Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds gisteren de trotse bezitter van een Sony XG95 smart-TV.
Ik heb deze aangesloten aan mijn AV-receiver: een Pioneer VSX-521.

Mijn Blu-Ray-speler en mijn digibox zijn beide verbonden met de AV-Receiver, en de receiver stuurt dan dit signaal via één HDMI-kabel door naar de TV. Deze HDMI-kabel zit ingewerkt in de muur, zodat er geen kabels tussen de TV en de receiver zichtbaar zijn als de TV ophangt aan de muur.
Dit werkt perfect: beeld gaat mooi naar de TV, geluid gaat via de speakers van de receiver.

Nu zou ik echter graag ook het geluid van de TV zelf (Youtube, Netflix...) via de receiver naar de boxen sturen.
Dit zou kunnen via een optische S/PDIF-kabel, maar deze heb ik niet ingewerkt in de muur dus dan hangt daar een kabel te bengelen dus eigenlijk liever niet.
Als ik het zo lees: zou een HDMI-kabel dit ook moeten kunnen:
[Audio Return Channel is een functie die ondersteund wordt vanaf HDMI versie 1.4, ook wel High Speed HDMI genoemd, en is te vinden op zowel tv’s als receivers en home cinema-systemen. Het is in principe een hele simpele functie die het mogelijk maakt audio waarvan de tv de bron is (denk aan de ingebouwde tuner) via een aangesloten HDMI kabel te versturen naar de home cinema set of receiver zodat je het geluid over je luidsprekers krijgt. Dit alles gaat via dezelfde HDMI-kabel die audio en beeld van de home cinema set of receiver naar de tv stuurt. Het werkt dus twee kanten op, vandaar Audio Return Channel.
Dit werkt echter niet bij mij. De vraag is natuurlijk waarom: ligt het aan de kabels die te oud zijn, of is mijn receiver hier niet compatibel mee (kabels en receiver dateren van 2010).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 13:37
Ik heb het zelf inderdaad dmv de optische kabel gedaan. Bij mij was dit de enige optie
Lg55C7 naar Pioneer VSX-832

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 08:40
Zo te zien zouden beide compatible moeten zijn met audio return. Zolang je de kabel in de receiver in de OUT port stopt en in je tv de aansluiting met eARC zou het moeten werken.
En in de instellingen in je receiver ARC aan zetten uiteraard.

[ Voor 15% gewijzigd door olof op 04-12-2019 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:36

Tazzios

..

Op de TV zit meestal maar 1 HDMI poort die ARC heeft; Zit de reciever wel op de HDMI met ARC aangesloten bij de Tv?

wat olof dus al zei O-)

[ Voor 10% gewijzigd door Tazzios op 04-12-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik probeer het eens zo dan.
Inderdaad nog niet in de instellingen van de receiver gekeken of het aan staat.
Vanavond maar eens proberen en anders een optische kabel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, er zit een eARC poort maar daar zit de kabel dus niet in :-)
Hopelijk straks meer succes, heel erg bedankt voor de tips alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakmeGek
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-09 19:01

MaakmeGek

XBL: XtrordinarY

Verwijderd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:37:
Klopt, er zit een eARC poort maar daar zit de kabel dus niet in :-)
Hopelijk straks meer succes, heel erg bedankt voor de tips alvast!
Met die tips moet het inderdaad wel gaan lukken. Dus ARC aanzetten op Receiver en TV, zorg dat de HDMI in de juiste poort in de TV zit want vaak is het inderdaad maar 1 HDMI-poort die (e)ARC ondersteunt. Soms moet je ook HDMI-CEC inschakelen om ARC te activeren en check in de tv dat je de audio dan naar HDMI stuurt en niet naar de eigen boxjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, werkt dus niet.
Er komt wel geluid door, maar is een irritant geklik en niks dat op gewoon geluid lijkt.
Zal dus toch via een optische kabel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik heb gewoon een analoge RCA lopen van de tv naar de amp en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@aljooge Voor zover ik zie heeft de tv geen RCA uit en waarom zou je dat überhaupt voor Dolby audio willen gebruiken?

@Verwijderd Elke hdmi-kabel is in staat om het ARC-signaal door te geven. Zorg dat de kabel bij beide apparaten op een ARC-compatible poort zit aangesloten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Jorgen schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:14:
@aljooge Voor zover ik zie heeft de tv geen RCA uit en waarom zou je dat überhaupt voor Dolby audio willen gebruiken?

@Verwijderd Elke hdmi-kabel is in staat om het ARC-signaal door te geven. Zorg dat de kabel bij beide apparaten op een ARC-compatible poort zit aangesloten.
Je hebt gelijk, heb de uitgangen van deze specifieke tv niet opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ARC staat aan in de instellingen van de receiver.
De HDMI-kabel zit ingeplugd in de eARC ingang van de TV.
De HDMI-kabel die naar de TV gaat zit in de OUT van de receiver en stuurt beeld en geluid door naar de TV.
In omgekeerde richting werkt het echter niet: ik krijg enkel geklik, geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bijkomend probleem:
Ik stuur dus beeld via de receiver naar de TV.
Als ik de Blu-Ray speler iets laat afspelen, zijn het beeld en geluid mooi synchroon.
De decoder voor de digitale TV is op deze manier echter 'out of sync': beeld en geluid komen niet overeen.
Verbind ik de decoder rechtstreeks met de TV, heb ik het probleem niet. Kan je in de receiver per bron zelf beeld en geluid op elkaar afstemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geluid syncen gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En ARC werkt nu dus ook!
Ik had het al opgegeven en de boel tijdelijk verbonden met een optische kabel.
Maar die was te kort, dus een langere gekocht.
Toen ik deze dan installeerde, werkte het optisch signaal ook niet meer.

Na wat zoeken ontdekt dat de geluidsoutput bij de TV standaard op 'auto' staat en dat dit voor een optische kabel steeds op 'PCM' moet staan. Met dezen instelling werkt ARC dus ook nu.
Die optische kabel heb ik nu wel voor niks gekocht, maar ik ben al blij dat ARC nu werkt zoals het hoort.
Pagina: 1