: 1
Acties:

• Jimiw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-05 18:24
All,

Paar dagen terug hebben jullie me geholpen met de keuze dat ik zonnepanelen moet nemen :)

Heb inmiddels paar offertes opgevraagd maar wil even graag wat input van jullie aub.

Huidig verbruik is 2800kwh. Maar heb dit jaar huis laten voorzien van split airco units, 2de kind op komst dus de droger zal wel overuren gaan draaien en voor de vrouw misschien over jaartje ofzo een elektrische auto. Dus verbruik gaat sowieso stijgen. Dus denk zelf dat ik het dak maar gewoon "vol" gooi.

Ik denk dat 18 krap zou passen, maar in de buurt/straat zie ik meerdere huizen met 3x5 panelen. Dus heb offertes aangevraagd voor 15 panelen.
Huis is pal op het zuiden en heb vrij uitzicht. Geen dakkappelen en geen enkel belemmering links of rechts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xwa1WpijlZwo6Dz0Jruoru3Z/full.jpg

Heb nu offertes van Zonneplan en Coolblue. Beide ongeveer gelijke prijzen, na BTW aftrek tussen de 4900-5100. Beide bieden Trina solar panelen en zonneplan heeft ook panelen van DMEGC.

Nu weet ik niet of meer betalen voor "betere" panelen dan dit de moeite is. Of dat goed gewoon goed is.

Coolblue bied een 3 fase omvormer aan en Zonneplan allebei.
Waarom zou ik voor 1 of 3 kiezen? Ik zit met 15 panelen eigenlijk vol, dus met toekomstige uitbreidingen hoef ik geen rekening te houden.

Zijn Coolblue en Zonneplan beetje goede partijen? Of hebben jullie andere tips?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zoek even op coolblue of zonneplan in het duurzame energie topic en je hebt ervaringen.

18 panelen is wel net een lekkerdere Vmpp spanning op een 3-fase omvormer.
Heb je 1 of 3-fase in huis?
Kan je pannen tellen en enkele opmeten en dan hier een mooie foto met de maten erin plaatsen?
Zoiets?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qYMdw8UGFB6RNo44B79j5kR4/thumb.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jimiw
Op mijn energieafrekening staat bij aansluiting 3x25A.
Ben morgen pas thuis. Dus zal dan even tellen.

Maar met mijn verbruik is 18 niet echt heel erge overkill. 15 panelen vond ik al overkill haha

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb 30 panelen en 2500 kWh over per jaar. (tussenwoning en 1 persoontje, noord en zuid volgeplempt)

Maar ik kijk naar zoveel mogelijk opwek en direkt verbruiken.
En dat is met name in de wintertijd van belang als de warmtepomp draait.
Salderen gaat eraf binnenkort. Direkt verbruik wordt dan belangrijker
In de zomer een overschot en in de winter tekort. Echter krijg je altijd een vergoeding voor je overschot.
Die dan weer je winter tekort financieel aanvult.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2019 19:04 ]

• Jimiw
Zo dat is een serieuze hoeveelheid. Hier houd het toch echt op bij 15-18.

Nog neerwaarts om 3 fase te kiezen boven 1 fase bij 15 panelen? Of gelijkwaardig?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het kan allebei, als we het over 60 cell panelen hebben (de standaard maat en 32 Vmpp)

Zowel op 3-fase als op 1-fase
3-fase: 15 in 1 string
1-fase: 7+8 in 2 stringen.

Mooier is dan weer 72 cell, 2x1mtr en 39 Vmpp
Maar zonder maten van het dak, is dat niet te bepalen.

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 12:11
Jimiw schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:35:
Op mijn energieafrekening staat bij aansluiting 3x25A.
(..)
Maar met mijn verbruik is 18 niet echt heel erge overkill. 15 panelen vond ik al overkill haha
Nee op jouw rekening staat waarschijnlijk "tot 3x25A", omdat daar het vastrecht van afhankelijk is (1 fase tot 3x25 is gelijk).

Ik zou het dak vol gooien, omdat:
  • Je vanaf 2020 maar 1 keer in de 3 jaar BTW kunt terugvragen. Dus je kunt niet meer 9 panelen doen en dan volgend jaar weer 9 voor de BTW aftrek.
  • Voor de installatiekosten zal het niet uitmaken of jij er 9 op gooit of 18 (wel wat natuurlijk). 18 is verhoudingsgewijs goedkoper.
  • Als je later uitbreidt heb je weer een nieuw omvormer nodig of een extra omvormer (weer extra kabel trekken naar de meterkast eventueel). Dit kost extra geld (dit geldt niet als je werkt met micro-omvormers overigens).
  • Je huidige electriciteitverbruik is niet representatief voor de toekomst. Deze gaat in de toekomst stijgen door transitie naar all-electric, b.v. warmtepomp, airco, elektrische auto, inductie koken, whatever.
  • Nog maximaal terugverdienen salderings regeling komende 2 jaar
  • Na salderingsregeling maximale opbrengst in de winter. Je hebt dan teveel in de zomer, maar waarschijnlijk nog steeds te weinig in de winter
Is er iemand die nog andere argumenten weet (om dit wel/niet te doen @AUijtdehaag @Rol-Co ). Zit er een onzin argument bij??

