Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
Beste Tweakers,

Sinds vandaag ben ik in het bezit van een nieuwe LG 55C9PLA. Hiervoor had ik de LG 55EG920V (2015).

HiFi Setup
  • Front Speakers: Dali Zensor 1 (tweemaal)
  • Rear Speakers: Dali Zensor 1 (tweemaal)
  • Center Speaker: Dali Zensor VOKAL
  • Subwoof: Geen.
  • Receiver: Marantz SR5007
Zowel de oude als nieuwe TV altijd via de HDMI ARC poort verbonden met de Marantz SR5007.
Nu komt het natuurlijk 100% door mijn eigen gebrek aan audio kennis, maar op de oude LG 55EG920V heb ik uiteindelijk Dolby en DTS aan de praat gekregen. Wat nou uiteindelijk de truc was kan ik me niet meer herinneren, maar het lijkt erop dat ik nu precies hetzelfde heb, maar ik krijg het niet gefixed.

Wat is het probleem?
Zoals gezegd, TV verbonden met HDMI via de ARC poort. In de Audio settings van de LG TV ook aangegeven dat de Audio via de ARC poort moet lopen. Prima: het geluid komt in ieder geval uit m'n speakers (en dus via de receiver). Maar... Of ik nu Netflix kijk of Prime Video (beiden Smart Apps direct op TV, maar ik heb het (nog) niet getest via een losse ChromeCast Ultra). En of het nu 1080p, 4K, 4K-HDR of Dolby Vision is: via de afstandsbediening van de receiver kan ik als "beste" kiezen voor "Dolby PLII MV" of "DTS Neo:6 nog-iets". Misschien herinner ik het mij verkeerd, maar volgens mij heeft iemand mij ooit verteld dat dit "gesimuleerde" surround is o.i.d. Oftewel: de receiver ontvangt niet het echte/juist surround audio.

Wat heb ik al geprobeerd?
De Audio/ARC settings op de LG lijken vrij simpel en beperkt. Onder de ARC instellingen heb ik 3 keuzes bij Audio Formaat, zijnde:
  1. PCM
  2. Automatisch
  3. Passeren
Standaard stond deze op PCM. Inmiddels heb ik alle 3 de settings gehad maar het resultaat blijft maximaal Dolby PLII MV of DTS Neo:6.
Verder heb ik nog "uitgebreide audio optie's" op de LG TV waarin ik een codec aan kan geven, zijnde:
  1. Automatisch
  2. Dolby Digita
  3. Dolby Digital Plus
  4. MPEG
  5. Nog 1 of 2 overige
Ook hier is de default setting "Automatisch" wat mij ook het beste lijkt, maar ook met handmatig selecteren van 1 van de 2 Dolby's krijg ik er geen beweging in.

Ik ben wat gaan graven in de Marantz Settings, en ik heb een zelfde "Audio Format" setting gevonden onder de ARC poort. Deze stond op Auto, maar ook als ik de TV en Marantz op "PCM" zet veranderd er niets.

Ik heb al jaren dit geklooi met Receivers/Surround sound. Gewoon puur omdat ik eigenlijk niet goed weet waar ik het over heb of naar kijk. Is er wellicht iemand die er wat zinnigs over kan zeggen? Kan het gene uberhaupt wel wat ik wil?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58
Alles alles voorheen werkte en je vervangt de TV dan zou ik niet in de settings van de receiver gaan rommelen. Die stonden immers goed voor HDMI ARC.

PCM lijkt mij niet goed. Dan krijg je maximaal 2.0 over HDMI ARC. eARC kan tot 7.1 PCM wel voor elkaar krijgen, maar je receiver is niet compatibel en Google zegt dat LG dat ook nog niet ondersteunt. Pass-though lijkt mij de beste optie voor de LG. Als het PCM zou zijn dan zou de receiver ook het signaal niet herkennen als DD of DTS. Wat niet uitsluit dat "automatisch" niet zou moeten werken, ik zou alleen niet voor "PCM" kiezen.

