Wasdroger of combi

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik heb een klein huishouden (1 persoon) en ben redelijk veel weg. Als ik 1 was per week heb, is het veel. Momenteel heb ik een derdehands wasmachine, Indesit, gratis afdankertje van een vriendin. Ik woon in een appartement met buren aan alle kanten. Ik heb een kleine berging binnen, waar de wasmachine staat.

Ik heb 1 aansluiting en 1 afvoer, maar wil er ook een vaatwasser naast gaan zetten. Ik heb geen lucht-afvoer, maar volgens mij zijn er geen wasdrogers met luchtafvoer meer te koop, dus dat zou geen probleem moeten zijn. Voor het legen van het water-reservoir moet ik over de gang naar de badkamer lopen, tenzij ik het voor elkaar krijg dat hij van de afvoer gebruik gaat maken.

Nu twijfel ik of ik een losse wasdroger koop en deze boven m'n oude wasmachine zet, of een combi-wasmachine/droger koop. Ik heb een dubbele meter, dus wil het liefste 's avonds en 's nachts wassen/drogen.

Als ik was, haal ik sowieso de delicate kleding (bijv. t-shirts met opdruk) uit de was voordat ik de was ga drogen. Deze worden dus gewoon opgehangen.

Waar ik op wil letten:
* stil
* gemakkelijk te legen (bijv. het reservoir) en schoon te houden
* dat het eindsignaal niet te luid is en tot in het oneindige door gaat

Uiteraard kun je (meestal) beide functies niet gebruiken als de combi-machine stuk gaat, en is een combi duurder dan een losse (maar niet duurder dan 2 losse apparaten). Maar maakt dit een combi echt slechter?

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie? Overwegingen die ik vergeet?

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 05-12-2019 13:35 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een oudere wasmachine zal allicht ook niet het energielabel mee hebben. Maargoed, of het dan de investering waard is met 1 wasje per week?

Voordeel van combi machines is vaak wel dat ze het droger-vocht wegspoelen via de afvoer. Tenminste, mijne (eentje van Beko van 'n jaar of 2 oud nu) doet dat wel en het is geen uitzonderlijk hip modelletje. Geen reservoir om te legen, geen filters om uit te pluizen, machine houdt zichzelf opvallend schoon. Ik vindt het geniaal. Eens per half jaar knikker ik er wel een potje machinereiniger doorheen, maar dat is eigenlijk preventief.

Drogen doe ik eigenlijk niet zo veel. Dat gebruik ik meestal op de half-uur stand om droogtijd aan de waslijn van sommige dingen te beperken. 's morgens een wasje draaien en hangen, werken, 's avonds wasje droog en in de kast.
Een enkele keer heeft er wat haast en dan wordt er wel volledig gedroogd.

Centrifugeren is op topsnelheid wat luid te noemen maar dat kan je opvangen door de snelheid een standje lager te zetten in ruil voor een paar minuutjes extra tijd, eindsignaal is een kort piepsignaal wat 2x herhaalt en daarna houdt het ding z'n kop.

Kortom, ik denk dat zoiets wel wat voor jou zou kunnen zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:02
Even voor je eerste punt:
Een wasmachine met inductie maakt VEEL minder lawaai (ik was ook snachts, in ruimte naast slaapkamer, alleen die piep aan t eind dat ie klaar is maakt me telkens wakker -.- + voordeel dat er timer op zit -> klaar om 6 (anders wordt ik om 2 uur snachts oid wakker). Dus het kan ZEKER waard zijn om nieuwe te kopen (even aanbiedingen kijken).
Wat betreft droger: ik zou een losse droger doen, zodat je zeker weet dat je alle kleding die er niet in mag eruit hebt. Anders is de neiging om gewoon meteen op de knop voor drogen te duwen erg verleidelijk. Ook in drogers zijn veel verschillen: de nieuwere maken veel minder lawaai omdat ze minder zware moter nodig hebben.
Wat betreft eindsignaal: mijn wasmachine doet het 3x (meestal zit ik al bij 1e rechtop in bed, zie eerder).
Ik hang mijn was liever op aan een wasrek, dus kan niet goed meepraten over drogers, behalve wat ik zie bij anderen (opa/oma vs ouders).