De enige reden om dit NIET te doen is dat je volgend jaar voor hetzelfde geld meer Wp kunt kopen waarschijnlijk aangezien ze in staat zijn de efficiency op te voeren over de afgelopen 30 jaar. We zitten nu op rond de 20% en vraag is natuurlijk wanneer die efficiency curve begint af te vlakken. Nu lees ik verhalen over 44% efficiency (Google maar, verhalen uit 2012 alweer), maar het is de vraag welke nadelen daar aan zitten en wanneer dit beschikbaar is voor zeg 100 euro per paneel.

• Jimiw
traders schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:21:
[...]

Nee op jouw rekening staat waarschijnlijk "tot 3x25A", omdat daar het vastrecht van afhankelijk is (1 fase tot 3x25 is gelijk).
Zal als ik vanavond of morgen eindelijk thuis ben de meterkast open maken en kijken of ik 1 of 3 fase heb. Goed dat je het zegt.

Zal dan meteen tellen hoeveel panelen passen en gewoon meteen de max erop leggen. Die paar panelen extra zijn de kosten dan niet meer.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Meeste opbrengst ga je halen met de Steca 4200 (1-fase) en daarop een zwik panelen. Heb hier 21 panelen en dan op de StecaGrid 4200 in serie. 350V-850V MPP.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jimiw schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:20:
All,

Paar dagen terug hebben jullie me geholpen met de keuze dat ik zonnepanelen moet nemen :)

Heb inmiddels paar offertes opgevraagd maar wil even graag wat input van jullie aub.

Huidig verbruik is 2800kwh. Maar heb dit jaar huis laten voorzien van split airco units, 2de kind op komst dus de droger zal wel overuren gaan draaien en voor de vrouw misschien over jaartje ofzo een elektrische auto. Dus verbruik gaat sowieso stijgen. Dus denk zelf dat ik het dak maar gewoon "vol" gooi.

Ik denk dat 18 krap zou passen, maar in de buurt/straat zie ik meerdere huizen met 3x5 panelen. Dus heb offertes aangevraagd voor 15 panelen.
Huis is pal op het zuiden en heb vrij uitzicht. Geen dakkappelen en geen enkel belemmering links of rechts.
[Afbeelding]

Heb nu offertes van Zonneplan en Coolblue. Beide ongeveer gelijke prijzen, na BTW aftrek tussen de 4900-5100. Beide bieden Trina solar panelen en zonneplan heeft ook panelen van DMEGC.

Nu weet ik niet of meer betalen voor "betere" panelen dan dit de moeite is. Of dat goed gewoon goed is.

Coolblue bied een 3 fase omvormer aan en Zonneplan allebei.
Waarom zou ik voor 1 of 3 kiezen? Ik zit met 15 panelen eigenlijk vol, dus met toekomstige uitbreidingen hoef ik geen rekening te houden.

Zijn Coolblue en Zonneplan beetje goede partijen? Of hebben jullie andere tips?
Ik zie op de foto toch echt een opbouw of dakkapel aan je west kant of ben ik gek. ;) vergis je niet, die komt met schaduw ook bij jou.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:22:
Meeste opbrengst ga je halen met de Steca 4200 (1-fase) en daarop een zwik panelen. Heb hier 21 panelen en dan op de StecaGrid 4200 in serie. 350V-850V MPP.
Die heeft niet echt shadefix. En met die dakkapel van @Rol-Co ;)
https://pvoutput.org/comp...78&sid1=36100&dt=20191204

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-12-2019 20:08 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Eens maar is wel erg veel schaduw gok ik, of een rij huizen ervoor, in dec niet erg toch?

Aug is nog niets aan de hand
https://pvoutput.org/comp...20190822&gs=0&t=0&c=0&t=0

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klopt.
Een paar bomen/flatgebouw in de verte bij SvenSolar op de steca, gok ik....
Pak dan de hele AUijtdehaag zuid in vergelijking
https://pvoutput.org/comp...20190822&gs=0&t=0&c=3&t=0

edit: sma fanboy

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-12-2019 20:21 ]

• Jimiw
Rol-Co schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:01:
[...]

