Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Frubelaar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-08-2020
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik transcoding met Plex ken. Van naam want ik ben momenteel een Kodi gebruiker.
De vragen zijn in eerste instantie bedoelt om wat meer inzicht te krijgen hoe het werkt.
Daarmee zeg ik niet dat ik niets over Plex wil horen. (zie eind van deze post)

Setup:
PC met video bestanden. Hierna zal ik die server noemen.
PC om waarop de video bekeken wordt. Hierna zal ik die PC noemen.
Verbonden via LAN/WiFi/VPN
Kijken met bv PotPlayer, VLC of in een browser.

Scenario:
Ik ga met een file browser naar het video bestand en start het op.
Doet de server de decoding?
Of wordt het bestand langzaam overgezonden en doet de PC de decoding?
Is dit 'echte' streaming?
Ik wil de benodigde bandbreedte zo laag mogelijk houden. Is in dit geval alleen de bestandsgroote van belang?

Codecs:
Ik wil de bandbreedte laag houden. Dat kan uiteraard door 240p bestanden maar ik wil iets beter :-)
720 standaard kwaliteit is prima.
Welke codec verbruikt het minste bandbreedte? H.265/HEVC of AV1?

Ik kan eventueel de bestanden omzetten naar een bepaalt formaat voordat ik ze op de server zet.

Plex:
Ik heb begrepen dat Plex alles zelfstandig beslist/regelt.
Ik gok door naar de schermresolutie van de ontvanger te kijken en beschikbare bandbreedte.
Maar ik wil niet heel mijn upload voltrekken met een stream. Kan ik bv een max van 1 Mbyte/s instellen?

Kortom ik wil mijn setup optimaliseren voor lage bandbreedte.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 00:21
Frubelaar schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:31:
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik transcoding met Plex ken. Van naam want ik ben momenteel een Kodi gebruiker.
De vragen zijn in eerste instantie bedoelt om wat meer inzicht te krijgen hoe het werkt.
Daarmee zeg ik niet dat ik niets over Plex wil horen. (zie eind van deze post)

Setup:
PC met video bestanden. Hierna zal ik die server noemen.
PC om waarop de video bekeken wordt. Hierna zal ik die PC noemen.
Verbonden via LAN/WiFi/VPN
Kijken met bv PotPlayer, VLC of in een browser.

Scenario:
Ik ga met een file browser naar het video bestand en start het op.
Doet de server de decoding?
Of wordt het bestand langzaam overgezonden en doet de PC de decoding?
Is dit 'echte' streaming?
Ik wil de benodigde bandbreedte zo laag mogelijk houden. Is in dit geval alleen de bestandsgroote van belang?
Dit is geen streaming. De 'server' doet helemaal niets met het bestand, behalve dan het over het gekozen protocol (meestal SMB) aanbieden, maar met de content gebeurt helemaal niets.
Codecs:
Ik wil de bandbreedte laag houden. Dat kan uiteraard door 240p bestanden maar ik wil iets beter :-)
720 standaard kwaliteit is prima.
Welke codec verbruikt het minste bandbreedte? H.265/HEVC of AV1?

Ik kan eventueel de bestanden omzetten naar een bepaalt formaat voordat ik ze op de server zet.
De hoeveelheid verbruikte bandbreedte laag houden, maar toch hoge kwaliteit en alle toeters en bellen erin beschikbaar houden (denk aan subtitles, meerdere audiokanalen, teletext etc) gaat niet lukken. Uiteraard kan je compressies toepassen, en content die niet nodig is eruit strippen, maar je zal altijd linksom of rechtsom ergens wat moeten gaan inleveren.

De vraag welke codec "De beste" is, is niet zomaar te beantwoorden. Lees even op https://www.theoplayer.co...arative-look-video-codecs voor een goede beschrijving over wat de verschillen zijn. Op basis daarvan kan je je keuze bepalen.
Plex:
Ik heb begrepen dat Plex alles zelfstandig beslist/regelt.
Ik gok door naar de schermresolutie van de ontvanger te kijken en beschikbare bandbreedte.
Maar ik wil niet heel mijn upload voltrekken met een stream. Kan ik bv een max van 1 Mbyte/s instellen?

Kortom ik wil mijn setup optimaliseren voor lage bandbreedte.
Geen idee hoe dat binnen Plex geregeld zit (gebruik ik zelf niet) maar je zou natuurlijk altijd nog QoS kunnen inrichten om de beschikbare bandbreedte per service te regelen.

iRacing Profiel