Windows 10 Controlled Folder Access blokkeert Explorer etc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ik wil de Controlled Folder Access functie (/extra ransomware beveiliging) van Windows 10 aanzetten bij een aantal laptops van ons, alleen blokkeert deze functie ook veel acties van Windows / Microsoft zelf. Zo wordt bijv Explorer soms zelf geblokkeerd als de gebruiker files copy & paste. Ondanks we Explorer als uitzondering hebben toegevoegd via de Controlled Folder error notificatie (de uitzonderingen staan er ook tussen bij de Controlled Folder allowed apps.
Het gekke is bij mijn eigen laptop werkt het wel (bijna altijd in ieder geval) maar kan niet echt bedenken wat het verschil zou kunnen maken (behalve dat ik er een Samsung EVO ssd in heb zitten).
Zijn verder allemaal HP laptops (2017 en nieuwer).

Heeft iemand misschien een lijstje van executables van Windows die ik kan toevoegen zodat Windows (vooral Explorer) gewoon normaal werkt?
Of anders misschien een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de moeite.

[ Voor 6% gewijzigd door ochhanz op 05-12-2019 12:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Niet online
Ik heb ondertussen een guide gevonden hoe je 'allow to controlled folder access' aan de FileExplorer context menu kan toevoegen (MS linkt zelf ook door naar Tenforums en heb de .reg bestanden door de scanner gehaald, niks geks gevonden): https://www.tenforums.com...xt-menu-windows-10-a.html

Het lijkt erop dat je ook wat dll en .exe uit de System32 folder moet toevoegen als je issues hebt (moet ik nog testen of dat werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:41
Maar wat vind je vreemd aan dat Controlled Folder Access dit doet? Controlled Folder Access beschermt (voornamelijk) je library folders (lees Documents, etc). Dit betekend dat als je iets kopieert met Explorer van een locatie naar Documents je een melding krijgt, tot je Explorer toevoegt aan allowed apps. (Zo gaat het bij mij in ieder geval op een nieuw geïnstalleerde Windows 10 Pro 1909 PC).

Ik vermoed dat het ook (naast allowed Apps) te maken heeft met je locatie van de Library folders, dus stel je laat Explorer.exe door voor jouw, dan gaat dit goed voor Users\ochhanz\Documents (Desktop, etc) maar niet voor Users\Starke\Documents (hoewel ik natuurlijk geen account heb op jouw PC). Ik heb helaas dit zelf nog niet kunnen bevestigen (omdat ik dit zover alleen in thuis situatie aan het testen ben) maar je zou bijvoorbeeld een andere account kunnen aanmaken en kijken of je de meldingen dan alsnog krijgt, ik vermoed van wel namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Starke op 06-12-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Niet online
Maar Explorer / FileExplorer is al toegevoegd aan de allowed apps lijst (bij elke laptop is dit gedaan). Bij mijn eigen laptop werkt het maar bij de andere laptops niet, kan het niet verklaren.
Of bedoelde je iets anders?

[ Voor 12% gewijzigd door ochhanz op 07-12-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:41
Ik vermoed vooral dat je gezien je over "Controlled Folder Access functie (/extra ransomware beveiliging) van Windows 10 aanzetten bij een aantal laptops van ons" je het hebt over mogelijk een domein / AzureAD of iets.

Waar je op de laptops (anders dan die van jezelf) ze hebt klaargemaakt met een Admin account en daarna de gebruiker aanmeld als gebruikers / andere account waarna het probleem zich voordoet (andere library folders).

Je zegt dit werkt op mijn eigen laptop maar heb je al geprobeerd een tweede account op je eigen laptop te maken en dan te kijken of het werkt, want zoals mijn tweede alinea vermoed ik dat het dan niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Niet online
Bedankt voor het reageren. Ik heb het handmatig bij elke laptop (4 laptops) gedaan (gewoon via de Settings -> Controlled folder access). Elke pc heeft maar 1 account (ik geloof admin maar zou het even moeten controleren).
Pagina: 1