Gezocht : (Windows) alternatief voor Apple MBPro 16

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2adcomin2
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17-03 18:27
De nieuwe Apple Macbook Pro 16 slaagt erin veel van mijn eisen af te vinken, maar zou graag een meer "redelijke" prijs betalen (met name wat betreft RAM en SSD) , bovendien draait Cubase efficiënter onder Windows, dus da's ook weer mooi meegenomen ...

Dus ik zoek een concreet (Windows) alternatief - voor deze use-case (want behoeften verschillen, nietwaar ...) :

Muziekproductie, gebruik makend van meerdere DAW's (ableton, cubase). (er is al een andere Mac aanwezig, dus logic kan daarop)
Niet alleen "elektronisch" (dan kon met wat minder, alhoewel de Diva's en Omnispheres van deze wereld een stevige boterham zijn voor elke CPU), maar vrijwel altijd ook met meerdere (zéér grote) sample libraries (eg Spitfire Audio BBC) ...

Technische vereisten :

Gewicht is niet écht een probleem : ik sleep liever een kilootje extra mee, dan in te moeten binnen op performance / stabiliteit /
Een i9 of vergelijkbare processor : single core & multi-core moeten snel zijn.
(zelfs al kan de DAW niet alle cores gebruiken - dan zorgt VSL VEPro ervoor dat die optimaal gebruikt worden)
Er moet (minstens) 64 GB ram in (kunnen) - waarom : de sample libraries waarvan boven sprake - het is geen optie om bij een articulatiewissel een minuut of zo te wachten voor je weer verder kan ...
SSD van 1 TB (mag meer als het "gratis"is) : waarom slechts 1TB ? (bijna) Alle libraries op (meerdere) externe TB3/USB3.2 , want 1) kan makkelijk switchen naar ander systeem 2) zelfs 8TB zal binnen een jaartje of zo niet meer voldoen 3) voor samplelibraries werken meerdere afzonderlijke SSD's sneller, maken namelijk geen gebruik van de large-block transfersnelheden die we met SSD's associëren
Helder hoge-resolutie scherm (bvb 4k , mag wat minder, mag iets andere format) : ik wil veel tracks (+/- automation) terzelfdertijd kunnen zien, plugins te manipuleren, de mogelijkheid hebben om af en toe op één scherm én (deel van) arrangement én (deel van) mixer te zien.
Een zeer goed werkende trackpad ( als er één ding is waar ik allergisch aan ben, zijn het wel slecht werkende trackpads ...) : werkt gewoon super handig, en extra muizen/trackballs etc - bij muziekproductie heb je altijd te weinig plaats op je desk, laat staan als je eens ff in de trein/vliegtuig wil werken of in een koffieshop op zoek gaat naar een "third place";)
Meerdere zeer snelle TB3/USB3.2 poorten - want : nodig voor grote externe storage
Een voorkeur voor user-installable RAM, en evt SSD als kers op de taart - maar, is ondergeschikt aan alle andere eisen ...
Stevig gebouwd, geen buigbare plastiek - ff logisch blijven : ik steek geen (peperdure) top-componenten in een doos die bij het minste van vorm kan veranderen en de goede werking in gedrang kan brengen ...

Niet-technische eisen :
Mogelijkheid om internationaal (snel) service te krijgen
Graag een goede doorverkoopwaarde na 3 jaar : Service wordt na 3 jaar een heel stuk duurder, en 3 jaar verder zullen er ongetwijfeld betere dingen bestaan om je ding te doen.
Dus liever nu wat meer geld uitgeven voor een systeem dat me blij maakt, als dat maar gecompenseerd wordt door een goede doorverkoopwaarde. (ik heb ooit één van de eerste touch-pen laptops gehad - een dikke 3500 Euro bij aankoop, die was na 3 jaar nog geen 500 waard, dat wil je dus niet tegenkomen)
Prijs : zoals hierboven, niet los te zien van herverkoopwaarde, maar ben niet bereid om op 3 jaar 2500 Euro te "verliezen"

AUB, geen veralgemeningen , geen mac vs windows war, geen zelfbouw desktops (het gaat hier over een laptop), maar wél graag concrete links / systemen (the proof of the pudding is in the eating ...)

Ben al ff op zoek (nog voor de MBPro16 op de markt kwam), dus alvast dank voor goede tips !!

