Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Config] High End PC - Stil Zuinig Koel Performant Duurzaam

Pagina: 1
Acties:

• Gent32m
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-10 23:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Download station (ready voor hoge glasvezel snelheden via de 10G Netwerk kaart).
- Videodecoding (4K -> x265, HD -> x264) en Audodecoding (flac, mp3)
- Administratief gebruik + Eenvoudige games spelen (waarvoor de onboard GPU meer dan voldoet)
- Behuizing is groot genoeg, zodat er later nog componenten bijgestoken kunnen worden (indien nodig)
- Processor en geheugen zijn krachtig genoeg om video/foto bewerking in de toekomst mogelijk te maken (mits bijplaatsen van een passieve videokaart vermoedelijk)

Welke eisen stel je aan je systeem?
- Een zo stil mogelijke PC (0 db als streefdoel)
- Een zo zuinig mogelijke PC (laag in wattage)
- Een zo koel mogelijke pc (laag in warmte)
- Een zo performant mogelijke pc (snel, krachtig)
- Een zo duurzaam mogelijke pc (klaar voor de toekomst, kan terug 10 jaar meegaan)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- De processor MOET Intel zijn (ik wens geen AMD voorstel of discussie a.u.b.)
- Voeding van Seasonic
- Moederbord van ASUS
- SSD van Samsung
- Behuizing van Fractal Design

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Ik wens een zo stil mogelijke pc. Hoe minder warmte een pc afgeeft, hoe stiller je die kan krijgen. Je hebt dan minder fans (koeling) nodig. Hoe ruimer de kast, hoe beter ook de air flow zit.

Ga je overklokken?
Nee

Welk systeem heb je voorlopig samengesteld?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 114,90€ 114,90
1MoederbordenAsus PRIME Z390-A€ 174,-€ 174,-
1ProcessorsIntel Core i7 9700T€ 354,07€ 354,07
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/32€ 162,01€ 162,01
1VoedingenSeasonic Prime Titanium Fanless 600W€ 199,90€ 199,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 99,95€ 99,95
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 2TB€ 291,50€ 291,50
2Optische drivesLG GH24NSD1€ 16,99€ 33,98
1NetwerkadaptersIntel X540-T1€ 144,50€ 144,50
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 138,95€ 138,95
1MontageMontage Azerty - 2 Jaar garantie€ 100,-€ 100,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.863,71

Toelichting bij deze keuzes?
1) STILTE is de kerngedachte op basis waarvan ik deze configuratie heb samengesteld!
2) De Fractal Design Define R5 is een zeer stille en degelijke kast, die SLECHTS over 2 case fans beschikt. De Fractal Design Define R6 heeft drie case fans draaien (hoe minder case fans hoe minder lawaai). Ik wens 2x een DVD/CD brander/lezer in de behuizing te steken. De Fractal Design Define R6 bied die mogelijk helaas niet meer. In de R6 versie zit de voeding weggestopt in een metalen kooi. In de R5 behuizing kan de voeding veel vrijer ademen. De USB 3.1 Type-C connector op het frontpaneel van de R6 behuizing is een leuke meerwaarde. Maar heb ik niet echt nodig. Die aansluiting is ook achteraan op mijn moederbord te vinden.
3) Het Asus moederbord beschikt over de Z390 Chipset (voldoende recente USB aansluitingen), een Realtek S1220A Soundchip (die high end geluidskwaliteit bied) en HDMI + DisplayPort aansluiting. De UEFI opstarttijd is 6 seconden (wat heel mooi is). Het verbruik zit rond de 120 watt (max) en 20 watt (idle). De temperatuur kan oplopen tot 80 graden. Dit had ik liever iets lager gezien. Maar ik vind geen beter moederbord dat hierin aan al mijn behoeften kan voldoen. Via de Asus Fan Control (Fan Xpert4) software, kan ik de snelheid van de fans instellen (zodat die niet hoeven te draaien, wanneer dit niet nodig is). Het geluid van de CPU en Case fans kan hierdoor herleid worden naar nul.
4) De processor in mijn oude desktop pc heeft een TDP van 65 W. De afgelopen zomer liepen de temperaturen zo hoog op (in België werd zelfs een hitte record verbroken), dat ik me toen bijna dood zweette. De fans in de behuizing waren volop aan het draaien (veel te veel lawaai). Als je omgevingsruimte over veel minder koele lucht beschikt, is het veel lastiger die warmte in je pc afgevoerd te krijgen. Ik wens de vrijgave van die warmte in deze configuratie lager (zo laag mogelijk) te krijgen en heb daarom deze keer voor een Intel processor met een TDP van 35W gekozen. Minder warmte, minder lawaai, minder verbruik, meer stilte.
5) Als koeler heb ik voor de Scythe Mugen 5 PCGH Edition. Dit is één van de stilste koelers op de markt.
6) De prijs voor het intern geheugen staat momenteel laag. Een uitgelezen kans om 32 GB (2x16 GB in dual channel mode) te voorzien. Intern geheugen neemt met de tijd altijd maar toe.
7) Ik heb voor de passieve voeding van Seasonic gekozen. Geen fan = geen lawaai.
8 ) Ik zou een klassieke magnetische harde schijf van WD in de behuizing kunnen steken. Dit zou een pak goedkoper zijn. Maar ook dat maakt terug lawaai (hoe weinig ook). En is een stuk trager. Zodoende heb ik voor twee SSD's van Samsung gekozen. Een heel snelle (PCIe 3.0 x4) om Windows op te installeren en een klassieke (SATA 600) voor de data.
9) Met de 10G Netwerk kaart van Intel kan ik snelheden van 1 Gbps en hoger (tot 10 Gbps max) via een glasvezel netwerk binnenhalen. Hoe snel dit internet in België de komende 10 jaar zal evolueren, heb ik nu wel nog geen zicht op.

