Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its.rAlphie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2024

its.rAlphie

still present.

Topicstarter
Ik wil graag videobestanden kijken op mijn tv met een 4K-resolutie met daarbij hoogwaardig Dolby TrueHD/DTS Master Audio/e.d.-geluid.

Het probleem is dat (ondanks dat op websites/handleidingen/e.d. anders beweerd wordt) mijn Harman/Kardon BDS 580 (receiver/bluray uit 2015) geen 4K, maar max. 1080p input accepteert (het systeem zelf levert wel 4K aan de tv voor de menu's en bluray). De TV (Samsung Smart TV Series 7 UE48JU7500/7590 uit 2015) is wel 4K (HDMI 2.0), maar de HDMI passthrough beperkt zich tot Dolby Digital/DTS. De sets zijn aan elkaar verbonden via HDMI-ARC.

Kortom, als ik nu mijn PC (ook uit 2015) of een mediaplayer aansluit op de TV, dan heb ik mooi beeld, maar beperkt geluid. En als ik hem aansluit op de receiver, dan heb ik mooi geluid, maar beperkt beeld.

De enige oplossing die binnen mijn mogelijkheden werkt, is het plaatsen van een PC met 2x HDMI uit. Eentje van een videokaart op het moederbord en eentje vanuit een losse videokaart. De ene zendt het beeld uit naar de TV en de andere het HD-geluid naar de receiver. Ik wil echter geen PC meer naast mijn tv staan, maar een HTPC of een andere oplossing. Helaas zijn de meeste mediaboxen maar voorzien van 1x HDMI, maar dat lost mijn probleem niet op. Misschien is eentje met 2x HDMI een oplossing, maar die zijn er niet (veel) van, maar misschien zie ik een andere (slimmere) oplossingen over het hoofd. Helaas is er niet te veel over geschreven op het brede internet. Ik heb overigens HDMI-kabels vernieuwd, firmwares geüpdate en andere HDMI-poorten verbonden, zonder succes. Oplossingen die ik minder voor de hand vind liggen zijn HDMI-splitters (passen zich aan aan de laagste verbonden resolutie, dus 1080p) of de receiver vervangen. In principe is alle goede hardware daar 4K af te spelen met 60hz en in Dolby TrueHD, dus wil ik ook niet veel investeren in de oplossing voor dit (licht ongemakkelijke) probleem.

TV: Samsung UE48JU7500/7590. 4K. HDMI 2.0. Passthrough DTS, Dolby Digital.
Receiver: Harman/Kardon BDS 580. 4K Output/1080p input. HDMI 1.4. Dolby TrueHD/DTS-MA/e.d.
En verder wat op elkaar aangesloten zit: PC, Chromecast, Minix, Nintendo Switch, T-mobile TV box.

P.S. Mogelijk past dit onderwerp beter bij TV of HiFi, maar als de oplossing toch zit in een mediaplayer/HTPC, al dan niet met dual HDMI, dan hoor ik graag suggesties.

'No matter where you go, there you are' --- Details over mijn compu's...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 18:30
Heeft de mediaplayer/tv box geen optische uitgang die je kunt aansluiten op je receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 12:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fresno schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:17:
Heeft de mediaplayer/tv box geen optische uitgang die je kunt aansluiten op je receiver?
Die heeft onvoldoende bandbreedte voor de HD audiosignalen.

De oplossing is een nieuwe receiver geschikt voor 4k (en HDR, daar zou ik ook goed op letten) of idd audio en video los uitsturen.

Maar eerlijk gezegd is dat nogal een megaoplossing voor een niet echt enorm probleem. 2K of 4K is op een normale kijkafstand amper te onderscheiden van elkaar op een < 65" TV, dus je doet het dan vooral uit principe. Ook de HD DD en DTS audio signalen zijn niet echt significant beter (denk aan 320kbps mp3 vs een FLAC ofzo, dat niveau moet je het in zoeken).

Wat wel echt goed zichtbaar en goed hoorbaar uitmaakt is: Atmos surround en HDR beeld. Zolang niet niet naar een van die dingen over gaat (waar je hdmi 2.0 voor nodig hebt), zou ik me zeker niet druk maken om 4K of HD audio. Upgrade dan liever in een keer echt goed.

