jaren 80 handheld game device, hoe heet dit systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:14
Toen ik een jaar of 6/7 was (1986/87) bestonden er een soort handheld's waar je simpele maar moeilijke spellen op kon spelen. Vaak waren het 2 beeldschermen, zoals Donkey Kong (https://i.ytimg.com/vi/HfKoEWN65Qo/maxresdefault.jpg)

Er waren heel veel soorten games en heb mij er goed mee vermaakt. Ik kan alleen niks terug vinden van die tijd hoe die systemen heten. Was geen Nintendo volgens mij, maar wat wel?

Het spel was altijd 1 level die steeds moeilijker werd, je begint bv linksonder op een positie en je hebt dan 6 moves die je kan maken voordat je een punt gehaald hebt. Dan begint het spel opnieuw en wordt het steeds moeilijker. Black/white allemaal.

Dit is een perfect voorbeeld van zo'n game toen: https://i.ytimg.com/vi/raJv6N0kSv4/maxresdefault.jpg

Iemand een idee? Kan vreemd genoeg niks vinden wat er op lijkt met google images (alleen donkey kong)

[ Voor 20% gewijzigd door TweakerVincent op 05-12-2019 16:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Game & Watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Is dat toch Nintendo...weird :D Sommige plaatjes komen erg overeen idd.

update: volgens mij toch niet. Die nintendo dingen zien er vrijwel allemaal veel geadvanceerder uit dan ik speelde. (LCD black/white games)??

[ Voor 26% gewijzigd door TweakerVincent op 05-12-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tiger anders? En zijn nogal wat variaties op dergelijke handheld LCD games namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Exorcist schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:15:
Tiger anders? En zijn nogal wat variaties op dergelijke handheld LCD games namelijk.
Ik kan daar geen vb van vinden?

Dit is echt een super goed voorbeeld van een spel: https://i.ytimg.com/vi/raJv6N0kSv4/maxresdefault.jpg

Zelfde kleuren etc. Mannetje heeft een paar mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-10 13:40
TweakerVincent schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:23:
[...]

Ik kan daar geen vb van vinden?

Dit is echt een super goed voorbeeld van een spel: https://i.ytimg.com/vi/raJv6N0kSv4/maxresdefault.jpg

Zelfde kleuren etc. Mannetje heeft een paar mogelijkheden.
Doet me denken aan van die kleine spelcomputers die je volgens mij wel eens een keer bij de Happymeal kreeg aantal jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
thanks! Maar die is het niet. Laatste plaatje wat ik poste is zo'n voorbeeld van zo'n game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 13:15
Wikipedia: Handheld game console

Mogelijk dat die hier in staat, anders is het gewoon van een minder bekend merk geweest die daarmee het ook uit bracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

TweakerVincent schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:30:
[...]

thanks! Maar die is het niet. Laatste plaatje wat ik poste is zo'n voorbeeld van zo'n game.
De game zelf doet er niet zo veel toe toch? Als dat het apparaatje is wat je zoekt is het een Game & Watch, daar zijn er ook 59 van.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:38

SeatRider

Hips don't lie

TweakerVincent schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:09:
[...]

Is dat toch Nintendo...weird :D Sommige plaatjes komen erg overeen idd.

update: volgens mij toch niet. Die nintendo dingen zien er vrijwel allemaal veel geadvanceerder uit dan ik speelde. (LCD black/white games)??
Op de beide plaatjes die je linkt in je OP staat duidelijk Nintendo en Game&Watch. Hoe kan het dat dan niet zijn?

Overigens werden die dingen door veel meer bedrijven gemaakt, denk aan Commodoor, Gakken, Cresta, Bandai, ...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalBM
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:05
Het zijn idd Nintendo Game&Watch consoles, liggen nog achter glas in het Nintendo museum NYC.
Afbeeldingslocatie: https://www.nintendonyc.com/_ui/img/carousel/hero-images/gameboy_banner_2018.jpg

Een beeldscherm koste +/- 50 HFL en dubbel was iets van 100 HFL, ik heb hier nog een donkerbruine KingKong versie en een paarse MarioBros versie.

Voor de liefhebber nog te koop online...
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Wintervacht schreef op donderdag 5 december 2019 @ 16:58:
[...]

De game zelf doet er niet zo veel toe toch? Als dat het apparaatje is wat je zoekt is het een Game & Watch, daar zijn er ook 59 van.
Ik bedoel dat alleen donkey kong er op lijkt, de rest zijn veel te modern en lijken er absoluut niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 10:46
TweakerVincent schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:40:
[...]

Ik bedoel dat alleen donkey kong er op lijkt, de rest zijn veel te modern en lijken er absoluut niet op.
Het zijn allemaal lcd spellen. De game & watch serie is het bekendste. Maar omdat ze populair waren zijn er ook heel veel clones uitgebracht door andere bedrijven. Je zal dus meer moeten herinneren van een specifiek spel om die terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
martin_v_z schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:55:
[...]

Het zijn allemaal lcd spellen. De game & watch serie is het bekendste. Maar omdat ze populair waren zijn er ook heel veel clones uitgebracht door andere bedrijven. Je zal dus meer moeten herinneren van een specifiek spel om die terug te vinden.
Ah op die manier. Dan idd clones. Maar laatste pic die ik postte is zo’n soort spel die ik super tof vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:31
TweakerVincent schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:57:
[...]