Beste antwoord (via 2adcomin2 op 07-12-2019 14:09)

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-09 16:13
Ik denk dat de Lenovo ThinkPad P53 geknipt voor je is:
https://www.lenovo.com/nl...-series/P53/p/22WS2WPWP53

- 4K scherm mogelijk
- 128GB RAM mogelijk
- i9/Xeon CPU opties
- 3 plekken voor HDD/SSD
- Gebouwd als een tank (ik heb de P50 op voorraad liggen en dat ding is super solide)

Je zou ook kunnen kijken naar de HP ZBook 15 G5 (G6 komt dacht ik binnenkort uit) of de Dell Precision 7540

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hjkv

- 4K scherm mogelijk
- 128GB RAM mogelijk
- i9/Xeon CPU opties
- 3 plekken voor HDD/SSD
- Gebouwd als een tank (ik heb de P50 op voorraad liggen en dat ding is super solide)

Je zou ook kunnen kijken naar de HP ZBook 15 G5 (G6 komt dacht ik binnenkort uit) of de Dell Precision 7540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2adcomin2
hjkv schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:44:

- 4K scherm mogelijk
- 128GB RAM mogelijk
- i9/Xeon CPU opties
- 3 plekken voor HDD/SSD

Met een Thinkpad heb ik zelf ook al positieve ervaring (ook degelijk gebouwd).
Met Dell heb ik net de omgekeerde ervaring gehad, en hun tweedehands waarde is "nogal" bedenkelijk. (dus liever niet, tenzij er iemand met heel goede argumenten af komt ...)
HP : nog niet zelf gehad, maar die pro modellen lijken mij idd degelijk .

ThinkPad P53 is inderdaad goede kandidaat, maar als ik ff configureer op (https://www.lenovo.com/nl.../thinkpad/p-series/P53/p/ ) met ( i9-9880H, 64Gb Ram, 1Tb SSD, UHD scherm) , dan kom ik uit op € 4.041,40. Daar is dan al een speciale coupon XMASMEMORY (scheelt hem ff -€ 551,10 !) in meegenomen.

Voor de prijs moet het ik dus niet doen ... (als we rekening houden met herverkoopwaarde al helemaal niet).
Wat wel een plus is is de mogelijkheid om tot 128Gb te gaan (totale kostplaatje is dan € 4.375,32), en om - indien alsnog nuttig - naderhand een extra SSD(s) zelf toe te kunnen voegen.
Heb jij misschien betere info over tweedehands prijzen van (de betere) ThinkPads ? Want op basis van eigen ervaring & wat ik zoal zie verwacht ik na drie jaar toch zo'n € 1000 minder te krijgen dan voor de MBPro (schatting € 1500 vs € 2500)

De HP ZBook 15 G6 is er inmiddels . In de VS met i9, T1000 (vergelijkbaar met Radeon 5500m), UHD , 64Gb en 1Tb SSD kom ik uit op $3570.05 . Als de prijzen hier (in Euro dan) vergelijkbaar zijn, toch al interessanter.
Pluspunten opnieuw de mogelijkheid om tot 128Gb te gaan en 2de SSD.
Ik heb bij HP ZBooks helemaal geen idee wat die betekenen op de tweedehands markt ...
Als je daar enig licht op kan schijnen ? ...

Je suggesties waren in elk geval al spot-on, waarvoor dank _/-\o_
Als je betere info hebt over wederverkoop waarde, andere suggesties, of ergens betere prijzen vindt, "be my guest" ;)
Je kan er in elk geval op rekenen dat ik het met veel belangstelling tegemoet zie !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjkv
Inderdaad, als je die ThinkPads een beetje leuk aankleedt worden ze erg duur. Je kunt eventueel ook een kalere versie bestellen en zelf 4x16GB DDR4 uit de pricewatch vissen. Die stikkies zijn 50 euro per stuk...
Volgens mij kun je dan zo een paar honderd euro besparen.

Wat betreft de bouwkwaliteit van de Precisions kan ik me echt niet in je mening vinden. Ik heb hier een Precision 7510 liggen en dat ding is minstens net zo goed gebouwd als de P50.

