Windows 10 Pro of Home voor thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Binnenkort komt er een nieuwe laptop en ik wil deze draadloos en probleemloos met een thuisnetwerk kunnen verbinden. Gaat dit lukken met Windows 10 Home of heb ik daar Pro voor nodig?

Met Windows XP en 7 Pro heb ik hier nooit problemen mee gehad, maar wel met een Windows 8.1 Home laptop die onzichtbaar blijft voor andere apparaten. Met Windows 8.1 Home kun je blijkbaar niet zomaar een netwerk opzetten. (Ik ben de details even vergeten, het is alweer een aantal maanden geleden dat ik ermee bezig was.)

Mocht ik de Pro versie nodig hebben, maakt het nog uit of ik een laptop koop met Pro geïnstalleerd of dat ik Home later online upgrade?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

zoekertje schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:25:
Binnenkort komt er een nieuwe laptop en ik wil deze draadloos en probleemloos met een thuisnetwerk kunnen verbinden. Gaat dit lukken met Windows 10 Home of heb ik daar Pro voor nodig?

Met Windows XP en 7 Pro heb ik hier nooit problemen mee gehad, maar wel met een Windows 8.1 Home laptop die onzichtbaar blijft voor andere apparaten. Met Windows 8.1 Home kun je blijkbaar niet zomaar een netwerk opzetten. (Ik ben de details even vergeten, het is alweer een aantal maanden geleden dat ik ermee bezig was.)

Mocht ik de Pro versie nodig hebben, maakt het nog uit of ik een laptop koop met Pro geïnstalleerd of dat ik Home later online upgrade?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
De home editie zou prima in staat moeten zijn een simpel thuisnetwerk te joinen.
Maar dat gold ook al voor w8.1 home.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Er was "iets" dat niet werkte tussen de Win 8.1 Home laptop en het destijds bestaande netwerk, wat wel zou hebben gewerkt als het Win 8.1 Pro zou zijn geweest. Hoe het precies zat weet ik niet meer, ik denk dat het met verschillende Windows versies binnen dit netwerk te maken had. Met Pro zijn de mogelijkheden groter, maar het is niet standaard op iedere laptop of PC geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Geef eens wat meer info over dat netwerk en wat je nu precies wil.

Heb je nu gewoon een werkgroep, of heb je een domein thuis?
Voor een domein heb je pro nodig, dit is meestal de situatie indien zakelijk gebruik, maar thuis kan een domeinserver ook als je dat echt wilt. Dus, wat heb jij?

Wil je bestanden, mappen, een hele schijf of een printer delen in je netwerk? Daar heb je geen pro voor nodig.

Wil je vanaf een andere pc op die laptop kunnen inloggen via remote desktop?
Zo ja, dat kan alleen met windows 10 pro.

Leesvoer

[ Voor 11% gewijzigd door dragon2 op 04-12-2019 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

zoekertje schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:26:
Er was "iets" dat niet werkte tussen de Win 8.1 Home laptop en het destijds bestaande netwerk, wat wel zou hebben gewerkt als het Win 8.1 Pro zou zijn geweest. Hoe het precies zat weet ik niet meer, ik denk dat het met verschillende Windows versies binnen dit netwerk te maken had. Met Pro zijn de mogelijkheden groter, maar het is niet standaard op iedere laptop of PC geïnstalleerd.
Het enige wat op Pro niet werkt is een domein joinen. Maar dat is niet iets wat in een thuisnetwerk van toepassing is*. Als alles wat je wilt is wat bestanden sharen. Dan is dat protocol zo ingebakken dat het niet uitmaakt welke smaak van windows je hebt. (of linux trouwens)

*ja, je kunt thuis prima een domein draaien, maar als jij een domeincontroller kunt configureren, kom je niet hier vragen of je pro of home moet hebben...........
dragon2 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:19:

Wil je vanaf een andere pc op die laptop kunnen inloggen via remote desktop?
Zo ja, dat kan alleen met windows 10 pro.
Als je moet vragen of je een home of pro versie moet hebben. lijkt me het sterk dat hij thuis een domeincontroller heeft draaien :)
En je hebt geleik voor voor RDP, , maar dat kun je ook met een gratis VNC oplossen ipv een dure PRO licentie,..

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Het ging om een gewone werkgroep en het was destijds onmogelijk om met Win 8.1 Home toegang te krijgen tot een gedeelde map die ik gebruikte om bestanden te delen. Er was geen sprake van een domein.

