Mijn nieuwe 3950x build met een Arctic Liquid Freezer II 360 wordt erg heet. Bij stresstesten zie ik temperaturen rond de 78 graden, met uitschieters naar de 85 graden. Dat is voor een watergekoelde CPU erg heet. In het AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic staat:
In mijn profiel staan de componenten van mijn systeem. De Arctic Liquid Freezer II 360 staat nog niet in de pricewatch, daarom staat in mijn profiel voorlopig de 280.
In de Fractal Design R6 heb ik de de Arctic Liquid Freezer II 360 radiator aan de bovenkant ingebouwd, de top cover is er uiteraard afgehaald, en blaast de lucht de kast uit. De videokaart-radiator zit aan de voorkant, en blaast ook naar buiten. De drie meegeleverde Fractal Design 14 cm fans worden als intake gebruikt, twee onderop en een aan de achterkant. Een merkwaardige configuratie, maar dit wordt als één van de mogelijke configuraties door Fractal Design gegeven. Wanneer alles op 100% staat is er een kleine overdruk in de kast.
Wat heb ik zelf allemaal gedaan vanwege de hoge CPU temperatuur:
Bij het stress-testen met AIDA64 geeft CPUID HWmonitor aan
Tips ensuggesties zijn welkom!
De BIOS is bijgewerkt naar de laatste versie, F10 van 11 november 2019. In de BIOS zijn geen aanpassingen gedaan, behalve het XMP profiel selecteren. En bij het CPU stresstesten zijn alle fans op 100% gezet, behalve de fans op de videokaart-radiator.McGryphon schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:23:
Mijn 3950X komt op stock niet boven de 73C in een cinebench loop onder een DRP, maar dat is wel bij 19c omgevingstemperatuur.
In mijn profiel staan de componenten van mijn systeem. De Arctic Liquid Freezer II 360 staat nog niet in de pricewatch, daarom staat in mijn profiel voorlopig de 280.
In de Fractal Design R6 heb ik de de Arctic Liquid Freezer II 360 radiator aan de bovenkant ingebouwd, de top cover is er uiteraard afgehaald, en blaast de lucht de kast uit. De videokaart-radiator zit aan de voorkant, en blaast ook naar buiten. De drie meegeleverde Fractal Design 14 cm fans worden als intake gebruikt, twee onderop en een aan de achterkant. Een merkwaardige configuratie, maar dit wordt als één van de mogelijke configuraties door Fractal Design gegeven. Wanneer alles op 100% staat is er een kleine overdruk in de kast.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 3950X | € 829,- | € 829,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus X570 MASTER | € 385,05 | € 385,05 |
| 1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 2080 Super iChill Black | € 859,- | € 859,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R6 USB-C Zwart | € 139,- | € 139,- |
| 1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer II 280 | € 70,- | € 70,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB | € 147,68 | € 147,68 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) Zwart | € 107,95 | € 107,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.537,68 | ||
Wat heb ik zelf allemaal gedaan vanwege de hoge CPU temperatuur:
- Bij het installeren van de koeler is de beschermende sticker van het contactoppervlak gehaald
- Er is een hoeveelheid koelpasta (met de koeler meegeleverde Arcic MX-4) van een erwt gebruikt.
- De originele backplate kon gebruikt worden. Aan de koeler zijn twee brackets geschroefd, die brackets zijn op de originele backplate geschroefd. De vier schroeven zijn stevig aangedraaid.
- bij het zien van de slechte koelprestaties is de koeler eraf gehaald. De koelpasta was netjes over het hele vlak verdeeld, maar de hoeveelheid koelpasta leek wat ruim te zijn. De koelpasta is eraf geveegd en ik heb het met minder koelpasta opnieuw geprobeerd. Geen verschil.
- De kasttemperatuur is vrij laag. Hooguit 25 graden.
- De lucht die uit de radiator komt is ongeveer 32 graden. De gehele radiator wordt warm. Ik heb mijn vinger op de plek waar de slang de radiator inkomt gehouden, daar is de temperatuur niet veel hoger. Bij een lagere CPU belasting (package power 100 watt) en bij lagere fansnelheden wordt de radiator wel iets warmer - 37 graden
Bij het stress-testen met AIDA64 geeft CPUID HWmonitor aan
- CPU Package power 140-145 watt
- CPU Package (Node 0) Temperature 72-85 graden
Tips ensuggesties zijn welkom!
[ Voor 30% gewijzigd door Roister op 04-12-2019 14:20 . Reden: Opmaak, BIOS-versie ]