Kan je niet de waterafvoer splitten, met beide een water terugslagklep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

99ruud99 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:18:
Een wasmachine met inductie maakt VEEL minder lawaai
Inductie? Is dat hetzelfde als een BLDC motor? Want dat wordt idd veel meer gemeengoed. Geen gezeur met opgebrande koolborstels en inderdaad een stuk stiller. Mijne heeft t ook, erg prettig.
(ik was ook snachts, in ruimte naast slaapkamer, alleen die piep aan t eind dat ie klaar is maakt me telkens wakker -.- + voordeel dat er timer op zit -> klaar om 6 (anders wordt ik om 2 uur snachts oid wakker). Dus het kan ZEKER waard zijn om nieuwe te kopen (even aanbiedingen kijken).
Wat betreft droger: ik zou een losse droger doen, zodat je zeker weet dat je alle kleding die er niet in mag eruit hebt. Anders is de neiging om gewoon meteen op de knop voor drogen te duwen erg verleidelijk. Ook in drogers zijn veel verschillen: de nieuwere maken veel minder lawaai omdat ze minder zware moter nodig hebben.
Wat betreft eindsignaal: mijn wasmachine doet het 3x (meestal zit ik al bij 1e rechtop in bed, zie eerder).
Ik hang mijn was liever op aan een wasrek, dus kan niet goed meepraten over drogers, behalve wat ik zie bij anderen (opa/oma vs ouders).

Kan je niet de waterafvoer splitten, met beide een water terugslagklep?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Uiteindelijk deze https://www.coolblue.nl/p...18/zanussi-zdp7200nw.html besteld, nadat telefonisch bevestigd is dat je de waarschuwingspiep vooraf uit kunt zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36
Super, niet voor een combi gegaan dus.
Ik heb een AEG combi machine, maar qua drogen is dat waardeloos. Wassen 7kg, drogen 5,5kg. De trommel van een losse droger is gewoon een flink pak ruimer dan die van een (combi) wasmachine.

Droogfunctie heb ik in 10 jaar tijd maar een paar keer gebruikt, was gaat hier gewoon aan de lijn en als machine het begeeft komt er alleen een wasmachine voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:49
Voor wat betreft de waterafvoer van condensdrogers hebben de meeste modellen de mogelijkheid om een slang aan te sluiten voor de waterafvoer die je in een afvoer kunt steken. Daardoor wordt de opvangbak niet gebruikt.
Om de afvoer te gebruiken voor de wasmachine en de droger (en ook een vaatwasser) zijn er bij de bouwmarkt zat PVC-stukken te koop voor een paar euro.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:01
99ruud99 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:18:
Een wasmachine met inductie maakt VEEL minder lawaai (ik was ook snachts, in ruimte naast slaapkamer, alleen die piep aan t eind dat ie klaar is maakt me telkens wakker)...
Dan zet je die toch uit ? Dat is het eerste wat ik doe bij die dingen.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:33

odan

The dark side is within all!

Ardana schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:34:
Voor het legen van het water-reservoir moet ik over de gang naar de badkamer lopen, tenzij ik het voor elkaar krijg dat hij van de afvoer gebruik gaat maken.
water reservoir in de wasmachine legen al eens over nagedacht?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
odan schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:24:
[...]

water reservoir in de wasmachine legen al eens over nagedacht?
Scheelt je ook nog eens wasmiddel :)

Oja.. @Ardana Heb je wel een aparte groep voor de machine ? Indien nee: zorgt dat je ze niet tegelijkertijd aanzet. Bij een warmtepompdroger niet zo'n punt, maar ik zie dat dit een condensdroger is en dan kan het wel een issue zijn. Even aansluitwaardes optellen en kijken of je de 3680 overgaat.

[ Voor 41% gewijzigd door Korvaag op 09-12-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@Korvaag iets verderop leg ik uit dat ik m uitzet en daarom de timer gebruik.
En hoezo minder wasmiddel?
Ten eerste meeste mensen draaien eerst was en dan pas droger, niet tegelijkertijd.
Je spuiten hem niet leeg in trommel, maar in afvoer neem ik aan. Anders krijg je alleen maar meer verstoppingen etc in wasmachine (de pomp van de wasmachine staat uit dus stof en mogelijke zeeprestjes die kunnen neerslaan(al zijn die normaal allang weggespoeld tijdens wassen).

Lijkt me dus dat hij dan leegloopt in afvoer wasmachine, en dat klinkt goed.

@Ardana Hoe is het geluid bevallen? Want de review geven een lange eindpunt aan. Kon je dit uitzetten? En is er geboren k oid van de droger?

[ Voor 10% gewijzigd door 99ruud99 op 09-12-2019 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
99ruud99 schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:33:
@Korvaag iets verderop leg ik uit dat ik m uitzet en daarom de timer gebruik.
Ow dat had ik gemist sorry.
99ruud99 schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:33:
En hoezo minder wasmiddel?
Ten eerste meeste mensen draaien eerst was en dan pas droger, niet tegelijkertijd.
Je spuiten hem niet leeg in trommel, maar in afvoer neem ik aan. Anders krijg je alleen maar meer verstoppingen etc in wasmachine (de pomp van de wasmachine staat uit dus stof en mogelijke zeeprestjes die kunnen neerslaan(al zijn die normaal allang weggespoeld tijdens wassen).