Edit:
Volgens vele fora (en ook wat topics op GoT) zou DTV (wat jij "uitgebreide audio opties" noemde) wel op automatisch moeten staan, idem met de eerdere optie, ook "auto". Ook eARC uitzetten op de LG (om zo gewoon ARC te forceren) zou soms moeten werken.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 05-12-2019 00:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosterh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:23
Ik had dit probleem ook, heb dezelfde televisie en had een oudere Denon 3313 receiver. Het probleem is dat de receiver niet compatibel is. De HDMI ARC aansluiting kan het inkomende signaal niet verwerken want bv. Netflix stuurt Dolby Atmos uit. Oplossing is om het geluid via een optische kabel te laten lopen (je hebt dan alleen Dolby digital of DTS) of een andere receiver te kopen met HDMI e-ARC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Joosterh Niet compatibel? Hier een LG en een Marantz SR7009 en geen enkel probleem.

@EricNL Zou sowieso eens de instructiehandleiding van beide apparaten eens lezen. Marantz heeft ook niet voor niets zo'n bijbel erbij gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik vermoed dat je TV geen DD/DTS doorstuurt met ARC met de geïnstalleerde apps. Kun je uitsluiten door een ander apparaat via HDMI aan je TV te koppelen om te zien of deze wel DD/DTS doorgeeft aan je versterker.

Zie ook:

https://www.homecinemamag...om-het-niet-altijd-werkt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:13:
@Joosterh Niet compatibel? Hier een LG en een Marantz SR7009 en geen enkel probleem.

@EricNL Zou sowieso eens de instructiehandleiding van beide apparaten eens lezen. Marantz heeft ook niet voor niets zo'n bijbel erbij gedaan.
Bedankt voor de tip, maar dat is nu juist net het punt. Ik kan wel de hele instructie door gaan lezen, maar dan zal ik niet direct veel meer kennis krijgen van alle audio technieken. Het "enige" verschil van m'n oude en nieuwe LG is een veel nieuwere WebOS met mogelijk nieuwere versie's van Netflix etc.

Ik zal straks mijn PS4 eens aan m'n TV hangen (dus niet direct op de Marantz). Ik mag toch niet hopen dat als er een nieuw audio codec o.i.d. wordt ontwikkeld dat dit maar gewoon door je strot geduwd wordt zonder enige vorm van een setting o.i.d. Dat zou betekenen dat iedereen die nu een receiver heeft zonder Dolby Atmos gewoon geen echte surround meer krijgt. En wat als volgend jaar Dolby Pietje-Puk op de markt komt? Ik was in de veronderstelling dat ik m'n receiver toch niet elke 3-4 jaar hoefde te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosterh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:23
EricNL schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:20:
[...]

Bedankt voor de tip, maar dat is nu juist net het punt. Ik kan wel de hele instructie door gaan lezen, maar dan zal ik niet direct veel meer kennis krijgen van alle audio technieken. Het "enige" verschil van m'n oude en nieuwe LG is een veel nieuwere WebOS met mogelijk nieuwere versie's van Netflix etc.

Ik zal straks mijn PS4 eens aan m'n TV hangen (dus niet direct op de Marantz). Ik mag toch niet hopen dat als er een nieuw audio codec o.i.d. wordt ontwikkeld dat dit maar gewoon door je strot geduwd wordt zonder enige vorm van een setting o.i.d. Dat zou betekenen dat iedereen die nu een receiver heeft zonder Dolby Atmos gewoon geen echte surround meer krijgt. En wat als volgend jaar Dolby Pietje-Puk op de markt komt? Ik was in de veronderstelling dat ik m'n receiver toch niet elke 3-4 jaar hoefde te vervangen.
Volgens mij kun je nog wel gewoon surround geluid krijgen, maar de HDMI ARC is het probleem. Jouw Marantz heeft (denk ik) nog HDMI 1.4 en de LG HDMI 2.1. Dat geeft m.i. problemen met de ARC aansluiting. Je kunt deze problemen omzeilen door het gebruik van een optische kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
Grote kans dat het probleem in ARC zit, omdat het een prut techniek is. Correctie, ik vind het een prut techniek. Bij mij werkt het helemaal niet en ik wil het graag gebruiken zodat ik Netflix met Dolby Vision kan kijken via mijn LG C7

ARC is hit or miss. Als het bij jouw vorige tv werkte wil het niet zeggen dat het met een nieuwe tv wel werkt. Hang er zoals hierboven gezegd wordt eens een optische kabel tussen. Kijken of je dan wel surround hebt en hoe het signaal wordt doorgestuurd vanuit de tv naar je receiver. Is het PCM of Bitstream (Dolby D/DTS). Laat de tv bitstream uitsturen, zodat je receiver de encoding doet.

