Infrarood Robotstofzuiger bedienen via Domotic(z)a

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrifying
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 19:11
Goedenmiddag iedereen!

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een Robotstofzuiger. Mijn oom had hem plotseling niet meer nodig en heeft hem aan mij gegeven. Super leuk natuurlijk. Vooral omdat ik de laatste tijd toevallig al aan het kijken ben voor een Robotstofzuiger.

Het gaat om een Quigg RVCN3. Volgens mijn (beperkte) research is dit een model wat bij de Aldi verkocht is. Hij is voorzien van een basisstation met automatic return, vloersensoren en sensoren voor obstacle detection (infrarood). Daarbij heeft deze ook een UV lamp en een dweil. Prima ding opzich dus.

Nu komt natuurlijk "the fun part". Het apparaat is te programmeren op dagen en verder algemeen te bedienen, waaronder "Start" en "Recharge". Dit gebeurt door middel van een Infrarood afstandsbediening en een receiver die bovenop de stofzuiger zit. Uiteraard is het de bedoeling dat we de functionaliteit van de afstandsbediening dus over kunnen nemen in Domoticz. Met behulp van Homebridge en Siri Shortcuts, kan dan geregeld dat "Hey Siri, clean my house" een schoonmaakactie aftrapt. :)

Nu zat ik eerst te denken om in de keuken en woonkamer een soort IR-flooder op te hangen, gebasseerd op een universele IR-blaster met als basis een ESP8266. Vervolgens dacht ik, wat als de stofzuiger onder de bank rijdt, dan kan het infrarood signaal deze natuurlijk nooit bereiken. Hierop kom ik op hersenspinsel 2; Een IR transmitter met aansturingsunit (bv. ESP8266) plakken op de bovenkant van de stofzuiger. Zodat de stofzuiger overal zijn commands op kan pikken, ongeacht zijn locatie.

Nu is zo'n transmitter in elkaar zetten waarschijnlijk niet zo'n probleem. Het probleem is echter de stroomvoorziening. Vandaar mijn hulpvraag. Hoe kan ik de sturingsunit langdurig van stroom voorzien? Bij voorkeur uiteraard met zo weinig mogelijk/tot geen omkijken hiernaar?

Zelf dacht ik aan de Wemos D1 met ESPeasy firmware in combinatie met een Battery Shield. Deze reguleert de Wifi chip voor Power Management en er zit een Micro-USB aansluiting in om het geheel op te laden, danwel van stroom te voorzien. Het mooiste zal natuurlijk zijn om dit geheel aan de ingebouwde batterij van de stofzuiger te hangen. Het probleem hierbij is echter dat de accu van de stofzuiger werkt op 14,4 volt. De oplader van de stofzuiger levert zelfs 24 volt / 1 Amp. De Battery Shield kan echter maar tot 10 volt ingaand voltage aan, waardoor ik het op deze manier niet echt uit kan voeren.

Zijn er hier een paar slimme Tweakers die hierover (betere) ideeen hebben? :)

Alvast bedankt! _/-\o_