Wat verwacht je van ons?[i]
Een antwoord op volgende vragen:
1) Is mijn configuratie juist samengesteld ? Correcte socket voor de processor, passende CPU koeler, etc. Ik denk van wel. Maar alle feedback hierover is welkom!
2) De behuizing beschikt over een frontpaneel waarop 2x Usb 2.0, 2x Usb 3.0, HD Audio, Reset en Power knop staan. Beschikt mijn moederbord over de nodige aansluitingen hiervoor ? Ik vermoed van wel. In de documentatie van het moederbord staat, dat deze een Usb 3.1 Gen connector, Usb 2.0 connector, Front Panel Audio connector (AAFP) en System Panel connector (met reset en power aansluiting) heeft.
3) Is kiezen voor een Core i7 9700T een goede keuze. Boet ik niet teveel aan rekenkracht in. Omdat ik de pc zo stil en koel mogelijk wens te houden. Een Core i7 9700 ligt ongeveer in hetzelfde prijs segment. Die presteert iets krachtiger. Maar wordt met 65 TDP wel terug een stuk warmer (zoals mijn vorige processor de Intel Core 2 Duo E6750).
4) Hoeveel risico Loop ik met een passief gekoelde voeding, dat die zijn warmte op een bepaald moment (bv tijdens hittegolf dagen) niet meer gaat kunnen afvoeren? De Seasonic Prime Ultra Titanium 650W is (voor ongeveer dezelfde prijs) daarin een zeer waardig alternatief. Het geluid van de fan is heel stil (rond de 20 dba). Alsook gaat de fan maar draaien, wanneer dit nodig is (vanaf een bepaalde warmte en wattage).

Welke trade off kan ik tussen 'geluid' (stilte) en 'duurzaamheid/performantie' maken ? Schakel ik de processor nog een tandje hoger (in zijn TDP). Kies ik voor een semi-passief gekoelde voeding (ipv volledig passief). Deze vragen houden me nog wat bezig. Maar ik ben er bijna.

P.S. Het merendeel van deze PC onderdelen heeft op hardware.info een EXCELLENT reward gekregen. Alsook op tweakers en amazon scoren ze heel goed. Al zijn die reviews op Amazon wel met een korreltje zout te nemen. Het lijkt wel alsof Amazon sommige klanten kapotte of reeds geopende stukken opstuurt (recycled). Vreemde praktijken. Zolang ze dat hier maar niet doen!

[ Voor 22% gewijzigd door Gent32m op 04-12-2019 15:47 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet nog even je build in een goed leesbare tabel met de Handleiding Pricewatch, dan weet iedereen precies over welke onderdelen je het hebt. Tevens wordt automatisch de totaalprijs berekend en kan je achteraf heel makkelijk de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) berekenen. Win-win-win!

En leg onderstaande even onderbouwd uit, anders krijg je die discussie sowieso wél ;).
- De processor MOET Intel zijn (ik wens geen AMD voorstel of discussie a.u.b.)

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 04-12-2019 15:01 ]

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 23:36

TTLCrazy

Listen to Frankie

Qua stille voedingen kan ik je als beste alternatief een BeQuiet! voeding aanbevelen. Deze hebben verreweg de beste ventilatoren die vrijwel geruisloos zijn. Ik heb ze in ieder geval nog nooit gehoord.

Bijvoorbeeld:
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 650W
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W

En ik zou je nooit een passief gekoelde voeding aanbevelen, componenten moeten nou eenmaal hun warmte kwijt kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door TTLCrazy op 04-12-2019 15:17 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Pas je nu heel je systeem aan omdat het in België misschien 10 van de 356d in een jaar eens warm is? Of heb je nog andere redenen om een echt stil systeem te hebben. 0db is uiteraard onmogelijk, zo te zien woon je in Gent, in een stad is het omgevingsgeluid al minstens 40db als ik het goed heb.

Windows kan je véél goedkoper vinden, en 100€ is best wel veel om een systeem in elkaar te stoppen, aan dit lijstje is niks complex ofzo. Gewoon een avondje met de schroevendraaier spelen en tis up & running.

Samsung 970 EVO is z'n geld niet waard. Voor dat geld heb je 1TB SSD's die net zo snel zijn.
Enkele van de usual suspects zijn:
pricewatch: Kingston A2000 1TB
pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB
pricewatch: Intel 660p 1TB

[ Voor 12% gewijzigd door Inrage op 04-12-2019 15:22 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:09
TDP zegt niets over verbruik, zeker niet bij Intel. Misschien even de Intel oogkleppen afzetten en verder kijken dan je neus lang is.
Zelfde geldt voor Seasonic en in het algemeen fanless. Maar al te vaak hebben fanless voedingen last van coilwine. Er is beter te koop voor een lagere prijs.
Die LG DVD branders maken best wel veel lawaai. Het is maar dat je het weet :+

• Gent32m
Gent32m schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:57:
De processor MOET Intel zijn (ik wens geen AMD voorstel of discussie a.u.b.)
br00ky schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:00:
En leg onderstaande even onderbouwd uit, anders krijg je die discussie sowieso wél ;).
Als onderbouwing zou ik het kort op het volgende willen houden (om geen discussie hierover verder te krijgen). Ik heb een heel slecht ervaring met een AMD processor en Gigabyte moederbord gehad (de processor werd te warm, blokkeerde, reboot van de pc volgde, kon zelfs geen Windows updates op een bepaald moment er meer op lopen, etc.). Heb de koelpasta toen eens laten vervangen in een computerwinkel, nog betere fans in gestoken. Niets hielp. Ik heb toen heel hard gevloekt op AMD en Gigabyte. Goedkoop bleek toen duurkoop te zijn. In die val wens ik niet meer te trappen. Sorry voor AMD en Gigabyte, er zullen ook veel gelukkige gebruikers zijn. Ik betwist dat niet. Maar het is niet meer voor mij. Sorry.