Mocht je het wel aan de praat krijgen, dan hou ik me aanbevolen voor de instellingen :P wellicht zie ik ook iets over het hoofd bij mijn Marantz 5010 icm LG C7

@Joosterh, de 5007 heeft HDMI 1.4

[ Voor 18% gewijzigd door Hulleman op 05-12-2019 11:36 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb nog even wat zitten pielen met de instellingen.
Ik las in artikels van Netflix en LG dat als ik via Netflix iets wil kijken met Dolby 5.1, dan moet ik dit ook echt bij de kwaliteit vermeld staan. Dat was bij mij niet zo.

In de audio settings van LG onder de ARC instellingen heb ik "PCM" aangepast naar "Automatisch" (en daarna ook "Passeren" geprobeerd). Alleen als deze setting op Auto of Passeren (Passthrough?) staat weergeeft de Netflix app daadwerkelijk 5.1 (en is dit ook te selecteren onder audio). Echter...

Er komt wel geluid uit m'n speakers maar het klinkt als een onderwater robot.

Ik heb er natuurlijk geen enkel probleem mee om een optische kabel te trekken tussen m'n TV en receiver, maar betekent dat dan ook dat ik in het vervolg de receiver handmatig aan moet zetten als ik m'n TV aan zet. Want dat was juist wel weer fijn aan ARC. Zodra ik m'n TV aan zette ging een seconde of 5 later m'n receiver ook direct aan.
Hulleman schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:34:
Bij mij werkt het helemaal niet en ik wil het graag gebruiken zodat ik Netflix met Dolby Vision kan kijken via mijn LG C7
Hmm, misschien heeft het er niks mee te maken, maar ik heb gister toevallig via Netflix een film op gezet met het "Vision" logo erbij, en m'n TV gaf ook echt de melding dat hij naar Vision was overschakeld. Maar dat heeft mogelijk niets te maken met m'n audio probleem via de Marantz...

[ Voor 21% gewijzigd door EricNL op 05-12-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:00
Ik had precies dezelfde combinatie van TV en receiver en precies dezelfde problemen. Ik heb het opgelost door een Denon AVR-X1600H te kopen met eARC.

Niet echt een bemoedigende bijdrage helaas, maar ik kan in elk geval melden dat er met eARC geen problemen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Ik heb zojuist maar even een optische kabel besteld die lang genoeg is. Dingen kosten geen drol, dus het is op z'n minst het proberen waard. Ik weet dat m'n receiver niet meer het nieuwste model is, maar was toch wel in de veronderstelling dat je receiver niet elke ±5 jaar hoeft/moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-08 09:06
Ik heb ook een lg c9 aan een arcam hangen en dat ging ook fout tot ik de cec uit gezet heb daarna werkte het wel maar de arcam heeft wel hdmi 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
gekke schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:52:
Ik heb ook een lg c9 aan een arcam hangen en dat ging ook fout tot ik de cec uit gezet heb daarna werkte het wel maar de arcam heeft wel hdmi 2.0
Misschien 2 stomme vragen:
1. Is er een verschil tussen ARC en "ARCAM" zoals jij het beschrijft?
2. Hoe zet ik CEC uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

EricNL schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:20:
[...]

Mijn settings LG: Audio out Optisch HDMI Arc,
Digitaal geluid op auto
Simplink aan

DTV audio op Automatisch

Reciever heb ik ook op auto staan met Audessy goed ingesteld.

Als je deze settings gebruikt wordt eventueel Armos en andere hoge audio codecs automatisch omgezet en heb je nergens last van.

Had nu even tijd voor je ;) Hoop dat het werkt voor je.
EricNL schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:51:
Ik heb zojuist maar even een optische kabel besteld die lang genoeg is. Dingen kosten geen drol, dus het is op z'n minst het proberen waard. Ik weet dat m'n receiver niet meer het nieuwste model is, maar was toch wel in de veronderstelling dat je receiver niet elke ±5 jaar hoeft/moet vervangen.
Houdt wel rekening met optisch dat je dan weer een volgend probleem kan krijgen. Namelijk geluid wat niet synchroon loopt en zal je toch de bijbel moeten lezen want dat kun je weer oplossen met settings in je receiver en volgens mij ook in de tv.

@Hulleman Misschien ben jij nu ook geholpen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
@EricNL, dolby vision werkt wel, maar geluid via ARC niet. Het heeft wel eens gewerkt, waarbij het geluid vaak wegviel. @Greenisthebest, ik ga het nog eens proberen met de settings

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-08 09:06
EricNL schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:27:
[...]