Ik zie op de foto toch echt een opbouw of dakkapel aan je west kant of ben ik gek. ;) vergis je niet, die komt met schaduw ook bij jou.
Foto van Funda van verder in de straat. Ons huis staat tussen enkel type van de foto. Vanwege straatbeeld mag er ook nooit dakkapel op, dus dat gaat bij mij nooit gebeuren.

• Rol-Co

Rol-Co

Jimiw schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:40:
[...]

Foto van Funda van verder in de straat. Ons huis staat tussen enkel type van de foto. Vanwege straatbeeld mag er ook nooit dakkapel op, dus dat gaat bij mij nooit gebeuren.
Ok, wat een weelde :) , ik kreeg zo'n onding al na een jaar.

Edit:
@AUijtdehaag
Nee ik pak juist onder vanwege de "shadefix" >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 06-12-2019 20:55 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Onder heeft geen shadefix nodig, bovenste wel iets vanwege dakkapel buren.

Maar ik ben benieuwd naar de dakmaten!
(allemaal panhaken ook volgens mij ;( )
@Jimiw Welke regio woon je? (zodat we meer gerichter kunnen sturen)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-12-2019 20:59 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dat vraag ik me af.

StecaGrid 4200 doet elke 6 minuten een global MPP scan. Zelf gemeten. Je kan ook een MPP scan handmatig forceren en op het display tonen. Volgens mij is het gewoon vergelijkbaar aan SMA, maar heeft SMA er mooie productfolders over. Het feit dat SMA er veel reclame voor maakt betekend niet dat andere fabrikanten niet een vergelijkbare (of betere) functies hebben...

Effekta 4200/5000 doet geen global MPP. Maar die heeft een MPP tracker die veel beter is op het vlak van schaduw. Effekta 4200/5000 is ook geschikt voor 15 panelen. Zeker met schaduw heb je een voordeel van de 2 stuks MPPT. EU-efficiency blijft wel wat achter op de StecaGrid 4200.

[Edit]
Scan duurt 1,4 seconden bij de StecaGrid 4200.

• Jimiw
[b]

Maar ik ben benieuwd naar de dakmaten!
(allemaal panhaken ook volgens mij ;( )
@Jimiw Welke regio woon je? (zodat we meer gerichter kunnen sturen)
Dakmaten ben ik inmiddels ook benieuwd na haha. Hopelijk morgen thuis als de zon nog schijnt.

Ik woon in Tilburg. Dus als jullie iemand kunnen aanraden in Noord Brabant hoor ik het graag

• Jimiw
Zo eindelijk een keer met daglicht thuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QdO29hkZE8I0d3grGRoKmPXS/full.jpg

28 pannen breed
23 pannen hoog
maar een vak van 4x6 pannen waar een pijp zit. Dus die kan niet benut worden.

Alvast bedankt voor de te nemen moeite iedereen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt aan de andere kant geen dakraam ofzo?
Dan kan je nog even van pan tot pan meten, zodat we het uit kunnen rekenen.

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59

BlueTooth76

Let the sun shine!

Jimiw schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:45:
Zo eindelijk een keer met daglicht thuis.

[Afbeelding]

28 pannen breed
23 pannen hoog
maar een vak van 4x6 pannen waar een pijp zit. Dus die kan niet benut worden.

Alvast bedankt voor de te nemen moeite iedereen.
Als het een ventilatiepijpje is kan er ook een ventilatiepan onder, heb ik hier ook gedaan, past er een paneel op die plek, ziet er ook mooier uit dan zo'n lege plek.

Wat betreft "het dak volleggen" zou ik dat wel doen. Je kan het maar 1x goed doen, over 5 jaar panelen erbij leggen is eigenlijk geen optie omdat je dan met kleur- en maatverschillen zit en er 2x werk van hebt.

Als je het van je laatste geld doet ligt dat natuurlijk anders dan wanneer je spaarrekening tegen de plinten klotst.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CkgMRMY.png
AUijtdehaag schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:49:
Je hebt aan de andere kant geen dakraam ofzo?
Dan kan je nog even van pan tot pan meten, zodat we het uit kunnen rekenen.
En beneden de breedte van hart regenpijp tot hart regenpijp meten ;)

[ Voor 34% gewijzigd door BlueTooth76 op 08-12-2019 12:24 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• AUijtdehaag
  • Niet online
Na enige speurtocht, zie ik bij een van de buren dat er 18 op liggen. 3*5 portrait en nog 3 erboven
Misschien passen er 19 ook wel daar, maar ze wilde het symmetrisch houden denk ik.

Dus 19x (18x) deze.
Of je neemt 14 x 370 Wp, 2x 1 mtr panelen.