Als antwoord op de andere vragen:
1) Bedankt voor de BeQuiet tip. Ik ben heel tevreden van Seasonic en wens het op dat merk te houden. Maar zal de Seasonic Prime Ultra Titanium 650W nemen. Die is even stil als de BeQuiet, maar heeft ook een fan.
2) Ik woon in een rustig huis in Merelbeke (er is geen lawaai daar). 100 euro is inderdaad veel geld voor een montage. Voor jou is dat misschien simpel. Maar voor mij niet. Ik blijf daar liever vanaf. Dus ja, dan moet je betalen. Maar dat is mijn probleem, niet het jouwe. Ik kan het wel ook voor 80 euro laten doen (met één jaar minder garantie dan).
3) bij de Samsung 970 EVO heb ik maximum 500 GB nodig. 250 GB zou eigenlijk ook al volstaan. Deze schijf dient enkel om het besturingsyteem (Windows) op te installeren. Ik ben heel tevreden van Samsung. Ook inzake hun duurzaamheid.
4) Die LG DVD branders maken inderdaad veel lawaai. Maar wel een stuk minder dan de andere merken (volgens ik in de reviews op tweakers las). Die lezer/branders heb ik nodig, wanneer ik CD's/DVD's wil rippen of branden. Dat is iets wat ik niet dagelijks ga doen. Eventueel zou ik hier ook een Bluray lezer kunnen nemen. Zodat ik die ook kan rippen. Dat moet ik nog eens bekijken.

[ Voor 35% gewijzigd door Gent32m op 04-12-2019 15:59 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Jouw eisen voor wat betreft video kunnen door iedere moderne onboard GPU afgehandeld worden, dus er is geen aparte videokaart nodig. Dat maakt meteen je budget ook erg ruim (voor 2K heb je ook een snel gamesysteem mét dure videokaart) maar we zullen zien hoe het uitkomt.

Je weet trouwens wel dat je onderhouwing tegen AMD ronduit zwak is? Zo te horen zijn het problemen die zomaar 10-15 jaar geleden zouden hebben kunnen spelen. Dat is net zoiets als dat ik geen Intel meer zou willen omdat de P4 zo'n wanproduct was 8)7

🖥️ | 🚗

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
@Gent32m, je topic is net gestart, dus wellicht veranderen er nog zaken, maar ben je hier voor bevestiging (wat prima is, maar geef dat even aan), of zijn er (grote) aanpassingen mogelijk? Dat scheelt in de moeite die erin wordt gestoken :).

• Gent32m
MadMarky schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:59:
Je weet trouwens wel dat je onderhouwing tegen AMD ronduit zwak is? Zo te horen zijn het problemen die zomaar 10-15 jaar geleden zouden hebben kunnen spelen. Dat is net zoiets als dat ik geen Intel meer zou willen omdat de P4 zo'n wanproduct was 8)7
Mijn argumentatie tegen AMD is rationeel gezien inderdaad zwak. Dat klopt. Dit is meer een emotionele keuze van me, ten gevolge van slechte ervaringen in het verleden ermee. Waar ik geen verdere discussie over wens.

Mensen die een vliegtuigramp overleefden, weten ook wel "statistisch" gezien, dat de kans dat zoiets terug voorvalt heel klein is (dat is het rationele argument). Maar dat rationele argument verandert wel niets aan hun post traumatische stress ervaring (aan wat ze gevoelsmatig erin meegemaakt hebben). Dus nee, dank u. Ik hoef AMD niet meer.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
9) Met de 10G Netwerk kaart van Intel kan ik snelheden van 1 Gbps en hoger (tot 10 Gbps max) via een glasvezel netwerk binnenhalen. Hoe snel dit internet in België de komende 10 jaar zal evolueren, heb ik nu wel nog geen zicht op.
Persoonlijk zou ik die er voor nu uit laten. 140 ballen voor iets dat er nog niet is, lijkt mij erg veel. Ik ken de Belgische markt verder niet, maar als er nog niet eens 1Gb is, duurt 10Gb ook nog wel even. Dan kan je tegen die tijd een insteekkaart kopen.

Die specifieke SSD's zijn imo te duur. Beter, pak een NAS voor opslag extern in de meterkast.

Rest is wat verbruik etc betreft geneuzel in de marge. Het maakt dan vrij weinig uit welke je neemt. Je neemt vrij dure opties, maar dat is jouw keus ;).

• Gent32m
br00ky schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:02:
@Gent32m, je topic is net gestart, dus wellicht veranderen er nog zaken, maar ben je hier voor bevestiging (wat prima is, maar geef dat even aan), of zijn er (grote) aanpassingen mogelijk? Dat scheelt in de moeite die erin wordt gestoken :).
Ik zoek vooral bevestiging in wat ik heb samengesteld (zit alles ok ?)

Geen grote aanpassingen.

Kleine tweaks dat mag wel.
Een beetje puzzelen in de rand.

- Zoals die passieve voeding vervangen door een semi-passief exemplaar van Seasonic.
- Over de aankoop van die 10G netwerk kaart twijfel ik zelf ook ;)
- Een NAS heb ik al. Twee zelfs. De SSD opslag in de desktop pc is o.a. om gedownloade content mee op te slaan. Alvorens ik die content naar mijn NAS overzet. Ik moet die content soms eerst nog wat bewerken en nazien, alvorens ik die op de NAS vrijgeef. Die NASSEN zijn ergens mijn productie omgeving. Waar de desktop pc meer gebruikt wordt als ontwikkelings (en beheers) omgeving. Naast andere taken (zoals gaming, administratie, etc). En ja, die SSD is duur als opslag, maar wel heel stil en snel. Ik wil die centjes eraan gerust uitgeven.
- Ik ga niet voor de beste of goedkoopste koop. Dat besef ik. Wel voor een stil, koel, energiezuinig en krachtig systeem. Op die vragen zoek ik bevestiging of tweaks (verbeteringen).