Misschien 2 stomme vragen:
1. Is er een verschil tussen ARC en "ARCAM" zoals jij het beschrijft?
2. Hoe zet ik CEC uit?
Sorry Arcam is een merk receiver, CEC zit in de lg onder verbindingen -> hdmi instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 10:20
@EricNL ik heb exact dezelfde opstelling...ook net een c9 gekocht met dezelfde reciever....arc voor geen mogelijkheid aan de gang te krijgen en uiteindelijk een optische kabel gehaald. Ik vermoed dat het probleem tussen earc en arc zit...met mijn oude tv werkte het ook. Dus....optische kabel l, of nieuwe earc reciever kopen (en dan heb je ook meteen weer middels audio).

Edit: middels is lossless audio dus. Autocorrect 😉

[ Voor 7% gewijzigd door copywrong1982 op 06-12-2019 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
copywrong1982 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:58:
@EricNL ik heb exact dezelfde opstelling...ook net een c9 gekocht met dezelfde reciever....arc voor geen mogelijkheid aan de gang te krijgen en uiteindelijk een optische kabel gehaald. Ik vermoed dat het probleem tussen earc en arc zit...met mijn oude tv werkte het ook. Dus....optische kabel l, of nieuwe earc reciever kopen (en dan heb je ook meteen weer middels audio).
Ik heb gister al gelijk een optische kabel besteld, die verwacht ik vandaag binnen.
Uit nieuwsgierigheid: is er middels een optische kabel ook iets simpels te regelen zodat de receiver aan gaat zodra de TV aan gaat, of kan dat echt alleen met ARC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 10:20
Dat is HDMI CEC en dat is weer onderdeel van ARC, maar theoretisch zou dat wel los van het geluid kunnen werken. Maar ik heb dat probleem zelf niet, ik wil juist het liefst geen CEC. Ik heb zelf een logitech Harmony remote en die regelt het inschakelen van alle devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synergy4
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:29
Ook hier hetzelfde probleem met de combi SR5007 + LG C9. Misvormd geluid bij DD+ over HDMI ARC bij bronnen als Netflix of Prime. Daarom de TV met een optische kabel verbonden. Dit werkt maar is wel DD ipv DD+. Met een Chromecast aangesloten op de receiver was DD+ vreemd genoeg nooit een probleem.

Receiver instelling: Inputs>Inputs Assign>TV Audio>Digital>OPT1.

Audio staat overigens los van HDMI CEC. Dat kan je gewoon aan laten staan als je met de TV afstandsbediening ook je receiver wilt bedienen.

Welke firmware versie van de SR5007 draaien jullie? Ik lees onderstaande in een changelog. Kan zelf niet meer updaten door niet werkende UTP en USB poort. In 2018 is zelfs nog Spotify Connect toegevoegd lees ik.

20.03.2014
Firmware: 1490-3169-0000-5420-2097
The noise occurs in the play of DD+ stream of Netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EricNL schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:03:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: is er middels een optische kabel ook iets simpels te regelen zodat de receiver aan gaat zodra de TV aan gaat, of kan dat echt alleen met ARC?
Volgens mij werkt dit wel.
Je kan je beeldsignaal via HDMI laten lopen maar voor het geluid kiezen voor de optische kabel in plaats van HDMI.
Mijn TV (Sony) schakelt automatisch naar de TV/SAT-ingang als ik op de afstandsbediening van de TV 'Home' duw. Ik kan er dan voor kiezen of ik het geluid via ARC naar de receiver laat gaan of via een optische kabel, en ik kan gewoon schakelen tussen de twee. Als ik de ARC niet gebruik, lukt dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EricNL schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:06:
In de audio settings van LG onder de ARC instellingen heb ik "PCM" aangepast naar "Automatisch" (en daarna ook "Passeren" geprobeerd). Alleen als deze setting op Auto of Passeren (Passthrough?) staat weergeeft de Netflix app daadwerkelijk 5.1 (en is dit ook te selecteren onder audio). Echter...

Er komt wel geluid uit m'n speakers maar het klinkt als een onderwater robot.