Had je 3-fase in huis? Fototje meterkast?
18x yingli 310 Wp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CXCHUaHsgY2sHNITfFgSyPZU/thumb.jpg

Edit: 15 panelen kan ook natuurlijk, maar het is erg verslavend dat PV. En ik wil niet dat je spijt krijgt, dat je het niet gedaan hebt. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-12-2019 13:20 ]

• Jimiw
AUijtdehaag schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:00:
Had je 3-fase in huis? Fototje meterkast?
Dit is uit de meterkast. Ben niet thuis, maar zal tussen de regenpijpen morgen even meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A9TDu17VnIJHQwyIs6jP6fQm/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gbi9NOZ0O4D7PFssdRSDy7B5/full.jpg

Als ik op Landis Gyr E350 zoek zie ik dat ZCF110 (wat ik heb) 1 fase is.

[ Voor 8% gewijzigd door Jimiw op 08-12-2019 16:51 . Reden: Toevoeging mbt fases ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je hebt dus 1-fase.

Ook geen probleem.
Dan 18 panelen (2 strings van 9 panelen) op een 1-fase 5000 watt omvormer. (wel is dan 3x 4 mm2 AC draad aanbevolen van meterkast naar omvormer)
En dan plaats je zo eentje: https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html

Ombouw naar 3-fase zou ook kunnen met een 3-fase hoofdschakelaar. Maar dan zit het kastje meteen vol.
https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html
Ik heb gewoon 2 kasten naast elkaar geplaatst.
En dan moet er 5x 2,5 mm2 naar de omvormer

• Jimiw
Bedankt allemaal.

Heb nog wat andere topics gevolgd en heb besloten niet in zee te gaan met Coolblue of Zonneplan.

Heb nu offerte uitgezet bij Solar-bouwmarkt. Een snelle rekensom zou beteken dat dat minimaal 1000,- goedkoper is en dan A kwaliteit omvormer.

Heeft het nog veel meerwaarde om extra te investeren en alle panelen te voorzien van micro omvormers? Of in een situatie zonder schaduw is dat gewoon geld weggooien?

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:59

BlueTooth76

Let the sun shine!

Jimiw schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:34:
Bedankt allemaal.

Heb nog wat andere topics gevolgd en heb besloten niet in zee te gaan met Coolblue of Zonneplan.

Heb nu offerte uitgezet bij Solar-bouwmarkt. Een snelle rekensom zou beteken dat dat minimaal 1000,- goedkoper is en dan A kwaliteit omvormer.

Heeft het nog veel meerwaarde om extra te investeren en alle panelen te voorzien van micro omvormers? Of in een situatie zonder schaduw is dat gewoon geld weggooien?
Ik weet wel dat je dan voor iedere defecte micro-omvormer het dak op kan.
En in een situatie zonder schaduw geheel overbodig ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Jimiw
BlueTooth76 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:50:
[...]

Ik weet wel dat je dan voor iedere defecte micro-omvormer het dak op kan.
En in een situatie zonder schaduw geheel overbodig ;)
Dat is een helder antwoord. Wachten op de offerte nu en dan het dak op :)

• Jimiw
Goedeavond iedereen,

Zojuist mijn offerte ontvangen van Solar-Bouwmarkt. Benieuwd wat jullie van de product keuzes vinden.
Heb offerte gevraagd voor 15 panelen, de vrouw vind het spuuglelijk als er oneven panelen liggen. Dus tja... dan word het 3x 5 haha.
Zonnepanelen:
15x Munchen Solar 320WP Full Black Default

Omvormer:
Goodwe GW3600D-NS

Bevestiging:
ClickFit EVO 5 Panelen Portrait op Horizontale rails Afwerking: Zwart

Prijs is echt scherp, zeker als je vergelijkt met Zonneplan of Coolblue. Maar de vraag nu is zijn het ook goede panelen/omvormer of moet ik vragen om een offerte met "premium" producten

• AUijtdehaag
  • Niet online
en voor de vrouw misschien over jaartje ofzo een elektrische auto.
Mooi.
Doe dan maar 3 panelen minder. :? :>

Edit: Ik zou er dan 20 leggen...en deze eronder (indien mogelijk)

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2019 19:11 ]

• Jimiw
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:08:
[...]

Mooi.
Doe dan maar 3 panelen minder. :? :>

Edit: Ik zou er dan 20 leggen...en deze eronder (indien mogelijk)
Zal nog wel eens op de vrouw inpraten komende dagen :)

Advies over de gekozen merken door hun? Goed/ok/crap?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zal prima zijn.

(maar ik heb panasonic hit kuro en SMA als voorkeur. 20 kuro wordt dan 2x 10 op een 3-fase SMA. Is wel 1590 x 1053 als maat, dus niet standaard. 10 kuro is 590 Vmpp, dus ideaal voor de 3-fase SMA)

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-12-2019 19:39 ]

Pagina: 1