Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Roister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-11 21:48
Mijn nieuwe 3950x build met een Arctic Liquid Freezer II 360 wordt erg heet. Bij stresstesten zie ik temperaturen rond de 78 graden, met uitschieters naar de 85 graden. Dat is voor een watergekoelde CPU erg heet. In het AMD Ryzen (ZEN2) platform Ervaringen & OC topic staat:
McGryphon schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:23:
Mijn 3950X komt op stock niet boven de 73C in een cinebench loop onder een DRP, maar dat is wel bij 19c omgevingstemperatuur.
De BIOS is bijgewerkt naar de laatste versie, F10 van 11 november 2019. In de BIOS zijn geen aanpassingen gedaan, behalve het XMP profiel selecteren. En bij het CPU stresstesten zijn alle fans op 100% gezet, behalve de fans op de videokaart-radiator.
In mijn profiel staan de componenten van mijn systeem. De Arctic Liquid Freezer II 360 staat nog niet in de pricewatch, daarom staat in mijn profiel voorlopig de 280.
In de Fractal Design R6 heb ik de de Arctic Liquid Freezer II 360 radiator aan de bovenkant ingebouwd, de top cover is er uiteraard afgehaald, en blaast de lucht de kast uit. De videokaart-radiator zit aan de voorkant, en blaast ook naar buiten. De drie meegeleverde Fractal Design 14 cm fans worden als intake gebruikt, twee onderop en een aan de achterkant. Een merkwaardige configuratie, maar dit wordt als één van de mogelijke configuraties door Fractal Design gegeven. Wanneer alles op 100% staat is er een kleine overdruk in de kast.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3950X€ 829,-€ 829,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 385,05€ 385,05
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 2080 Super iChill Black€ 859,-€ 859,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Zwart€ 139,-€ 139,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 70,-€ 70,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 147,68€ 147,68
1VoedingenCorsair RM750x (2018) Zwart€ 107,95€ 107,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.537,68

Wat heb ik zelf allemaal gedaan vanwege de hoge CPU temperatuur:
  • Bij het installeren van de koeler is de beschermende sticker van het contactoppervlak gehaald
  • Er is een hoeveelheid koelpasta (met de koeler meegeleverde Arcic MX-4) van een erwt gebruikt.
  • De originele backplate kon gebruikt worden. Aan de koeler zijn twee brackets geschroefd, die brackets zijn op de originele backplate geschroefd. De vier schroeven zijn stevig aangedraaid.
  • bij het zien van de slechte koelprestaties is de koeler eraf gehaald. De koelpasta was netjes over het hele vlak verdeeld, maar de hoeveelheid koelpasta leek wat ruim te zijn. De koelpasta is eraf geveegd en ik heb het met minder koelpasta opnieuw geprobeerd. Geen verschil.
Wat kan verder relevant zijn:
  • De kasttemperatuur is vrij laag. Hooguit 25 graden.
  • De lucht die uit de radiator komt is ongeveer 32 graden. De gehele radiator wordt warm. Ik heb mijn vinger op de plek waar de slang de radiator inkomt gehouden, daar is de temperatuur niet veel hoger. Bij een lagere CPU belasting (package power 100 watt) en bij lagere fansnelheden wordt de radiator wel iets warmer - 37 graden
Metingen
Bij het stress-testen met AIDA64 geeft CPUID HWmonitor aan
  • CPU Package power 140-145 watt
  • CPU Package (Node 0) Temperature 72-85 graden
Vraag: waarom is de CPU temperatuur zo hoog? Wat doe ik fout? Of is de koeler niet in orde?
Tips ensuggesties zijn welkom!

[ Voor 30% gewijzigd door Roister op 04-12-2019 14:20 . Reden: Opmaak, BIOS-versie ]

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 07:24
Ik heb op een antaal youtube kanalen gezien dat menig moederbord issues heeft met voltage regulatie voor Ryzen 3gen en dan met name 39xx series.

Ze lopen dan standaard op 1,45 volt door de bios settings van de moederbord leverancier, de vraag is echter nog wel of de processor tegen het moederbord zegt ik heb deze voltages nodig of dat het moederbord niet over de juiste bios beschikt.