Moderne architectuur processoren met een lager TDP, presteren (vermoedelijk) even goed als verouderde architectuur processoren met een hoger TDP. Hoe groot het verschil daarin is, weet ik niet. Ik heb de Intel Core i7 9700T ergens op de 90ste plaats in een CPU ranking online zien staan. Ik vraag me af, hoe die Intel Core i7 9700T zich verhoudt tov van bv de Intel Core i5-8600K (van twee jaar terug), dat zou interessant zijn om eens te zien. Maar dergelijke grafiek heb ik nog niet gevonden. Ik zoek verder.

[ Voor 58% gewijzigd door Gent32m op 04-12-2019 16:37 ]

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
De tdp waardes die intel (en in mindere mate amd) opgeven mag je met een korreltje zout nemen. Die 35 watt zal die alleen halen op de base clock. Maar goed, hij zal in ieder geval zuinger zijn dan menig andere processor, maar ook een stuk slomer.

Ik zou eerder een 9700 kopen in combinatie met de pricewatch: Noctua NH-U12A of pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin en dan de fancurve aanpassen, zodat die voor jou nooit hinderlijk wordt.

Een semi passieve voeding van rond de 100 euro komt normaal gesproken ook niet boven de case fans uit. Dus daar kan je nog geld op besparen.

De pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB is overigens zuiniger dan de samsung.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gewone 9700 ofzo, ander moederbord als je toch niet gaat overklokken, langzamer geheugen als je toch geen AMD wil, stillere koeler (Ninja of iets van Noctua), 970 evo vervangen door iets anders ivm warmteontwikkeling, betere casefans aanschaffen dan de standaard meegeleverde, voeding iets leuks pakken met ventilator, netwerkkaart eruit.

Lees overigens gerust even wat reviews na over upgrade mogelijkheden van AMD ivm je 10 jaar eis, wat dingetjes over bijvoorbeeld de Seasonic Focus Gold (ivm je merkvastheid betreft voedingen) en doe vooral lekker waar je zin in hebt :) niks leukers dan samenstellen, corrigeren, zoeken, bouwen, prutsen. Vind ik dan toch.

• Gent32m
Dagion schreef op donderdag 5 december 2019 @ 03:38:
970 evo vervangen door iets anders ivm warmteontwikkeling
Dit wist ik niet. Maar is blijkbaar een issue bij snelle m.2-ssd's (zoals de Samsung 970 Evo Plus).

SATA 600 SSD's hebben hier geen last van. Als ik mijn configuratie koel wens te houden, kan ik veiligheidshalve enkel die erin plaatsen. Al kleek zo een m.2-ssd (als Windows drive), me wel een leuk idee. Die lezen/schrijven een heel pak sneller. Wat nu ?

In de specificaties van de Asus PRIME Z390-A staat, dat deze beschikt over een "ultra-efficient heatsink to reduce M.2 SSD temperatures by up to 20°C"

Dien ik me hierin zorgen te maken of niet ? Zijn er koelere betaalbare m.2-ssd's op de markt dan de Samsung 970 Evo Plus ? (250 GB zou meer dan voldoende zijn).
voeding iets leuks pakken met ventilator,
De Seasonic Prime Ultra Titanium 650W is niet meer bestelbaar bij Azerty. Ik wens een Seasonic Titanium voeding te nemen. Op de website van Seasonic valt onder de Prime TX voedingen te lezen: "Premium Hybrid Fan Control - Fanless until 40 % load". Ik schat dat mijn gemiddeld verbruik rond (of onder) de 300 Watt zal liggen (zeker niet hoger). Als ik de Seasonic Prime TX 750 watt voeding neem, zal de load niet boven de 40% uitkomen, waardoor de fan passief blijft (niet zal draaien). Dit lijkt me een goed alternatief. En is maar 20 euro duurder tov de passieve voeding die ik nu gekozen had.
Ja, die vliegt eruit.
De processor ga ik laten. Ja, hij zal een stukje slomer zijn. Maar vooral koeler (minder warmte vrijgeven) en energie zuiniger. Al zit ik wel met het warmte probleem van die Samsung 970 Evo Plus SSD's nu... (wist ik niet, waarvoor dank).
ander moederbord als je toch niet gaat overklokken
Overklokkken doe ik inderdaad niet. Maar het moederbord blijft. Het heeft de nodige aansluitingen (HDMI, DisplayPort, Z390 chipset (met laatste USB 3.1 Gen 2 ondersteuning), 8 externe usb aansluitingen (waaronder 2x Usb 2.0, 2x usb 3.1 Gen 1 en 4x Usb 3.1 Gen 2 type a + c), Asus Fan Control, kwaliteitsvolle audio chip, juiste processor socket, etc. Het moederbord is ok.
langzamer geheugen als je toch geen AMD wil
Van geheugen heb ik niet zoveel kaas gegeten. Mijn processor (Intel Core i7 9700T) trekt maximum DDR4-2666 las ik. Je plaatst dat geheugen best in dual channel (dus 2x16GB). Een XMP profiel is handig, zodat de bios op je moederbord die geheugen settings (voor een leek zoals ik) meteen goed kan zetten. Maar verder weet ik hier ook niet veel van. Inzake CAS latency, etc. wat precies te kiezen. Zowel Kingston als Corsair vind ik goede merken voor geheugen.
stillere koeler (Ninja of iets van Noctua)
Noctua heeft goede koelers. Ik heb er in mijn HTPC build als Case Fan draaien. Wat de CPU koeler betreft, blijft de Scythe Mugen 5 PCGH Edition wel de stilste van de markt (hij komt niet hoger dan 20 dba uit). Ik heb die cpu koeler twee jaar geleden reeds gebruikt in een pc build die ook in een Fractal Design behuizing zat. Je hoorde dit alles totaal niet draaien. De Noctua NH-U12A waarvan hier sprake was is luidruchtiger (minimum 34 dba). Deze metingen haal ik van de hardware info site. Dus nee, die CPU koeler is ook prima.
betere casefans aanschaffen dan de standaard meegeleverde
De casefans meegeleverd in de Fractal Design behuizing zijn zeer goed te noemen (volgens ik op de reviews van hardware info lees). Ik heb ze zelf ook niet horen draaien, in een vorige build, dus kan dit beamen.
Lees overigens gerust even wat reviews na over upgrade mogelijkheden van AMD ivm je 10 jaar eis, wat dingetjes over bijvoorbeeld de Seasonic Focus Gold (ivm je merkvastheid betreft voedingen) en doe vooral lekker waar je zin in hebt :) niks leukers dan samenstellen, corrigeren, zoeken, bouwen, prutsen. Vind ik dan toch.
Heb je helemaal gelijk in. En ga ik ook doen. Mijn zin. Want het is mijn config, mijn keuzes. Inzake Intel, Seasonic, Asus en andere merken.

