Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-05 22:14
Beste,

Mijn partner heeft een contract van een half jaar bij x-bedrijf.
Ze is de 1e maand (proef) voorbij waarbij ze 30 uur per week ging werken. Sinds de nieuwe manager ging mijn partnar hard naar 10 uurtjes nu nog naar 4 uurtjes. Contract staat minimaal 4 tot max 36 uur per week.

Het probleem
Vorig weekend kreeg ze een mail waarbij stond: deze week sta je niet ingeroosterd 0 uren.
Ik heb teruggemaild van dit klopt niet, maar ik kreeg geen reactie meer terug.

Het is niet erg, aangezien ze daar toch weg wilt gaan. Maar het blijft alsnog haar recht! Uiteraard heel jammer, omdat we veel geld kwijt zijn doordat er nauwelijks/niet gewerkt wordt.

- Kunnen we dit aanvechten dat we daar toch weggaan + vergoeding krijgen doordat het bedrijf contract niet volgt?

Ik hoor graag jullie adviezen hierover.

Mvg,
Miles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als er contractueel een minimum is vastgelegd zullen ze dat minimum ook moeten betalen. Of je nu werk hebt of niet.

Dit soort gevallen kun je beter bij een juridisch loket bespreken dan op Tweakers. (over het algemeen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Contract staat minimaal 4 tot max 36 uur per week.
Simpel, dan betalen ze haar minimaal voor 4 uur, zelfs als ze haar niet inroosteren.
Geen antwoord is ook onbeschoft maar kan misschien een goede reden hebben, wellicht is het tot de attentie ontglipt.

Ik zou als ik haar was eerst een gesprek aangaan en aangeven hoe en wat. Als dat onmogelijk blijkt of anderzijds moeilijk dan kun je je afvragen hoeveel tijd/moeite je wil steken in dit juridisch aan te pakken.

Inherent, probeer eerst het gesprek aan te gaan op een aantal manieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 21:35
MilesKiss schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:16:
Vorig weekend kreeg ze een mail waarbij stond: deze week sta je niet ingeroosterd 0 uren.
Ik heb teruggemaild van dit klopt niet, maar ik kreeg geen reactie meer terug.

Het is niet erg, aangezien ze daar toch weg wilt gaan.
Ofwel het gaat slecht op de zaak waardoor ze minder mensen inplannen, ofwel de baas wil ook graag uit elkaar.
Maar het blijft alsnog haar recht!
Welk recht? Na een maand is er nog geen rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Zolang ze binnen de bandbreedte van het contract blijven, staan ze in hun recht.

De enige vraag is: wat is "binnen de bandbreedte"? Moeten ze elke week >=4 en <=36 inroosteren of biedt de CAO ruimte om te compenseren naar een gemiddelde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 17:21

DataGhost

iPL dev

Heel simpel zal dit ook niet direct zijn, want je moet volgens mij wel gewoon de 36 uur per week beschikbaar zijn (afhankelijk van hoe inroostering in het contract is vastgelegd natuurlijk). Dus ook al krijg je de 4 uur betaald waar je recht op hebt, kan je niet zomaar een andere baan nemen voor het geval je toch opeens de volle 36 uur ingeroosterd wordt. Hoewel dit in de praktijk waarschijnlijk mee zal vallen als die manager haar liever niet op de werkvloer heeft. Ik zou persoonlijk toch aansturen op ontbinding op de voor haar meest gunstige manier, zodat ze naar wat anders op zoek kan. En dan zou ik daarbij kiezen voor iets wat minder "flexibel" is qua aantal uren als geld belangrijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 04-12-2019 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DataGhost schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:27:
Heel simpel zal dit ook niet direct zijn, want je moet volgens mij wel gewoon de 36 uur per week beschikbaar zijn (afhankelijk van hoe inroostering in het contract is vastgelegd natuurlijk). Dus ook al krijg je de 4 uur betaald waar je recht op hebt, kan je niet zomaar een andere baan nemen voor het geval je toch opeens de volle 36 uur ingeroosterd wordt. Hoewel dit in de praktijk waarschijnlijk mee zal vallen als die manager haar liever niet op de werkvloer heeft. Ik zou persoonlijk toch aansturen op ontbinding op de voor haar meest gunstige manier, zodat ze naar wat anders op zoek kan. En dan zou ik daarbij kiezen voor iets wat minder "flexibel" is qua aantal uren als geld belangrijk is.
@MilesKiss gaf aan dat de partner sowieso al weg wou gaan, dus dat zou in principe netjes geregeld moeten worden. Van wat ik nu precies begrijp uit zijn topic is of hij juridische stappen moet nemen of niet.

Ik weet dat ondanks dat ze niet ingeroosterd staat ze nog steeds recht heeft op de 4 uur betaling, dit staat ook in het contract als het goed is. Ik zou eerst even met de werkgever praten, en kijken of er naar een oplossing gekeken kan worden tot er een andere baan gevonden is.

Anders kan je natuurlijk altijd juridisch advies vragen, ik weet niet of je hier wat uit kan halen maar het valt natuurlijk altijd te proberen. Volgens mij als je nog wel de 4 uur uitbetaald krijgt dan zit het bedrijf in haar recht en verbreken ze de contract dus niet. Ze betalen het minimale uurloon wel uit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilesKiss
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-05 22:14
Okay, ik weet voor nu genoeg. Dank jullie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je weet dat ze in principe alleen met wederzijdse toestemming daar weg kan gaan bij een tijdelijk contract.
Daarnaast is de vraag, wat er in haar contract staat: Is dit minimaal 4 uur per week tot maximaal 36 uur per week of staat er dat ze per maand gemiddeld minimaal 4 uur per week tot maximaal 36 uur per week kan worden ingeroosterd?
Dat laatste zie je ook steeds vaker, want een werkgever is hierdoor nog flexibeler (één week maximaal inroosteren en daarna drie weken niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is geen parttime baan. Gewoon een flex-uitknijpcontractje met 0 zekerheid op wat dan ook.
Pagina: 1