Kan je wat meer specs plaatsen en kijk of even op de site van de leverancier of er een nieuwe bios is alvast.

flickr - WOT Profile - Game PC

• Roister
Gizzy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:11:
Kan je wat meer specs plaatsen en kijk of even op de site van de leverancier of er een nieuwe bios is alvast.
De bios is bijgewerkt naar de laatste versie, F10 van 11 november 2019. IDat ontbreekt inderdaad aan mijn post, ik voeg het toe.
En ik ga ook naar de voltages kijken, al moet ik dan even zoeken, dat kan dus even duren.

• Gizzy
hwinfo installeren "vin" is voltage in voor de cpu

• Roister
Gizzy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:16:
hwinfo installeren "vin" is voltage in voor de cpu
HWINFO64 meldt een VIN0 van 1.811 volt gemiddeld, met een maximum van 1.815 volt
En Core 0 VID t/m Core 15 VID maximum tussen 1.475 en 1.494, na even stresstesten

[ Voor 14% gewijzigd door Roister op 04-12-2019 14:34 . Reden: Oeps, tikfout in voltage. En VID voltages erbij gezet. ]

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 20:56
Je vergeet dat dit soort processors automatisch overclocken.
Bij stresstesten gaan ze tot de limiet en blijven daar hangen.

Daarnaast kleiner proces waardoor de temperatuur op 1 plek snel oploopt.

[ Voor 23% gewijzigd door D-dark op 04-12-2019 14:48 ]

• Roister
D-dark schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:47:
Je vergeet dat dit soort processors automatisch overclocken.
Bij stresstesten gaan ze tot de limiet en blijven daar hangen.

Daarnaast kleiner proces waardoor de temperatuur op 1 plek snel oploopt.
Bij stresstesten is de CPU Package power 140-145 watt. En ik noem een andere gebruiker in mijn post die stresstest met een Dark Rock Pro, die heeft een max temperatuur van 73 graden.
Dan vind ik bij waterkoeling 78-85 graden wel heel veel. Toch?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:01
Roister schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:52:
[...]

Bij stresstesten is de CPU Package power 140-145 watt. En ik noem een andere gebruiker in mijn post die stresstest met een Dark Rock Pro, die heeft een max temperatuur van 73 graden.
Waar doe je de stress test mee?

• Gizzy
ja dat is echt veel die voltages. Welk merk en type moederbord heb je? Kijk even naar het kanaal van JayZtwocents heeft hier net een filmpje over gepost, helaas geen oplossing nog, anders dan zelf voltage aanpassen.

Plaats aub ook even screenshots van het hwinfo screen tijdens de stresstest.

[ Voor 15% gewijzigd door Gizzy op 04-12-2019 14:53 ]

• Roister
418O2 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:52:
[...]

Waar doe je de stress test mee?
Aida64 system stability test, met vinkjes bij CPU, FPU, Cache en Memory.
Als onder Tweakers een andere test meer gangbaar is, dan kan wil ik daar ook mee testen.

[ Voor 16% gewijzigd door Roister op 04-12-2019 14:56 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ook recente chipset drivers ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• 418O2
Roister schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:54:
[...]

Aida64 system stability test, met vinkjes bij CPU, FPU, Cache en Memory.
Dat is ook wel een hele extreme test. Probeer eens cinebench R20.

Mijn overgeklokte 2700x loopt ook naar de 80 met extreme tests op een kraken, maar tijdens gamen komt hij nauwelijks boven de 60 uit

• Roister
De chipset drivers zijn vorige week gedownload en geinstalleerd. Die zijn recent, net als de BIOS.

• D-dark
Roister schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:52:
[...]

Dat moet je vergeten tegenwoordig.
Ga eerst bekijken wat de temperatuur is als je windows net hebt opgestart.
Ryzen Master werkt daarvoor prima. Dan kan je in ieder geval uitsluiten of er een slecht contact gemaakt wordt.

Bij aida64 wordt er echt extreem getest. De processor gaat dan tot de max en als die bereikt is vanzelf terugschakelen. Hoe meer koelcapaciteit je hebt des te hoger de TDP en coresnelheid die behaald kan worden.

Cinebench R20 is iets gematigder. Vergelijk maar eens de verschillen tussen koeler op standaard instellingen en max.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Roister schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:59:
[...]

De chipset drivers zijn vorige week gedownload en geinstalleerd. Die zijn recent, net als de BIOS.
Ook beide 8-pin CPU/EPS aangesloten op het moederbord ?
Verder zou ik met Ryzen Master werken, en niks anders.