Lijkt me dus dat hij dan leegloopt in afvoer wasmachine, en dat klinkt goed.
Minder wasmiddel want met minder hard water heb je minder wasmiddel nodig. Het water dat uit de droger komt is gedemineraliseerd (condenswater). Wasmiddel is niet alleen om schoon te maken, maar het onthardt ook het water. Als je het condenswater van de droger in de trommel van de wasmaschine giet voor het wassen dan scheelt je dat dus zowel water als wasmiddel :)
Water laten weglopen via de afvoer is natuurlijk ook een optie.

Niet gelijk aanzetten is 1 ding. Volgens de NEN-normen dient een apparaat dat meer dan 2000 watt verbruikt een aparte groep te hebben of op een wisselschakelaar te zitten. Ik zie dat de droger een aansluitwaarde heeft van 2800 watt.

Sommige inboedelverzekeringen etc. hebben expliciet in de voorwaarden staan dat je installatie aan de NEN-normen moet voldoen. Dus ook al zet je ze niet tegelijkertijd aan, zou ik er altijd een wisselschakelaar tussen zetten voor de zekerheid. Zo duur is zo'n ding ook weer niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 09-12-2019 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Hij wordt dinsdag geleverd, en ik en expliciet gevraagd hoe lang die door ging met piepen. Dat kon d verkoper me niet vertellen, maar hij kon me wel vertellen dat ik de piep vooraf uit kon zetten. Prima oplossing dus.

Ik en geen trektouw, geen idee of ik er een aparte groep voor heb, maar de wasdroger, wasmachine en vaatwasser gaan samen op 1 stopcontact, dus samen op 1 groep. Ik weet dat ik maar 1 van de drie tegelijk moet aanzetten, ook al omdat anders de afvoer (daar heb ik er ook maar 1 van) kan overstromen. Voor mij geen probleem, 1-persoons-huishouden, dus 1x per week de vaat wassen, of een was draaien is prima.

Het is een sociale woningbouw-huis, dus zelf aan elektra gaan klussen die ik niet zo zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 09-12-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Ardana schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:43:
Ik en geen trektouw, geen idee of ik er een aparte groep voor heb, maar de wasdroger, wasmachine en vaatwasser gaan samen op 1 stopcontact, dus samen op 1 groep. Ik weet dat ik maar 1 van de drie tegelijk moet aanzetten, ook al omdat anders de afvoer (daar heb ik er ook maar 1 van) kan overstromen. Voor mij geen probleem, 1-persoons-huishouden, dus 1x per week de vaat wassen, of een was draaien is prima.
Kijk dan dus wel even je verzekeringsvoorwaarden door. Zowel de vaatwasser (meestal ook meer dan 2000 watt aansluitwaarde) als de droger zullen volgens de normen allebei een aparte groep moeten hebben. Je heb dus feitelijk 3 groepen nodig.

Zelf klussen moet je ook niet doen. Daar heb je electriciens voor of als je geen aparte groep kunt aanleggen, van die wisselschakelaars. Nou moet ik zeggen dat ik geen drieweg wisselschakelaar ken, maar wellicht bestaan ze wel.

Als er 1 stopcontact is kan je ook gewoon stekkers wisselen trouwens. Ik vermoed dat een verzekeraar daar weinig tegen in kan brengen :) maar dat zou je moeten navragen...

[ Voor 21% gewijzigd door Korvaag op 09-12-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Tussen feitelijk en praktisch mogelijk zit een verschil. Als ik het me goed herinner woont ardana ook in een huurwoning, dus we kunnen niet zomaar extra groepen aanmaken. Dit moet eerst door verhuurbedrijf goedgekeurd worden, vervolgens moet de elektricien ook Door hun goedgekeurd worden. Hoop gedoe.

Ik merk nu in winter dat droogrek heel leuk is, maar met 2 personen en zo nu en dan ook beddengoed niet zo handig, vandaar mijn vraag ardana.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
99ruud99 schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:49:
Tussen feitelijk en praktisch mogelijk zit een verschil. Als ik het me goed herinner woont ardana ook in een huurwoning, dus we kunnen niet zomaar extra groepen aanmaken. Dit moet eerst door verhuurbedrijf goedgekeurd worden, vervolgens moet de elektricien ook Door hun goedgekeurd worden. Hoop gedoe.
Dat hangt volledig van je verhuurder af. Gewoon bellen en vragen. Een beetje verhuurder doet daar echt niet moeilijk over.

Fysiek stekkertje wisselen is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing :)

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 09-12-2019 09:53 ]

Pagina: 1