Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LG 27UL850 wordt herkend als 8-bit paneel

Pagina: 1
Acties:

• mansour
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 10-12-2020
Beste mede-Tweakers,

Ik heb sinds vandaag het probleem dan mijn laptop (HP zBook G3) mijn monitor herkend als een 8-bits paneel. Daarnaast zie ik ook dat er wat stuttering optreedt bij normaal gebruik. De monitor zelf is een 10-bit paneel en zou HDR kunnen weergeven. Dit was ook het geval de afgelopen maand.

Mijn laptop is gekoppeld met een HP zBook Dock via een TB3 aansluiting. De monitor is verbonden aan de dock via DP. Ik heb meerdere DP kabels geprobeerd, ik heb de monitor direct verbonden met de laptop via USB-C en HDMI, maar mocht niet baten. Alle drivers (Laptop en dock) zijn up-to-date.

Ook met een andere laptop heb ik de monitor aangesloten (DP -> mini DP) en ook hier geeft Windows aan dat het een 8-bits paneel is.

Weet iemand wat de reden kan zijn voor het opgetreden probleem?

Update: Ik heb de instellingen in de Nvidia-configuratiescherm kunnen aanpassen, maar het weigert om van SDR naar HDR te gaan.

Monitor instellingen

[Voor 34% gewijzigd door mansour op 04-12-2019 21:35. Reden: Update]

• Waarez
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13-04 23:28
Het gaat erom wat je laptop aankan lijkt me. Stond ie daarvoor ook op 4k resolutie?

[Voor 5% gewijzigd door Waarez op 04-12-2019 22:55]

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14-04 12:09

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@mansour
Waarez schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:55:
Het gaat erom wat je laptop aankan lijkt me. Stond ie daarvoor ook op 4k resolutie?

[Afbeelding]
Dit! Je laptop ondersteunt maximaal DP1.2. 4k60 met 10-bit kleuren kan je laptop simpelweg niet.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

• mansour
@Waarez Het stond vanaf het begin al op 4K60

@Blaat Ik heb inderdaad gekeken naar de specificaties van de dock en die heeft inderdaad alleen DP 1.2 aansluitingen. Weet jij toevallig of dit een limitatie van mijn GPU is of puur aansluiting. Want ik zou anders wel een TB3 naar DP 1.4 kunnen gebruiken om het aan te sluiten, maar dan moet ik wel weten of mijn GPU de bottleneck is.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 22:13
Is het wel een echt 10-bit scherm, ik lees voornamelijk 8-bit namelijk

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dennism schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:27:
Is het wel een echt 10-bit scherm, ik lees voornamelijk 8-bit namelijk
Het is absoluut een 10 bit paneel, hij is namelijk DisplayHDR 400 gecertificeerd. Dat kan niet zonder 10-bit.
mansour schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:59:
@Waarez Het stond vanaf het begin al op 4K60

@Blaat Ik heb inderdaad gekeken naar de specificaties van de dock en die heeft inderdaad alleen DP 1.2 aansluitingen. Weet jij toevallig of dit een limitatie van mijn GPU is of puur aansluiting. Want ik zou anders wel een TB3 naar DP 1.4 kunnen gebruiken om het aan te sluiten, maar dan moet ik wel weten of mijn GPU de bottleneck is.
Je videokaart is de beperking. Kaarten uit de Maxwell generatie (te herkennen aan de eerste M in de M1000M) ondersteunen simpelweg niet hoger. Deze architectuur stamt inmiddels ook alweer uit 2014 namelijk.

• Dennism
Blaat schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:42:
[...]

Het is absoluut een 10 bit paneel, hij is namelijk DisplayHDR 400 gecertificeerd. Dat kan niet zonder 10-bit.
Ik zie voornamelijk 8bit+FRC genoemd, dat is 8-bit waar met een trucje 10-bit kleur uit komt, geen native 10-bit.
En 8bit +FRC monitoren worden regelmatig door Nvidia kaarten gedetecteerd als 8 bit.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dennism schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:50:
[...]

Ik zie voornamelijk 8bit+FRC genoemd, dat is 8-bit waar met een trucje 10-bit kleur uit komt, geen native 10-bit.
En 8bit +FRC monitoren worden regelmatig door Nvidia kaarten gedetecteerd als 8 bit.
Heb je daar een bron voor? Want of het nu native 10-bit of 8bit+FRC is, de scaler zou daarmee een 10-bit signaal moeten accepteren. Dat heeft met de verwerking daarna niets van doen.

Ik heb dit namelijk nog nooit gezien met welk scherm dan ook, en er gaan er veel door mijn handen. Daarnaast vind ik het ook niet logisch, kijkende naar de werking van de gemiddelde niet- Gsync monitor.

• Dennism
Blaat schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:34:
[...]

Heb je daar een bron voor? Want of het nu native 10-bit of 8bit+FRC is, de scaler zou daarmee een 10-bit signaal moeten accepteren. Dat heeft met de verwerking daarna niets van doen.

Ik heb dit namelijk nog nooit gezien met welk scherm dan ook, en er gaan er veel door mijn handen. Daarnaast vind ik het ook niet logisch, kijkende naar de werking van de gemiddelde niet- Gsync monitor.
Ik ben her zelf een aantal keer tegen gekomen, zal eens kijken of anderen dit ook gemerkt hebben.