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 04-12-2019 15:08 . Reden: typo ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Roister
Gizzy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:53:
ja dat is echt veel die voltages. Welk merk en type moederbord heb je? Kijk even naar het kanaal van JayZtwocents heeft hier net een filmpje over gepost, helaas geen oplossing nog, anders dan zelf voltage aanpassen.

Ik moet bekennen dat ik een N00b ben op tweakers en niet weet hoe je afbeeldingen kunt plaatsen. Hoe doe je dat? Met de URL naar je lokale image?

• Roister
Onder Cinebench R20 zie ik, na een paar keer runnen, 76 graden staan. De temperatuur is gemeten met CPUID HX monitor, Package temperature.

Overigens mijn excuses voor de trage reactie op sommige posts, ik ben niet zo snel ...

• 418O2
Roister schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:20:
Onder Cinebench R20 zie ik, na een paar keer runnen, 76 graden staan. De temperatuur is gemeten met CPUID HX monitor, Package temperature.

Overigens mijn excuses voor de trage reactie op sommige posts, ik ben niet zo snel ...
Edit je posts even als je meerdere quotes wil doen :)

Je hebt wel een vrij heftige CPU, dus dat die warm wordt als je hem vol aan het werk zet, is op zich niet zo raar. Als hij tijdens normaal gebruik onder de 75-80c blijft is er niets aan de hand. Pas bij regelmatig 90+ zou ik gaan klooien

• Roister
Hackus schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:07:
[...]
Ook beide 8-pin CPU/EPS aangesloten op het moederbord ?
Verder zou ik met Ryzen Master werken, en niks anders.
De beide CPU/EPS stekkers zijn aangesloten. Ik ga behalve het geheugen, niet overclocken. Heeft Ryzen Master dan nut?

• D-dark
Bij andere programma's heb je kans op het zogenaamde observer effect.
Door het monitoren genereer je juist load waardoor cores niet gaan slapen of hoger gaan clocken.

Ryzen Master heeft dat probleem niet.

• Roister
Gizzy schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:53:

HWInfo van 3950x (1)

[ Voor 20% gewijzigd door Roister op 04-12-2019 16:02 . Reden: Geen image, hoe wel? ]

• Gizzy
Ff in je profiel bij foto album de foto plaatsen en dan de url gebruiken. Ff de FAQ erbij pakken.

• Niels007007
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-08 23:08
Waterkoeling is ook niet magisch, een Dark Rock Pro of Noctua NHD15 zitten vaak genoeg rond de prestaties van 280 en 360 AIOs. De 3950x is gewoon een hele heftige processor.

Misschien is er wel iets fout, maar zo HEUL raar vind ik de temperaturen ook weer niet.

• Roister
Dank voor alle reacties!
Ik wilde eerst voor een Noctua NHD15 gaan, maar na de AMD aanbeveling om waterkoeling te gebruiken ben ik overstag gegaan.
Maar als ik het zo hoor zijn de verschillen niet zo groot en is waterkoeling niet de heilige graal.

Ik ga de CPU langdurig (uren achtereen) en zwaar belasten, maar heb de belasting wel in de hand. Ik kan er dus zelf voor zorgen dat de CPU onder de 80 graden blijft. Alleen had ik gehoopt dat de fannen dan niet voluit aan moeten, want nu is het systeem hoorbaar,

@D-Dark, @Gizzy: Bedankt voor de aanbevelingen, de video's ga ik bekijken en Ryzen software ga ik installeren.

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
Hoorbaar zal een systeem bijna altijd zijn. Maar een Noctua NHD15 is een zeer stille CPU koeler, zelfs als hij zo hard draait dat de meeste al beginnen te klinken als een F16 die opstijgt, blijft de Noctua een betere optie imo.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

JohnnyDon schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:28:
Hoorbaar zal een systeem bijna altijd zijn. Maar een Noctua NHD15 is een zeer stille CPU koeler, zelfs als hij zo hard draait dat de meeste al beginnen te klinken als een F16 die opstijgt, blijft de Noctua een betere optie imo.
NH-D15 is in prestaties en geluid basically identiek aan mijn Dark Rock Pro 4. Tijdens een cinebench loop moet ik mijn sidepanel loshalen en mijn hoofd langs de koeler houden om de fans te hóren; normaal zie ik ze door mijn window sneller gaan draaien, maar hoor ik er helemaal niks van :)

That being said, de koeler van TS zou zeker niet slechter moeten presteren, in elk geval niet qua temperatuur.