Ik vind hoge kwaliteit video en HTPC's sowieso lastig. HDR vinden PC's lastig. Ze blijven vaak op hun eigen verversingsfrequentie (terwijl ik bij een 24fps graag 24hz beeld heb), zwartwaarden output is altijd knullig... Nog los van dat onboard hdmi's vaak maar versie 1.4 zijn wat geen HDR ondersteunt (wat dus wél zichtbaar is als je een OLED hebt of een high end LCD). Ik heb daarom gekozen voor een Vero 4K+, nieuwe high speed (action :P) HDMI kabels en om mijn Marantz NR1403 in te ruilen voor een 1509 en nu heb ik perfect beeld (HDR) en geluid (zonder gezeik van pasthrough of ARC).

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 05-12-2019 08:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 18:30
JvS schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:39:
[...]

Die heeft onvoldoende bandbreedte voor de HD audiosignalen.
Weer wat geleerd.
Heb even gegoogeld en hier een goede uitleg gevonden.

Maar als ik het goed begrijp wel Dolby Digital, dus wel beter dan wat de TS nu zou hebben icm goed beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fresno schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:08:
[...]

Maar als ik het goed begrijp wel Dolby Digital, dus wel beter dan wat de TS nu zou hebben icm goed beeld.
@its.rAlphie heeft nu gewoon HDMI Arc met DD en DTS geluid :)
its.rAlphie schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:55:
... maar de HDMI passthrough beperkt zich tot Dolby Digital/DTS ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Kort en bondig.
  • Model TV: heeft HDMI 2.0 (geen a/b) en ondersteunt max 4k@60Hz (en HDCP 2.2) maar geen HDR
  • Model receiver: heeft HDMI 1.4 en ondersteunt max 4k@30Hz (geen HDCP 2.2), dus geen 4k>@30Hz en vanzelfsprekend ook geen HDR.
HTPC modellen met dual/tripple HDMI/D(isplay)P(ort) uitgangen, en daarmee geschikt voor aparte doorgifte van 4k beeld en HD audio geluid, zijn o.a. te vinden binnen de Shuttle reeks. De DP uitgang is tegenwoordig vrijwel altijd geschikt als (HD)audiobron.

De vraag is of de uitgave de moeite loont, enkel voor het verkrijgen van HD audio-geluid?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-04 15:17
Ik heb met precies hetzelfde probleem gezeten. Mijn Yamaha receiver modelletje tank doet prima z'n werk, ondersteunt zelfs 4K doorgeven, maar geen HDR. En laat dat nu juist voor een adembenemend beeld zorgen op een OLED-tv.

Een nieuwe receiver kopen is een oplossing, maar wel een dure. Ik heb het anders opgelost. HDMI-splitters werken niet, die raken altijd in de war als de twee ontvangende apparaten verschillende resoluties willen. Maar met deze audio extractor gaat het wel. Doet echt precies wat ie moet doen: een 4K HDR HDMI-signaal opsplitsen in 2 HDMI-signalen: eentje ongewijzigd voor naar de TV en eentje met alleen (ongewijzigd) geluid (en dummy video, zwart beeld) voor naar de versterker.

Ik heb dat ding al een tijdje en hij werkt eigenlijk heel goed. Enige nadeel is dat hij ogenschijnlijk (voor wat hij doet) nog wel prijzig is, maar veel goedkoper dan een nieuwe receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat lijkt me een relaxtere oplossing dan een nieuwe receiver, of hardwarematig met twee audio uitgangen. Ik twijfel of ik het echt nodig acht in de situatie zoals hierboven beschreven (geen hdr), maar ALS je het wilt oplossen, dan is die suggestie van @PhilipsFan wel een mooie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its.rAlphie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2024

its.rAlphie

still present.

Topicstarter
JvS schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:07:
Dat lijkt me een relaxtere oplossing dan een nieuwe receiver, of hardwarematig met twee audio uitgangen. Ik twijfel of ik het echt nodig acht in de situatie zoals hierboven beschreven (geen hdr), maar ALS je het wilt oplossen, dan is die suggestie van @PhilipsFan wel een mooie :).
Inmiddels wel een nieuwe TV aangeschaft (Philips 58PUS8545/12). En toch de
Connect AE24 UHD 2.0 om dit te proberen zolang ik geen moderne receiver heb en toch de NVidia Shield voor HD-audio wil hebben. Dit was een tuissentijdse voordeligere optie. Echter, de AE24 geeft geen audio door aan de BDS. Zou dit te maken kunnen hebben dat de BDS HDCP 1.4 heeft en zowel de Chromecast (waarmee ik nu test) en de Philips wel HDCP 2.2 zijn? En zo ja, is dát probleem te verhelpen?

'No matter where you go, there you are' --- Details over mijn compu's...

Pagina: 1