Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:26
Ik ben op zoek naar een oplossing voor een probleem. Ik schets eerst even de situatie:

Huis: Nieuwbouwhuis van 2 jaar oud
CV Ketel: Nefit Trendline CV-ketel CW5 + Nefit Ventiline Warmtepomp
Thermostaat beneden: Nefit ModuLine Easy
Thermostaat badkamer: Honeywell round ??
Verwarming beneden: vloerverwarming
Verwarming badkamer: vloerverwarming + designradiator er bij
Verwarming overige ruimtes boven: radiatoren

De situatie is nu als volgt: al 2 jaar aan het rommelen. Badkamer wordt maar niet warm. Mogelijke benoemde oorzaken die genoemd zijn zijn: te veel warmte beneden doordat er continu geleefd wordt, er veel ramen op het zuiden zitten én doordat de isolatie dermate goed is. Hierdoor draait kachel vrij weinig en komt badkamer (die op het noorden zit) niet op temperatuur.

Actueel gasverbruik is 600 tot 800 m3 per jaar voor een groot huis, dus dat de kachel weinig aansluit is correct. Ik zoek echter wel een oplossing zo onderhand. Want de radiatoren boven worden echt nooit meer dan lauw en de badkamer komt nooit boven de 18 graden uit (vaker 17 dan 18).

De installateur vervangt momenteel de Nefit ModuLine Easy door een simpele Honeywell round radiator om te zien of het probleem veroorzaakt wordt door de Nefit ModuLine Easy. Volgens hen geeft deze vaker problemen in de afstelling.

Als dat zo is wil ik een nieuwe thermostaat die me ondersteund bij mijn (volgens mij) vrij basiswensen:
- Programma in kunnen stellen
- Vakantiestand
- Instellen via mobiel
- Energiezuinig
- MOET HET HUIS WARM KRIJGEN :P

Zijn er mensen met tips? Want zoals te lezen is is er al best een hoop duidelijk en veel geprobeerd. Maar de oplossing lijkt nog niet voor handen als ik ga lezen over zelflerende thermostaten dan zie ik héél veel tekst, maar gevoelsmatig wil ik die ongein helemaal niet. Ik wil niet tegen mijn thermostaat praten, ik wil geen abonnement bij mijn thermostaat enz. enz.. Ik wil gewoon een basisapparaat (wat er netjes uit ziet).

Iemand een tip m.b.t. waar ik nu goed aan zou doen? Waar moet ik me in verdiepen?

Alle reacties

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:10
Heb jij niet gewoon zoneverwarming nodig? Zolang het beneden warm genoeg is, komt er simpelweg geen vraag aan je ketel, en gebeurt er in andere kamers niet. Eigenlijk heb je dus ook een thermostaat in de badkamer nodig.

• MiKeZZa
borft schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:39:
Heb jij niet gewoon zoneverwarming nodig? Zolang het beneden warm genoeg is, komt er simpelweg geen vraag aan je ketel, en gebeurt er in andere kamers niet. Eigenlijk heb je dus ook een thermostaat in de badkamer nodig.
Ja, die heb ik dus ook. Alleen die stuurt (zoals ik het me heb laten uitleggen) de ketel niet aan. Dat doet alleen beneden.

Ik moet overigens zeggen dat de vervangende thermostaat er nu 4 uur op zit en zo warm is het nog nooit geweest in de badkamer. Dus gevoelsmatig klopt het verhaal over de Nefit Easy wel voor 100%.

De vraag is nu dus alleen; heb ik zoneverwarming nodig of valt alles op zijn plaats als ik een functionerende thermostaat heb :D

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:10
Als ik het goed lees heb je dus 2 zones.
Dat gaat niet echt goed werken als je een modulerende thermostaat pakt.
Je hebt 2 thermostaten nodig die aan/uit signaal sturen, kunnen slimme thermostaten als Nest of Tado ook.
Eventueel kun je nog een Nefit AM10 module bij nemen, maar is niet perse nodig.

• borft
MiKeZZa schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:29:
[...]

Ja, die heb ik dus ook. Alleen die stuurt (zoals ik het me heb laten uitleggen) de ketel niet aan. Dat doet alleen beneden.

Ik moet overigens zeggen dat de vervangende thermostaat er nu 4 uur op zit en zo warm is het nog nooit geweest in de badkamer. Dus gevoelsmatig klopt het verhaal over de Nefit Easy wel voor 100%.

De vraag is nu dus alleen; heb ik zoneverwarming nodig of valt alles op zijn plaats als ik een functionerende thermostaat heb :D
Als je zoneverwarming hebt, dan wordt de ketel gestuurd door vraag. Dat betekent dat als er warmtevraag in een willekeurige zone is, dat de ketel aan moet slaan, en warmte moet leveren tot die zone op temperatuur is (waarbij je per zone, onafhankelijk, de temperatuur kan instellen).

Als alleen de thermostaat beneden de ketel aan kan laten slaan, heb je dus zoneverwarming met maar 1 zone ;) En dan gaat de ketel natuurlijk nooit reageren op warmtevraag in andere zones.

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Kan je het debiet naar de badkamer niet verhogen? Het lijkt alsof er gewoon te weinig naar je badkamer loopt om het daar warm te krijgen.

• MiKeZZa
Bedankt voor jullie antwoorden @marvinvanloenen, @borft en @brambo123.

De huidige situatie is dat het stukken beter gaat; badkamer wordt fors warmer. Maar ik moet wel zeggen dat ik gevoelsmatig veel meer gas verbruik dan voorheen. Het is lastig te controleren van de meters v.s. de app waar ik vroeger alle details zag. Maar ik zie nu dagwaarden die ik niet kan rijmen met mijn eerdere verbruik. De vraag is of dit helemaal goed is of niet. Ik kan me voorstellen dat dit nu eenmaal logisch is omdat er ook simpelweg meer warmte opgewekt wordt.