@Roister je zegt dat je koelpasta ter grootte van een erwt hebt gebruikt. Heb je genoeg koelpasta voor een remount? Zo ja, kan je de koeler eens loshalen en kijken hoe het contact nu is?

Ik heb nu enkele Zen2 systeempjes in elkaar gezet en gekeken wat werkt, en ik haalde met zowel een X op de heatspreader als "netjes spreiden" eigenlijk elke keer betere resultaten dan met een blob in het midden. Ik vemoed dat dit te maken heeft met de CCD('s) die niet netjes in het midden zit(ten).

F voor de 5 gram kryonaut die ik aan dat experimenteren heb opgemaakt trouwens :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38
Heb zelf beduidend meer dan een 'erwt' aan koelpasta op mijn 3950X gebruikt; heb het hele oppervakte van de heatspreader ingesmeerd. Daarna stevig de schroeven aangedraaid. Mijn 3950X wordt - op standaardsnelheid - max 54°C onder volle load (herhaald testen, gemeten met zowel HWInfo als Ryzen Master). Dat met een stil draaiende 240mm AIO. Als ik jou was zou ik er wat meer op smeren. Maar goed, je zit niet in de gevarenzone.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:34
Abbadon schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:56:
Heb zelf beduidend meer dan een 'erwt' aan koelpasta op mijn 3950X gebruikt; heb het hele oppervakte van de heatspreader ingesmeerd. Daarna stevig de schroeven aangedraaid. Mijn 3950X wordt - op standaardsnelheid - max 54°C onder volle load (herhaald testen, gemeten met zowel HWInfo als Ryzen Master). Dat met een stil draaiende 240mm AIO. Als ik jou was zou ik er wat meer op smeren. Maar goed, je zit niet in de gevarenzone.
Zou ook even koelpaste checken of deze de gehele heat spreader dekt, de CPU chiplets zitten met een Ryzen niet echt in het midden of zo dus een volledig contact vlak is altijd beter dan alleen in het midden.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• Roister
McGryphon schreef op woensdag 4 december 2019 @ 16:54:
[...]
@Roister je zegt dat je koelpasta ter grootte van een erwt hebt gebruikt. Heb je genoeg koelpasta voor een remount? Zo ja, kan je de koeler eens loshalen en kijken hoe het contact nu is?
De koeler is al los geweest, de koelpasta zat in ruime mate netjes verspreid over het gehele koeloppervlak. Uit diverse fora en youtube video's had ik al gehaald dat de koelpasta er alleen is om holtes met lucht te voorkomen. Die holtes zijn er omdat processor en koeler niet helemaal vlak zijn. Koeler en processor zijn schoongeveegd en is de koelpasta in een wat kleiner hoeveelheid opnieuw aangebracht. Het effect was nihil.
Nu is er van de 0.8 gram koelpasta weinig over.
Overigens ben ik geen ervaren systeembuilder. De vorige heb ik in 2003 in elkaar gezet.

Het systeem is overigens aardig stil. Ook de drie fans van de koeler zijn elk afzonderlijk aardig stil. Maar de drie fans samen resoneren. Dat is dezelfde variatie in geluid als bij een meer-motorig propellorvliegtuig, alleen niet zo hard :) Met wat rubber moet dat te verhelpen zijn.

Zelf twijfel ik nog steeds aan de goede werking van de Arctic Liquid Freezer II 360. Mijn watergekoelde videokaart met 240 mm radiator weet wel onhoorbaar 250 watt af te voeren en daarbij de GPU koel te houden.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 16:11
"Er is een hoeveelheid koelpasta (met de koeler meegeleverde Arcic MX-4) van een erwt gebruikt."

Dit is een beetje een verouderde methodiek waarvan de effectiviteit al meerdere keren ontkracht is. Dit zijn meerdere chips onder een enkele grote heatspreader, een enkele erwt gaat waarschijnlijk niet de hele cpu bedekken waardoor delen van de chips mogelijk niet goed gekoeld worden.

