Welke verzekering dekt aansprakelijkheid schade door laadkab

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een elektrische auto op naam van mijn zaak (ZZP). Deze parkeer ik op een openbare parkeerplaats die door een stoep gescheiden wordt van mijn voortuin. Ik laad mijn auto op via een kabel die op de stoep ligt en afgedekt is via een kabelbrug. De Gemeente heeft schriftelijk bevestigd dat dit is toegestaan, maar dat ik wel aansprakelijk ben voor schade ontstaan door de kabel, bijvoorbeeld als iemand erover struikelt.

Nu heb ik een particuliere aansprakelijkheidsverzekering, een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een zakelijke autoverzekering (WA + Volledig Casco).

Mijn particuliere aansprakelijkheidsverzekering weet niet of zij deze schade dekken… Mijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering geeft aan dat ze de schade niet dekken. Mijn autoverzekering moet nog reageren.

Ik was benieuwd of iemand anders in dezelfde situatie dit al een keer heeft uitgezocht en wat de uitkomst van dat uitzoekwerk was?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Grt,
Mark

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Oplaadkabelgate: we've got her!

Veel succes met lezen :)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:01
Gaat ie niet bij kunnen komen, minimaal 100 posts per jaar voor toegang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:06
Directeur H. Kremer van stichting Persoonsschade van het Instituut van Verzekeraars (Stichting PIV) heeft de kwestie eens voorgelegd aan zijn ledenraad. "We konden nog geen praktijkvoorbeelden van struikelpartijen vinden, dus dit is een geheel nieuwe kwestie", zegt hij enthousiast. "De aansprakelijkheid hangt af van de situatie ter plekke. Was het daar licht of donker, lag de snoer plat op de grond? Het oordeel zal afhangen van de mate van verwijtbaar gedrag. En dan kom je volgens ons toch eerder bij de gebruiker uit dan bij de plaatser van de paal, of de gemeente als vergunningverlener."

De schade valt gelukkig wel te verhalen via de Aansprakelijkheids Verzekering Particulieren (AVP), als de automobilist de schuldige is. En bedrijven of gemeenten hebben hun eigen AV Bedrijven.
https://www.trouw.nl/nieu...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat een avontuur was dat inderdaad.

Het zal mij niets verbazen als verzekeringen bij een schade naar elkaar gaan wijzen en dat je zelf voor de schade op kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Klinkt als een aansprakelijkheidsverzekering, maar ianal.

Je zou op een vroege zaterdagmorgen een paar stoeptegels kunnen wippen en een wat meer permanente aansluiting maken natuurlijk.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je bent zelf voor verantwoordelijk maar als ik eerlijk ben, vind ik het maar armoede. Iets wat standaard zou moeten zijn (het is geen 1999 waarbij elektrisch rijden een zeldzaamheid is) en de gemeente/regering zou moeten promoten om elektrisch te rijden, mag je zelf iets in elkaar gaan knutselen om toch voor je deur tenminste de faciliteit te hebben om te laden omdat het op openbare grond staat.
Je probeert dan een oplossing te bedenken, dit om o.a. het elektrisch rijden mogelijk te maken en daarmee ook je eigen stukje comfort met elektrisch rijden te geven (dat je niet 300 meter moet lopen voor een laadpaal zoals ik moet doen) en als daaruit gevolgen ontstaan, je bent er dan voor verantwoordelijk en niet de gemeente en ik denk dat je dan bij aansprakelijkheidsverzekering zou moeten zijn.

Ik heb ook de discussie met de verhuurder en wil graag een laadpaal maar die werken niet mee, eveneens de gemeente dus ik mag zelf een oplossing gaan verzinnen om mijn hybride (gelukkig in dit geval) te gaan laden. De huurwoning heeft geen facilteiten om krachtstroom te leveren, noch ligt er een stroomkabel naar de 15 meter verderop, berging, gehuurde parkeerplaats en/of garages vanuit de woning en daarna moet er nog een kabel van 1,5 meter over de grond liggen met alle gevolgen mocht er iets gebeuren en daarmee lijkt mij de enige juiste verzekering dat dat je aansprakelijkheidsverzekering zou moeten zijn zoals ik voor mijn onderneming heb. Hier loopt ook veel handhaving dus dat kan nog een prijzig verhaal dan gaan worden als ik daarvoor nog boete krijg.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Je kunt een kabelbrug neerleggen. Dan laat je in ieder geval zien dat je je best hebt gedaan. Dat helpt wellicht bij een eventueel verweer.