Edit @Blaat :

Hier zie je een aantal die hetzelfde hebben, maar ook wat posts die het niet hebben.
https://www.reddit.com/r/.../?st=k3snsbjr&sh=042c717e

Hier ook een waar die standaard op 8 bit lijkt te staan:
https://www.reddit.com/r/.../?st=k3snsf6k&sh=18d9d073

Hier ook nog een:

https://www.techpowerup.c...s-support-example.220925/

En volgens mij deze ook:

http://www.forum.wacom.eu/viewtopic.php?f=5&t=4136

[Voor 32% gewijzigd door Dennism op 05-12-2019 12:57]

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dennism schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:49:
[...]

Ik ben her zelf een aantal keer tegen gekomen, zal eens kijken of anderen dit ook gemerkt hebben.

Edit @Blaat :

Hier zie je een aantal die hetzelfde hebben, maar ook wat posts die het niet hebben.
https://www.reddit.com/r/.../?st=k3snsbjr&sh=042c717e

Hier ook een waar die standaard op 8 bit lijkt te staan:
https://www.reddit.com/r/.../?st=k3snsf6k&sh=18d9d073

Hier ook nog een:

https://www.techpowerup.c...s-support-example.220925/

En volgens mij deze ook:

http://www.forum.wacom.eu/viewtopic.php?f=5&t=4136
Alle bronnen waar men gebruik maakt van Pascal kaarten of ouder, moet je negeren. Die DP1.2 poorten kunnen per definitie geen 1440p120/144 of 4k60 met 10-bit uitsturen. Dan zet nVidia control panel de kleuren inderdaad terug naar 8BPC. Alleen Turing ondersteunt out of the box DP1.4 en DP1.3.

Pascal en lager heeft een BIOS update nodig.

Verder lijken er wat issues door elkaar te lopen. Imo niet genoeg informatie om onomstotelijk te beweren dat het ligt aan 8BPC+FRC implementaties. In een van je bronnen wordt zelfs letterlijk gezegd dat dat niet kan.

Dat is bij mijn 5700XT overigens niet anders. 10BPC werkt niet op 144Hz. Op 60Hz kan ik gewoon 10BPC selecteren en werkt het zonder issues.

[Voor 4% gewijzigd door Blaat op 05-12-2019 13:17]

• Dennism
Blaat schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:14:

Verder lijken er wat issues door elkaar te lopen. Imo niet genoeg informatie om onomstotelijk te beweren dat het ligt aan 8BPC+FRC implementaties.
Ik zeg ook niet dat het onomstotelijk daar aan ligt, ik geef alleen aan, dat anders zoals TS stelt, zijn paneel geen native 10-bit lijkt te zijn, maar een 8-bit+FRC paneel en dat ik daar in het verleden al vaker issues mee heb gezien, ook met Quadro kaarten.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Dennism schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:21:
[...]

Ik zeg ook niet dat het onomstotelijk daar aan ligt, ik geef alleen aan, dat anders zoals TS stelt, zijn paneel geen native 10-bit lijkt te zijn, maar een 8-bit+FRC paneel en dat ik daar in het verleden al vaker issues mee heb gezien, ook met Quadro kaarten.
En ik denk dat daar een verkeerde correlatie gelegd is. De kans is veel groter dat dat aan de beperkingen van DP1.2 heeft gelegen dan aan wat anders.

Laten we eerlijk zijn, native 10bit panelen zie je niet vaak onder consumenten. Logisch ook, geen enkele 3D applicatie ondersteunt het m.u.v. CAD/CAE tools.

• Dennism
Blaat schreef op donderdag 5 december 2019 @ 13:27:
[...]

En ik denk dat daar een verkeerde correlatie gelegd is. De kans is veel groter dat dat aan de beperkingen van DP1.2 heeft gelegen dan aan wat anders.

Laten we eerlijk zijn, native 10bit panelen zie je niet vaak onder consumenten. Logisch ook, geen enkele 3D applicatie ondersteunt het m.u.v. CAD/CAE tools.
Dat zou mogelijk deels zeker kunnen, al weet ik wel dat we bij een bepaalde klant de schermen hebben omgeruild en dat daarna het probleem verholpen was. Ik dat geval lijkt het mij eigenlijk niet kunnen liggen aan DP1.2.

Ook weet ik niet 100% zeker of het in alle gevallen ging om 4k schermen, mogelijk dat er ook 1440P of 1600P schermen bij zaten.

• mansour
@Dennism Het is wel echt een 10-bit paneel en niet een 8-bit+FRC. Zoals @Blaat al zegt, denk ik inderdaad dat de bottleneck de DP1.2 aansluiting is.

Ik heb blijkbaar gezien dat mijn laptop aangaf dat het een 10-bit paneel is, maar dat het niet HDR weergeeft. Wat ik eigenlijk niet snap, want ik kan mij herinneren dat ik HDR in Windows aan moest zetten (ik kreeg die optie toen wel dacht ik)

[Voor 41% gewijzigd door mansour op 05-12-2019 17:14]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True