De voorgeschreven manier sinds threadripper is volgens mij een 3/4 tal erwten of kruis van koelpasta. Zelf smeer ik de koelpasta altijd uit met een klein spateltje, het hoeft geen dikke laag te zijn maar zo weet ik dat het gehele IHS bedekt wordt en dus optimaal contact kan maken met de koeler. Ik zeg niet dat dit is waardoor je cpu warm wordt maar het is de moeite om een repaste te doen om de dekking van je koelpasta te controlleren.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

vectormatic

Warlock of the doorlock

aminam schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:03:

De voorgeschreven manier sinds threadripper is volgens mij een 3/4 tal erwten of kruis van koelpasta.
Zo generiek als "sinds threadripper" kan je em niet stellen, Ryzen 2000 is ook van "na threadripper" en heeft nog wel een enkele die in het midden, net als alle APUs (3000G, 3200G, 3400G). Voor threadrippers en Ryzen 3500 en hoger heb je helemaal gelijk.

Wat ik me wel afvraag, zou de interne layout van het waterblok van zon AIO nog wat uitmaken kwa koeling op een multi-die CPU?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Roister
Abbadon schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:56:
Dank voor je reactie, dat zijn inderdaad de temperaturen die ik verwacht. Bij mij zat de koelpasta ook netjes verdeeld. En een tweede keer dunner aanbrengen had geen invloed op de temperaturen.

Maar dik aanbrengen? Ik ben zelf niet ervaren, maar overal lees/zie ik dat het juist zo dun mogelijk moet. Zolang CPU+koelpasta+koeler over het gehele oppervlak maar contact maakt. Een dikkere laag zorgt alleen maar voor meer warmte-weerstand.
Maar ook @aminam meldt dat veel koelpasta de methode is. Mijn koelpasta is zo'n beetje op, ik bestel nieuwe en ga het met een dikkere laag proberen.

Maar gezien jouw temperaturen verdenk ik mijn AIO. Misschien functioneert mijn Arctic Liquid Freezer 360 niet goed. Welke AIO heb jij?

• pannalicour
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-11 12:53
Als je overklokt naar zeg 4.2 a 4.3 ghz hoe hoog wordt je temps dan? En hoeveel cpu package power.

• Chamu
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-11 22:31
De beste manier om koelpasta aan te brengen op een ryzen 9 39xx is op bijde chiplets een druppel en ook een druppel op de controller, heb verschillende manieren getest en dit was veruit het beste.

• Chamu
onder full load all cores 4.3 op 1.325V wordt de cpu 71graden

• Chamu
cpu 3950x
moederbord asus croshair VIII Wifi
Koeling EK RGB 360

• Roister
aminam schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:03:
"Er is een hoeveelheid koelpasta (met de koeler meegeleverde Arcic MX-4) van een erwt gebruikt."

Dit is een beetje een verouderde methodiek waarvan de effectiviteit al meerdere keren ontkracht is. Dit zijn meerdere chips onder een enkele grote heatspreader, een enkele erwt gaat waarschijnlijk niet de hele cpu bedekken waardoor delen van de chips mogelijk niet goed gekoeld worden.
Er is een tweakers koelpasta forum. In dat forum staat een link naar https://www.gamersnexus.n...rk-too-much-thermal-paste
In dat artikel worden diverse manieren van koelpasta aanbrengen getest, vervolgens wordt de CPU temperatuur gemeten. De conclusie van dat artikel is: Zolang het resultaat is dat de gehele heatspreader bedekt is met koelpasta, maakt het allemaal niet uit hoe het aangebracht wordt, de verschillen zijn kleiner dan een graad. Gebruik je veel koelpasta, dan wordt het teveel bij aandraaien van de schroeven er tussenuit gedrukt.
Dus als je zeker wilt weten dat de heatspreader volledig bedekt is, dan kun je de hele heatspreader vooraf insmeren.

Na de slechte koelresultaten heb ik de koeler verwijderd en de CPU bekeken: De gehele cpu was bedekt met een dun laagje koelpasta. Er was zelfs een minieme hoeveelheid tussen de CPU en koeler uitgeperst. Dat was dus goed. Maar als je de gehele cpu bedekt met een dun laagje, dan weet je bij voorbaat al zeker dat het goed zit met de koelpasta. Voortaan breng ik een dun laagje aan, dank voor je post!

