Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HTPC upgrade voor afspelen HEVC/H265

Pagina: 1
Acties:

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 14:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn oude HTPC (Celeron G1840, MSI H81M-E34, 4GB DDR, Crucial m4 128 Gb SSD) kan het niet aan om HEVC/H265 video's af te spelen. Daarom wil ik mijn HTPC upgraden, omdat deze codec steeds meer gebruikt wordt voor films en series.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ong. €125,-. Maar minder is altijd beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Crucial m4 128 gb is nog prima, dus die gaat mee. Ook de kast en de voeding hoeven niet vervangen te worden.
het geheel komt via een HDMI kabel aan m'n tv (Sony Bravia KDL-48W585B) met Sonos playbar te hangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe processor, moederbord en geheugen of een videokaart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hardwarematig kunnen afspelen van HEVC/H265 video's.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Advies of wat ik uitgezocht heb idd. het beste is voor het geld.

Dit heb ik tot nu toe uitgezocht

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Athlon 3000G Boxed€ 51,-€ 51,-
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 45,-€ 45,-
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C17S-4GNT€ 14,79€ 14,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 110,79

Of gewoon deze videokaart in m'n huidige pc erbij steken:
pricewatch: Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G

Of zou het beter zijn om voor een Intel build te gaan met een Pentium G5400?
Ook zou het fijn zijn als het geheel toekomst gericht is om 4k @60 fps an te kunnen sturen

Tevens lijkt me 4gb geheugen voorlopig voldoende. Dat zit nu ook in m'n huidige pc en dat loopt als een zonnetje. In de toekomst kan ik er altijd nog 4gb bij steken.

Ik wil geen Nvidia shield of dergelijke mediaspeler gaan gebruiken.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:47
Dat moederbord is zo te zien niet compatibel met derde generatie Ryzen CPU's, zie website Asus, alhoewel Asus elders claimt wel updates uit te brengen voor deze chipset. Controleer eerst bij je leverancier of deze een update heeft. Beter kies je een moederbord met een B450 Max chipset. Welke kast en voeding heb je?

[ Voor 21% gewijzigd door martyw op 04-12-2019 17:52 ]

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

4GB RAM is niet bijzonder veel, nu wordt er niet heel erg veel van gevraagd ook maar ik denk dat je wel een degelijke vooruitgang ziet als e 3200MHz sticks kiest.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
martyw schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:45:
Dat moederbord is zo te zien niet compatibel met derde generatie Ryzen CPU's, zie website Asus. Beter kies je een moederbord met een B450 Max chipset. Welke kast en voeding heb je?
Is dit niet, ondanks de naam, een eerste generatie zen cpu?

@Wintervacht Dat is gelijk een stuk duurder, bovendien ondersteunt de processor geen 3200mhz xml profiel, dus dan moet je zelf gaan tweaken.

Ik betwijfel overigens of je 4k 60fps gaat halen.

[ Voor 18% gewijzigd door Immanent Ike op 04-12-2019 18:44 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:47
Immanent Ike schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:55:
[...]

Is dit niet, ondanks de naam, een eerste generatie zen cpu?

@Wintervacht Dat is gelijk een stuk duurder, bovendien ondersteunt de processor geen 3200mhz xml profiel, dus dan moet je zelf gaan tweaken.

Ik betwijfel overigens of je 4k 60fps gaat halen.
Het is dacht ik een tweede generatie Zen architectuur CPU, wat ik eerder zei:het lijkt me verstandig even met de leverancier te checken of dit BIOS het ondersteunt. Bedenk ook dat een eventuele overklok niet mogelijk is op een A320 bord, wel op een B450 Max, ook werkt deze zeker out of the box, en is ook geschikt voor een latere CPU upgrade naar bv. een Pricewatch:AMD Ryzen 5 3400G. Je hebt al een zo'n bord voor anderhalf tientje meer (Pricewatch:MSI B450M-A PRO MAX)