Ik ga alles weer opnieuw opzetten en de Win 8.1 Home laptop upgraden naar Win 10 Home, dan merk vanzelf of het werkt. Ik wilde het even zeker weten of mijn nieuwe laptop hiervoor de pro versie nodig heeft, zo niet dan hoef ik daar niet specifiek op te letten :)

Bedankt voor het meedenken. Ik ga het één van deze dagen uitproberen.

[ Voor 3% gewijzigd door zoekertje op 05-12-2019 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bedenk wel dat Microsoft het begrip Thuisnetwerk, dus met netwerknaam etc. al geruime tijd geleden heeft afgeschaft. Laat dat dus geen misverstand meer zijn. Niettemin is verbinden met andere computers op dezelfde router of switch nog steeds mogelijk.

-. Kies op beide computers de te delen mappen.
-. Ga op beide computers naar Instellingen > Netwerk en Internet.> Netwerk opnieuw i instellen.
-. Volg de instructies, computer opnnieuw opstarten etc.
-. Ga opnieuw naar Netwerk en Internet en nu naar deelopties.
-. Vink aan Netwerkdetectie inschakelen en Bestands en printerdeling inschakelen.
-. Ga daar naar Alle Netwerken.
-.Vink aan Delen en 128-bits versleuteling etc.
-. Maak een keuze tuusen wel o geen wachtwoord
-. En klik tenslotte op Wijzigingen opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:40
Pro heeft alleen domain functionaliteit voor bedrijven erbij, Home kan uitstekend voor thuisnetwerk.
Werkgroepen en homegroup zit erin, kwestie van juist instellen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Voordeel van pro is dat je kan delen op basis van users en groepen en rechten kan geven op basis van users en groepen. Overigens vraagt de computer bij eerste netwerk verbinding op een nieuw netwerk of deze zichtbaar moet zijn. Zeg je nee, dan ben je wel even bezig om dit te corrigeren.

Windows Home is delen/niet delen, Windows Pro is selectief delen.

Overigens moet je bij delen via Wifi even controleren of dit wel werkt, want op een router kan dit ook weer uit staan omdat deze voorkomt dat wifi clients elkaar zien (AP isolation).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wim-Bart schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:57:
Voordeel van pro is dat je kan delen op basis van users en groepen

Of je zet het vinkje bij advanced sharing in windows home aan, en je kunt prima rechten per gebruiker verdelen :?

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 08-12-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:32
Zou gewoon pro doen je hebt dan ook hyperV
En meer beveiliging.

Plak* Windows 10 Home en Pro bieden allebei remote desktop-functionaliteit met het verschil dat alleen de Pro-editie een sessie kan hosten. Windows 10 Home biedt wel 'Remote Assistance' maar dit is een veel minder uitgebreide modus dan 'Remote Desktop Connection' waarmee je echt een hele computer kunt overnemen. Voor gebruikers die graag vanaf hun werk hun thuis pc willen benaderen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden iedereen, ook voor de tip om naar de routerinstellingen te kijken. Ik heb afgelopen week de Win 8.1 geprobeerd te upgraden naar Win 10 Home, maar de upgrade bleef op 46% zitten en wilde niet verder. De Win 8.1 laptop is een reserve die ik zelden gebruik en als ik wat meer tijd heb ga ik kijken of ik bestanden kan uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

heuveltje schreef op zondag 8 december 2019 @ 14:20:
[...]

Of je zet het vinkje bij advanced sharing in windows home aan, en je kunt prima rechten per gebruiker verdelen :?
Lees wat ik schrijf, users en groepen. Niet alleen users. Daarnaast heeft pro nog wat andere handige zaken, zoals het kunnen overnemen van de pc met rdp, local group policies.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wim-Bart schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:50:
[...]

VS

..Lees wat ik schrijf, users en groepen..
:?

Maar de moraal van het verhaal :
pro heeft wel wat voordelen als je diep in windows beheer wil gaan.
Voor puur 3 thuis pc's met elkaar wat bestanden en printers delen is het overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoekertje
  • Niet online
Mijn ervaring is dat Pro net iets handiger is, Home werkt 98% van de tijd, totdat je iets kleins wilt tweaken en dan blijkt dat niet te kunnen met Home. Toch wordt op duurdere laptops vaak Windows Home geïnstalleerd. Ik denk dat ik toch voor Pro ga,

[ Voor 7% gewijzigd door zoekertje op 10-12-2019 14:45 ]

Pagina: 1