Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC Build met monitor van rond de €1700

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Exclu
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-04-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen: Halo Reach, Apex Legends, CSGO.
Werk: Web development en DevOps. Ik heb voornamelijk een heel zooitje RAM nodig voor vm's/docker.
Door die twee dingen wil ik het ook een dual boot maken met ubuntu en W10.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1200 (exclusief monitor).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Yes:
Monitor: LG IPS277L
Case: Azza Toledo 301
PSU: Seasonic S12ii Bronze 520W

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter. Het hoeft geen RGB beest te worden, ik zie het waarschijnlijk toch niet.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet

Wat verwacht je van ons?[i]
De algemene vraag of de build goed is of dat het beter kan. De moederbord en RAM specifiek zijn vrij blind gekozen. Zou ik een groot verschil zien als ik een Samsung Plus neem? Als ik er nog €100 op kan gooien, wat voor verschil zou ik kunnen zien?

Daarnaast is de ASUS Strix 5700XT gekozen boven de Sapphire Nitro omdat er een cashback actie is waardoor het prijs verschil wel groot wordt.
Ryzen 3700X gekozen omdat het met koeler aangeleverd wordt en 2 cores meer heeft, de prijs wil ik er dan nog wel voor betalen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 331,-€ 331,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0)€ 109,90€ 109,90
1VideokaartenAsus ROG Strix Radeon RX5700 XT O8G Gaming€ 475,-€ 475,-
1MonitorenLG IPS277L-BN Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 465,85€ 465,85
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 115,85€ 115,85
1VoedingenSeasonic S12II-Bronze 520W€ 51,99€ 51,99
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.698,59

[ Voor 39% gewijzigd door Exclu op 05-12-2019 00:37 . Reden: tabel met mooie opmaak ]

Alle reacties

• Exclu
Zou deze MSI B450 Gaming Pro Carbon AC het nog waard zijn voor enkel de bluetooth erbij?

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Bluetooth, als je dat effectief gaat gebruiken wel zeker, dat kunnen we moeilijk voor jou inschatten.

Case en voeding zijn precies al vrij oud, zeker de voeding zou ik overwegen te vervangen door een moderner exemplaar...

Alternatieven voor de SSD:
pricewatch: Kingston A2000 1TB
pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
pricewatch: Intel 660p 1TB

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11 13:12
Koop aub geen strix versie want daar neem je een groot risico mee

• Exclu
Smeldor schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:54:
Koop aub geen strix versie want daar neem je een groot risico mee
Wat voor risico neem ik daarmee?

• Exclu
Inrage schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:47:
Bluetooth, als je dat effectief gaat gebruiken wel zeker, dat kunnen we moeilijk voor jou inschatten.

Case en voeding zijn precies al vrij oud, zeker de voeding zou ik overwegen te vervangen door een moderner exemplaar...

Alternatieven voor de SSD:
pricewatch: Kingston A2000 1TB
pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
pricewatch: Intel 660p 1TB
Bluetooth is voornamelijk omdat ik een bluetooth koptelefoon heb die ik wil gebruiken.

De case snap ik, die is al vrij oud ja. De voeding is niet eens een jaar oud omdat de vorige kapot was gegaan en ik mijn oude pc nog wel wou gebruiken. Is dat dan al te oud? Hoezo zou ik een nieuwe moeten nemen?

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-11 13:12
Exclu schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:49:
[...]

Wat voor risico neem ik daarmee?
pricewatch: Asus ROG Strix Radeon RX5700 XT O8G Gaming

Heb zelf ook eentje gehad en die had een assemblage fout waardoor de heatsink de vram niet aanraakt en overhit.

Is op Reddit meer over te vinden

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
Jouw voeding is onderhand al 9+/- jaar oud ook gewoon het model is oud en onstabiel. Nu zijn er gewoon veel veiligere designs op de mark. Dan is het wel tijd om hem te vervangen. Zodra hij het begeeft heb je de kans dat hij je overige componenten ook kan meenemen het graf in.

Zoiets als de pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart lijkt mij een goede keuze voor jouw build.

