Toon posts:

Duitse camper die in spanje staat importeren

Pagina: 1
Acties:
  • 2.102 views

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik wil een Duitse camper kopen maar deze staat in Spanje. De verkoper kan hem niet naar Duitsland of Nederland brengen.

Ik heb volgens mij alle sites, kantoortjes, rdw etc al gemaild en gebeld maar ben niet verder gekomen.

Ik denk dat de enige optie is heen te vliegen en dan de camper terugte rijden met Duitse kentekenplaten en de verzekering van de verkoper. (Op chassis verzekeren WA + kan dus niet omdat we geen eigenaar zijn officieel)
En hier Meteen naar de RDW.

Maar het voelt niet goed op andermans verzekering te rijden, als er wat gebeurt....

En ik vraag me af hoe ik het aankoopbedrag het beste kan betalen. Stel......ik betaal in Spanje. We krijgen inderweg een aanrijding en worden totalloss gereden, de verzekering keert uit aan de Duitse man en die houdt het. Zal wel niet, maar toch........

Pffff, iemand een idee?

Alle reacties

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:49
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:10:
Mijn vraag

Ik wil een Duitse camper kopen maar deze staat in Spanje. De verkoper kan hem niet naar Duitsland of Nederland brengen.

Ik heb volgens mij alle sites, kantoortjes, rdw etc al gemaild en gebeld maar ben niet verder gekomen.

Ik denk dat de enige optie is heen te vliegen en dan de camper terugte rijden met Duitse kentekenplaten en de verzekering van de verkoper. (Op chassis verzekeren WA + kan dus niet omdat we geen eigenaar zijn officieel)
En hier Meteen naar de RDW.

Maar het voelt niet goed op andermans verzekering te rijden, als er wat gebeurt....

En ik vraag me af hoe ik het aankoopbedrag het beste kan betalen. Stel......ik betaal in Spanje. We krijgen inderweg een aanrijding en worden totalloss gereden, de verzekering keert uit aan de Duitse man en die houdt het. Zal wel niet, maar toch........

Pffff, iemand een idee?
Als de verkoper iemand moet regelen die hem voor jullie naar NL rijdt, moet die ook op zijn verzekering rijden.

Zou sowieso pas in NL betalen, maar mededelen dat je hem gratis voor hem naar NL wilt brengen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Ja. Je hebt Europese export platen met verzekering. Die volgens mij is Spanje Frankrijk en België geldig zijn. In Nederland weer niet.

Dus op de export platen na koop naar Nederland rijden.
En op de grens over naar een tijdelijk import kenteken of als je iemand met een garage weet waar hij op bedrijfvooraad kan naar groene platen.

Op de Duitse platen rijden kan ook,. Maar niet in Nederland.
Een Nederlands ingezetenen mag niet in een auto op buitenlands kenteken rijden. Tenzij eigenaar en aangegeven bij de belastingdienst.

Tenminste die was mijn gedachte plan voor toen ik een Italiaanse auto naar Nederland wou halen om hem op kenteken te zetten en naar Spanje te rijden. Omgekeerd zou dus ook moeten lukken.

PS1. Of als hij en zijn verzekering het oke vind. De koop op de Nederlandse grens. Dus met dld platen van Spanje naar de grens.
En dan over op een tijdelijk import kenteken (nld) of groene plaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 14:32 ]

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Iets in mij roept scam.... ben je erg zeker van het geheel?

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03:35
Heb je de camper al gezien? Heb je de camper nagekeken? Hoe ben je bij deze camper terechtgekomen? Ik zou persoonlijk wel heel zeker van mijn zaak moeten zijn om een dergelijke deal af te ronden. De centen die je nu denkt te besparen kun je nog veel sneller kwijtraken.

[ Voor 48% gewijzigd door NotSoSteady op 05-12-2019 14:43 ]

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-11 11:28

Snuffel

Vroem!

Ophalen met de autoambulance.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 13:31

E-Vix

Nu met sneeuw!

Er van uitgaande dat de verkoop legit is...
De camper staat nu op Duits kenteken. Als je hem perse naar huis wilt rijden, dan is het volgens mij het beste is om in Duitsland een tijdelijk export kenteken te regelen. Dit kan op het gemeentehuis in Duitsland waarna je bij een kentekenhandel (die vaak op loopafstand van het gemeentehuis zitten) platen kunt laten maken met de papieren die je daar krijgt. Dan staat de camper op jouw naam, en dan ben je verzekerd. Je zal alleen even moeten controleren waar deze platen geldig zijn. In ieder geval zijn ze niet in NLD geldig zoals al eerder aangegeven. De politie zal je niet direct aanhouden in NLD met die platen, maar krijg je een aanrijding of een algehele controle, dan ben je flink de pineut.