Ik heb er natuurlijk geen enkel probleem mee om een optische kabel te trekken tussen m'n TV en receiver, maar betekent dat dan ook dat ik in het vervolg de receiver handmatig aan moet zetten als ik m'n TV aan zet. Want dat was juist wel weer fijn aan ARC. Zodra ik m'n TV aan zette ging een seconde of 5 later m'n receiver ook direct aan.
Bij mij TV werkt ARC alleen als de instellingen in de TV op PCM zet.
Doe ik dat niet, dan komt er alleen geklik en gekraak door de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi,
ik heb hetzelfde probleem als ErikNL

@EricNL hoe heb je dit nu opgelost? toch via een optische kabel naast een hdmi kabel ?

hoor graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:12:
hi,
ik heb hetzelfde probleem als ErikNL

@EricNL hoe heb je dit nu opgelost? toch via een optische kabel naast een hdmi kabel ?

hoor graag!
Hi mvh46,

Inderdaad, gewoon een optische kabel erbij geprikt. Enige minpuntje is wel dat als ik mijn TV aanzet m'n receiver via HDMI-CEC automatisch aan gaat. Dat betekent wel dat ik elke keer handmatig even "Optisch" moet selecteren als Audio Out op de TV als ik Netflix/Prime wil kijken. Maar het is een handeling van 5 seconden. Verder werkt surround nu prima via optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Eric,
ok dank voor je snelle reactie!
gisteren zelf ook een optische kabel gekocht en extra (naast de bestaande HDMI Arc) kabel gedaan maar ik vond het niks dat overschakelen steeds.
probleem netflix heeft te maken wat ik eerder hier ook las namelijk HDMI versie van mijn Marantz receiver (uit 2010 met HDMI 1.4 met ARC) versus de HDMI uitgang versie van mijn gloednieuwe smart TV met 4K uit 2020 (HDMI 2.X).

MAAR.....ik ben er inmiddels ook achter dat als ik in de app Netflix bij Audio op Engels (ipv 5.1 Engels) zet, ik TOCH gewoon surround sound krijg op mijn receiver! ik heb dit getest met films met surround effecten en die komen GEWOON door! Bij Engels 5.1 kreeg ik steeds een raar blikkerige toon (een soort onderwater gekraak) maar nu dus kwestie van Audio op gewoon Engels zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themoker
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-07 14:04
Hey allemaal,

Ik had hetzelfde probleem en na uiteindelijk van alles geprobeerd te hebben bleek dat mijn hmdi kabel niet "premium" gecertificeerd is. Het is een goede high speed met ethernet hdmi kabel maar nadat ik deze gewisseld had voor een premium high speed met ethernet kabel (hoe verzinnen ze die belachelijke namen) werkte het eindelijk. Ik heb nu netjes 5.1 geluid met de instellingen automatisch bij hdmi arc, zelfs als ik content afspeel in de apps op de tv (Netflix, Disney+, etc)

Setup:
TV: LG 55e8 (hdmi 2.0)
Audio: LG sl8yg + spk8 (hdmi 2.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi themoker,

ik ga dat vanmiddag ook maar eens proberen, maar ik vermoed toch dat het bij mij ligt dat mijn versterker HDMI 1.4 heeft en mijn TV 2.0 HDMI en dat dan ARC met Dolby Digital niet goed doorkomt zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Bedankt voor de tip @themoker ! En @Verwijderd mocht je het geprobeerd hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09-2023

ratsja

bi polair

Ik heb hier hetzelfde probleem.
De versterker moet toch dolby atmos weergeven (marantz sr5014) en geen DD+ of iets dergelijks?

Mijn tv is een LG C8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas lukt het ook niet met een HDMI premium high speed kabel van 60,-!
Mijn probleem ligt dus echt aan combi HDMI ARC 2.0 (Philips TV 2020) en de HDMI 1.4 Marantz uit 2010.

mijn probleem blijft bestaan namelijk dat als ik in Netflix app op de TV op audiokanaal "Engels 5.1" (in Netflix) zet er een raar blikkerig geluid komt uit mijn versterker. op display verschijnt een raar "DD+" waar normaal surround modus komt te staan. om wel surround te krijgen moet ik in Netflix kiezen op "Engels" maar kan toch wel surround effect krijgen dmv prologicII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelBeerens
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2021
Ik las dit topic al een tijdje mee aangezien ik in een zelfde situatie zat.