Behalve de 10G netwerk kaart die eruit vliegt, de passieve voeding die ik door een 750 Watt met Hybrid Fan Control (dus semi passief) ga vervangen, is mijn configuratie eigenlijk klaar om te bestellen.

Alleen zit ik nu nog met die warmte ontwikkeling van die M.2 SSD (Samsung 970 Evo Plus) verveeld. Ik wist niet dat die pci-express SSD kaarten zo heet werden. Ergens is het niet logisch om voor een Intel processor met een TDP van 35 Watt te kiezen, als je vervolgens een pci-express SSD kaart erin steekt die tot temperaturen van 80 graden (of hoger) kan geraken.

In de tests op hardware.info met de heatsink van een Asus Z370-I moederbord kwamen de temperaturen van zo een Samsung 960 Evo Plus rond de 60 graden uit. Op zich lijkt me dit wel nog mee te vallen. Dus ja, moet ik me hier nu zorgen in maken of niet...

Op Alternate zie ik volgende SSD koeler staan. Iemand die ook een Samsung SSD 970 evo heeft, schrijft daarover: "Installatie op een Evo 970 kost iets tijd omdat de clips wat lastig zijn. Had zonder de koelplaat een piek van 96 graden met Crystal diskmark. Met de koelplaat werd het max 61 graden. Ging Call of Duty gedurende 2 uur lang spelen en werd de SSD controller maar 69 graden. Dus zekers de moeite waard".

Zijn wel nog steeds hoge temperaturen natuurlijk. Het is wat zoeken voor me naar m2 SSD's die niet zo warm worden.

[ Voor 91% gewijzigd door Gent32m op 05-12-2019 23:51 ]

• Dagion
  • Niet online
Niet teveel zorgen maken om die SSD. Ik heb hem zelf namelijk ook, met een B450 bord (quasi instap AMD dus) en daar zit ook al een redelijke heatsink op. Anders voor de hiervoor genoemde XPG gaan, zuiniger betekent namelijk vaak minder warmte.

Geheugen, standaard Corsair LPX 2666 zal voldoen, bovendien zit je dan prima met je massale luchtkoelers natuurlijk :)

Voor wat betreft je voeding: post eens in het voedingen topic hier op Tweakers of vraag het eens aan @Uszka (zie ik als semi-lurker vaak uitstekend advies geven). 300W ga je niet halen, zeker niet zonder videokaart en dan denk ik dat je een Corsair RM550x ook niet gaat horen. En dat zeg ik als bezitter van een Seasonic ;)

Qua processor koeling; een Mugen is zeker niet de stilste, wellicht testen ze vreemd op HWinfo. productreview: Scythe Ninja 5 review door Foritain
https://graphicscardhub.com/best-quiet-cpu-cooler/
Hij is wel stil, vooruit, maar stiller kan altijd. Sowieso is dat altijd maar de vraag hoe ze zoiets meten en wat iemand als prettig ervaart. Ik vind het geluid wat Noctua's maken meestal wel prettig, heb nu bijvoorbeeld Corsair ML Pro's (ook geen misselijke ventilatoren) en die vind ik storender.

• Gent32m
Dagion schreef op donderdag 5 december 2019 @ 23:59:
Niet teveel zorgen maken om die SSD. Ik heb hem zelf namelijk ook, met een B450 bord (quasi instap AMD dus) en daar zit ook al een redelijke heatsink op. Anders voor de hiervoor genoemde XPG gaan, zuiniger betekent namelijk vaak minder warmte.
Die XPG ken ik niet (als merk). Daar sta ik iets meer wantrouwig tegenover. Het is jammer dat je die temperaturen niet kan zien bij de specs van die M.2 ssd's. Op hardware.info kwam ik volgende SSD nog tegen: Kingston A2000 SSD 500GB. Die is een stukje minder snel dan de Sasmung 970 Evo Plus (die zijn gewoon de snelste op de markt). Maar wordt misschien wel niet zo warm. Komt bij Azerty op 64 euro uit.
Geheugen, standaard Corsair LPX 2666 zal voldoen, bovendien zit je dan prima met je massale luchtkoelers natuurlijk :)
Dus dit geheugen zou prima voor me voldoen ? Zo ja, bedankt voor de tip en hulp.
Voor wat betreft je voeding: post eens in het voedingen topic hier op Tweakers of vraag het eens aan @Uszka (zie ik als semi-lurker vaak uitstekend advies geven). 300W ga je niet halen, zeker niet zonder videokaart en dan denk ik dat je een Corsair RM550x ook niet gaat horen. En dat zeg ik als bezitter van een Seasonic ;)
Klopt helemaal. Maar ik wil een Seasonic. Net als jij ;) Dat hoger wattage is overkill (in prijs). Al bied het met wel de mogelijkheid dat die fan niet meteen aan zal slaan (zolang de PSU niet hoger dan 40% belast wordt).
Qua processor koeling; een Mugen is zeker niet de stilste, wellicht testen ze vreemd op HWinfo. productreview: Scythe Ninja 5 review door Foritain
https://graphicscardhub.com/best-quiet-cpu-cooler/
Hij is wel stil, vooruit, maar stiller kan altijd. Sowieso is dat altijd maar de vraag hoe ze zoiets meten en wat iemand als prettig ervaart. Ik vind het geluid wat Noctua's maken meestal wel prettig, heb nu bijvoorbeeld Corsair ML Pro's (ook geen misselijke ventilatoren) en die vind ik storender.
Zowel die Scythe als Noctua horen bij de meest stille koelers. Ik kan daarin niet fout doen. Maar ga het liefst voor die Scythe Mugen 5 PCGH Edition. Ik heb die al horen draaien. En hij is echt zeer stil bij een lage belasting. Precies wat ik ga doen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Gent32m schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:46:
Klopt helemaal. Maar ik wil een Seasonic. Net als jij ;) Dat hoger wattage is overkill (in prijs). Al bied het met wel de mogelijkheid dat die fan niet meteen aan zal slaan (zolang de PSU niet hoger dan 40% belast wordt).
De RM550x is ook semi-passief, doet aan kwaliteit niet onder en kost nog niet eens de helft. Tijden veranderen nou eenmaal. Seasonic is op dit moment gewoon niet de beste keus (zeg ik óók als Seasonic bezitter, anytime de RM550x op dit moment). Merkentrouw is niet verstandig in computerhardware. Doe jezelf een lol en lees echt even -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34"