Tweedehandsprijzen liggen na een jaar of 3 zo rond de €1000. Ik verkoop de Dell Precision 7510 en de Lenovo ThinkPad P50 voor €1099,- inclusief BTW en een jaar garantie. (Als je interesse hebt, kun je je melden ;) Zaken als 64GB RAM of grote SSD's kan ik ook voor je regelen)

Ik zou je niet blind staren op de restwaarde. Het is een gebruiksvoorwerp en dat kost nou eenmaal geld. Met een fatsoenlijke ThinkPad kun je misschien wel 4 of 5 jaar doen. Daar bespaar je meer mee dan met een iets hogere restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2adcomin2
Nou het grappige met de Thinkpad P53 kerstpromotie, is dat ie zelfs duurder is als ik die 64G niet neem, want dan vervalt de promotie ...
(de prijs is vanaf 32 GB interessanter dan die van 8/16 ...)
In het beste geval (één 32Gb van Lenovo zelf, één extern gekocht) zit je nog aan 4000 Euro. Jammer genoeg
Blijft wel een interessant toestel .

Ik ga de HP's en Dell's nog eens verder aan de tand voelen, of er een goede deal beschikbaar is.

Maar (buiten de mogelijkheid tot 128Gb) tot nu toe nog niet het gevoel dat ik een "betere deal" krijg (technisch en/of prijs/kwaliteit ) bij Lenovo, Dell of HP dan die MBpro 16 (enkel in de configuratie waarvan sprake - anders valt ie voor mij ook af).

Ik krijg toch de indruk dat wel platform ook, als je een top-performer wil, betaal je ook topprijzen.
(ik heb het dan enkel over de laptops, desktops kunnen wel eens een heel ander verhaal zijn)

PS : heb je online shop bekeken, maar ik heb écht wel nood aan een supersnelle processor - vandaar dat de MBPro ook pas in de picture kwam toen die én uitgerust was met een i9 met goed thermisch management én met 64G ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
Zo te zien krijg je in de P53 ook een Quadro RTX 4000 8GB. Dat ding is echt gestoord snel. Ik zou de drie laptops inderdaad even tegenover elkaar zetten en vergelijken op prijzen en specificaties.

Als ik eens even bij Dell kijk zie ik de Precision 7540 met i9 voor €2200. Ram kun je dan zelf upgraden. 4*16gb kost €200, 2*32 wordt 250.

De mbp begint toch ergens rond de 3k? Als je daar 64gb bij bestelt zit je toch ook boven de 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvanoijen1976
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-04 09:11
Beste 2adcomin2,

Je post is al wat verouderd maar ik ben benieuwd of je nog op zoek bent.
Ik heb een half jaar geleden een HP Zbook 15 G gekocht maar ga toch wat anders kopen.

Specificaties:
Processor: I9-9880H
Videokaart: RTX 3000
15.6 inch UHD (3840x2160) Anti-Glare DreamColor B-LED UWVA 600 wi
512GB PCIe NVMe Three Layer Cell Solid State Drive
64GB (2x32GB) DDR4 2666
Windows 10 Pro 64 High End

Daarnaast nog een HP Zbook Thunderbolt G2 230Watt Dockingstation en HP Care Pack Notebook volgende werkdag onsite - 3 jaar (nog 2,5 jaar over).

Hoor wel even van je.

Dank en groet,
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikonfotograaf
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-04-2021
Dell xps 15 of xps 17. dat zijn macbook killers.Niet goedkoop maar goedkoper dan macbook pro. premium chassis van metal en carbon. thunderbolt 3 erop etc. 4k scherm. i9 processor. Er kunnen 2 nvme harde schijven in en het maximale geheugen is 64gb geloof ik. Al zou dat bij de i9 versie 128gb kunnen zijn maar dat weet ik niet zeker.

Als de Dell xps 15 net te weinig is dan zou ik voor de Dell Alienware Area 51 gaan.
die zijn te krijgen tot 10 core i9 processor en rtx 2080 grafische kaart. Dan moet je wel aardig je portomonee open trekken, maar heb je wel betere hardware als apple.

Sowieso kopen mensen denk ik toch apple om er bij te horen. ik hoef niet perse bij die hipsters te horen.
zo goed is het allemaal niet, laat staan dat het een beetje normaal geprijst is.

[ Voor 41% gewijzigd door nikonfotograaf op 10-11-2020 08:13 ]

Pagina: 1