Maar mij lijkt het erg veel moeite om een Duitse camper die in Spanje staat naar Nederland te krijgen. Is het zo'n goede deal dat je er zo veel moeite voor zou willen doen en geld aan zou willen uitgeven? Tripje Duitsland, vlucht naar Spanje, taxi kosten, brandstofkosten, verzekering, overschrijving, import kosten, en ga zo maar door.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Klinkt als een scam.
Of de staat van onderhoud is zo slecht dat die camper zelfs in Spanje niet verkocht kan worden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:50

Garyu

WW

Juup schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:53:
Klinkt als een scam.
Of de staat van onderhoud is zo slecht dat die camper zelfs in Spanje niet verkocht kan worden.
Er zijn genoeg redenen te verzinnen waarom iemand zijn camper daar heeft laten staan en er nu vanaf wil.
Denk aan sterfgeval, ziekte, geen geld, etc.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:10
Garyu schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:56:
[...]

Er zijn genoeg redenen te verzinnen waarom iemand zijn camper daar heeft laten staan en er nu vanaf wil.
Als je daar een goedkope stalling hebt kan het simpel weg veel voordeliger zijn om de camper daar te laten staan en zelf op en neer te vliegen.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Je kunt overigens wel een ontheffing aanvragen voor het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland (voor een beperkte tijd).

Heb er laatst naar gezocht ivm het huren van een busje die over de grens een stuk goedkoper was.

Je zou dan alleen moeten kijken of je die ontheffing ook kan krijgen op een kurzzeitkennzeigen (het duitse tijdelijke kenteken), maar ik vermoed eigenlijk van wel.
In dat geval, zou mijn idee zijn:

kurzzeit kenteken aanschaffen + ontheffing aanvragen voor een paar dagen
naar spanje vliegen
camper terugrijden

Afhankelijk van het tijdsbestek tussen terugrijden en invoeren kan het zijn dat je voor huis<->rdw nog wat moet regelen, maar dat is niet zo ingewikkeld

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11 15:20
Dit is het meest veilige inderdaad.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Kijk in ieder geval goed uit. Wat mij betreft stinkt dit zaakje.

Kijk ook uit dat je niets vervoert wat niet pluis is... je bent niet de eerste die ze er met een geprepareerd voertuig uittrekken..

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Garyu schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:56:
[...]

Kapotte motor etc ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11 14:30
Je kan hem verzekeren voor een paar dagen via:

https://www.seguropordias...11SAwWEAAYASABEgKGN_D_BwE

Waar staat die camper? Ik woon zelf in Barcelona en ken wel iemand in de buurt van Denia die even kan kijken, is het verder uit de buurt dan ken ik niet zo gauw iemand.

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:30
Een huurcontract opmaken voor de rit naar Nederland en tegelijkertijd een koopcontract op de datum waarop je in Nederland bent. Afspreken dat jij de kentekenplaten opstuurt naar de eigenaar. Eendagskenteken aanvragen voor de dag dat de camper aangeboden wordt bij RDW. Op en neer rijden op eendagskenteken (niet vergeten te verzekeren) en BPM aangifte doen en dan rustig afwachten.
Zitten nog wel wat haken en ogen aan de constructie, maar als het huur- en koopcontract goed in elkaar zitten, kom je een heel eind.

• timberleek
BvZwolle schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:33:
Een huurcontract opmaken voor de rit naar Nederland en tegelijkertijd een koopcontract op de datum waarop je in Nederland bent. Afspreken dat jij de kentekenplaten opstuurt naar de eigenaar. Eendagskenteken aanvragen voor de dag dat de camper aangeboden wordt bij RDW. Op en neer rijden op eendagskenteken (niet vergeten te verzekeren) en BPM aangifte doen en dan rustig afwachten.
Zitten nog wel wat haken en ogen aan de constructie, maar als het huur- en koopcontract goed in elkaar zitten, kom je een heel eind.
Dan mis je nog wel het stuk dat je met die huurcamper dan alsnog niet in NL mag rijden ivm buitenlandse kentekenplaten. Tenzij je die ontheffing aanvraagt.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:33

-tom-562

Oliesjeik

Dit klinkt als een scam
@Verwijderd ga je ook nog reageren, of heb je alleen een account aangemaakt om 1 vraag te stellen en verder geen informatie te geven?

Vaak bu'j te bang!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:45
Ik heb geen verstand van auto's importeren maar ik heb ergens een keer gelezen dat er in Spanje ook RDW stations zijn. Misschien is het een optie daar de auto te 'importeren' en op NL kenteken te zetten?

don't mind me

• timberleek
Pindakaas schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:07:
Ik heb geen verstand van auto's importeren maar ik heb ergens een keer gelezen dat er in Spanje ook RDW stations zijn. Misschien is het een optie daar de auto te 'importeren' en op NL kenteken te zetten?
Dat zijn alleen rdw-erkende keurstations (net als de garage op de hoek). Die kunnen apk uitvoeren, geen RDW specifieke taken.