De koelpasta was bij mij goed verdeeld, toch waren de koelprestaties beroerd. En na opnieuw met verse koelpasta monteren waren de koelprestaties gelijk gebleven. Arctic meldt dat de koeler geschikt is voor extreme overclocking. Dan kan er maar één conclusie zijn: er is wat mis met mijn exemplaar van de Arctic Liquid Freezer II 360.

Op advies van D-Dark en Hackus ben ik met de Ryzen Master software aan de slag gegaan. Waar andere software soms spikes in de temperatuur laten zien is dat Ryzen Master niet het geval. Maar de temperatuur blijft hoog: bij een kamertemperatuur van 17.5 graden, CPU fans 100% en open case laat Ryzen Master 77 graden zien. Total Socket Power CPU is dan 142 watt (100%).
Ryzen Master laat Peak Core Voltage(s) zien van 1.35-1.36.

Ik heb Arctic support gemaild.
De reactie van Arctic kwam bijzonder snel, op mijn mail van gisteren 23:00, met daarin zo'n beetje dezelfde informatie als in de topicstart had ik al om 08:35 antwoord. Het vermoeden was een defecte waterpomp, ik moest de waterpompgeluiden bij opstarten checken. De waterpomp hoorde ik niet. Conclusie van Arctic was dat de waterpomp niet in orde is.
De oude AIO gaat retour, omdat de 360mm variant out of stock is ga ik nu voor de 280mm. De radiator-capaciteit is namelijk voldoende, die wordt nauwelijks warm: 8 graden boven kamertemperatuur bij stresstesten.

[ Voor 19% gewijzigd door Roister op 05-12-2019 16:04 . Reden: Ryzen Master meetwaardes toegevoegd, reactie Arctic toegevoegd ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38
Roister schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:22:
[...]

Dank voor je reactie, dat zijn inderdaad de temperaturen die ik verwacht. Bij mij zat de koelpasta ook netjes verdeeld. En een tweede keer dunner aanbrengen had geen invloed op de temperaturen.

Maar dik aanbrengen? Ik ben zelf niet ervaren, maar overal lees/zie ik dat het juist zo dun mogelijk moet. Zolang CPU+koelpasta+koeler over het gehele oppervlak maar contact maakt. Een dikkere laag zorgt alleen maar voor meer warmte-weerstand.
Maar ook @aminam meldt dat veel koelpasta de methode is. Mijn koelpasta is zo'n beetje op, ik bestel nieuwe en ga het met een dikkere laag proberen.

Maar gezien jouw temperaturen verdenk ik mijn AIO. Misschien functioneert mijn Arctic Liquid Freezer 360 niet goed. Welke AIO heb jij?
Ik heb een Fractal Design S24. Een 240mm dus. Zo-even nog een test gedaan, en met handmatig overklokken van alle cores naar 4250MHz en 1.375V is de temperatuur onder full load (CB20) 70°C. Denk dat jouw koeler niet goed is.

[edit]Never mind, je had het al bevestigd gekregen lees ik in je laatste post. Mooi (wel, niet mooi, maar wel goed te horen dat de oorzaak bekend is en je 'm kunt ruilen :) ).

[ Voor 7% gewijzigd door Abbadon op 05-12-2019 23:01 ]

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:38
Chamu schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:56:
De beste manier om koelpasta aan te brengen op een ryzen 9 39xx is op bijde chiplets een druppel en ook een druppel op de controller, heb verschillende manieren getest en dit was veruit het beste.
Dus 3 druppels? Zijn die dan ongeveer even groot als een erwt. Kun je met een tekening ofzo, laten zien hoe ver je die druppels van elkaar plaatst? Ben ook van plan ook een ryzen 9 39xx te nemen.

• Chamu
zo groot als een rijst korrel, even google chiplets ryzen 39xx en je kunt precies zien hoe en waar de chiplets en controller zitten. ik heb me daar een mal van karton voor gemaakt

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:38
Chamu schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:33:
zo groot als een rijst korrel, even google chiplets ryzen 39xx en je kunt precies zien hoe en waar de chiplets en controller zitten. ik heb me daar een mal van karton voor gemaakt
Welke koelpasta gebruik jij dan van dat grijze. Vind wel vreemd dat noctua ook voor de ryzen 39xx de dot methode gebruikt. Tenminste bij de NT-H1. Bij de NT-H2 gebruiken ze 5 dots.