Ook allebei de moederborden die je wilt gebruiken ondersteunen jouw CPU niet omdat het de nieuwe Ryzen 3000 series is. Dan moet je de moederbord eerst updaten voordat hij gaat werken maar daarvoor heb je een 2000/1000 series Ryzen CPU nodig. Of je kijkt de website waar je hem wilt kopen lief aan of ze hem willen updaten voor jou. Dat kunnen ze vaak voor je doen voor ong. €10.
Ook kan je een moederbord kopen die al uit de doos werkt met de Ryzen 3000 series. Om daar achter te komen moet je naar de site van de fabrikant (bijv. MSI) en zoek je jouw gekozen moederbord en kijk je bij de specificaties of hij "compatible with Ryzen 3rd generation" is.

Bijv. bij de MSI moederbord zie je het als eerste zin bovenaan. https://www.msi.com/Motherboard/B450-GAMING-PRO-CARBON-AC

De RAM die je gekozen hebt is opzicht prima maar wel aan de wat duurdere kant. je kan er een paar tientjes op besparen om voor de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 te gaan.

En zoals @Inrage al zegt een M.2 SSD is aangeraden. Je moet gewoon even kijken tussen die drie welke direct leverbaar zijn etc.

[ Voor 56% gewijzigd door JohnnyDon op 05-12-2019 11:36 ]

• Inrage
De voeding bestaat al meer dan 10jaar, maar als je die pas sinds vorig jaar in gebruik hebt dan is er idd geen probleem ;)

• JohnnyDon
@Inrage Het is wel een beetje een ouderwets design. De voedingen van tegenwoordig zijn een stuk veiliger omdat ze allemaal maatregelen nemen in een geval van defect. Moderne veiligheids-maatregelen zijn in het gavel van een PSU betere maatregelen. Alles wat kapot gaat gaat of aan het begin van zijn leven kapot of aan het einde. Ook wil je niet dat de PSU je CPU, GPU, etc. gaat fry-en.

Ook is de PSU 80+ bronze certified. Als je een nieuwe koopt zoals ik meldde in de post hiervoor heb je een 80+ Gold certified wat een stuk minder elektriciteit verspilt dus minder warm wordt, dus minder maandelijkse kosten heeft.

"Better safe then sorry" zeg ik altijd ;)

[ Voor 20% gewijzigd door JohnnyDon op 05-12-2019 12:00 ]

• Inrage
Tja, je kan er ook een verzekering bij nemen etc... Die Seasonic is best wel een goede voeding, toen en nu nog.

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Voedingen evolueren ook constant mee echter samen met de hardware. Als je een 10 jaar oude voeding aansluit op een nieuw systeem gaat het niet even optimaal werken alsdat je een recentere voeding installeert. Als het al werkt ga je soms heel unexplained behaviour kunnen krijgen. Waaronder bijvoorbeeld ineens vrij hoge coil whine.

Bij recentere builds ga je bv bepaalde energy saving modes niet kunnen gebruiken, of gaat het gewoon helemaal glitchy behaviour tonen. Samen met SATA dat ook constant nog evolueert en problemen kan geven als je nieuwere disks koopt.

Om nog maar niet te spreken over het hele multi-rail vs single rail gedoe.

All in all gaat het wel werken, maar je gaat meer uit je systeem kunnen halen als je geen voeding met een design van 10j geleden neemt.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Inrage schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:03:
Tja, je kan er ook een verzekering bij nemen etc... Die Seasonic is best wel een goede voeding, toen en nu nog.
Nee, dat is die niet. De Seasonic heeft door het hele oude interne design een hele slechte spanningsregeling en slechte beveiligingen en mist zelfs essentiële beveiligingen. Daar ga je geen systeem van €1500 aan toe vertrouwen.

• Exclu
JohnnyDon schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:26:
De RAM die je gekozen hebt is opzicht prima maar wel aan de wat duurdere kant. je kan er een paar tientjes op besparen om voor de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 te gaan.