Verwijderd

timberleek schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:04:
Je kunt overigens wel een ontheffing aanvragen voor het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland (voor een beperkte tijd).

Heb er laatst naar gezocht ivm het huren van een busje die over de grens een stuk goedkoper was.

Je zou dan alleen moeten kijken of je die ontheffing ook kan krijgen op een kurzzeitkennzeigen (het duitse tijdelijke kenteken), maar ik vermoed eigenlijk van wel.
In dat geval, zou mijn idee zijn:

kurzzeit kenteken aanschaffen + ontheffing aanvragen voor een paar dagen
naar spanje vliegen
camper terugrijden

Afhankelijk van het tijdsbestek tussen terugrijden en invoeren kan het zijn dat je voor huis<->rdw nog wat moet regelen, maar dat is niet zo ingewikkeld
Slecht advies, zeer slecht.

kurzzeitkennzeigen is een duits kenteken wat alleen in duitsland en in landen waar duitsland een overeenkomst mee heeft geldig is. Op dit moment zijn dat duitsland, oostenrijk en denemarken.

Daarnaast is het kurzzeitkennzeigen(geel logo) alleen bedoeld om naar een garage, apk te rijden of voor een proefrit na reparaties.

Voor de export hebben de duitsers een export kenteken met een rood logo, dat geldig is in de gehele europese unie.

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-11 13:02
Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:37:
[...]

kurzzeitkennzeigen is een duits kenteken wat alleen in duitsland en in landen waar duitsland een overeenkomst mee heeft geldig is. Op dit moment zijn dat duitsland, oostenrijk en denemarken.

Daarnaast is het kurzzeitkennzeigen(geel logo) alleen bedoeld om naar een garage, apk te rijden of voor een proefrit na reparaties.

Voor de export hebben de duitsers een export kenteken met een rood logo, dat geldig is in de gehele europese unie.
opzich is het goed advies alleen moet je inderdaad het exportkenteken hebben maar niet het kurzzeitkennzeigen.

• timberleek
Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:37:
[...]

Ik had begrepen dat het kurzzeitkennzeigen inmiddels europees was geaccepteerd, maar dat de belastingdienst er niet mee akkoord is en je er daarom (zonder ontheffing) niet mee mag rijden.

Dat het alleen voor transport naar garages en dergelijk is, is nieuw voor mij. Dan zou het effectief de rol van onze handelaarsplaten vervullen. Wel een omslachtig systeem dan voor een duitse garage (elke keer zo'n plaat aanvragen).

Edit: je lijkt wel gelijk te hebben idd. De voorbeelden die je tegenkomt zijn ook om idd een auto op te halen als je hem in een ander gebied koopt (in dld). ze hebben ook nog daadwerkelijke handelaarsplaten.

[ Voor 9% gewijzigd door timberleek op 06-12-2019 10:51 ]

Verwijderd

timberleek schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:48:
[...]

Ik had begrepen dat het kurzzeitkennzeigen inmiddels europees was geaccepteerd, maar dat de belastingdienst er niet mee akkoord is en je er daarom (zonder ontheffing) niet mee mag rijden.

Dat het alleen voor transport naar garages en dergelijk is, is nieuw voor mij. Dan zou het effectief de rol van onze handelaarsplaten vervullen. Wel een omslachtig systeem dan voor een duitse garage (elke keer zo'n plaat aanvragen).

Edit: je lijkt wel gelijk te hebben idd. De voorbeelden die je tegenkomt zijn ook om idd een auto op te halen als je hem in een ander gebied koopt (in dld). ze hebben ook nog daadwerkelijke handelaarsplaten.
Zover ik weet is het kenteken niet zozeer bedoeld voor handelaren maar meer voor particulieren en semi handelaren. Voor echte autozaken kent duitsland, zo ver ik weet, een handelaarskenteken.

Zover ik lees is het kentenken nog steeds niet geldig in de europese unie omdat het niet aan de europese registratie normen voldoet, je kunt immers de platen kopen zonder auto. Een ausfuhrkennzeichen is wel europees erkent.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2019 12:35 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Op tweakers verwachten een actieve deelname in de discussie wanneer je deze zelf start. Er zijn in de tussentijd al een aantal zeer relevante vragen gesteld waarop nog geen antwoord is gegeven.
Op dit moment sluit ik dit topic. Mocht @Verwijderd van mening zijn dat dit onterecht is, kan contact opgenomen worden met één van de moderatoren van Verkeer & Vervoer

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.