Wel moet ik zeggen dat me bij de badkamer 2 dingen opvallen:
1) Als de woonkamer in temp varieert (dus we draaien thermostaat 's nachts terug) dan wordt badkamer erg heet omdat de woonkamer dan lang brandt
2) Als de woonkamer stabieler is qua temp (omdat ik nogal eens vergeet hem terug te draaien nu ik geen geautomatiseerd programma meer heb) wordt de badkamer eigenlijk net niet warm genoeg.

Maar gevoelsmatig is er dus meer dan genoeg 'power' aanwezig in de badkamer, alleen hij wordt lang niet altijd aangevuurd.

Gevoelsmatig zou zoneverwarming handig zijn, dan kan de badkamer ook gewoon normaal mee bewegen qua wanneer het nodig is. Maar misschien is dit allemaal wel overdreven en regelt dit zich allemaal vanzelf als ik een nieuwe hoofdthermostaat heb die weer netjes volgens een programma werkt en zorgt dat het warm is als we wakker worden, dan gaat de badkamer ook mee tenslotte.

Is er nog iemand die voor dat laatste scenario tips heeft? Want de Nefit Easy is dus afgevallen omdat die de badkamer niet warm krijgt (vraagt te weinig aan de kachel heb ik me laten vertellen) en de huidige Honeywell is niet appgestuurd (blijkbaar is daar wel een variant van), maar die vind ik persoonlijk echt niet mooi. Ik zoek zoals gezegd qua functionaliteit:

- Vakantiestand
- Instellen via mobiel
- Energiezuinig

• borft
marvinvanloenen schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:24:
Kan je het debiet naar de badkamer niet verhogen? Het lijkt alsof er gewoon te weinig naar je badkamer loopt om het daar warm te krijgen.
Kan natuurlijk ook zijn dat de radiator in de badkamer te weinig vermogen levert. Als de radiator bv te klein is, of als de watertemperatuur te laag is, om maar wat mogelijke oorzaken te noemen.

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:10
Heb je wel daadwerkelijk een zone systeem?
Dat wil zeggen: individuele kleppen of pompen die worden geschakeld door de thermostaat.

• borft
MiKeZZa schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:15:
Bedankt voor jullie antwoorden @marvinvanloenen, @borft en @brambo123.

De huidige situatie is dat het stukken beter gaat; badkamer wordt fors warmer. Maar ik moet wel zeggen dat ik gevoelsmatig veel meer gas verbruik dan voorheen. Het is lastig te controleren van de meters v.s. de app waar ik vroeger alle details zag. Maar ik zie nu dagwaarden die ik niet kan rijmen met mijn eerdere verbruik. De vraag is of dit helemaal goed is of niet. Ik kan me voorstellen dat dit nu eenmaal logisch is omdat er ook simpelweg meer warmte opgewekt wordt.

Wel moet ik zeggen dat me bij de badkamer 2 dingen opvallen:
1) Als de woonkamer in temp varieert (dus we draaien thermostaat 's nachts terug) dan wordt badkamer erg heet omdat de woonkamer dan lang brandt
2) Als de woonkamer stabieler is qua temp (omdat ik nogal eens vergeet hem terug te draaien nu ik geen geautomatiseerd programma meer heb) wordt de badkamer eigenlijk net niet warm genoeg.

Maar gevoelsmatig is er dus meer dan genoeg 'power' aanwezig in de badkamer, alleen hij wordt lang niet altijd aangevuurd.

Gevoelsmatig zou zoneverwarming handig zijn, dan kan de badkamer ook gewoon normaal mee bewegen qua wanneer het nodig is. Maar misschien is dit allemaal wel overdreven en regelt dit zich allemaal vanzelf als ik een nieuwe hoofdthermostaat heb die weer netjes volgens een programma werkt en zorgt dat het warm is als we wakker worden, dan gaat de badkamer ook mee tenslotte.

Is er nog iemand die voor dat laatste scenario tips heeft? Want de Nefit Easy is dus afgevallen omdat die de badkamer niet warm krijgt (vraagt te weinig aan de kachel heb ik me laten vertellen) en de huidige Honeywell is niet appgestuurd (blijkbaar is daar wel een variant van), maar die vind ik persoonlijk echt niet mooi. Ik zoek zoals gezegd qua functionaliteit:

- Vakantiestand
- Instellen via mobiel
- Energiezuinig
Na nog een keer lezen, zie ik dat je vloerverwarming en een radiator in de badkamer hebt. Die zit er natuurlijk niet voor niets, gebruik je die wel? of gebruik je alleen de vloerverwarming?

• MiKeZZa
borft schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:42:
[...]

Na nog een keer lezen, zie ik dat je vloerverwarming en een radiator in de badkamer hebt. Die zit er natuurlijk niet voor niets, gebruik je die wel? of gebruik je alleen de vloerverwarming?
Uiteraard. Alleen echt warm wordt die meestal niet.
brambo123 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:41:
Heb je wel daadwerkelijk een zone systeem?
Dat wil zeggen: individuele kleppen of pompen die worden geschakeld door de thermostaat.
Geen idee. Hoe kom ik daar achter?
borft schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:40:
[...]

Kan natuurlijk ook zijn dat de radiator in de badkamer te weinig vermogen levert. Als de radiator bv te klein is, of als de watertemperatuur te laag is, om maar wat mogelijke oorzaken te noemen.
Is groot zat. Wordt echter niet vaak heel warm.
Pagina: 1