NT-H1

YouTube: Noctua NT-H1: How to apply on medium-sized CPUs (e.g. AMD AM4, Intel...

NT-H2

YouTube: Noctua NT-H2: How to apply on medium-sized CPUs (e.g. AMD AM4, Intel...

• Roister
Opgelost! Oorzaken van het probleem:
  • Vrijwel alle tools geven te hoge temperaturen weer voor de 3950X, tot wel 10 graden te hoog. Ryzen Master geef wel de juiste temperaturen weer
  • De 3950X wordt sowieso erg heet, mede door de kleine chiplets vanwege het 7nm productieproces
  • De AIDA64 system stability test (met stress CPU, FPU Cache en System memory) is een zeer zware test, die veroorzaakt veel hogere temperaturen dan Cinebench 20. Met een continue Cinebench 20 loop werd de temperatuur ook maar 65 graden (volgens Ryzen Master), AIDA64 joeg de temperatuur op naar 79 graden.
De Arctic Liquid Freezer II 360 was niet defect. Een vervangende Arctic Liquid Freezer II 280 bleek even koel. Maar dan nog is 79 graden best veel.
Thermal Grizzly Conductonaut bleek de oplossing. Met deze liquid metal koelpasta daalt de CPU temperatuur met 6 graden. Terwijl de met de Arcic Liquid Freezer meegeleverde koelpasta ARCTIC MX-4 echt niet slecht is.

Huidige temperaturen (Ryzen 3950x, Arctic Liquid Freezer II 280, Thermal Grizzly Conductonaut)
Cinebench 20 (continue loop, na 30 minuten): 60 graden. Met alle fans en ook de pomp op 50%!
Bij de extreem zware AIDA64 system stability test wordt de CPU nog 73 graden.

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:41
Gelukkig ik wil deze cpu ook gaan bestellen!

• samety
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11-2023
Ik zie dat het onderhand een tijdje geleden is dat er voor het laatst gereageerd is op deze topic. Hoe zit het nu met je temperaturen? Heb je ondertussen "nieuwe" tweaks toegepast? En/of heb je tips voor iemand die net zijn 3950x heeft gekocht?

Ik zelf heb ook de 3950x met een 280mm AIO (H115i platinum) en maak me zorgen over de temperaturen. Ik ben intensief gaan googlen en heb zeker wel tientallen websites bezocht, jammer genoeg werd ik niet echt wijs van alle informatie. De meningen lopen enorm uiteen.

Iig ik ben benieuwd naar jou mening (mede-tweakers ook welkom, graag zelfs) over mijn huidge situatie en/of je denkt dat dit normaal is.

koelpasta: thermal grizzly kryonaut (ik zie dat jij conductonaut gebruikt, als ik het niet kan oplossen, ben ik dit ook van plan)
methode: In vorm van een X toegepast op de CPU (maar ook erwt en streep methode geprobeerd, geen verschil)

temperaturen zijn als volgt:

IDLE: 45-65, echter de hogere temperaturen zijn zeer korte pieken. Als ik een gemiddelde moet opnoemen zou ik 45-50C zeggen.
LIGHT LOAD: 50-65, wederom 65C piek, alleen houdt dit piek zich langer aan
GAMING: 60-73, 73 is een relatief korte piek, gemiddeld 67C zou ik zeggen
CINEBENCH 20: na 5 runs multicore, loopt het op tot 75C

Overklokken geprobeerd, 4,25GHz op 1.350Max voltage. Temps lopen richting 87C. Dus dit is geen optie IMHO. Lijkt wel stabiel te lopen.

Ook heb je gelijk wat betreft het inaccuraat weergeven van de temperaturen van third party apps, alleen Ryzen Master weergeeft het goed. Echter de temperaturen onder load komt bijna altijd overeen met third party apps.

[ Voor 7% gewijzigd door samety op 27-05-2020 23:48 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-11 09:18

Edgarz

Tweako-active since1986

mash_man02 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:29:
[...]

Zou ook even koelpaste checken of deze de gehele heat spreader dekt, de CPU chiplets zitten met een Ryzen niet echt in het midden of zo dus een volledig contact vlak is altijd beter dan alleen in het midden.
Of de hardware tool van Der8auer die de koeler op de juiste plek zet ;)
Pagina: 1