Ik heb zelf een SR6007 icm een LG C9 en kreeg daar eerst ook geen Dolby Digital Plus signaal op door via ARC. Ik meen het echter wel een keer in m'n display gezien te hebben, maar daarna heb ik het niet meer voor elkaar gekregen. Tot vandaag... Ik wilde controleren als ik Pure Direct Auto (3 keer op het pure knopje drukken) gebruikte (daar in werkt het bij mij sowieso) welk signaal er dan doorkwam. Hierdoor kwam ik per ongeluk in de DTS Neo:6 modus. Gek genoeg switchte de receiver daarna over naar Dolby Digital+ en staat deze ook geselecteerd weergegeven in m'n display. Doe ik dit vervolgens met een DTS bron, dan toont ie netjes DTS en heb ik een goede heldere weergave als surround.

Hopelijk kunnen jullie het hiermee ook oplossen.

Mijn instellingen:

HDMI ARC (Pass Through)
eARC uit
DTS Neo:6 of Pure Direct op auto

Ik heb geen gekke kabels oid (simpele 1.4 HDMI kabel tussen m'n tv en receiver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi RoelBeerens,

dank voor je reactie maar helaas lukte dat bij mij ook niet. ik heb ook pure direct ingesteld, zie wel bovenin display "digital+" staan, maar vervolgens met surround modussen gekeken maar overal blijft dat rare geluid. Op DTS Neo kom ik sowieso niet want Netflix geeft Dolby Digital plus door een geen DTS..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:27
Joosterh schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:10:
Ik had dit probleem ook, heb dezelfde televisie en had een oudere Denon 3313 receiver. Het probleem is dat de receiver niet compatibel is. De HDMI ARC aansluiting kan het inkomende signaal niet verwerken want bv. Netflix stuurt Dolby Atmos uit. Oplossing is om het geluid via een optische kabel te laten lopen (je hebt dan alleen Dolby digital of DTS) of een andere receiver te kopen met HDMI e-ARC.
Blij dat ik dit hier heb gevonden, zat met hetzelfde probleem met een Denon 2113, voorlopig met een optische kabel dit tijdelijk opgelost, nu even wachten tot de Denon 2700 uitkomt, dan zal er hopelijk een leuke prijsdaling komen voor de 2600 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leo34
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-03-2024
Had hier nagenoeg hetzelfde probleem maar dan met Sony KD-55A89 + Marantz NR1602.
Beeld en geluid direct op TV aangesloten via Mediabox Next (dit gaf toch een beter beeld als mijn oude ziggo box ). In deze installatie wil ik meestal geluid via audio system omdat dit toch beter klinkt als de TV.
De TV ARC hdmi poort heb ik verbonden met de AV hdmi receiver uitgang (audio ingang in deze situatie)

Het geluid via audiosysteem was na eerste installatie vervormt zoals hier ook beschreven (er komt geluid maar is niet verstaanbaar en kraakt en plopt etc.). Ook de digital optie geprobeerd en PCM maar uiteindelijk toch de ARC optie in gebruik genomen.

Kwam er uiteindelijk achter dat normale uitzending via ziggo box wel goed geluid gaf en via Netlix van de TV niet. Dus het moest wel kunnen werken. Het probleem zat in dolby digital plus uitvoer. Door deze op dolby digital te zetten werkte het wel en kon ik de digitale audio uitgang van TV op auto 1 zetten in plaats van PCM. Dus voor mij was de oplossing voor TV settings (Sony KD-55A89 ):

eARC modus => uit (versterker ondersteunt alles ARC)
digitale audio uitgang => Auto 1
Dolby Digital plus uitvoer => dolby digital
(vermoed plus dat plus versie een te grote bandbreedte vraagt en alleen werkt met eARC)
Doorvoermodus => uit

Door info ARC en eARC zie ook
https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00227116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter026
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-03-2021
Ik heb helaas ook problemen

Mijn setup is een denon avr x2700h en een philips 55oled804/12

Nu werkt het normaal fantastisch als ik netflix kijk. Prachtig beeld en mooi atmos geluid

Bij dinsey+ was ik al teleurgesteld aangezien die helemaal geen atmos doorgeven (ondanks dat ze er met reclame wel klanten mee lokken)

Nu heb ik ook prime genomen en er komt alleen pcm door. Ik zou toch denken dat het aan de app op de tv ligt aangezien de app van netflix wel subliem werkt.

Heeft iemand al een oplossing gevonden? Ik vond disney+ al tegenvallen maar dit is nog beroerder. Als ik het niet gefixt krijg zeg ik dat prime meteen op.
Pagina: 1