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 06-12-2019 18:32 ]

• Dagion
  • Niet online
I'm with @br00ky , ben zelf ook aan het overstappen op het moment maar ik ga voor een Corsair voeding. Zeker gezien het feit dat Seasonic bepaalde incompatibiliteit wil oplossen met een ander kabeltje..

Geheugen ziet er prima uit, echter zou ik kijken of je voor een paar euro extra dan toch niet sneller geheugen kunt pakken. Heb zelf onlangs voor hetzelfde geld 2x16GB 3200 op de kop getikt, zonde om het dan te laten liggen lijkt me.

SSD is prima, A2000 serie scoort prima, bovendien, die snelheidsverschillen ga je niet merken gok ik. Benchmarks zijn leuk, maar of je die EVO, die XPG of die Kingston hebt, denk niet dat je het merkt :)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:09
650w voeding van 200 piek voor een systeem dat amper 100w verbruikt is van de zotte, Zou zeggen: stop er een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W in. Onhoorbaar bij elke belasting en de beste fan die je vindt in een voeding. Daarbij zijn de beveiligingen veel beter geregeld dan bij een singlerail voeding van 550w of zwaarder.

• Gent32m
Dagion schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:48:
Geheugen ziet er prima uit, echter zou ik kijken of je voor een paar euro extra dan toch niet sneller geheugen kunt pakken. Heb zelf onlangs voor hetzelfde geld 2x16GB 3200 op de kop getikt, zonde om het dan te laten liggen lijkt me.
Speelt die FSB (tussen je processor en moederbord) nog een rol, in de snelheid keuze van je geheugen ? Ik herinner me vroeger een topic daarover. Dat sneller geheugen steken niet altijd zin had. Is dit nog steeds zo ? Als sneller geheugen de snelheid van mijn systeem ten goede komt, is het interessant dat erin te steken. Ik kijk eens of ik een up to date topic op tweakers hierover vind. Hoe kies ik mijn geheugen.

Op Azerty kost Corsair Vengeance LPX - Geheugen (DDR4 - 32 GB: 2 x 16 GB - DIMM 288-PIN - 3333 MHz / PC4-26600 - CL16 - 1.35 V - niet-gebufferd) 164,05 euro.
SSD is prima, A2000 serie scoort prima, bovendien, die snelheidsverschillen ga je niet merken gok ik. Benchmarks zijn leuk, maar of je die EVO, die XPG of die Kingston hebt, denk niet dat je het merkt :)
Denk ik ook. Als ik een trade off tussen snelheid en warmte ontwikkeling dien te maken, dan liever wat trager (maar niet zo warm). Kingston lijkt me ook een goed merk, als M.2 SSD. (inzake duurzaamheid)
I'm with @br00ky , ben zelf ook aan het overstappen op het moment maar ik ga voor een Corsair voeding. Zeker gezien het feit dat Seasonic bepaalde incompatibiliteit wil oplossen met een ander kabeltje..
Wat de voeding betreft, ben ik er nog niet uit. Ik begrijp dat jullie me die 100 euro willen besparen. Dat is inderdaad ergens zinloos besteed. Maar ik wil graag een Seasonic (net zoals jullie ook hebben). Niet de meest goedkope keuze. Alsook een beetje overkill in wattage. Daar hebben jullie 100% gelijk in. Die andere voedingen zijn iets minder efficiënt (geen platinum) en ongeveer even stil als die semi passieve Seasonic. Toch wil ik graag een Seasonic.

In mijn oude HTPC build heb ik nog een Antec voeding gehad. Die heeft het zwaar te verduren toen gehad met die brakke AMD processor (die te warm werd) en slechte heatsink op het Gigabyte moederbord. Die voeding is toen lawaai beginnen maken. Uiteindelijk ook stuk gegaan. Met mijn Seasonic voedingen in mijn andere builds, heb ik nog nooit ellende gekend. Ze zijn stil en degelijk voor me.

[ Voor 27% gewijzigd door Gent32m op 07-12-2019 17:55 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Gent32m schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:50:
[...]
Wat de voeding betreft, ben ik er nog niet uit. Ik begrijp dat jullie me die 100 euro willen besparen. Dat is inderdaad ergens zinloos besteed. Maar ik wil graag een Seasonic (net zoals jullie ook hebben). Niet de meest goedkope keuze. Alsook een beetje overkill in wattage. Daar hebben jullie 100% gelijk in. Die andere voedingen zijn iets minder efficiënt (geen platinum) en ongeveer even stil als die semi passieve Seasonic. Toch wil ik graag een Seasonic.

