Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robutt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 13:37
Mensen van het goede leven,

Ik heb een HP Pavilion G6-2000sd uit 2013. Die wil ik voorzien van een Kingston A400 SSD schijf. Echter, hij wil hem niet accepteren.
De BIOS is inmiddels geupdate naar de nieuwste versie van 2016, maar in de BIOS kan ik überhaupt niks vinden over schijven of AHCI-instellingen. De BIOS lijkt erg uitgekleed te zijn. Dat was de originele BIOS ook.

Ik heb Windows 10 op de SSD geïnstalleerd via een andere laptop en daarna in de HP gezet. Maar dan zeurt ie weer dat er geen besturingsprogramma gevonden is. Boot-volgorde is wel goed.

Booten vanaf USB-installatie gaat goed. Ik zie dan wel een partitie, maar bij het installeren loopt ie dan vast.
Los booten met de SSD aan een USB-kabel wil ook niet.

Ik heb hem in mijn andere laptop getest en daar Windows geïnstalleerd en dat gaat prima.Ook aan mijn PC doet de schijf het goed. De schijf lijkt me dus niet stuk.

Wat zie ik over het hoofd? :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DvD branden en instellen vanaf daar.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:49
Hackus schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:48:
DvD branden en instellen vanaf daar.
Als de ssd niet gezien wordt door de BIOS zal die ook niet gezien worden door een Windows installatie dvd.

Heb je al getest met andere ssd of harde schijf?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Malantur schreef op woensdag 4 december 2019 @ 12:51:
[...]

Als de ssd niet gezien wordt door de BIOS zal die ook niet gezien worden door een Windows installatie dvd.

Booten vanaf USB-installatie gaat goed. Ik zie dan wel een partitie, maar bij het installeren loopt ie dan vast.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Over gelezen. In dat geval zou het gewoon goed moeten gaan.
Ook de ssd installeren op een andere pc en overzetten naar je laptop zou goed moeten gaan. Ik heb die enkele weken geleden zelfs nog gedaan zonder enig issue.

Op zich blijft mijn vraag dezelfde:

Installeren via DVD kan ook, maar is een stuk trager dan via USB.

Formateer je de ssd opnieuw via de windows installatie?
Eventueel eens testen of je wel Ubuntu oid kan installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robutt
Ik heb de SSD via een andere pc met Windows 10 geformatteerd. Maar dan ziet de HP hem ook niet.
Windows installeren op de SSD via een andere laptop en dan overzetten in de HP-laptop: ook niet.

1e keer heb ik via een DVD geïnstalleerd, maar dan blijft ie op hetzelfde punt hangen als met een USB-installatie: bestanden kopiëren gaat goed, maar die tweede stap (voorbereiden installatie?) blijft op 0%. Ook na 2 uur nog.

De oude harde schijf draait zonder problemen.
De nieuwe Kingston is 480 Gb. Niet bizar groot en vergelijkbaar met de originele schijf.

Een andere SSD heb ik niet voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Deze dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RJv2SCjgjZWGyGXYtOvnSX1N/full.jpg
Deze zoekopdracht al eens uitgevoerd?
"getting files ready for installation stuck"

Ik kom op deze, maar er zijn dozijnen topics over:
https://www.thewindowsclu...stuck-during-installation
Windows 10 install stuck on Getting files ready
Usually, “Stuck on getting files ready” comes with a progress indication. Sometimes users have reported this getting stuck at 12%, 47% and what not. This happens when the hardware, i.e., Hard Disk or the USB driver is slow. If you are trying to install Windows from a USB drive or any external media which is slow, then you need to change it.

Either get a faster USB drive or create a new installation media and try installing again. That should help.
Er zijn een aantal topics die zeggen om Rufus niet te gebruiken om je USB installatie op je stick, maar met de Media Creation Tool. Ik heb zelf wel goede ervaring met Rufus, maar ik stel voor om je stick eens opnieuw te maken met een ander programma dan je reeds gebruikt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je installeert op die "andere computer" met een door Rufus aangemaakte USB stick met MBR only formatering, dan wordt als het goed is het besturingssysteem op de SSD gezet met MBR boot. Deze "andere computer" moet geen andere gekoppelde schijf hebben.

Zet vooraf UEFI uit in de BIOS van deze "andere computer" en zet SATA op IDE. Dit kan van belang zijn als de HP alleen MBR en IDE ondersteund. Windows 10 zal normaal gesproken GPT en AHCI kiezen.

Op de "andere computer" kun je na installatie controleren of de diskindeling MBR is en er een IDE driver aan staat.

Het niet kunnen instellen van IDE/AHCI schijnt een bekend probleem te zijn bij HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robutt
Rufus geprobeerd, andere stick geprobeerd, 32-bit en 64-bit geprobeerd, Win10 van 2016 en de recentste geprobeerd.
Paar tips bekeken, maar die zijn dan weer niet van toepassing (recover, andere boot, reset bios).
Ik heb het opgegeven.

De SSD zit nu in een Acer-laptop van 2012 en moest even GPT activeren, maar daarna draaien als een dolle!

Dank voor het meedenken en fijne feestdagen!
Pagina: 1