Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

BTW teruggave 2e set zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
In oktober 2017 hebben wij zonnepanelen op ons huis laten plaatsen en de BTW terug gevraagd.
Dit jaar hebben wij dat huis verkocht (inclusief de zonnepanelen) en zijn we verhuisd naar een ander huis.
Op ons nieuwe huis worden deze week zonnepanelen geplaatst.

Kunnen we ook voor deze tweede set de BTW terugvragen en hoe moeten we dat doen?

Alle reacties

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ik zou de set op naam van de partner zetten die in 2017 niet kocht en niet de btw aftrok.

Kan je het zo opnieuw doen lijkt me

[ Voor 19% gewijzigd door bombadil op 04-12-2019 21:12 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je de BTW niet terug moeten betalen?
Je hebt de goederen aan een ander verkocht.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2019 21:19 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:41
Ik zit binnenkort in dezelfde situatie. Heb de belastingdienst gebeld omdat ik verwachtte de panelen weer inclusief btw door te moeten verkopen. Dame aan de telefoon zei dat ik gewoon kon doorverkopen inclusief bij het huis en op de nieuwe lokatie weer btw terug kan vragen.
Had me nog niet aangemeld voor de KOR, anders was dat ook nog lastig geweest.
Vraag me af of dit technisch 100% klopt, maar ik ga het zo maar gewoon doen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Verwijderd en @I-King
de KOR dat is iets jaarlijks, kun je elk jaar weer opnieuw gebruik van maken.
geen probleem om dus elk jaar een nieuwe set zonnepanelen te kopen, mits je binnen de regels blijft.
(ik heb nu 5x de BTW terug gevraagd, was niet simpel maar het kan wel.
ik had wel een heel speciale situatie, door een rechtelijke EU uitspraak.)

maar zoals elke belasting regeling, aan alles zitten wel haken en ogen, dus bekijk je persoonlijke situatie even goed.
er zijn uitzonderingen op de regels, waar je wel in moet vallen.
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

het klinkt wat vreemd, maar dat zijn de regels van de KOR nu eenmaal.
de KOR is er eigenlijk om startende ondernemers te helpen, en er voor te zorgen dat niet iedere kleine BTW cent door de belastingdienst moet worden geadministreerd.
het is leuk dat we als zonnepanelen bezitter dus vaak wel onder de KOR vallen.
(eigenlijk als je het goed bekijkt is het forfait bedrag mischien niet eens wettelijk, maar goed niemand wil daar over zeuren, dus dan blijft het maar zo. ;) )

[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 05-12-2019 10:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

AUijtdehaag schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:14:
Heb je de BTW niet terug moeten betalen?
Je hebt de goederen aan een ander verkocht.
Je kent mijn situatie :)
Geen last van gehad.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• I-King
@migjes Het is volgens mij wel zo dat als je in de nieuwe KOR regeling stapt je daar 3 jaar in blijft. Plus kun je in de nieuwe regeling tijdens deze periode geen BTW meer terugvragen.

[ Voor 28% gewijzigd door I-King op 05-12-2019 10:57 ]

• migjes
I-King schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:56:
@migjes Het is volgens mij wel zo dat als je in de nieuwe KOR regeling stapt je daar 3 jaar in blijft. Plus kun je in de nieuwe regeling tijdens deze periode geen BTW meer terugvragen.
jep, minimaal 3 jaar.
maar als je dat wil mag het ook 10 jaar worden (of je leven lang als je wil).
maar elk jaar heb je weer maximaal +/-1200€ wat je aan BTW zou kunnen terugvragen van de KOR.
dat is een gewoon handig aangeven en niet de verkorte procedure gebruiken. ;)
(je krijgt dan wel een flinke administratie rompslomp er door, maar is niet zo heel lastig als je een beetje slim bent lukt dat zonder problemen. ;) )

(wel even oppassen, de regels van de KOR zijn ze nu aan het veranderen, en ik heb nog niet elke verandering helemaal door gerekend, dus doe de berekening zelf ook even.
dus wat hier boven staat is nog oude regels. ;)
hier staan de veranderingen van de KOR:
https://www.belastingdien...leineondernemersregeling/
moet ik ook nog eens in duiken wat dit precies gaat inhouden. ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 05-12-2019 11:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• I-King
@migjes dan zou ik dat maar gauw doen, want dan gaat jouw verhaal niet meer op. Je kunt dan geen BTW meer terugvragen en je zit dan minimaal 3 jaar vast. Daar is een heel topic over op GoT. Ik zit er ook nog niet tot in detail in, maar ik heb me daar dus uit gehouden omdat ik anders in de problemen kom als ik bij mijn nieuwe huis komend jaar BTW wil terugvragen.