In mijn oude HTPC build heb ik nog een Antec voeding gehad. Die heeft het zwaar te verduren toen gehad met die brakke AMD processor (die te warm werd) en slechte heatsink op het Gigabyte moederbord. Die voeding is toen lawaai beginnen maken. Uiteindelijk ook stuk gegaan. Met mijn Seasonic voedingen in mijn andere builds, heb ik nog nooit ellende gekend. Ze zijn stil en degelijk voor me.
Laat Seasonic op dit moment nou net niet de beste keus zijn. Maar ga vooral op je gevoel af en niet op de data en advies van anderen ;).

Aangezien je toch op zoek bent naar bevestiging, waarom niet bestellen nu? Alles is compatibel, alles past. Is het de beste keus? Nee, maar daar was je niet naar op zoek :). Mooie set verder. Succes met bouwen!

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 07-12-2019 18:16 ]

• Gent32m
br00ky schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:11:
Laat Seasonic op dit moment nou net niet de beste keus zijn.
Behalve de duurdere prijs, en het teveel aan wattage, heb ik geen argument tegen een Seasonic gelezen. Bij de Samsung 970 Evo plus was dat argument er wel (die worden veel heter dan andere M2. SSD's). Op basis van die argumenten kan ik beslissen om mijn configuratie aan te passen. Een hogere prijs alleen gaat me niet tegen mijn favoriet merk (of gewenste specificatie) doen kiezen. Ook al kost die het dubbel.

[ Voor 4% gewijzigd door Gent32m op 07-12-2019 20:56 ]

• Nats_DB
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-11 11:07
Mogelijk de Samsung 970 Evo (C-drive) inwisselen voor een Intel Optane 900P/905P voor verbeterde duurzaamheid/betrouwbaarheid.

• Immanent Ike
De pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 500GB trekt 5.8 watt.

De pricewatch: XPG SX8200 Pro 1TB trekt 0.3 watt.

De pricewatch: Kingston A2000 1TB trekt zelfs maar 0.08 watt.

De hoeveelheid watt geeft doorgaans een goede indicatie van de warmte ontwikkeling omdat stroom wordt omgezet in licht, beweging of warmte. Dit geeft aan dat de Kingston in jouw geval dus de beste keuze is omdat het een goed merk is en nauwelijks hitte produceert.

Wat betreft de Seasonic: Je geeft veel geld uit aan een voeding die heel goed is, alleen geen enkel voordeel voor jou oplevert.

• Gent32m
Immanent Ike schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:33:
Dit geeft aan dat de Kingston in jouw geval dus de beste keuze is omdat het een goed merk is en nauwelijks hitte produceert.
De Kingston wordt het.

Ik post binnenkort een update van mijn configuratie. Ben dan klaar om te bestellen.

Ik vraag me nog af, wat het verschil is tussen deze twee geheugenmodules.

Corsair Vengeance LPX (DDR4 - 2 x 16 GB - DIMM 288-PIN - 3333 MHz / PC4-26600 - CL16)
Kingston HyperX FURY (DDR4 - 2 x 16 GB - DIMM 288-PIN - 3200 MHz / PC4-25600 - CL16)

Behalve het merk (Kingston en Corsair, die beide goede merken voor geheugen zijn) en een verwaarloosbaar verschil in prijs en snelheid, zie ik niet meteen een groot verschil tussen beide.

Het Kingston geheugen heeft een Excellent Award van hardware.info ontvangen. Gezien ik ook voor een M.2 SSD van Kingston zal gaan (de Kingston A2000), ben ik geneigd voor het geheugen ook voor Kingston te kiezen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
De Kingston modules draaien net iets sneller. Die processor ondersteunt standaard tot 2666 MT/s, dus als je zo op warmteontwikkeling en zuinigheid zit, is het wellicht handig trager geklokt RAM te nemen, hoewel de prestaties dan wel weer wat lager zijn (duh, dat is natuurlijk altijd de trade off). Verder geloof ik ook niet dat het heel veel doet op de temp en het verbruik. Hoe dan ook, kies vooral waar je je het prettigst bij voelt. De HWI award* en Kingston-Kingston tandem zijn in ieder geval kulredenen ;).

offtopic:
*Dat zeg ik niet omdat ik hier op Tweakers moderator ben. HWI en Tweakers behoorlijk verbonden aan elkaar. Die awards zijn gewoon niet echt inzichtelijk of onderling vergelijkbaar.

[ Voor 67% gewijzigd door br00ky op 09-12-2019 09:25 ]

• Gent32m
br00ky schreef op maandag 9 december 2019 @ 09:15:
De Kingston modules draaien net iets sneller. Die processor ondersteunt standaard tot 2666 MT/s, dus als je zo op warmteontwikkeling en zuinigheid zit, is het wellicht handig trager geklokt RAM te nemen, hoewel de prestaties dan wel weer lager zijn
Mijn processor (Core i7 9700T) ondersteunt tot DDR4-2666. Ik ben niet van plan te overklokken (ken ik niets van en begin ik ook niet aan). Dan heeft het vermoedelijk geen enkel zin geheugen te kiezen dat sneller dan DDR4-2666 is ?

Voor zover ik begrepen heb, wordt het geheugen in mijn moederbord gestoken en leest mijn bios de beste instellingen uit (op basis van het XMP profiel dat op dit geheugen zit). Kan zo een XMP profiel me (op een veilige manier) hoger doen clocken dan DDR4-2666 ?
Nats_DB schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:11:
Mogelijk de Samsung 970 Evo (C-drive) inwisselen voor een Intel Optane 900P/905P voor verbeterde duurzaamheid/betrouwbaarheid.
De levensduurte van deze SSD (alsook zijn constante snelheden) liggen een pak hoger dan bij Kingston. Over deze Intel Optane SSD's valt op HWI te lezen dat we hier ongetwijfeld kijken naar de toekomst van de SSD. Nadeel is hier wel de prijs. Alsook de vrijgegeven warmte (tot 85° C). Het verbruik ligt rond de 14 Watt.