Twee willekeurige links:
https://www.bax-shop.nl/a.../kabelbruggen-kabelmatten
https://www.thomann.de/nl/search_dir.html?sw=kabelbrug

Of zoals @Erasmo zegt, zelf een kabel onder de stoeptegels doorvoeren en er voor zorgen dat de stoeptegels daarna netjes recht liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door FrankHe op 08-12-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42

Yucon

*broem*

itsalex schreef op zondag 8 december 2019 @ 00:19:
Je bent zelf voor verantwoordelijk maar als ik eerlijk ben, vind ik het maar armoede. Iets wat standaard zou moeten zijn (het is geen 1999 waarbij elektrisch rijden een zeldzaamheid is) en de gemeente/regering zou moeten promoten om elektrisch te rijden, mag je zelf iets in elkaar gaan knutselen om toch voor je deur tenminste de faciliteit te hebben om te laden omdat het op openbare grond staat.
Je probeert dan een oplossing te bedenken, dit om o.a. het elektrisch rijden mogelijk te maken en daarmee ook je eigen stukje comfort met elektrisch rijden te geven (dat je niet 300 meter moet lopen voor een laadpaal zoals ik moet doen) en als daaruit gevolgen ontstaan, je bent er dan voor verantwoordelijk en niet de gemeente en ik denk dat je dan bij aansprakelijkheidsverzekering zou moeten zijn.

Ik heb ook de discussie met de verhuurder en wil graag een laadpaal maar die werken niet mee, eveneens de gemeente dus ik mag zelf een oplossing gaan verzinnen om mijn hybride (gelukkig in dit geval) te gaan laden. De huurwoning heeft geen facilteiten om krachtstroom te leveren, noch ligt er een stroomkabel naar de 15 meter verderop, berging, gehuurde parkeerplaats en/of garages vanuit de woning en daarna moet er nog een kabel van 1,5 meter over de grond liggen met alle gevolgen mocht er iets gebeuren en daarmee lijkt mij de enige juiste verzekering dat dat je aansprakelijkheidsverzekering zou moeten zijn zoals ik voor mijn onderneming heb. Hier loopt ook veel handhaving dus dat kan nog een prijzig verhaal dan gaan worden als ik daarvoor nog boete krijg.
Tja, dat is de ene kant van het verhaal. De andere is dat het veel goedkoper is om met eigen stroom te laden dan met een publieke laadpaal. Gemeentes zouden dit juist veel beter moeten faciliteren want ze bewijzen burgers hier een veel grotere dienst mee dan burgers onnodig richting publieke laadpalen te pushen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om alles gedaan te hebben zou je er ook een ledlamp op kunnen zetten zodat ie goed verlicht is.

Of gewoon de hoogte in gaan. Paal (draaibaar) in de grond, horizontaal deel er aan. Als je hem nodig hebt draai je hem over de stoep heen en kabel hangt dan aan de andere kant van de stoep omlaag bij je auto.
Struikelt niemand over en als het ding hoger dan 2,5m is loopt er ook zeker niemand met zijn hoofd tegenaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor reactie. Inmiddels heb ik uitsluitsel na veel telefoongesprekken met verzekeraars. De particuliere aansprakelijkheidsverzekering dekt de schade door ongevallen door mijn laadkabel, mits de laadkabel op de stoep goed afgedekt was door een kabelbrug of kabelmat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:08:
[...]
uitsluitsel na veel telefoongesprekken met verzekeraars
[...]
Heb je het ook zwart op wit staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja. Dat was uiteindelijk nog een heel gedoe (ABN AMRO). Via de telefoon gaven 3 verschillende medewerkers aan dat ze geen schriftelijke bevestiging konden sturen (geen brief, geen e-mail). Dat had met phishing te maken zeiden ze (daar vind ik overigens wel wat van, maar daar val ik de medewerkers niet mee lastig).

Ze gaven allen aan dat ze alle gesprekken opnamen en dat het voldoende was om de naam van de medewerker te noteren en datum en tijdstip van het gesprek.

Naast bovenstaande heb ik wel het transcript van de chat waarin de dekking bevestigd werd gemaakt. En ik heb gevraagd of ze niet via de bankmail een bevestiging konden sturen en dat bleek wel te kunnen.
Pagina: 1