Voor zover ik het nu weet dus.

• migjes
I-King schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:09:
@migjes dan zou ik dat maar gauw doen, want dan gaat jouw verhaal niet meer op. Je kunt dan geen BTW meer terugvragen en je zit dan minimaal 3 jaar vast. Daar is een heel topic over op GoT. Ik zit er ook nog niet tot in detail in, maar ik heb me daar dus uit gehouden omdat ik anders in de problemen kom als ik bij mijn nieuwe huis komend jaar BTW wil terugvragen.

Voor zover ik het nu weet dus.
lol, ik heb dat allang gedaan, via oude en toen nog extra gereviseerde regeling . ;)

van de BTW teruggaven van 4 oude setjes (over 4 verschillende jaren achteraf, inclusief meterkast aanpassing etc etc een lange lijst van verschillende posten), had ik bijna genoeg geld om mijn 7 jaar oude 14x190Wp te vervangen voor 14x245Wp, waar ik natuurlijk ook de BTW van terug kreeg.
(de oude panelen waren even duur als de nieuwe, lol prijzen zijn gedaald.)

dat heeft mij uiteindelijk 1500€ gekost + winst doorverkoop oude panelen 10x. en de BTW terug gevraagd van de omvormer die ik daar bij heb geleverd. kwam ik op ongeveer 300€ totaal uit voor 770Wp meer.
en dus gratis 4x190Wp panelen over voor op het schuurtje, en die omvormer(helaas geen BTW terug, 2de hands) verdien ik komende lente al terug. ;)

het is maar net hoe je het soms geregeld krijgt.
(heb wel de energie rekening over moeten zetten naar de naam van de vrouw. ;) )

maar check het wel even goed voor je zelf op de site van de belastingdienst.
de wijzigingen zijn er, maar welke vorm kies je is dan de vraag "wel of niet" deelnemen. ;)
belastingdienst, leuker kunnen we het je niet maken, maar vaak makkelijker ook niet. >:)

edit:
ik vraag me af hoe dit gaat lopen als we straks geen salderen meer hebben.
dat gaan moeilijke berekeningen worden, als de beprijzing van kWh die je huis verlaten en daarna weer terug komen verschillende bedragen hebben. :?

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 05-12-2019 13:34 ]

• Supergrover767
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-11 14:41
edit:
ik vraag me af hoe dit gaat lopen als we straks geen salderen meer hebben.
dat gaan moeilijke berekeningen worden, als de beprijzing van kWh die je huis verlaten en daarna weer terug komen verschillende bedragen hebben. :?
Ik verwacht dat ze de BTW regeling er ook uit willen slopen als ze overgaan van salderen naar gesubsidieerde terugleververgoeding. Dan zijn zij ook meteen af van de rompslomp die deze quick-fix van weleer ze heeft opgelevert. Daarnaast zitten ze volgens mij in de knoei met EU-regelgeving die het BTW trucje in deze vorm eigenlijk niet toestaat.

Ik heb een vraag. Heb het zelf onnodig complex gemaakt maar misschien weten jullie de uitweg:
Ik heb panelen gelegd en BTW teruggevorderde aug-2017
Meteen de KOR ingedoken d.m.v. direct verzoek maar volgens mij hebben ze hier niet eens naar gekeken en deden ze het al automatisch (zat precies op die omslag voo rmijn gevoel)
15 panelen 275 WP bijgelegd in aug-2019 BTW totaal installtie is bijna €800
Door laksheid onnodig lang gewacht met BTW gebeuren.
Ondertussen ben ik sinds 1 januari 2020 eigen ondernemer (Belastingdienst moet nog een (nieuwe stijl) BTW nummer voor me verzinnen ; ben benieuwd, dan heb ik er dus twee!? )
Hamvraag: Is er nog een manier om die BTW terug te vragen? Mijn gevoel zegt nee. Komt nog eens bij dat de panelen in Duitsland gekocht zijn incl. 19% duitse BTW (niet verlegd o.i.d., verlegd is meestal nog meer shit) .

Ben benieuwd of het nog de moeite is; mijn gevoel zegt me ; had je meteen moeten regelen sukkel! Maar overmatige rijkdom, drukte door de toekomstplannen en niet geöliede systeem bij belastingdienst weerhielden me tot nog toe. 8)7
Pagina: 1