[ Voor 56% gewijzigd door Gent32m op 09-12-2019 10:33 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Gent32m schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:03:
[...]

Mijn processor (Core i7 9700T) ondersteunt tot DDR4-2666. Ik ben niet van plan te overklokken (ken ik niets van en begin ik ook niet aan). Dan heeft het vermoedelijk geen enkel zin geheugen te kiezen dat sneller dan DDR4-2666 is ?

Voor zover ik begrepen heb, wordt het geheugen in mijn moederbord gestoken en leest mijn bios de beste instellingen uit (op basis van het XMP profiel dat op dit geheugen zit). Kan zo een XMP profiel me (op een veilige manier) hoger doen clocken dan DDR4-2666 ?
Yup, zo werkt dat.
De levensduurte van deze SSD (alsook zijn constante snelheden) liggen een pak hoger dan bij Kingston. Over deze Intel Optane SSD's valt op HWI te lezen dat we hier ongetwijfeld kijken naar de toekomst van de SSD. Nadeel is hier wel de prijs. Het verbruik zit rond de 14 Watt. Hoe warm worden die ? Hoger dan 50 graden ?
Kingston heeft een MTBF, uiteraard met een marketing slag om de arm, van 2 miljoen uur op hun spec pagina en 600TBW. Dat is 5 jaar lang, elke dag bijna 200 GB verstouwen. Jij wil er 10 jaar mee doen, dus de helft. Waar maak je je zorgen over?

Ja, de Intel 905P zit op maar liefst 17.5 PB, dus dat betekent dat je ruim 4.5 TB per dag zou moeten beschrijven, en dat elke dag, 10 jaar lang.

[ Voor 14% gewijzigd door br00ky op 09-12-2019 10:53 ]

• Gent32m
Als ik het XMP profiel in mijn bios aanzet, kan ik dat Kingston geheugen naar een snelheid van DDR4-3200 brengen (hoger dan die DDR4-2666 standaard door de Intel CPU meegegeven). Ik beschik over een Z390 moederbord (Asus Prime Z390-A). Dit moederbord ondersteunt XMP en geheugen snelheden (overclocken) tot zelfs DDR4-4266.

Het enige waar ik me wat zorgen over maak is hoe veilig dit allemaal is ? Ik heb geen zin in een "blue screen" of mijn CPU (op de lange termijn) hierdoor kapot te maken. Waarom adviseert Intel anders DDR4-2666 ? Daar moet toch een reden voor zijn.

Ook lees ik op HWI, dat je geheugen overklokken niet voor echt merkbare prestatieverschillen zorgt. Ze schrijven daarover: "Zoals voor het overklokken van geheugen in het algemeen geldt en zeker voor het optimaliseren van subtimings: in een gunstig geval zullen de prestatiewinsten meetbaar zijn, maar zeker niet merkbaar. Geheugen overklokken blijft zodoende iets voor de die-hard overklokker of voor wie nou eenmaal de gemoedsrust wil hebben van de gedachte het absolute maximale uit zijn hardware te halen."

Ook las ik nog dit:
1) Does XMP damage RAM? It can't damage your RAM as it is built to sustain that XMP profile. However, in some extreme cases XMP profiles use voltage excessing cpu specifications..And that, in long term, can damage your cpu.
2) Should I turn XMP on or off ? It's definitely safer and less "issues" just letting it run standard. You can enable XMP but XMP isn't the safest way to run the RAM at those settings either.

Ik kan het veiligheidshalve op die DDR4-2666 standaard houden. Dan volstaat dit Corsair geheugen ruimschoots voor me.

Of ik kan een klein gokje wagen. Het geheugen staat momenteel heel goedkoop. Voor nog geen 40 euro meer, kan ik me ook het Kingston geheugen nemen. Dit bied me de mogelijkheid dat XMP profiel er op aan te zetten. En wat hoger te klokken.

In de link die je me postte, staat te lezen: "The overall takeaway is that high speed memory kits can greatly improve productivity in encoding and compression tasks. For a start, using DDR4-4400 memory decreased compression times in 7-Zip up to 103.4 percent when compared to DDR4-2133."

De toename in warmte en energie (met sneller geheugen) is verwaarloosbaar. Daarvoor moet ik het niet laten liggen. Ik heb vooral schrik inzake de "stabiliteit". Gezien ik boven die standaard van Intel ga. Ik ben immers aan het tweaken op basis van een XMP profiel.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
In heel veel posts komt naar voeren dat je of safe wilt spelen, wat prima is. Ik ga je niet proberen te overtuigen het uiterste te pushen :).

• Immanent Ike
Ram is er om de cpu van informatie te voorzien. Als je voor een langzame CPU kiest dan maakt snelle ram geen verschil. Hou het dus maar lekker op stock settings.

• Gent32m
Ik wens op safe te spelen (dus kies voor DDR4-2666).
Dit levert me volgend systeem op (na feedback).

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 114,90€ 114,90
1MoederbordenAsus PRIME Z390-A€ 174,-€ 174,-
1ProcessorsIntel Core i7 9700T€ 354,07€ 354,07
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 44,90€ 44,90
1VoedingenSeasonic Prime TX-650€ 175,99€ 175,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2666C16€ 119,90€ 119,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,81€ 63,81
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 2TB€ 294,50€ 294,50
2Optische drivesLG GH24NSD1€ 16,99€ 33,98
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 138,95€ 138,95
1MontageMontage Azerty - 2 Jaar garantie€ 100,-€ 100,-