Ah op die manier. Dan idd clones. Maar laatste pic die ik postte is zo’n soort spel die ik super tof vond.
Google eens: lcd games 80's. Er zijn zooo veel van die apparaatjes uitgebracht. Als het niet een echte game&watch oid was denk dat het een speld in een hooiberg is om de juiste te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-10 18:33
https://handheldmuseum.com/

Hier heb ik al mijn eigen games terug kunnen vinden. Je moet wel een beetje creatief kunnen zoeken en je brein even laten kraken want met zo weinig informatie kom je er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helgie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2021

Helgie

Misantroop

Hypocrites must die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hier kan je sommige handheld games online spelen. Alleen je moet wel Flash inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:56
Ik heb er ook een paar gehad in '81-82-83 (ook eentje gejat in de V&D, waar ze aan de toonbank bevestigd waren zodat je er op kon spelen)
Bijvoorbeeld bovenin een vliegende bommenwerper en op de grond moest je de bommen ontwijken.
Oh, en ze waren zeker niet van Nintendo
De beroemde bruine twee-schermen openklappende Donkey Kong was van wat later (en destijds duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
TweakerVincent schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:57:
[...]

Het karakter uit het spel dat je noemt heet daadwerkelijk "mr game&watch"

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38
zetje01 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:38:
Ik heb er ook een paar gehad in '81-82-83 (ook eentje gejat in de V&D, waar ze aan de toonbank bevestigd waren zodat je er op kon spelen)
Bijvoorbeeld bovenin een vliegende bommenwerper en op de grond moest je de bommen ontwijken.
Oh, en ze waren zeker niet van Nintendo
De beroemde bruine twee-schermen openklappende Donkey Kong was van wat later (en destijds duur)
Daar had ik er ook een paar van, ja. Allemaal klonen uiteraard. Eéntje met een tankje dat naar de overkant moest rijden en waar dan bommenwerpers overheen vlogen waarvan je dan die bommen moest ontwijken, een spelletje met een kikker die naar de overkant moest springen over steeds verdwijnende lelieblaadjes, en iets met een soort barbaar die dan monsters moest verslaan die random over het beeld verschenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:40

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Ik heb nog een paar in mijn bezit, verscheidene Game & Watch, waaronder een paar van nintendo (o.a. dubbel scherm donkey kong, maar niet de oranje die bovenaan is gepost als link).
De rode in de linkerhoek van het museum, was iets met beton storten (van Nintendo, was geloof ik met Luigi)
Ook een pacman versie met een pookje ipv knoppen.
De genoemde tankje en het onwijken van bommen heb ik ook in mijn bezit (gehad, weet niet meer welke ik nog heb kunnen terugvinden uit mijn kamer van m'n ouderlijk huis. Maar ook een rode, iets met ufo's en zo had ik nog wel een paar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:56
Er was er ook zo eentje met haaien, geloof ik. En (ik dacht) een aapje dat die haaien moest ontwijken en aan de overkant zien te komen.
Die was (behalve de setting/plaatjes) precies gelijk aan de bommenwerper/tank.

Het principe was: je 'poppetje' kon 5 verschillende posities innemen en die bestuurde je met knoppen op het apparaat. Dan kwam er een vijand (bommenwerper/haai/enz) en die zorgde dat af en toe één van de 5 posities bezet was, zodat je áf ging als je daar stond.
Naarmate je langer bleef leven, ging het steeds sneller, kwamen er meer posities die je moest ontwijken, en aan het einde ging het het snelst, en was er steeds nog maar één positie waar je veilig was.
Het vallen van de bommen (bijvoorbeeld) ging ook op een bepaald ritme. Daardoor moest je zelf ook precies in dat ritme je poppetje mee-bewegen.
Van dit principe waren er verschillende spellen. Het waren eenvoudig uitziende handhelds, en vaak rood, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Dank allen, ik heb zojuist een emulator gedraaid en octopus gespeeld. Is idd het soort spel die ik zocht :D. Leuk dit, wss heb ik combinatie Game&Watch en clonen gespeeld toen ik jaar of 6/7/8 was. 2e hands zijn ze aardig prijzig zag ik dus blijf maar bij emulatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 10:46
TweakerVincent schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:59:
Dank allen, ik heb zojuist een emulator gedraaid en octopus gespeeld. Is idd het soort spel die ik zocht :D. Leuk dit, wss heb ik combinatie Game&Watch en clonen gespeeld toen ik jaar of 6/7/8 was. 2e hands zijn ze aardig prijzig zag ik dus blijf maar bij emulatoren.
Ja vooral voor de Game & Watch is er een flinke verzamelcommunity, dus die prijzen zijn erg hoog. Volgens mij vallen de prijzen van de LCD spellen die niet door Nintendo gemaakt zijn wel mee. Nintendo heeft overigens ook compilaties en remakes van een aantal Game & Watch spellen uitgebracht. O.A. op de DS en GBA kan je die vinden. (Game & Watch gallery heet die serie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
martin_v_z schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:42:
[...]

Ja vooral voor de Game & Watch is er een flinke verzamelcommunity, dus die prijzen zijn erg hoog. Volgens mij vallen de prijzen van de LCD spellen die niet door Nintendo gemaakt zijn wel mee. Nintendo heeft overigens ook compilaties en remakes van een aantal Game & Watch spellen uitgebracht. O.A. op de DS en GBA kan je die vinden. (Game & Watch gallery heet die serie)
ja die collectie en gallery heb ik net ff getest op een ds simulator. Ik heb toevallig nog een DS liggen dus zal de rom eens daarop zetten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Hier heeft Tweakers toch laatst een heel artikel aan gewijd?

video: Techjuwelen - Game & Watch - Het begin van Nintendo's handheld-dominantie

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
+3!!!

Gaaf om dat filmpje te kijken, nooit gezien.

Ook mooi om te zien hoe ze processor kracht probleem oploste in die tijd.
Pagina: 1