En zoals @Inrage al zegt een M.2 SSD is aangeraden. Je moet gewoon even kijken tussen die drie welke direct leverbaar zijn etc.
RAM wil ik wel gewoon 32GB. Volgens mij is €116 voor 32GB 3200Mhz CL16 niet zoveel toch?

De samsung ssd die ik heb gekozen is toch ook een M2 SSD? Ik zie niet hoe deze anders is dan de 3 die @Inrage heeft genoemd.

Op de site van MSI staat dat de B450 GAMING PRO CARBON AC 3rd gen ryzen compatible is, hetzelfde voor die Gigabyte. Hoe kan ik zien of de BIOS update is gedaan, ik kan het nergens vinden? Anders betaal ik die €10-€15 wel voor de BIOS upgrade.
Uszka schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:08:
[...]

Nee, dat is die niet. De Seasonic heeft door het hele oude interne design een hele slechte spanningsregeling en slechte beveiligingen en mist zelfs essentiële beveiligingen. Daar ga je geen systeem van €1500 aan toe vertrouwen.
Voor zover ik zie heeft de seasonic niet per se slechtere beveiliging. Als ik die seasonic niet al had, had ik zeker die corsair gekocht omdat ie modulair en single rail is. Helaas vind ik het nu een beetje zonde om een jaar oude PSU die bijna niet gedraaid heeft weg te gooien, terwijl hij prima te gebruiken is.
Smeldor schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:56:
Heb zelf ook eentje gehad en die had een assemblage fout waardoor de heatsink de vram niet aanraakt en overhit.

Is op Reddit meer over te vinden
Videokaart laat ik gewoon op Asus, als ik pech heb dan stuur ik hem terug en vraag een nieuwe.

[ Voor 33% gewijzigd door Exclu op 05-12-2019 22:01 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Exclu schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:59:

Voor zover ik zie heeft de seasonic niet per se slechtere beveiliging.
OCP mist. Dat is een cruciale beveiliging voor moderne systemen.
Als ik die seasonic niet al had, had ik zeker die corsair gekocht omdat ie modulair en single rail is.
De Seasonic is ook single rail. Zie hier waarom.

Verder adviseert Seasonic videokaarten die 225w of meer gebruiken, en dat doet een RX 5700 XT, aan te sluiten met 2 aparte PEG kabels en dat heeft die voeding niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Uszka op 05-12-2019 22:20 ]

• Inrage
[...]

De samsung ssd die ik heb gekozen is toch ook een M2 SSD? Ik zie niet hoe deze anders is dan de 3 die @Inrage heeft genoemd.
Voor dezelfde snelheid betaal je zo'n 40% minder.

• JohnnyDon
[...]

RAM wil ik wel gewoon 32GB. Volgens mij is €116 voor 32GB 3200Mhz CL16 niet zoveel toch?
oops dacht dat het 16GB was 8)7
[...]

Nou voor de XPG M.2 SSD betaal je gewoon een stuk minder voor praktisch gezien dezelfde snelheid als niet is de XPG zelfs een klein stukkie sneller.

Op de site van MSI staat dat de B450 GAMING PRO CARBON AC 3rd gen ryzen compatible is, hetzelfde voor die Gigabyte. Hoe kan ik zien of de BIOS update is gedaan, ik kan het nergens vinden? Anders betaal ik die €10-€15 wel voor de BIOS upgrade.
Nou als de BIOS update gedaan is dan zal of de fabrikant het op de doos plakken en dat kan je zien doormiddel van een kleine sticker links onder. Als de sticker oranje is met de tekst "Ryzen 3000 compatible" dan wel. Anders is het stickertje zilver met dezelfd tekst maar dan voor Ryzen 2000. Ook zoals ik in de link stuurde, als je de specifieke bordnaam opzoekt op google en je klikt op de link van de fabrikant zelf hebben ze in de eerste alinea vaak al staan dat hij of Ryzen 2nd generation compatible is of tot en met Ryzen 3rd generation compatible.

[ Voor 6% gewijzigd door JohnnyDon op 06-12-2019 11:27 ]

Pagina: 1